본 연구는 Bruner의 발견학습(discovery learning) 이론을 활용하여 한국어 초급 중국인 학습자를 위한 효과적인 한국어 한자어 교육 방안을 모색하는 데 목적을 두고 있다. 한국어 어휘에서 한자어가 차지하는 비중이 높으므로 처음 한국어를 접하는 중국인 학습자에게 한국어 한자어와 중국어 간의 발음상 유사성을 교육한다면 한국어 학습에 많은 도움을 줄 수 있을 것이다. 현재 제2언어 교육에 있어서 전통식의 교사 주도적 수업에서 학습자 중심의 교육으로 전환되고 있는 추세이다. 이에 본 연구에서는 학습자의 ...
본 연구는 Bruner의 발견학습(discovery learning) 이론을 활용하여 한국어 초급 중국인 학습자를 위한 효과적인 한국어 한자어 교육 방안을 모색하는 데 목적을 두고 있다. 한국어 어휘에서 한자어가 차지하는 비중이 높으므로 처음 한국어를 접하는 중국인 학습자에게 한국어 한자어와 중국어 간의 발음상 유사성을 교육한다면 한국어 학습에 많은 도움을 줄 수 있을 것이다. 현재 제2언어 교육에 있어서 전통식의 교사 주도적 수업에서 학습자 중심의 교육으로 전환되고 있는 추세이다. 이에 본 연구에서는 학습자의 인지능력을 강조하는 발견학습을 한국어 어휘교육 현장에 도입한 수업 모형을 설계해 보았다. 지금까지 한국어교육 영역에서 발견학습을 활용한 연구는 문법교육에 치중되어 있어 어휘교육에 관한 연구는 아직 미비한 편이다. 본 연구는 이러한 점에서 출발하여 중국어 병음과 한국어 한자음 간의 발음상 유사성에 주목하여 두 언어 사이에 존재하는 일정한 규칙성을 통해 한국어 한자어 교육에 적용해 한자어의 의미를 추론하는 수업 모형과 교육 방안을 모색해 보았다. 본 수업에서 중국인 초급 학습자들은 다양한 학습 활동을 통해 스스로 중국어와 한국어 간의 한자음 대응규칙을 발견하고 내재화하여 한자어를 학습 시 규칙적으로 단어를 암기할 수 있도록 지식을 재구조할 수 있었다. 실제적인 학습효과를 검증하기 위하여 본고에서는 초급 단계의 중국인 한국어 학습자 15명을 대상으로 실제 수업을 진행하였다. 수업 전, 수업 후에 동일한 문항의 어휘 테스트를 학습자에게 실시하였고, 테스트 결과에 따르면 학습자들이 발견학습 수업을 수강한 이후에 한자어 어휘의 의미를 더 높은 정답률로 추론할 수 있는 것으로 보아 본 연구에서 설계 및 실시한 수업이 유의미한 학습을 제공한다는 것이 증명되었다. 본 연구는 중국인 초급 학습자의 한국어 한자어 능력의 신장을 위해 실시되었으며, 초급 학습자가 한국어 한자어 학습에 대한 기쁨을 느끼게 하여 지속적인 흥미와 장기기억화 된 학습 내용을 유지하게 하고 중국어 지식을 활용해 한국어를 습득하게 하는 교육방안을 제시하였다는 데 의의가 있다.
본 연구는 Bruner의 발견학습(discovery learning) 이론을 활용하여 한국어 초급 중국인 학습자를 위한 효과적인 한국어 한자어 교육 방안을 모색하는 데 목적을 두고 있다. 한국어 어휘에서 한자어가 차지하는 비중이 높으므로 처음 한국어를 접하는 중국인 학습자에게 한국어 한자어와 중국어 간의 발음상 유사성을 교육한다면 한국어 학습에 많은 도움을 줄 수 있을 것이다. 현재 제2언어 교육에 있어서 전통식의 교사 주도적 수업에서 학습자 중심의 교육으로 전환되고 있는 추세이다. 이에 본 연구에서는 학습자의 인지능력을 강조하는 발견학습을 한국어 어휘교육 현장에 도입한 수업 모형을 설계해 보았다. 지금까지 한국어교육 영역에서 발견학습을 활용한 연구는 문법교육에 치중되어 있어 어휘교육에 관한 연구는 아직 미비한 편이다. 본 연구는 이러한 점에서 출발하여 중국어 병음과 한국어 한자음 간의 발음상 유사성에 주목하여 두 언어 사이에 존재하는 일정한 규칙성을 통해 한국어 한자어 교육에 적용해 한자어의 의미를 추론하는 수업 모형과 교육 방안을 모색해 보았다. 본 수업에서 중국인 초급 학습자들은 다양한 학습 활동을 통해 스스로 중국어와 한국어 간의 한자음 대응규칙을 발견하고 내재화하여 한자어를 학습 시 규칙적으로 단어를 암기할 수 있도록 지식을 재구조할 수 있었다. 실제적인 학습효과를 검증하기 위하여 본고에서는 초급 단계의 중국인 한국어 학습자 15명을 대상으로 실제 수업을 진행하였다. 수업 전, 수업 후에 동일한 문항의 어휘 테스트를 학습자에게 실시하였고, 테스트 결과에 따르면 학습자들이 발견학습 수업을 수강한 이후에 한자어 어휘의 의미를 더 높은 정답률로 추론할 수 있는 것으로 보아 본 연구에서 설계 및 실시한 수업이 유의미한 학습을 제공한다는 것이 증명되었다. 본 연구는 중국인 초급 학습자의 한국어 한자어 능력의 신장을 위해 실시되었으며, 초급 학습자가 한국어 한자어 학습에 대한 기쁨을 느끼게 하여 지속적인 흥미와 장기기억화 된 학습 내용을 유지하게 하고 중국어 지식을 활용해 한국어를 습득하게 하는 교육방안을 제시하였다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study is using Bruner's discovery learning theory to find an effective Korean-Chinese character education method for beginning Korean learners with knowledge of Chinese. Since Chinese characters account for a high proportion of Korean vocabulary, learners who are new to Korean ca...
The purpose of this study is using Bruner's discovery learning theory to find an effective Korean-Chinese character education method for beginning Korean learners with knowledge of Chinese. Since Chinese characters account for a high proportion of Korean vocabulary, learners who are new to Korean can benefit greatly when learning it by utilizing the similarity in pronunciation between Korean-Chinese characters and Chinese characters. Currently, there is a trend of shifting from traditional teacher-oriented to learner-centered education in second language studies. Therefore, in this study a technique of discovery learning, which emphasizes learners' cognitive ability, is introduced into the field of Korean vocabulary education and a class model is designed. Until now, research using discovery learning in the field of Korean education has been focused on grammar, and research on vocabulary education is still insufficient. Starting from this point, this study focused on the similarity in pronunciation between Chinese pinyin and Korean-Chinese consonants, applied them to Korean-Chinese character education through certain regularity between the two languages, and tried to find a class model and educational theory for semantic inference. Through this class, Chinese beginning Korean learners will be able to reconstruct their knowledge so that they can memorize words regularly in studying Chinese characters by discovering and internalizing the rules of correspondence between Chinese and Korean through various learning activities. In order to verify that there is a practical learning effect, a class demonstration has been conducted for 15 Chinese Korean learners at the beginner level. The same test items were given to the learners before and after class. According to the test results, after the learners took the discovery learning class, the accuracy of semantic reasoning of Chinese words increased greatly, so this class was certified as meaningful learning. The purpose of this study is to improve the Korean language ability of Chinese beginning learners. It is meaningful for beginners to feel the joy of learning Korean and Chinese characters, to maintain long-term memory for continuous interest and learning, and to acquire Korean by applying the knowledge of Chinese.
The purpose of this study is using Bruner's discovery learning theory to find an effective Korean-Chinese character education method for beginning Korean learners with knowledge of Chinese. Since Chinese characters account for a high proportion of Korean vocabulary, learners who are new to Korean can benefit greatly when learning it by utilizing the similarity in pronunciation between Korean-Chinese characters and Chinese characters. Currently, there is a trend of shifting from traditional teacher-oriented to learner-centered education in second language studies. Therefore, in this study a technique of discovery learning, which emphasizes learners' cognitive ability, is introduced into the field of Korean vocabulary education and a class model is designed. Until now, research using discovery learning in the field of Korean education has been focused on grammar, and research on vocabulary education is still insufficient. Starting from this point, this study focused on the similarity in pronunciation between Chinese pinyin and Korean-Chinese consonants, applied them to Korean-Chinese character education through certain regularity between the two languages, and tried to find a class model and educational theory for semantic inference. Through this class, Chinese beginning Korean learners will be able to reconstruct their knowledge so that they can memorize words regularly in studying Chinese characters by discovering and internalizing the rules of correspondence between Chinese and Korean through various learning activities. In order to verify that there is a practical learning effect, a class demonstration has been conducted for 15 Chinese Korean learners at the beginner level. The same test items were given to the learners before and after class. According to the test results, after the learners took the discovery learning class, the accuracy of semantic reasoning of Chinese words increased greatly, so this class was certified as meaningful learning. The purpose of this study is to improve the Korean language ability of Chinese beginning learners. It is meaningful for beginners to feel the joy of learning Korean and Chinese characters, to maintain long-term memory for continuous interest and learning, and to acquire Korean by applying the knowledge of Chinese.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.