스마트폰 보급이 대중화되면서 모바일을 이용한 온라인쇼핑과 SNS를 활용한 다양한 마케팅이 화장품 유통에도 활용되고 있다. 라이브 스트리밍(Live streaming)과 커머스(Commerce)의 합성어인 라이브 커머스는 소비자의 문의에 즉각적으로 응대하는 것은 물론 다양한 제품의 정보와 시연, 오락요소들을 제공한다. 팬데믹(pandemic)이후 비대면 트렌드가 지속되면서 모바일 환경과 1인 미디어를 통한 실시간 커뮤니케이션에 친숙한 고객들의 유입이 빠르게 진행되고 있다. 코로나19이후 오프라인 매장 방문을 통한 대면 커뮤니케이션의 대안으로 등장한 라이브 커머스는 오프라인 매장 매출 저하로 인한 기업들의 돌파구가 되고 있다. 그러나 아직까지 라이브 커머스 진출 방법과 진행 방식이 확립되어있지 않아 많은 기업들이 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구는 라이브 커머스의 시청 행동과 라이브 커머스를 통한 화장품 구매 만족도를 분석하여 화장품 기업 마케팅에 기초자료를 제공하여 활용할 수 있도록 하는데 그 목적을 두고 있다. 연구방법은 라이브 커머스를 활용하여 화장품을 구매해 본 경험이 있는 20대∼40대 이상의 전국 성인 여성 323명을 대상으로 구글폼을 활용해 설문지를 제작하여 PC·모바일에 게재하였고, 수집된 자료는 ...
스마트폰 보급이 대중화되면서 모바일을 이용한 온라인쇼핑과 SNS를 활용한 다양한 마케팅이 화장품 유통에도 활용되고 있다. 라이브 스트리밍(Live streaming)과 커머스(Commerce)의 합성어인 라이브 커머스는 소비자의 문의에 즉각적으로 응대하는 것은 물론 다양한 제품의 정보와 시연, 오락요소들을 제공한다. 팬데믹(pandemic)이후 비대면 트렌드가 지속되면서 모바일 환경과 1인 미디어를 통한 실시간 커뮤니케이션에 친숙한 고객들의 유입이 빠르게 진행되고 있다. 코로나19이후 오프라인 매장 방문을 통한 대면 커뮤니케이션의 대안으로 등장한 라이브 커머스는 오프라인 매장 매출 저하로 인한 기업들의 돌파구가 되고 있다. 그러나 아직까지 라이브 커머스 진출 방법과 진행 방식이 확립되어있지 않아 많은 기업들이 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구는 라이브 커머스의 시청 행동과 라이브 커머스를 통한 화장품 구매 만족도를 분석하여 화장품 기업 마케팅에 기초자료를 제공하여 활용할 수 있도록 하는데 그 목적을 두고 있다. 연구방법은 라이브 커머스를 활용하여 화장품을 구매해 본 경험이 있는 20대∼40대 이상의 전국 성인 여성 323명을 대상으로 구글폼을 활용해 설문지를 제작하여 PC·모바일에 게재하였고, 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 연구대상자의 화장품 구매 행동에 대한 일반적인 사항과 라이브 커머스 시청 행동, 라이브 커머스를 통한 화장품 구매 행동 그리고 라이브 커머스를 통한 화장품 구매 만족도를 알아보기 위해 χ2(Chi-square) 검증과 빈도분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성을 살펴본 결과, 총 323명 중 연령별로는 30대가 38.0%로 가장 많았고, 학력별로는 대학교 졸업이 73.4%로 대부분을 차지하였으며, 직업별로는 사무직이 45.4%로 가장 많은 것으로 나타났다. 결혼여부별로는 미혼이 56.0%로 기혼 44.0%보다 높은 분포를 보였으며, 월평균 화장품 구매비용별로는 5만원 미만이 39.7%로 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 연구대상자인 여성들이 사용하는 화장품 구매 주체는 본인이 97.5%로 대부분을 차지하였으며, 화장품을 주로 구매하는 채널은 모바일과 PC를 활용한 인터넷이 57.3%로 절반 이상을 차지하였다. 인터넷 구매처의 장점은 51.6%의 여성이 구매의 편리성이라고 답했고, 41.6%의 여성이 저렴한 가격이라고 인식하고 있었다. 화장품 구매 시 고려사항으로는 83.7%가 효능·효과라고 응답하였다. 이는 여성들의 구매 채널이 팬데믹으로 인한 영향으로 변화해가고 있고, 온라인 유통의 편리함을 느끼고 있는 것으로 보여진다. 셋째, 라이브 커머스의 주 이용채널은 64.0%가 네이버 쇼핑라이브였으며, 39.4%의 비율로 이·미용 상품시청을 가장 많이 하는 것으로 조사되었다. 이는 라이브 커머스를 통한 화장품 유통시장의 잠재력을 파악할 수 있는 결과라 사료된다. 라이브 커머스에서 이·미용 상품을 시청하는 횟수는 주 1∼2회가 가장 많았다. 라이브 커머스 1회 시청시간은 10분 미만으로 보는 여성이 37.5%로 가장 많았으며, 하루 평균 시청시간은 1시간 미만이 74.0%로 가장 많은 것으로 나타났다. 라이브 커머스 시청시간은 월평균 화장품 구매비용에 따라 유의미한 차이를 나타냈는데, 이는 화장품 구매 관심도가 높고 구매를 많이 하는 여성일수록 라이브 커머스를 통해 많은 구매 정보를 얻으려 한 것으로 보여진다. 또한 라이브 커머스를 가장 많이 시청하는 시간은 46.1%가 21시∼02시로 나타났다. 따라서, 본 연구대상자들의 라이브 커머스 이용시간은 여가시간을 활용한 밤 시간대에 주로 구매 활동이 이루어지는 것을 알 수 있다. 넷째, 라이브 커머스 화장품 구매 빈도 및 비용을 조사한 결과, 라이브 커머스에서 화장품을 한 달에 1회 구매하는 여성이 69.0%로 가장 많았으며, 1회 구매 시 지출비용은 3만원 미만이 42.7%로 가장 많았다. 화장품 구매 금액 중 라이브 커머스를 통해 구매하는 화장품 비중은 10%∼20%미만을 차지하는 여성이 47.1%로 가장 많았으며, 화장품을 1주일에 1회이상 구매하는 여성이 그렇지 않은 여성보다 라이브 커머스에서 화장품을 구매하는 비중이 높은 것으로 나타났다. 라이브 커머스에서 화장품을 구매하는 이유로는 구성과 가격이 좋아서였으며, 화장품 구매 시 영향을 받는 요소도 87.6%의 여성이 구성과 가격인 것으로 나타났다. 라이브 커머스에서 주로 구매하는 화장품 브랜드로는 66.4%로 국내 대기업 화장품이 많았고, 기초화장품을 주로 구매하는 것으로 나타났다. 이는 비대면 채널의 특성을 반영하는 결과로 대기업의 인지도를 믿고 구매하는 것으로 보여진다. 다섯째, 라이브 커머스 이용실태와 라이브 커머스를 통한 화장품 구매 만족도를 조사한 결과, 라이브 커머스에서 구매 시 실시간 댓글을 작성한 적이 없는 사람이 더 많았다. 댓글을 작성한 적이 있는 여성들은 제품에 대한 궁금증 해결을 위해서라고 답했다. 라이브 커머스에서 진행자의 역할이 중요하다고 인식하는 여성이 83.6%로 대부분을 차지하였으며, 적합한 진행자로는 74.0%로 화장품 전문 지식이 풍부한 사람이라고 인식하고 있었다. 라이브 커머스 방송내용으로는 제품의 시연이 제공되기를 희망한다는 응답이 가장 많았다. 라이브 커머스에서 구매한 화장품의 품질에 대해서는 만족하는 여성이 50.2%로 불만족하는 여성 1.9%보다 많았으며, 구매한 화장품을 반품해 본적이 있는 여성은 11.1%로 그다지 많지 않은 것으로 나타났다. 이와 같이 본 연구를 통해 최근 새로운 유통 채널로 부각되고 있는 라이브 커머스의 시청행동과 라이브 커머스를 통한 구매행동과 만족도에 대해서 분석한 결과, 라이브 커머스 시장의 잠재력을 확인해 볼 수 있었다. 화장품 구매력이 높은 여성일수록 라이브 커머스를 통한 구매 행동을 확대해가고 있었고, 라이브 커머스의 특징인 쌍방향 소통을 통해 더 많은 제품의 정보를 얻고 싶어하는 것으로 보인다. 라이브 커머스의 진행자로 오락성과 화제성을 강조한 진행자보다는 화장품 전문지식을 갖춘 사람을 선호하는 결과로 보아 화제성만을 위한 라이브 커머스 보다는 제품에 대한 다양한 정보를 줄 수 있는 콘텐츠 제작이 필요하다. 따라서, 본 연구 결과를 통해 라이브 커머스 시장의 성장과 브랜드사의 원활한 라이브 커머스 진출을 도모하는데 기초적인 마케팅 자료로 활용되기를 기대한다.
스마트폰 보급이 대중화되면서 모바일을 이용한 온라인쇼핑과 SNS를 활용한 다양한 마케팅이 화장품 유통에도 활용되고 있다. 라이브 스트리밍(Live streaming)과 커머스(Commerce)의 합성어인 라이브 커머스는 소비자의 문의에 즉각적으로 응대하는 것은 물론 다양한 제품의 정보와 시연, 오락요소들을 제공한다. 팬데믹(pandemic)이후 비대면 트렌드가 지속되면서 모바일 환경과 1인 미디어를 통한 실시간 커뮤니케이션에 친숙한 고객들의 유입이 빠르게 진행되고 있다. 코로나19이후 오프라인 매장 방문을 통한 대면 커뮤니케이션의 대안으로 등장한 라이브 커머스는 오프라인 매장 매출 저하로 인한 기업들의 돌파구가 되고 있다. 그러나 아직까지 라이브 커머스 진출 방법과 진행 방식이 확립되어있지 않아 많은 기업들이 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구는 라이브 커머스의 시청 행동과 라이브 커머스를 통한 화장품 구매 만족도를 분석하여 화장품 기업 마케팅에 기초자료를 제공하여 활용할 수 있도록 하는데 그 목적을 두고 있다. 연구방법은 라이브 커머스를 활용하여 화장품을 구매해 본 경험이 있는 20대∼40대 이상의 전국 성인 여성 323명을 대상으로 구글폼을 활용해 설문지를 제작하여 PC·모바일에 게재하였고, 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 연구대상자의 화장품 구매 행동에 대한 일반적인 사항과 라이브 커머스 시청 행동, 라이브 커머스를 통한 화장품 구매 행동 그리고 라이브 커머스를 통한 화장품 구매 만족도를 알아보기 위해 χ2(Chi-square) 검증과 빈도분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성을 살펴본 결과, 총 323명 중 연령별로는 30대가 38.0%로 가장 많았고, 학력별로는 대학교 졸업이 73.4%로 대부분을 차지하였으며, 직업별로는 사무직이 45.4%로 가장 많은 것으로 나타났다. 결혼여부별로는 미혼이 56.0%로 기혼 44.0%보다 높은 분포를 보였으며, 월평균 화장품 구매비용별로는 5만원 미만이 39.7%로 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 연구대상자인 여성들이 사용하는 화장품 구매 주체는 본인이 97.5%로 대부분을 차지하였으며, 화장품을 주로 구매하는 채널은 모바일과 PC를 활용한 인터넷이 57.3%로 절반 이상을 차지하였다. 인터넷 구매처의 장점은 51.6%의 여성이 구매의 편리성이라고 답했고, 41.6%의 여성이 저렴한 가격이라고 인식하고 있었다. 화장품 구매 시 고려사항으로는 83.7%가 효능·효과라고 응답하였다. 이는 여성들의 구매 채널이 팬데믹으로 인한 영향으로 변화해가고 있고, 온라인 유통의 편리함을 느끼고 있는 것으로 보여진다. 셋째, 라이브 커머스의 주 이용채널은 64.0%가 네이버 쇼핑라이브였으며, 39.4%의 비율로 이·미용 상품시청을 가장 많이 하는 것으로 조사되었다. 이는 라이브 커머스를 통한 화장품 유통시장의 잠재력을 파악할 수 있는 결과라 사료된다. 라이브 커머스에서 이·미용 상품을 시청하는 횟수는 주 1∼2회가 가장 많았다. 라이브 커머스 1회 시청시간은 10분 미만으로 보는 여성이 37.5%로 가장 많았으며, 하루 평균 시청시간은 1시간 미만이 74.0%로 가장 많은 것으로 나타났다. 라이브 커머스 시청시간은 월평균 화장품 구매비용에 따라 유의미한 차이를 나타냈는데, 이는 화장품 구매 관심도가 높고 구매를 많이 하는 여성일수록 라이브 커머스를 통해 많은 구매 정보를 얻으려 한 것으로 보여진다. 또한 라이브 커머스를 가장 많이 시청하는 시간은 46.1%가 21시∼02시로 나타났다. 따라서, 본 연구대상자들의 라이브 커머스 이용시간은 여가시간을 활용한 밤 시간대에 주로 구매 활동이 이루어지는 것을 알 수 있다. 넷째, 라이브 커머스 화장품 구매 빈도 및 비용을 조사한 결과, 라이브 커머스에서 화장품을 한 달에 1회 구매하는 여성이 69.0%로 가장 많았으며, 1회 구매 시 지출비용은 3만원 미만이 42.7%로 가장 많았다. 화장품 구매 금액 중 라이브 커머스를 통해 구매하는 화장품 비중은 10%∼20%미만을 차지하는 여성이 47.1%로 가장 많았으며, 화장품을 1주일에 1회이상 구매하는 여성이 그렇지 않은 여성보다 라이브 커머스에서 화장품을 구매하는 비중이 높은 것으로 나타났다. 라이브 커머스에서 화장품을 구매하는 이유로는 구성과 가격이 좋아서였으며, 화장품 구매 시 영향을 받는 요소도 87.6%의 여성이 구성과 가격인 것으로 나타났다. 라이브 커머스에서 주로 구매하는 화장품 브랜드로는 66.4%로 국내 대기업 화장품이 많았고, 기초화장품을 주로 구매하는 것으로 나타났다. 이는 비대면 채널의 특성을 반영하는 결과로 대기업의 인지도를 믿고 구매하는 것으로 보여진다. 다섯째, 라이브 커머스 이용실태와 라이브 커머스를 통한 화장품 구매 만족도를 조사한 결과, 라이브 커머스에서 구매 시 실시간 댓글을 작성한 적이 없는 사람이 더 많았다. 댓글을 작성한 적이 있는 여성들은 제품에 대한 궁금증 해결을 위해서라고 답했다. 라이브 커머스에서 진행자의 역할이 중요하다고 인식하는 여성이 83.6%로 대부분을 차지하였으며, 적합한 진행자로는 74.0%로 화장품 전문 지식이 풍부한 사람이라고 인식하고 있었다. 라이브 커머스 방송내용으로는 제품의 시연이 제공되기를 희망한다는 응답이 가장 많았다. 라이브 커머스에서 구매한 화장품의 품질에 대해서는 만족하는 여성이 50.2%로 불만족하는 여성 1.9%보다 많았으며, 구매한 화장품을 반품해 본적이 있는 여성은 11.1%로 그다지 많지 않은 것으로 나타났다. 이와 같이 본 연구를 통해 최근 새로운 유통 채널로 부각되고 있는 라이브 커머스의 시청행동과 라이브 커머스를 통한 구매행동과 만족도에 대해서 분석한 결과, 라이브 커머스 시장의 잠재력을 확인해 볼 수 있었다. 화장품 구매력이 높은 여성일수록 라이브 커머스를 통한 구매 행동을 확대해가고 있었고, 라이브 커머스의 특징인 쌍방향 소통을 통해 더 많은 제품의 정보를 얻고 싶어하는 것으로 보인다. 라이브 커머스의 진행자로 오락성과 화제성을 강조한 진행자보다는 화장품 전문지식을 갖춘 사람을 선호하는 결과로 보아 화제성만을 위한 라이브 커머스 보다는 제품에 대한 다양한 정보를 줄 수 있는 콘텐츠 제작이 필요하다. 따라서, 본 연구 결과를 통해 라이브 커머스 시장의 성장과 브랜드사의 원활한 라이브 커머스 진출을 도모하는데 기초적인 마케팅 자료로 활용되기를 기대한다.
As the distribution of smartphones becomes popular, online shopping using mobile and various marketing using SNS are also being used for cosmetics distribution. Live commerce, a compound word of live streaming and commerce, not only immediately responds to consumer inquiries, but also provides infor...
As the distribution of smartphones becomes popular, online shopping using mobile and various marketing using SNS are also being used for cosmetics distribution. Live commerce, a compound word of live streaming and commerce, not only immediately responds to consumer inquiries, but also provides information, demonstrations, and entertainment elements of various products. As the non-face-to-face trend continues after pandemic, the influx of customers who are familiar with real-time communication through mobile environment and personal media is rapidly progressing. Live commerce, which emerged as an alternative to face-to-face communication through offline store visits after COVID-19, is becoming a breakthrough for companies due to the decline in sales of offline stores. However, many companies are experiencing difficulties as the way to enter live commerce and how to proceed have not been established yet. Therefore, the purpose of this study is to analyse watching behaviour of live commerce and satisfaction of purchasing cosmetics through live commerce, and to provide basic data for cosmetic company marketing. As for the research method, 323 adult women in their 20s to 40s or older, who had experience purchasing cosmetics using live commerce, were asked to fill research questionnaire created using Google Form and posted on PC and mobile. The collected data was analysed using SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 25.0 program. As an analysis method, frequency and percentage were calculated to examine the general characteristics of the study subjects. χ2 (Chi-square) verification and frequency analysis were conducted to find out the general matters on the subject's cosmetic purchase behaviour, live commerce watching behaviour, cosmetic purchase behaviour through live commerce, and cosmetic purchase satisfaction through live commerce. The results of this study are as follows. First, as a result of examining the demographic characteristics, it was found that out of a total of 323 people, by age, 30s were the most, with 38.0%, by education, college graduation accounted for the most with 73.4%, and by occupation, office workers were the most with 45.4%. By marital status, unmarried was 56.0%, which was higher than married 44.0%, and by monthly average cosmetic purchase cost, less than 50,000 won was the most at 39.7%. Second, 97.5% of the cosmetics purchased by women were purchased by themselves, and as for the channels that mainly purchase cosmetics, the Internet using mobile and PC accounted for more than half with 57.3%. In the case of the advantage of the internet market, 51.6% of women answered that it is convenient to purchase, and 41.6% of women perceived it as lower prices. As for considerations when purchasing cosmetics, 83.7% answered that it was efficacy and effect. It is believed that women's purchasing channels are changing due to the pandemic, and they are feeling the convenience of online distribution. Third, 64.0% of the main channels used for live commerce were Naver Shopping Live, and it was surveyed that costumers watched beauty products the most at a rate of 39.4%. This is believed to be the result of understanding the potential of the cosmetics distribution market through live commerce. In live commerce, the most frequent viewing of beauty products was 1-2 times a week. The most common live commerce viewing time was less than 10 minutes, with 37.5% of women watching it, and the average viewing time per day was found to be 74.0% of less than 1 hour. Live commerce viewing time showed a significant difference according to the monthly average cosmetic purchase cost. Therefore, it seems that women who have high interest in purchasing cosmetics and make more purchases tried to obtain more purchase information through live commerce. In addition, 46.1% of the time costumers watch live commerce the most was from 21:00 to 22:00. Therefore, the time spent using live commerce of the subjects of this study could suggest that purchasing activities are mainly conducted during the night time using leisure time. Fourth, as a result of surveying the frequency and cost of purchasing live commerce cosmetics, 69.0% of women purchase cosmetics once a month through live commerce, and in 42.7% of single purchases, the most expensive item was less than 30,000 won. Among the cosmetics purchase amount, the proportion of cosmetics purchased through live commerce was the largest at 47.1%, with women accounting for less than 10% to 20%. In addition, women who purchase cosmetics more than once a week have a higher proportion of buying cosmetics through live commerce than women who do not. Fifth, the reason for buying cosmetics in live commerce was because the better composition and price, and in the case of 87.6% of women, the composition and price were the factors that affected them when purchasing cosmetics. As for the cosmetic brands that are mainly purchased through live commerce, 66.4% of the cosmetics brands are large domestic companies, and it is found that they mainly purchase basic cosmetics. As a result of reflecting the characteristics of non-face-to-face channels, it can be understood that the purchase was made with confidence in the recognition of large companies. Sixth, as a result of surveying the actual conditions of use of live commerce and the satisfaction of purchasing cosmetics through live commerce, there were more people who did not write real-time comments when making purchases through live commerce. Women who have written a comment answered that it was to find the answer to their questions about the product. In live commerce, 83.6% of the women answered that the role of the host was important, and according to 74.0% of them the best host for this purpose is the one with rich expertise in cosmetics. As for the contents of the live commerce broadcast, the most responses were that they hoped to be provided with a demonstration of the product. In the case of the quality of cosmetics purchased through live commerce, 50.2% of women were satisfied, but more than 1.9% of women were dissatisfied, and the number of women who have returned purchased cosmetics was 11.1%. As a result of analysing the watching behaviour of live commerce, which has recently emerged as a new distribution channel, and the purchase behaviour and satisfaction through live commerce, through this study, the potential of the live commerce market was confirmed. Women with high purchasing power of cosmetics are expanding their purchasing behaviour through live commerce, and it seems that they want to get more product information through interactive communication, a characteristic of live commerce. According to the results of preferring a person with expertise in cosmetics to a host who emphasized the entertainment aspects in live commerce, rather than live commerce only for topicality, it is necessary to create content that can give various information about the product. Therefore, the results of this study are expected to be used as basic marketing materials to promote the growth of the live commerce market and advancement of live commerce for brands.
As the distribution of smartphones becomes popular, online shopping using mobile and various marketing using SNS are also being used for cosmetics distribution. Live commerce, a compound word of live streaming and commerce, not only immediately responds to consumer inquiries, but also provides information, demonstrations, and entertainment elements of various products. As the non-face-to-face trend continues after pandemic, the influx of customers who are familiar with real-time communication through mobile environment and personal media is rapidly progressing. Live commerce, which emerged as an alternative to face-to-face communication through offline store visits after COVID-19, is becoming a breakthrough for companies due to the decline in sales of offline stores. However, many companies are experiencing difficulties as the way to enter live commerce and how to proceed have not been established yet. Therefore, the purpose of this study is to analyse watching behaviour of live commerce and satisfaction of purchasing cosmetics through live commerce, and to provide basic data for cosmetic company marketing. As for the research method, 323 adult women in their 20s to 40s or older, who had experience purchasing cosmetics using live commerce, were asked to fill research questionnaire created using Google Form and posted on PC and mobile. The collected data was analysed using SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 25.0 program. As an analysis method, frequency and percentage were calculated to examine the general characteristics of the study subjects. χ2 (Chi-square) verification and frequency analysis were conducted to find out the general matters on the subject's cosmetic purchase behaviour, live commerce watching behaviour, cosmetic purchase behaviour through live commerce, and cosmetic purchase satisfaction through live commerce. The results of this study are as follows. First, as a result of examining the demographic characteristics, it was found that out of a total of 323 people, by age, 30s were the most, with 38.0%, by education, college graduation accounted for the most with 73.4%, and by occupation, office workers were the most with 45.4%. By marital status, unmarried was 56.0%, which was higher than married 44.0%, and by monthly average cosmetic purchase cost, less than 50,000 won was the most at 39.7%. Second, 97.5% of the cosmetics purchased by women were purchased by themselves, and as for the channels that mainly purchase cosmetics, the Internet using mobile and PC accounted for more than half with 57.3%. In the case of the advantage of the internet market, 51.6% of women answered that it is convenient to purchase, and 41.6% of women perceived it as lower prices. As for considerations when purchasing cosmetics, 83.7% answered that it was efficacy and effect. It is believed that women's purchasing channels are changing due to the pandemic, and they are feeling the convenience of online distribution. Third, 64.0% of the main channels used for live commerce were Naver Shopping Live, and it was surveyed that costumers watched beauty products the most at a rate of 39.4%. This is believed to be the result of understanding the potential of the cosmetics distribution market through live commerce. In live commerce, the most frequent viewing of beauty products was 1-2 times a week. The most common live commerce viewing time was less than 10 minutes, with 37.5% of women watching it, and the average viewing time per day was found to be 74.0% of less than 1 hour. Live commerce viewing time showed a significant difference according to the monthly average cosmetic purchase cost. Therefore, it seems that women who have high interest in purchasing cosmetics and make more purchases tried to obtain more purchase information through live commerce. In addition, 46.1% of the time costumers watch live commerce the most was from 21:00 to 22:00. Therefore, the time spent using live commerce of the subjects of this study could suggest that purchasing activities are mainly conducted during the night time using leisure time. Fourth, as a result of surveying the frequency and cost of purchasing live commerce cosmetics, 69.0% of women purchase cosmetics once a month through live commerce, and in 42.7% of single purchases, the most expensive item was less than 30,000 won. Among the cosmetics purchase amount, the proportion of cosmetics purchased through live commerce was the largest at 47.1%, with women accounting for less than 10% to 20%. In addition, women who purchase cosmetics more than once a week have a higher proportion of buying cosmetics through live commerce than women who do not. Fifth, the reason for buying cosmetics in live commerce was because the better composition and price, and in the case of 87.6% of women, the composition and price were the factors that affected them when purchasing cosmetics. As for the cosmetic brands that are mainly purchased through live commerce, 66.4% of the cosmetics brands are large domestic companies, and it is found that they mainly purchase basic cosmetics. As a result of reflecting the characteristics of non-face-to-face channels, it can be understood that the purchase was made with confidence in the recognition of large companies. Sixth, as a result of surveying the actual conditions of use of live commerce and the satisfaction of purchasing cosmetics through live commerce, there were more people who did not write real-time comments when making purchases through live commerce. Women who have written a comment answered that it was to find the answer to their questions about the product. In live commerce, 83.6% of the women answered that the role of the host was important, and according to 74.0% of them the best host for this purpose is the one with rich expertise in cosmetics. As for the contents of the live commerce broadcast, the most responses were that they hoped to be provided with a demonstration of the product. In the case of the quality of cosmetics purchased through live commerce, 50.2% of women were satisfied, but more than 1.9% of women were dissatisfied, and the number of women who have returned purchased cosmetics was 11.1%. As a result of analysing the watching behaviour of live commerce, which has recently emerged as a new distribution channel, and the purchase behaviour and satisfaction through live commerce, through this study, the potential of the live commerce market was confirmed. Women with high purchasing power of cosmetics are expanding their purchasing behaviour through live commerce, and it seems that they want to get more product information through interactive communication, a characteristic of live commerce. According to the results of preferring a person with expertise in cosmetics to a host who emphasized the entertainment aspects in live commerce, rather than live commerce only for topicality, it is necessary to create content that can give various information about the product. Therefore, the results of this study are expected to be used as basic marketing materials to promote the growth of the live commerce market and advancement of live commerce for brands.
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