이 연구에서는 부모와 자녀 간의 놀이상황에서 나타나는 놀이상호작용이 영유아의 발달을 지원한다는 사실을 토대로 영유아의 발달범주에 기초한 부모-자녀 놀이상호작용 척도를 개발하였다. 개발된 척도를 활용하여 부모-자녀 놀이상호작용과 놀이상호작용 관련 변인 및 인구통계학적 변인 사이의 관계를 밝힘으로써 척도의 타당성을 입증하고 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용의 일반적 경향을 분석하였다. 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용 척도의 개발을 위해 먼저 영유아의 발달에 대한 문헌분석을 통해 신체발달, 정서발달, 사회성발달, ...
이 연구에서는 부모와 자녀 간의 놀이상황에서 나타나는 놀이상호작용이 영유아의 발달을 지원한다는 사실을 토대로 영유아의 발달범주에 기초한 부모-자녀 놀이상호작용 척도를 개발하였다. 개발된 척도를 활용하여 부모-자녀 놀이상호작용과 놀이상호작용 관련 변인 및 인구통계학적 변인 사이의 관계를 밝힘으로써 척도의 타당성을 입증하고 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용의 일반적 경향을 분석하였다. 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용 척도의 개발을 위해 먼저 영유아의 발달에 대한 문헌분석을 통해 신체발달, 정서발달, 사회성발달, 인지발달, 언어발달을 포함하였다. 그리고 최근 ‘창의·융합형 인재 양성’이라는 교육 및 보육 목표에 따라 그 중요성이 강조되고 있는 창의성발달을 포함하여 총 여섯 가지 발달범주로 구성하였다. 이어서 부모-자녀 놀이상호작용 문헌분석을 통해 영유아의 발달에 긍정적인 영향을 미치는 놀이상호작용의 내용 및 방법을 탐색하였고, 기존 부모-자녀 놀이상호작용 척도를 분석하여 상호작용 형태를 언어기반 상호작용과 행동기반 상호작용으로 분류하였다. 이러한 과정을 거쳐 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용의 초기 문항 60개를 선정하였다. 예비조사 및 내용타당도 검증을 거쳐 완성한 예비문항을 토대로 430명의 영유아기 부모를 대상으로 본 조사를 진행하였고, 문항 양호도, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 공인타당도 및 신뢰도 분석을 통해 창의성발달, 사회·정서발달, 인지발달, 언어발달, 신체발달의 다섯 가지 요인으로 구성된 총 26개 문항의 “영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용 척도”를 개발하였다. 창의성발달 요인에는 영유아의 상상력을 토대로 한 자유로운 표현을 유도하거나 격려하는 문항이, 사회·정서발달 요인에는 정서적인 상호작용을 통해 영유아를 안정시키거나 자녀를 존중하고 자녀가 다른 사람의 감정을 이해하고 규칙을 지키도록 유도하는 상호작용에 대한 문항이 포함되었다. 인지발달 요인에는 물체의 특성을 탐구하고 주변의 자연환경에 관심을 가지도록 유도하는 문항이, 언어발달 요인에는 영유아가 언어적 표현에 노출되거나 언어적 표현을 시도할 수 있도록 격려하는 문항이, 신체발달 요인에는 영유아의 신체적 움직임을 격려하거나 시각적, 언어적 방법으로 지도하는 문항이 포함되었다. 이어서 신뢰도와 타당도가 검증된 “영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용 척도”가 실제로 부모-자녀 놀이상호작용을 타당하게 측정하며, 연구대상인 영유아기 부모를 잘 설명하는지 검토하고, 척도의 유용성을 보여주기 위하여 놀이상호작용 관련 변인인 부모의 긍정적 놀이신념, 부모의 놀이참여시간, 부모와 자녀의 인구통계학적 변인 사이의 관계를 살펴보았으며, 다음과 같은 연구 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 영유아 부모는 사회·정서발달과 신체발달을 지원하는 놀이상호작용을 다른 요인들에 비해 더 많이 하였으며, 인지발달과 언어발달을 지원하는 놀이상호작용이 그 뒤를 이었다. 반면 창의성발달을 지원하는 놀이상호작용은 다른 요인들에 비하여 덜 일어났다. 둘째, 인구통계학적 변인들 중 어머니의 연령, 가정의 한 달 총 평균 수입, 맞벌이 여부에 따라 부모-자녀 놀이상호작용에 유의한 차이가 존재함을 확인할 수 있었다. 구체적으로 어머니의 연령이 높을수록 신체발달을 제외한 모든 하위요인의 놀이상호작용이 더 많이 일어났으며, 가정의 한 달 총 평균 수입이 높을수록 언어발달을 지원하는 놀이상호작용이 많았으며, 외벌이 집단이 맞벌이 집단보다 신체발달을 지원하는 놀이상호작용이 더 많이 일어났다. 특히 어머니의 연령이 높은 집단에서는 자녀의 형제순위가 낮은 경우에 창의성발달, 인지발달, 언어발달을 지원하는 놀이상호작용이 더 많이 일어났다. 그러나 영유아의 연령에 따라 부모-자녀 놀이상호작용 점수에 유의한 차이가 나타나지 않아, 본 연구에서 개발한 척도가 영아 및 유아에게 모두 적용될 수 있는 타당한 척도임을 확인하였다. 셋째, 다중회귀분석으로 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용의 예측변인을 살펴본 결과 긍정적 놀이신념이 모든 하위요인 및 척도 총합에 대하여 가장 예측력이 높은 예측변인으로 나타났으며, 어머니의 연령과 한 달 총 평균 수입 또한 다수의 하위요인에 대하여 유의한 예측변인으로 확인되었다. 놀이유형에 따른 부모의 놀이참여시간 및 이에 따른 부모-자녀 놀이상호작용은 각 하위요인에 따라 상이한 결과를 나타냈다. 본 연구는 부모와 자녀 간의 놀이상호작용이 영유아의 발달을 지원한다는 기존 연구 결과에 근거하여 타당도와 신뢰도를 확보한 “부모-자녀 놀이상호작용 척도”를 개발하였으며, 본 척도를 활용하여 부모의 긍정적 놀이신념, 어머니의 연령, 가정의 한 달 총 평균 수입 등 부모-자녀 놀이상호작용 관련 변인에 대한 일반적 경향을 검증한 데 의의를 가진다. 본 연구의 결과는 부모와 영유아 자녀 사이에 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용이 충분히 수행되고 있는지 확인할 수 있는 후속 연구를 촉발함과 동시에, 부모-자녀 놀이상호작용과 관련된 변인들 간의 관계를 밝히는 후속 연구의 기초자료가 될 것이다.
이 연구에서는 부모와 자녀 간의 놀이상황에서 나타나는 놀이상호작용이 영유아의 발달을 지원한다는 사실을 토대로 영유아의 발달범주에 기초한 부모-자녀 놀이상호작용 척도를 개발하였다. 개발된 척도를 활용하여 부모-자녀 놀이상호작용과 놀이상호작용 관련 변인 및 인구통계학적 변인 사이의 관계를 밝힘으로써 척도의 타당성을 입증하고 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용의 일반적 경향을 분석하였다. 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용 척도의 개발을 위해 먼저 영유아의 발달에 대한 문헌분석을 통해 신체발달, 정서발달, 사회성발달, 인지발달, 언어발달을 포함하였다. 그리고 최근 ‘창의·융합형 인재 양성’이라는 교육 및 보육 목표에 따라 그 중요성이 강조되고 있는 창의성발달을 포함하여 총 여섯 가지 발달범주로 구성하였다. 이어서 부모-자녀 놀이상호작용 문헌분석을 통해 영유아의 발달에 긍정적인 영향을 미치는 놀이상호작용의 내용 및 방법을 탐색하였고, 기존 부모-자녀 놀이상호작용 척도를 분석하여 상호작용 형태를 언어기반 상호작용과 행동기반 상호작용으로 분류하였다. 이러한 과정을 거쳐 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용의 초기 문항 60개를 선정하였다. 예비조사 및 내용타당도 검증을 거쳐 완성한 예비문항을 토대로 430명의 영유아기 부모를 대상으로 본 조사를 진행하였고, 문항 양호도, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 공인타당도 및 신뢰도 분석을 통해 창의성발달, 사회·정서발달, 인지발달, 언어발달, 신체발달의 다섯 가지 요인으로 구성된 총 26개 문항의 “영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용 척도”를 개발하였다. 창의성발달 요인에는 영유아의 상상력을 토대로 한 자유로운 표현을 유도하거나 격려하는 문항이, 사회·정서발달 요인에는 정서적인 상호작용을 통해 영유아를 안정시키거나 자녀를 존중하고 자녀가 다른 사람의 감정을 이해하고 규칙을 지키도록 유도하는 상호작용에 대한 문항이 포함되었다. 인지발달 요인에는 물체의 특성을 탐구하고 주변의 자연환경에 관심을 가지도록 유도하는 문항이, 언어발달 요인에는 영유아가 언어적 표현에 노출되거나 언어적 표현을 시도할 수 있도록 격려하는 문항이, 신체발달 요인에는 영유아의 신체적 움직임을 격려하거나 시각적, 언어적 방법으로 지도하는 문항이 포함되었다. 이어서 신뢰도와 타당도가 검증된 “영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용 척도”가 실제로 부모-자녀 놀이상호작용을 타당하게 측정하며, 연구대상인 영유아기 부모를 잘 설명하는지 검토하고, 척도의 유용성을 보여주기 위하여 놀이상호작용 관련 변인인 부모의 긍정적 놀이신념, 부모의 놀이참여시간, 부모와 자녀의 인구통계학적 변인 사이의 관계를 살펴보았으며, 다음과 같은 연구 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 영유아 부모는 사회·정서발달과 신체발달을 지원하는 놀이상호작용을 다른 요인들에 비해 더 많이 하였으며, 인지발달과 언어발달을 지원하는 놀이상호작용이 그 뒤를 이었다. 반면 창의성발달을 지원하는 놀이상호작용은 다른 요인들에 비하여 덜 일어났다. 둘째, 인구통계학적 변인들 중 어머니의 연령, 가정의 한 달 총 평균 수입, 맞벌이 여부에 따라 부모-자녀 놀이상호작용에 유의한 차이가 존재함을 확인할 수 있었다. 구체적으로 어머니의 연령이 높을수록 신체발달을 제외한 모든 하위요인의 놀이상호작용이 더 많이 일어났으며, 가정의 한 달 총 평균 수입이 높을수록 언어발달을 지원하는 놀이상호작용이 많았으며, 외벌이 집단이 맞벌이 집단보다 신체발달을 지원하는 놀이상호작용이 더 많이 일어났다. 특히 어머니의 연령이 높은 집단에서는 자녀의 형제순위가 낮은 경우에 창의성발달, 인지발달, 언어발달을 지원하는 놀이상호작용이 더 많이 일어났다. 그러나 영유아의 연령에 따라 부모-자녀 놀이상호작용 점수에 유의한 차이가 나타나지 않아, 본 연구에서 개발한 척도가 영아 및 유아에게 모두 적용될 수 있는 타당한 척도임을 확인하였다. 셋째, 다중회귀분석으로 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용의 예측변인을 살펴본 결과 긍정적 놀이신념이 모든 하위요인 및 척도 총합에 대하여 가장 예측력이 높은 예측변인으로 나타났으며, 어머니의 연령과 한 달 총 평균 수입 또한 다수의 하위요인에 대하여 유의한 예측변인으로 확인되었다. 놀이유형에 따른 부모의 놀이참여시간 및 이에 따른 부모-자녀 놀이상호작용은 각 하위요인에 따라 상이한 결과를 나타냈다. 본 연구는 부모와 자녀 간의 놀이상호작용이 영유아의 발달을 지원한다는 기존 연구 결과에 근거하여 타당도와 신뢰도를 확보한 “부모-자녀 놀이상호작용 척도”를 개발하였으며, 본 척도를 활용하여 부모의 긍정적 놀이신념, 어머니의 연령, 가정의 한 달 총 평균 수입 등 부모-자녀 놀이상호작용 관련 변인에 대한 일반적 경향을 검증한 데 의의를 가진다. 본 연구의 결과는 부모와 영유아 자녀 사이에 영유아의 발달을 지원하는 부모-자녀 놀이상호작용이 충분히 수행되고 있는지 확인할 수 있는 후속 연구를 촉발함과 동시에, 부모-자녀 놀이상호작용과 관련된 변인들 간의 관계를 밝히는 후속 연구의 기초자료가 될 것이다.
This research focuses on developing a scale to measure the parent-child play interaction that supports the development of infants and young children based on the categorized factors of the specific developments of children. The scale is used to demonstrate the validity of the scale and to analyze th...
This research focuses on developing a scale to measure the parent-child play interaction that supports the development of infants and young children based on the categorized factors of the specific developments of children. The scale is used to demonstrate the validity of the scale and to analyze the general tendency of parent-child play interaction by representing the relationship between the parent-child play interaction, factors related to play interaction and demographical factors. In order to develop a parent-child play interaction scale that supports the development of infants and young children, the subfactors are determined as six categories of child development consists of physical development, emotional development, social development, cognitive development, language development, and creativity development. Creativity development is included based on the recent trend to emphasize the upbringing of creative talents. Subsequently, the content and methods of play-interaction that affect positive effects on children’s development are explored through the analysis of literature related to parent-child play interaction which provides the form of the play interaction as language-based and behavior-based interactions. Through the development process, sixty initial items about the parent-child play interaction are generated. Based on the preliminary survey and contents validity, the main survey is conducted with 430 mothers of 0-6-year-old children. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and Pearson correlation analysis are conducted to edit down to 26 items with five factors: creativity development factor, social and emotional development factor, cognitive development factor, language development factor and physical development factor. Creativity development factor includes the items that encourage the expression based on children’s imagination, as well as social and emotional development factor includes the items about interactions that stabilize children through emotional interactions, respect children, encourage them to follow the rules and understand other people’s feeling. Cognitive development factor includes the items that encourage children to explore the characteristics of objects and have interests on the environment around them. Moreover, language development factor consists of the items that encourage them to be exposed to verbal expressions and try linguistic expressions. In case of physical development factor, items that encourage the physical movement with the visual and verbal guidances are included. After proving the reliability and validity of parent-child play interaction scale that supports the development of children, the relationship between the parent-child play interaction, parents’ positive beliefs on play, parents’ participation time on play and demographical factors about parents and children is analyzed to show the effectiveness of the scale. Firstly, the result shows that parents perform the play interaction related to social and emotional development and physical development most, which are followed by cognitive development and linguistic development. Play interaction related to creativity development is performed less likely compared to other development factors. Secondly, mother’s age, the average monthly income of a household and whether the household is single-income or dual-income show significant differences between groups. Specifically, there are more parent-child play interaction on the mother with the age over forty on all the development factors excluding physical development factor. The parent-child play interaction that supports the linguistic development occurs more as the average monthly income increases. In case of single-income and dual-income households, the family with single-income performs more play interaction that supports physical development of children than the family with dual-income. However, there is no significant difference on the score depending on the ages of the children, meaning that the proposed scale can be applied to both infants and young children. Lastly, multiple regression analysis on the factors shows that parents’ positive beliefs on play affects most on all the development factors and total scores. Mother’s age and the average monthly income also affects several development factors, whereas the parents’ participation time on play categorized by six play types affects on different development factors. The contributions of the research are as follows: Firstly, parent-child play interaction scale is developed based on the fact that the play interactions between the parents and children support the development of the children. Secondly, the analysis with the proposed scale shows that parents’ positive beliefs on play, mother’s age and the average monthly income of household affects the play interaction between parents and children. The future works include the research about how much play interaction is performed between parents and children, and the research to show the correlation between the play-interaction related factors.
This research focuses on developing a scale to measure the parent-child play interaction that supports the development of infants and young children based on the categorized factors of the specific developments of children. The scale is used to demonstrate the validity of the scale and to analyze the general tendency of parent-child play interaction by representing the relationship between the parent-child play interaction, factors related to play interaction and demographical factors. In order to develop a parent-child play interaction scale that supports the development of infants and young children, the subfactors are determined as six categories of child development consists of physical development, emotional development, social development, cognitive development, language development, and creativity development. Creativity development is included based on the recent trend to emphasize the upbringing of creative talents. Subsequently, the content and methods of play-interaction that affect positive effects on children’s development are explored through the analysis of literature related to parent-child play interaction which provides the form of the play interaction as language-based and behavior-based interactions. Through the development process, sixty initial items about the parent-child play interaction are generated. Based on the preliminary survey and contents validity, the main survey is conducted with 430 mothers of 0-6-year-old children. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and Pearson correlation analysis are conducted to edit down to 26 items with five factors: creativity development factor, social and emotional development factor, cognitive development factor, language development factor and physical development factor. Creativity development factor includes the items that encourage the expression based on children’s imagination, as well as social and emotional development factor includes the items about interactions that stabilize children through emotional interactions, respect children, encourage them to follow the rules and understand other people’s feeling. Cognitive development factor includes the items that encourage children to explore the characteristics of objects and have interests on the environment around them. Moreover, language development factor consists of the items that encourage them to be exposed to verbal expressions and try linguistic expressions. In case of physical development factor, items that encourage the physical movement with the visual and verbal guidances are included. After proving the reliability and validity of parent-child play interaction scale that supports the development of children, the relationship between the parent-child play interaction, parents’ positive beliefs on play, parents’ participation time on play and demographical factors about parents and children is analyzed to show the effectiveness of the scale. Firstly, the result shows that parents perform the play interaction related to social and emotional development and physical development most, which are followed by cognitive development and linguistic development. Play interaction related to creativity development is performed less likely compared to other development factors. Secondly, mother’s age, the average monthly income of a household and whether the household is single-income or dual-income show significant differences between groups. Specifically, there are more parent-child play interaction on the mother with the age over forty on all the development factors excluding physical development factor. The parent-child play interaction that supports the linguistic development occurs more as the average monthly income increases. In case of single-income and dual-income households, the family with single-income performs more play interaction that supports physical development of children than the family with dual-income. However, there is no significant difference on the score depending on the ages of the children, meaning that the proposed scale can be applied to both infants and young children. Lastly, multiple regression analysis on the factors shows that parents’ positive beliefs on play affects most on all the development factors and total scores. Mother’s age and the average monthly income also affects several development factors, whereas the parents’ participation time on play categorized by six play types affects on different development factors. The contributions of the research are as follows: Firstly, parent-child play interaction scale is developed based on the fact that the play interactions between the parents and children support the development of the children. Secondly, the analysis with the proposed scale shows that parents’ positive beliefs on play, mother’s age and the average monthly income of household affects the play interaction between parents and children. The future works include the research about how much play interaction is performed between parents and children, and the research to show the correlation between the play-interaction related factors.
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