인터넷 과학기술이 급속히 발전하고 있으며 방송 채널이 끊임없이 증가하면서, 중국 망고TV로 대표되는 인터넷 동영상 플랫폼은 빠르게 발전하고 있다. 인터넷 영상 플랫폼 등 뉴미디어에서 새로운 프로그램 장르도 계속해서 등장하고 있는데, 특히 인터렉티브 방식이 강하고, 다양한 주제를 가지고 있는 영상 플랫폼이 두각을 나타냈다. 그중에서 추리 예능 프로그램은 새로운 장르로 시청자들 사이에서 화제가 되면서 '스크립트 킬 게임' '방 탈출' 등 추리 관련 ...
인터넷 과학기술이 급속히 발전하고 있으며 방송 채널이 끊임없이 증가하면서, 중국 망고TV로 대표되는 인터넷 동영상 플랫폼은 빠르게 발전하고 있다. 인터넷 영상 플랫폼 등 뉴미디어에서 새로운 프로그램 장르도 계속해서 등장하고 있는데, 특히 인터렉티브 방식이 강하고, 다양한 주제를 가지고 있는 영상 플랫폼이 두각을 나타냈다. 그중에서 추리 예능 프로그램은 새로운 장르로 시청자들 사이에서 화제가 되면서 '스크립트 킬 게임' '방 탈출' 등 추리 관련 콘텐츠의 발전까지 촉진시키고 있다. <명성대정탐>은 망고TV에서 직접 제작하였으며 롤플레잉+스토리를 담은 추리 예능 프로그램으로, 2016년 방영된 시즌 1이 좋은 성적을 거두었다. 그 이후부터 중국에서는 RPG+스토리 형식으로 제작한 추리 예능 프로그램의 시장이 열렸다. <명성대정탐>의 소재는 고대와 현대, 미래의 장르를 폭넓게 아우르면서 다른 예능 프로그램에 비해 상상력과 창조성이 돋보였다. 정보화 시대의 프로그램 수용자들은 매일 인터넷상의 다양한 미디어 플랫폼에서 정보를 얻고, 이슈와 시사 뉴스에 주목하며, 그에 대한 자신만의 의견과 생각을 가진다. <명성대정탐>은 바로 이러한 인터넷 환경에서 떠오르는 화제와 이슈를 활용해서 시청자들과 함께 살펴보고 고민하는 프로그램이다. 프로그램 제작팀은 사건이 생기면 증거의 수사 및 정리를 통해 '범인'을 찾아내는데, 시청자들이 프로그램을 시청함으로써 이러한 사건들의 유해성과 발생할 수 있는 결과에 대해 실감하게 하고, 사회적 문제들도 반영하는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는 이를 바탕으로 추리적 요소, 사회문화적 지식과 오락적 요소를 어떻게 결합할 것인가를 예능 프로그램 포맷으로 분석하고자 한다. 예능 프로그램의 포맷 구성요소는 일반적으로 프로그램의 전개 방식, 출연자, 무대, 연속성, 스토리 구조 등 프로그램을 원활하게 제작·방송하는 데 중요한 요소들을 말한다. 추리 예능 프로그램에서는 이와 함께 추리적 서사 등 특별한 포맷 구성요소도 가지고 있다. 이에 본 연구는 미디어의 부정적인 효과와 영향에 관한 기존 연구에서 벗어나 <명성대정탐>의 특수한 추리 예능 프로그램의 포맷 특징을 탐구하고, 이를 기반으로 추리 요소, 중국의 사회문화적 지식과 오락적 요소가 어떻게 결합되는지 살펴보고, 방송된 후에 인기를 얻게 된 이유도 알아보고자 한다. 이용과 충족 이론을 기반으로 수용자는 정보 취득, 오락 추구, 사회 교류 등 시청 동기로 미디어를 선택함으로써 만족감을 얻는다. 그래서 이용과 충족 이론을 적용한 설문지를 통해 <명성대정탐> 시청자들의 시청 동기는 무엇인지와, 시청 만족도에 미치는 영향을 탐구하고자 한다. 본 연구에서 중국의 대표적인 혁신성, 책임감을 갖춘 추리 예능 프로그램 <명성대정탐>의 포맷 구성과 시청자의 심리를 분석함으로써, 중국 시청자들의 수요에 맞는 추리 예능 프로그램을 더 많이 만들어낼 수 있을 것으로 기대된다.
인터넷 과학기술이 급속히 발전하고 있으며 방송 채널이 끊임없이 증가하면서, 중국 망고TV로 대표되는 인터넷 동영상 플랫폼은 빠르게 발전하고 있다. 인터넷 영상 플랫폼 등 뉴미디어에서 새로운 프로그램 장르도 계속해서 등장하고 있는데, 특히 인터렉티브 방식이 강하고, 다양한 주제를 가지고 있는 영상 플랫폼이 두각을 나타냈다. 그중에서 추리 예능 프로그램은 새로운 장르로 시청자들 사이에서 화제가 되면서 '스크립트 킬 게임' '방 탈출' 등 추리 관련 콘텐츠의 발전까지 촉진시키고 있다. <명성대정탐>은 망고TV에서 직접 제작하였으며 롤플레잉+스토리를 담은 추리 예능 프로그램으로, 2016년 방영된 시즌 1이 좋은 성적을 거두었다. 그 이후부터 중국에서는 RPG+스토리 형식으로 제작한 추리 예능 프로그램의 시장이 열렸다. <명성대정탐>의 소재는 고대와 현대, 미래의 장르를 폭넓게 아우르면서 다른 예능 프로그램에 비해 상상력과 창조성이 돋보였다. 정보화 시대의 프로그램 수용자들은 매일 인터넷상의 다양한 미디어 플랫폼에서 정보를 얻고, 이슈와 시사 뉴스에 주목하며, 그에 대한 자신만의 의견과 생각을 가진다. <명성대정탐>은 바로 이러한 인터넷 환경에서 떠오르는 화제와 이슈를 활용해서 시청자들과 함께 살펴보고 고민하는 프로그램이다. 프로그램 제작팀은 사건이 생기면 증거의 수사 및 정리를 통해 '범인'을 찾아내는데, 시청자들이 프로그램을 시청함으로써 이러한 사건들의 유해성과 발생할 수 있는 결과에 대해 실감하게 하고, 사회적 문제들도 반영하는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는 이를 바탕으로 추리적 요소, 사회문화적 지식과 오락적 요소를 어떻게 결합할 것인가를 예능 프로그램 포맷으로 분석하고자 한다. 예능 프로그램의 포맷 구성요소는 일반적으로 프로그램의 전개 방식, 출연자, 무대, 연속성, 스토리 구조 등 프로그램을 원활하게 제작·방송하는 데 중요한 요소들을 말한다. 추리 예능 프로그램에서는 이와 함께 추리적 서사 등 특별한 포맷 구성요소도 가지고 있다. 이에 본 연구는 미디어의 부정적인 효과와 영향에 관한 기존 연구에서 벗어나 <명성대정탐>의 특수한 추리 예능 프로그램의 포맷 특징을 탐구하고, 이를 기반으로 추리 요소, 중국의 사회문화적 지식과 오락적 요소가 어떻게 결합되는지 살펴보고, 방송된 후에 인기를 얻게 된 이유도 알아보고자 한다. 이용과 충족 이론을 기반으로 수용자는 정보 취득, 오락 추구, 사회 교류 등 시청 동기로 미디어를 선택함으로써 만족감을 얻는다. 그래서 이용과 충족 이론을 적용한 설문지를 통해 <명성대정탐> 시청자들의 시청 동기는 무엇인지와, 시청 만족도에 미치는 영향을 탐구하고자 한다. 본 연구에서 중국의 대표적인 혁신성, 책임감을 갖춘 추리 예능 프로그램 <명성대정탐>의 포맷 구성과 시청자의 심리를 분석함으로써, 중국 시청자들의 수요에 맞는 추리 예능 프로그램을 더 많이 만들어낼 수 있을 것으로 기대된다.
With the rapid development of Internet science and technology and the continuous increase of broadcasting channels, the Internet video platform represented by Mango TV in China is also rapidly developing. New program genres such as Internet video platforms also continue to appear in new media, and v...
With the rapid development of Internet science and technology and the continuous increase of broadcasting channels, the Internet video platform represented by Mango TV in China is also rapidly developing. New program genres such as Internet video platforms also continue to appear in new media, and video platforms with strong interactions and various themes stood out. Among them, mystery entertainment programs are becoming a hot topic in viewers as a new genre, expediting the development of mystery-related contents such as 'Script Kill Game' and 'Room Escape'. “Who’s the Murderer” is a mystery entertainment program that was produced directly by Mango TV and contains a role-playing + story, and Season 1, aired in 2016, achieved excellent results. This has opened the market for mystery entertainment programs produced in the RPG + story form in China. The subject matter of “Who’s the Murderer” encompasses a wide range of ancient, modern, and future genres, with its unique imagination and creativity compared to other entertainment programs. Program audiences in the information age acquire information from various media platforms on the Internet every day, pay attention to issues and current affairs, and have their own opinions and thoughts on them. “Who’s the Murderer” uses the topics and issues arising in this Internet environment to explore and ponder with viewers. When an incident occurs, the program production team finds the 'culprit' by investigating and arranging evidence, aiming to make viewers realize the harm and possible consequences of these events by watching the program, and to reflect social problems. Based on this, this study will analyze how to combine reasoning elements, sociocultural knowledge, and entertainment elements in an entertainment program format. The components of an entertainment program generally refer to the important elements for the smooth production and broadcasting of a program, such as the way the program unfolds, the actors, the stage, the continuity, and the story structure. Along with these, a mystery entertainment program also has special format elements such as a detective narrative. Therefore, this study deviates from previous studies on the negative effects and influences of media and explores the format characteristics of the special mystery entertainment program of “Who's the Murderer.” Based on this, the study examines how reasoning elements, socio cultural knowledge of China, and entertainment elements combine, and why the program became popular after it aired. Based on the Use and Gratification Theory, the audience obtains satisfaction by selecting media as the motive for viewing, such as information acquisition, entertainment pursuit, and social exchange. Therefore, through a questionnaire to which the Use and Gratification Theory is applied, this study aims to explore the viewing motives of “Who’s the Murderer” viewers and their effect on viewing satisfaction. In this study, it is expected that more mystery entertainment programs that meet the needs of Chinese viewers will be created by analyzing the format composition of “Who's the Murderer,” China's representative innovative and responsible mystery entertainment program, and its viewer's psychology.
With the rapid development of Internet science and technology and the continuous increase of broadcasting channels, the Internet video platform represented by Mango TV in China is also rapidly developing. New program genres such as Internet video platforms also continue to appear in new media, and video platforms with strong interactions and various themes stood out. Among them, mystery entertainment programs are becoming a hot topic in viewers as a new genre, expediting the development of mystery-related contents such as 'Script Kill Game' and 'Room Escape'. “Who’s the Murderer” is a mystery entertainment program that was produced directly by Mango TV and contains a role-playing + story, and Season 1, aired in 2016, achieved excellent results. This has opened the market for mystery entertainment programs produced in the RPG + story form in China. The subject matter of “Who’s the Murderer” encompasses a wide range of ancient, modern, and future genres, with its unique imagination and creativity compared to other entertainment programs. Program audiences in the information age acquire information from various media platforms on the Internet every day, pay attention to issues and current affairs, and have their own opinions and thoughts on them. “Who’s the Murderer” uses the topics and issues arising in this Internet environment to explore and ponder with viewers. When an incident occurs, the program production team finds the 'culprit' by investigating and arranging evidence, aiming to make viewers realize the harm and possible consequences of these events by watching the program, and to reflect social problems. Based on this, this study will analyze how to combine reasoning elements, sociocultural knowledge, and entertainment elements in an entertainment program format. The components of an entertainment program generally refer to the important elements for the smooth production and broadcasting of a program, such as the way the program unfolds, the actors, the stage, the continuity, and the story structure. Along with these, a mystery entertainment program also has special format elements such as a detective narrative. Therefore, this study deviates from previous studies on the negative effects and influences of media and explores the format characteristics of the special mystery entertainment program of “Who's the Murderer.” Based on this, the study examines how reasoning elements, socio cultural knowledge of China, and entertainment elements combine, and why the program became popular after it aired. Based on the Use and Gratification Theory, the audience obtains satisfaction by selecting media as the motive for viewing, such as information acquisition, entertainment pursuit, and social exchange. Therefore, through a questionnaire to which the Use and Gratification Theory is applied, this study aims to explore the viewing motives of “Who’s the Murderer” viewers and their effect on viewing satisfaction. In this study, it is expected that more mystery entertainment programs that meet the needs of Chinese viewers will be created by analyzing the format composition of “Who's the Murderer,” China's representative innovative and responsible mystery entertainment program, and its viewer's psychology.
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