본 연구는 유아STEAM 교육이 만5세 유아의 과학적 태도 및 과학적문제해결력에 미치는 영향에 대해 알아보는데 목적이 있다. 연구자와 교사는 비교집단에게는 누리과정에 기초한 과학활동을 실행하였으며 실험집단에게는 유아STEAM 교육을 토대로 한 활동을 실행하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아 STEAM 교육 프로그램이 만5세 유아의 과학적 태도에 어떠한 영향을 미치는가?
연구문제 2. 유아 STEAM 교육 프로그램이 유아의 과학적 문제해결력에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 송파구 E 유치원에 재원중인 만5세 유아 30명을 실험집단과 비교집단으로 구성하여 해당 기관에서 근무하는 교사와 함께 진행하였다. 2019년 9월 16일부터 2019년 11월 22일까지 10주에 걸쳐 총 10가지의 활동을 가지고 실험집단의 유아들에게는 STEAM 교육에 기반한 활동을 실시하였으며, 비교집단의 유아들에게는 누리과정에 기초한 활동을 실시하였다. 본 연구에서 유아의 과학적 태도를 검사하기 위한 도구로 유경숙(1999)의 과학적 태도 평가 준거를 기초로 이경민(2000)이 제작한 검사도구를 활용하였다. 유아의 과학적 문제해결력을 검사하는 도구로 Tegano, Sawyers 와 Moran(1989)이 개발하였으며 안경숙(1992)이 사용하고 장경혜(1994)가 수정, 보완하며 김남희(2015)가 사용한 연구도구를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 유아STEAM 교육이 만5세 유아의 과학적 태도 및 과학적문제해결력에 미치는 영향에 대해 알아보는데 목적이 있다. 연구자와 교사는 비교집단에게는 누리과정에 기초한 과학활동을 실행하였으며 실험집단에게는 유아STEAM 교육을 토대로 한 활동을 실행하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아 STEAM 교육 프로그램이 만5세 유아의 과학적 태도에 어떠한 영향을 미치는가?
연구문제 2. 유아 STEAM 교육 프로그램이 유아의 과학적 문제해결력에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 송파구 E 유치원에 재원중인 만5세 유아 30명을 실험집단과 비교집단으로 구성하여 해당 기관에서 근무하는 교사와 함께 진행하였다. 2019년 9월 16일부터 2019년 11월 22일까지 10주에 걸쳐 총 10가지의 활동을 가지고 실험집단의 유아들에게는 STEAM 교육에 기반한 활동을 실시하였으며, 비교집단의 유아들에게는 누리과정에 기초한 활동을 실시하였다. 본 연구에서 유아의 과학적 태도를 검사하기 위한 도구로 유경숙(1999)의 과학적 태도 평가 준거를 기초로 이경민(2000)이 제작한 검사도구를 활용하였다. 유아의 과학적 문제해결력을 검사하는 도구로 Tegano, Sawyers 와 Moran(1989)이 개발하였으며 안경숙(1992)이 사용하고 장경혜(1994)가 수정, 보완하며 김남희(2015)가 사용한 연구도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 t-검증을 통해 분석하였다. 만5세 유아에게 유아 STEAM 교육프로그램이 미치는 영향에 대한 결과를 요약하여 제시하면 다음과 같다.
첫째, 유아 STEAM 교육 프로그램을 통한 과학활동을 실행한 유아 집단이 그렇지 않은 유아집단에 비해 과학적 태도의 하위요소인 호기심, 자진성과 적극성이 향상되었다. 과학적 태도의 나머지 하위요소인 솔직성, 객관성, 개방성, 비판성, 판단유보, 협동성, 끈기성은 실험집단이 비교집단보다 점수는 향상되었으나 통계적으로 유의미한 차이를 나타내지 않았다.
둘째, 유아STEAM 교육 프로그램을 통한 과학활동을 실행한 유아집단이 그렇지 않은 유아집단에 비해 과학적문제해결력이 향상되었다. 과학적 문제해결력의 하위요소인 문제의 발견 및 진술, 문제에 대한 아이디어 제안 및 적용, 문제해결에 대한 결론짓기에 있어서 실험집단이 비교집단보다 점수가 향상되었으며 통계적으로도 유의미한 차이를 나타냈다. 결론적으로 유아 STEAM 교육 프로그램이 만5세 유아의 과학적 태도 및 과학적 문제해결력을 향상시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 과학적 태도는 호기심을 제외한 나머지 요소가 통계적으로 유의미하지 않았지만 점수가 향상된 것으로 미루어 보았을 때 한계점을 보완하면 향상될 것으로 보인다.
이를 통해 앞으로 유아의 과학적 태도와 과학적 문제해결력의 증진을 위해 STEAM 교육이 효과적인 방법이라 할 수 있으며 유아교육현장에서 STEAM 교육이 더욱 활성화 될 필요가 있다.
본 연구는 유아STEAM 교육이 만5세 유아의 과학적 태도 및 과학적문제해결력에 미치는 영향에 대해 알아보는데 목적이 있다. 연구자와 교사는 비교집단에게는 누리과정에 기초한 과학활동을 실행하였으며 실험집단에게는 유아STEAM 교육을 토대로 한 활동을 실행하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아 STEAM 교육 프로그램이 만5세 유아의 과학적 태도에 어떠한 영향을 미치는가?
연구문제 2. 유아 STEAM 교육 프로그램이 유아의 과학적 문제해결력에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 송파구 E 유치원에 재원중인 만5세 유아 30명을 실험집단과 비교집단으로 구성하여 해당 기관에서 근무하는 교사와 함께 진행하였다. 2019년 9월 16일부터 2019년 11월 22일까지 10주에 걸쳐 총 10가지의 활동을 가지고 실험집단의 유아들에게는 STEAM 교육에 기반한 활동을 실시하였으며, 비교집단의 유아들에게는 누리과정에 기초한 활동을 실시하였다. 본 연구에서 유아의 과학적 태도를 검사하기 위한 도구로 유경숙(1999)의 과학적 태도 평가 준거를 기초로 이경민(2000)이 제작한 검사도구를 활용하였다. 유아의 과학적 문제해결력을 검사하는 도구로 Tegano, Sawyers 와 Moran(1989)이 개발하였으며 안경숙(1992)이 사용하고 장경혜(1994)가 수정, 보완하며 김남희(2015)가 사용한 연구도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 t-검증을 통해 분석하였다. 만5세 유아에게 유아 STEAM 교육프로그램이 미치는 영향에 대한 결과를 요약하여 제시하면 다음과 같다.
첫째, 유아 STEAM 교육 프로그램을 통한 과학활동을 실행한 유아 집단이 그렇지 않은 유아집단에 비해 과학적 태도의 하위요소인 호기심, 자진성과 적극성이 향상되었다. 과학적 태도의 나머지 하위요소인 솔직성, 객관성, 개방성, 비판성, 판단유보, 협동성, 끈기성은 실험집단이 비교집단보다 점수는 향상되었으나 통계적으로 유의미한 차이를 나타내지 않았다.
둘째, 유아STEAM 교육 프로그램을 통한 과학활동을 실행한 유아집단이 그렇지 않은 유아집단에 비해 과학적문제해결력이 향상되었다. 과학적 문제해결력의 하위요소인 문제의 발견 및 진술, 문제에 대한 아이디어 제안 및 적용, 문제해결에 대한 결론짓기에 있어서 실험집단이 비교집단보다 점수가 향상되었으며 통계적으로도 유의미한 차이를 나타냈다. 결론적으로 유아 STEAM 교육 프로그램이 만5세 유아의 과학적 태도 및 과학적 문제해결력을 향상시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 과학적 태도는 호기심을 제외한 나머지 요소가 통계적으로 유의미하지 않았지만 점수가 향상된 것으로 미루어 보았을 때 한계점을 보완하면 향상될 것으로 보인다.
이를 통해 앞으로 유아의 과학적 태도와 과학적 문제해결력의 증진을 위해 STEAM 교육이 효과적인 방법이라 할 수 있으며 유아교육현장에서 STEAM 교육이 더욱 활성화 될 필요가 있다.
The purpose of this study was to explore the impact of STEAM education on the scientific attitude and scientific problem-solving skills of 5-year-olds. Researchers and teachers conducted scientific activities based on Nuri process for comparison groups and activities based on STEAM education for inf...
The purpose of this study was to explore the impact of STEAM education on the scientific attitude and scientific problem-solving skills of 5-year-olds. Researchers and teachers conducted scientific activities based on Nuri process for comparison groups and activities based on STEAM education for infants for experimental groups. The research problems established in this study are as follows.
Research Question 1 : How does the STEAM Early Childhood Education Program affect the scientific attitude of a 5-year-old infant?
Research Question 2 : How does the STEAM Early Childhood Education Program affect an infant's scientific problem-solving ability?
This study consisted of 30 5-year-old infants who were enrolled in Songpa-gu ‘E’ Kindergarten with teachers working at the relevant institution, composed of experimental groups and comparative groups. From September 16, 2019 to November 22, 2019, a total of 10 activities were conducted for infants in the experimental group based on STEAM education, and for infants in the comparative group based on Nuri courses. In this study, a test tool produced by Lee Kyung-min(2000) was used based on Yoo Kyung-sook(1999)'s compliance with scientific attitude evaluation as a tool to examine infants' scientific attitudes. It was developed by Tegano, Sawyers, and Moran(1989), used by Ahn Kyung-sook(1992), modified and supplemented by Jang Kyung-hye(1994), and used by Kim Nam-hee(2015).
The collected data were analyzed through t-verification using the SPSS 18.0 Statistics Program. Outlining the results of the impact of the STEAM early childhood education program on infants aged 5 are presented below.
First, the group of infants who conducted scientific activities through the Early Childhood STEAM education program improved their curiosity, self-reliance and activism, which are sub-factors of scientific attitudes, compared to those who do not. The remaining sub-factors of scientific attitudes: honesty, objectivity, openness, criticism, reservation of judgment, cooperation, and persistence showed that the experimental group scored better than the comparison group, but showed no statistical difference.
Second, the scientific problem-solving ability has been improved compared to the non-infant groups that conducted scientific activities through the Early Childhood STEAM education program. Experimental groups scored better than comparison groups in discovering and stating problems, suggesting and applying ideas to problems, and concluding problem solving, which are sub-factors of scientific problem solving power, and showed statistically significant differences.
In conclusion, the Early Childhood STEAM education program has been shown to be effective in improving the scientific attitude and scientific problem solving of 5-year-old infants. Scientific attitudes were not statistically significant except curiosity, but considering the improvement in scores, it is expected to improve if the threshold is supplemented.
Through this, STEAM education can be an effective way to promote infants' scientific attitudes and scientific problem-solving skills in the future, and STEAM education needs to be more active in early childhood education sites.
The purpose of this study was to explore the impact of STEAM education on the scientific attitude and scientific problem-solving skills of 5-year-olds. Researchers and teachers conducted scientific activities based on Nuri process for comparison groups and activities based on STEAM education for infants for experimental groups. The research problems established in this study are as follows.
Research Question 1 : How does the STEAM Early Childhood Education Program affect the scientific attitude of a 5-year-old infant?
Research Question 2 : How does the STEAM Early Childhood Education Program affect an infant's scientific problem-solving ability?
This study consisted of 30 5-year-old infants who were enrolled in Songpa-gu ‘E’ Kindergarten with teachers working at the relevant institution, composed of experimental groups and comparative groups. From September 16, 2019 to November 22, 2019, a total of 10 activities were conducted for infants in the experimental group based on STEAM education, and for infants in the comparative group based on Nuri courses. In this study, a test tool produced by Lee Kyung-min(2000) was used based on Yoo Kyung-sook(1999)'s compliance with scientific attitude evaluation as a tool to examine infants' scientific attitudes. It was developed by Tegano, Sawyers, and Moran(1989), used by Ahn Kyung-sook(1992), modified and supplemented by Jang Kyung-hye(1994), and used by Kim Nam-hee(2015).
The collected data were analyzed through t-verification using the SPSS 18.0 Statistics Program. Outlining the results of the impact of the STEAM early childhood education program on infants aged 5 are presented below.
First, the group of infants who conducted scientific activities through the Early Childhood STEAM education program improved their curiosity, self-reliance and activism, which are sub-factors of scientific attitudes, compared to those who do not. The remaining sub-factors of scientific attitudes: honesty, objectivity, openness, criticism, reservation of judgment, cooperation, and persistence showed that the experimental group scored better than the comparison group, but showed no statistical difference.
Second, the scientific problem-solving ability has been improved compared to the non-infant groups that conducted scientific activities through the Early Childhood STEAM education program. Experimental groups scored better than comparison groups in discovering and stating problems, suggesting and applying ideas to problems, and concluding problem solving, which are sub-factors of scientific problem solving power, and showed statistically significant differences.
In conclusion, the Early Childhood STEAM education program has been shown to be effective in improving the scientific attitude and scientific problem solving of 5-year-old infants. Scientific attitudes were not statistically significant except curiosity, but considering the improvement in scores, it is expected to improve if the threshold is supplemented.
Through this, STEAM education can be an effective way to promote infants' scientific attitudes and scientific problem-solving skills in the future, and STEAM education needs to be more active in early childhood education sites.
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