본 연구는 통합예술프로그램키트 활용이 부모와 유아의 감성지능에 미치는 영향을 검증하기 위해 시행되었다. 연구 대상자는 경기도 Y시에 위치한 H어린이집 유아 8명과 그 유아의 부모 16 명으로 실험집단 유아 4명과 그들의 부모 8명, 통제집단 유아 4명과 그들의 부모 8명으로 구성되었다. 실험집단에게는 통합예술프로그램 키트를 제공하여 실행하도 록 하였고, 통제집단에게는 아무런 처치를 하지 않았다. 통합예술프로그램키트는 5월부터 주1회 가정으로 보내어졌으며, 총 8회기에 거쳐 초기, 중기, 후기의 세 단계로 나누어 키트가방을 구성해 제공하였다. 초기(1∼2회기)프로그램은 나의 감성과 타인의 감성을 이해하는 것을 목표로 이루어졌고, 중기(3∼5회기) 프로그램은 나의 감성과 타인의 감성, ...
본 연구는 통합예술프로그램키트 활용이 부모와 유아의 감성지능에 미치는 영향을 검증하기 위해 시행되었다. 연구 대상자는 경기도 Y시에 위치한 H어린이집 유아 8명과 그 유아의 부모 16 명으로 실험집단 유아 4명과 그들의 부모 8명, 통제집단 유아 4명과 그들의 부모 8명으로 구성되었다. 실험집단에게는 통합예술프로그램 키트를 제공하여 실행하도 록 하였고, 통제집단에게는 아무런 처치를 하지 않았다. 통합예술프로그램키트는 5월부터 주1회 가정으로 보내어졌으며, 총 8회기에 거쳐 초기, 중기, 후기의 세 단계로 나누어 키트가방을 구성해 제공하였다. 초기(1∼2회기)프로그램은 나의 감성과 타인의 감성을 이해하는 것을 목표로 이루어졌고, 중기(3∼5회기) 프로그램은 나의 감성과 타인의 감성, 감성 활용을 목표로 프로그램키트를 구성하고 실행하였다. 후기(6∼8회기)프로그램은 나의 감성과 타인의 감성, 감성 활용과 감성조절을 목표로 자신의 감정을 효율적으로 처리하며 변화시킬 수 있도록 진행하였다. 연구도구는 부모감성지능측정도구로는 WLEIS(The Wong and Law EI Scale)를 사용하였으며, 유아감성지능 측정도구로는 Goleman(1995)과 문용린(1996)의 감성지능(emotional intelligency, EI)에 관한 검사지를 다시 유아 수준에 맞게 수정한 김경애(2011)의 교사용 유아 감성지능 척도를 사용하였다. 통합 예술프로그램 키트가 부모의 감성지능 향상에 미치는 영향을 알아보기 위해 Mann-Whitney의 U검정을 실시한 결과, 감성지능의 하위요인인 자기감성이해에서 사후 검사에서는 실험집단과 비교 집단 간에 통계적으로 유의한 차이 가 있는 것으로 나타났다(Z=-2.256, p<.05). 또한, 부모 감성지능 사전 및 사후 측정치에 대해 Wilcoxon의 부호순위검정으로 비교한 결과 부모 감성지능의 하위요인 중 자기감성이해의 실험집단(Z=-2.060, p<.05), 감성활용의 실험집단 (Z=-1.980, p<.05), 그리고 부모 감성지능 전체의 실험집단(Z=-2.201, p<.05)의 사후 검사가 사전 검사보다 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 통합 예술 프로그램 키트가 유아의 감성지능 향상에 미치는 효과를 알아보기 위해 유아의 감성지능의 사후 측정치에 대해서 Mann-Whitney의 U검정을 실시한 결과 감성지능의 하위요인인 자기인식(자아인식) 능력(Z=-2.352, p<.05), 낙관성(긍정성)(Z=-2.323, p<.05), 그리고 유아 감성지능 전체(Z=-2.323, p<.05)의 경우 사후 검사에서 실험집단과 비교 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 한편, 유아 감성지능과 그 하위요인 중 자기조절(감정조절) 능력, 감정이입(타인인식) 능력은 사전과 사후 점수가 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다(p>.05). 이상의 연구결과를 종합해 보면 통합예술 프로그램 키트활용이 부모와 유아의 감성지능을 향상시키는데 효과가 있음이 입증되었다. 따라서 본 연구에서 개발한 통합예술프로그램 키트는 비대면 시에 부모와 유아의 감성지능을 향상시키기 위해 가정에서 활용할 수 있는 프로그램으로 적절할 것이라 기대된다.
본 연구는 통합예술프로그램키트 활용이 부모와 유아의 감성지능에 미치는 영향을 검증하기 위해 시행되었다. 연구 대상자는 경기도 Y시에 위치한 H어린이집 유아 8명과 그 유아의 부모 16 명으로 실험집단 유아 4명과 그들의 부모 8명, 통제집단 유아 4명과 그들의 부모 8명으로 구성되었다. 실험집단에게는 통합예술프로그램 키트를 제공하여 실행하도 록 하였고, 통제집단에게는 아무런 처치를 하지 않았다. 통합예술프로그램키트는 5월부터 주1회 가정으로 보내어졌으며, 총 8회기에 거쳐 초기, 중기, 후기의 세 단계로 나누어 키트가방을 구성해 제공하였다. 초기(1∼2회기)프로그램은 나의 감성과 타인의 감성을 이해하는 것을 목표로 이루어졌고, 중기(3∼5회기) 프로그램은 나의 감성과 타인의 감성, 감성 활용을 목표로 프로그램키트를 구성하고 실행하였다. 후기(6∼8회기)프로그램은 나의 감성과 타인의 감성, 감성 활용과 감성조절을 목표로 자신의 감정을 효율적으로 처리하며 변화시킬 수 있도록 진행하였다. 연구도구는 부모감성지능측정도구로는 WLEIS(The Wong and Law EI Scale)를 사용하였으며, 유아감성지능 측정도구로는 Goleman(1995)과 문용린(1996)의 감성지능(emotional intelligency, EI)에 관한 검사지를 다시 유아 수준에 맞게 수정한 김경애(2011)의 교사용 유아 감성지능 척도를 사용하였다. 통합 예술프로그램 키트가 부모의 감성지능 향상에 미치는 영향을 알아보기 위해 Mann-Whitney의 U검정을 실시한 결과, 감성지능의 하위요인인 자기감성이해에서 사후 검사에서는 실험집단과 비교 집단 간에 통계적으로 유의한 차이 가 있는 것으로 나타났다(Z=-2.256, p<.05). 또한, 부모 감성지능 사전 및 사후 측정치에 대해 Wilcoxon의 부호순위검정으로 비교한 결과 부모 감성지능의 하위요인 중 자기감성이해의 실험집단(Z=-2.060, p<.05), 감성활용의 실험집단 (Z=-1.980, p<.05), 그리고 부모 감성지능 전체의 실험집단(Z=-2.201, p<.05)의 사후 검사가 사전 검사보다 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 통합 예술 프로그램 키트가 유아의 감성지능 향상에 미치는 효과를 알아보기 위해 유아의 감성지능의 사후 측정치에 대해서 Mann-Whitney의 U검정을 실시한 결과 감성지능의 하위요인인 자기인식(자아인식) 능력(Z=-2.352, p<.05), 낙관성(긍정성)(Z=-2.323, p<.05), 그리고 유아 감성지능 전체(Z=-2.323, p<.05)의 경우 사후 검사에서 실험집단과 비교 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 한편, 유아 감성지능과 그 하위요인 중 자기조절(감정조절) 능력, 감정이입(타인인식) 능력은 사전과 사후 점수가 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다(p>.05). 이상의 연구결과를 종합해 보면 통합예술 프로그램 키트활용이 부모와 유아의 감성지능을 향상시키는데 효과가 있음이 입증되었다. 따라서 본 연구에서 개발한 통합예술프로그램 키트는 비대면 시에 부모와 유아의 감성지능을 향상시키기 위해 가정에서 활용할 수 있는 프로그램으로 적절할 것이라 기대된다.
This study was conducted to verify the effect of using the integrated arts program kit on the emotional intelligence of parents and children. The subjects of this study were 8 infants from H daycare located in Y city of Gyeonggi-do and their 16 parents. The experimental group consisted of 4 infa...
This study was conducted to verify the effect of using the integrated arts program kit on the emotional intelligence of parents and children. The subjects of this study were 8 infants from H daycare located in Y city of Gyeonggi-do and their 16 parents. The experimental group consisted of 4 infants and their 8 parents, and the control group consisted of 4 infants and their 8 parents. The experimental group was provided with an integrated arts program kit to practice, and the control group was not given any program kit. The integrated art program kit was sent to home once a week from May, and a kit bag was provided a total of 8 sessions divided into three stages as early, middle, and late stages. The initial program (1~2 sessions) aimed to understand my emotions and the emotions of others, and the middle program (3~5 sessions) consists of a program kit with the goal of using my emotions, the emotions of others. The latter program (6~8 sessions) was set the goal for utilizing and controlling emotions as conducted to handle and change my emotions effectively. As a research tool, WLEIS (The Wong and Law EI Scale) was used as a parental emotional intelligence measurement tool. And for a infants emotional intelligence measurement tool, it is used the Goleman(1995) and Kim Kyung-ae (2011)'s Infant Emotional Intelligence Scale for Teachers which modified the test paper(emotional intelligency. EI) to fit the level of infants again. As a result of Mann-Whitney's U-test to find out the effect of the integrated arts program kit on the improvement of parents' emotional intelligence, the post-test on the self-emotional understanding which is a sub-factor of emotional intelligence showed that there was a statistically significant difference between the experimental group and the comparison group. There was a difference (Z=-2.256, p<.05). In addition, as a result of comparing the pre- and post-measures of parental emotional intelligence with Wilcoxon's Signed Rank Test, among the sub-factors of parental emotional intelligence, the experimental group for self-emotional understanding (Z=-2.060, p<.05), and the experimental group for emotional utilization (Z=-1.980, p<.05), and the experimental group of the entire parental emotional intelligence (Z=-2.201, p<.05) showed a statistically significantly higher post-test than the pre-test. To find out the effect of the integrated arts program kit on the improvement of emotional intelligence of infants, Mann-Whitney's U-test was conducted on the post-mortem measure of emotional intelligence of infants. As a result, self-recognition ability (Z =-2.352, p<.05), optimism (positivity) (Z=-2.323, p<.05), and overall infant emotional intelligence (Z=-2.323, p.05). Combining the above research results, it has been proven that using integrated arts program kits is to be effective in improving emotional intelligence.
This study was conducted to verify the effect of using the integrated arts program kit on the emotional intelligence of parents and children. The subjects of this study were 8 infants from H daycare located in Y city of Gyeonggi-do and their 16 parents. The experimental group consisted of 4 infants and their 8 parents, and the control group consisted of 4 infants and their 8 parents. The experimental group was provided with an integrated arts program kit to practice, and the control group was not given any program kit. The integrated art program kit was sent to home once a week from May, and a kit bag was provided a total of 8 sessions divided into three stages as early, middle, and late stages. The initial program (1~2 sessions) aimed to understand my emotions and the emotions of others, and the middle program (3~5 sessions) consists of a program kit with the goal of using my emotions, the emotions of others. The latter program (6~8 sessions) was set the goal for utilizing and controlling emotions as conducted to handle and change my emotions effectively. As a research tool, WLEIS (The Wong and Law EI Scale) was used as a parental emotional intelligence measurement tool. And for a infants emotional intelligence measurement tool, it is used the Goleman(1995) and Kim Kyung-ae (2011)'s Infant Emotional Intelligence Scale for Teachers which modified the test paper(emotional intelligency. EI) to fit the level of infants again. As a result of Mann-Whitney's U-test to find out the effect of the integrated arts program kit on the improvement of parents' emotional intelligence, the post-test on the self-emotional understanding which is a sub-factor of emotional intelligence showed that there was a statistically significant difference between the experimental group and the comparison group. There was a difference (Z=-2.256, p<.05). In addition, as a result of comparing the pre- and post-measures of parental emotional intelligence with Wilcoxon's Signed Rank Test, among the sub-factors of parental emotional intelligence, the experimental group for self-emotional understanding (Z=-2.060, p<.05), and the experimental group for emotional utilization (Z=-1.980, p<.05), and the experimental group of the entire parental emotional intelligence (Z=-2.201, p<.05) showed a statistically significantly higher post-test than the pre-test. To find out the effect of the integrated arts program kit on the improvement of emotional intelligence of infants, Mann-Whitney's U-test was conducted on the post-mortem measure of emotional intelligence of infants. As a result, self-recognition ability (Z =-2.352, p<.05), optimism (positivity) (Z=-2.323, p<.05), and overall infant emotional intelligence (Z=-2.323, p.05). Combining the above research results, it has been proven that using integrated arts program kits is to be effective in improving emotional intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.