OTT 서비스의 등장은 TV 시장에 큰 파문을 일으키며 케이블 커팅이라는 새로운 현상을 만들고 있다. 하지만 중·장년층은 이런 변화를 따라가지 못하고 있다. 정보통신연구원의 2020년 연구에 따르면 50대이상 사용자의 비율은 NETFLIX 4%, WAVVE 5%에 불과하다. 중·장년층이 변화하는 미디어시장에 적응하지 못하여 발생할 수 있는 정보격차 문제에 대한 해결책을 본 연구는 사용성 개선을 통해 제시하고자 하였다. 연구는 NETFLIX와 WAVVE의 ...
OTT 서비스의 등장은 TV 시장에 큰 파문을 일으키며 케이블 커팅이라는 새로운 현상을 만들고 있다. 하지만 중·장년층은 이런 변화를 따라가지 못하고 있다. 정보통신연구원의 2020년 연구에 따르면 50대이상 사용자의 비율은 NETFLIX 4%, WAVVE 5%에 불과하다. 중·장년층이 변화하는 미디어시장에 적응하지 못하여 발생할 수 있는 정보격차 문제에 대한 해결책을 본 연구는 사용성 개선을 통해 제시하고자 하였다. 연구는 NETFLIX와 WAVVE의 인터페이스를 중심으로 다음과 같이 진행되었다. 인터페이스 분석을 통해 연구문제를 도출하고, 아이트래커를 이용한 사용성 실험을 통해 중·장년층에게 발생하는 특수한 문제 상황을 발견하였다. 이를 바탕으로 버튼은 아이콘과 텍스트를 병기해야 하며, 시각적 피드백은 일관적이어야 한다는 점, 검색창은 자판과 입력창을 붙여야 하며 줄 형태는 중·장년층이 사용하기에 적합하다는 점과 같은 인사이트들을 도출하였다. 도출된 인사이트를 바탕으로 중·장년층을 위해 개선된 OTT 인터페이스를 디자인하였고 전문가평가를 통해 이를 검증 받았다. 본 연구는 아이트래커를 활용한 사후적 Think-aloud 기법을 이용하여 실험의 타당성을 확보하였고, 중·장년층이 OTT 서비스에서 어떤 것을 어려워하는지, 이를 어떻게 해결할 것인지를 발견할 수 있었다. 그리고 이러한 인사이트를 인터페이스 디자인에 어떻게 적용할 것인가에 대한 하나의 디자인안을 제시하였다.
OTT 서비스의 등장은 TV 시장에 큰 파문을 일으키며 케이블 커팅이라는 새로운 현상을 만들고 있다. 하지만 중·장년층은 이런 변화를 따라가지 못하고 있다. 정보통신연구원의 2020년 연구에 따르면 50대이상 사용자의 비율은 NETFLIX 4%, WAVVE 5%에 불과하다. 중·장년층이 변화하는 미디어시장에 적응하지 못하여 발생할 수 있는 정보격차 문제에 대한 해결책을 본 연구는 사용성 개선을 통해 제시하고자 하였다. 연구는 NETFLIX와 WAVVE의 인터페이스를 중심으로 다음과 같이 진행되었다. 인터페이스 분석을 통해 연구문제를 도출하고, 아이트래커를 이용한 사용성 실험을 통해 중·장년층에게 발생하는 특수한 문제 상황을 발견하였다. 이를 바탕으로 버튼은 아이콘과 텍스트를 병기해야 하며, 시각적 피드백은 일관적이어야 한다는 점, 검색창은 자판과 입력창을 붙여야 하며 줄 형태는 중·장년층이 사용하기에 적합하다는 점과 같은 인사이트들을 도출하였다. 도출된 인사이트를 바탕으로 중·장년층을 위해 개선된 OTT 인터페이스를 디자인하였고 전문가평가를 통해 이를 검증 받았다. 본 연구는 아이트래커를 활용한 사후적 Think-aloud 기법을 이용하여 실험의 타당성을 확보하였고, 중·장년층이 OTT 서비스에서 어떤 것을 어려워하는지, 이를 어떻게 해결할 것인지를 발견할 수 있었다. 그리고 이러한 인사이트를 인터페이스 디자인에 어떻게 적용할 것인가에 대한 하나의 디자인안을 제시하였다.
The rise of OTT service is causing a seismic change in the existing TV market, but the middle-aged and elderly are marginalized from these changes. As of 2019, only 4% of NETFLIX and 5% of WAVVE users were over 50. To improve the information gap that may arise from this, this study tried to improve ...
The rise of OTT service is causing a seismic change in the existing TV market, but the middle-aged and elderly are marginalized from these changes. As of 2019, only 4% of NETFLIX and 5% of WAVVE users were over 50. To improve the information gap that may arise from this, this study tried to improve the usability of OTT service among middle-aged and elderly people. Three research questions were derived through investigations and interface analysis, which were, visual feedback, autoplay, and search method. Through the experiment, we were able to discover problematic situations that occur specifically for middle-aged and elderly people and derive the following insights. It was found that the button should have both the icon and the text, the visual feedback should be consistent, the search box should have a keyboard and input box closely, and the 'row' interface is suitable for middle-aged people to use. Based on the derived insights, an improved OTT interface for middle aged and elderly was designed and was verified through expert evaluation. This study secured the validity of the experiment by using eye tracking and retrospective think-aloud techniques and was able to discover what difficulties middle-aged people face in OTT service and how to solve them. And a design proposal was presented on how to apply these insights to interface design.
The rise of OTT service is causing a seismic change in the existing TV market, but the middle-aged and elderly are marginalized from these changes. As of 2019, only 4% of NETFLIX and 5% of WAVVE users were over 50. To improve the information gap that may arise from this, this study tried to improve the usability of OTT service among middle-aged and elderly people. Three research questions were derived through investigations and interface analysis, which were, visual feedback, autoplay, and search method. Through the experiment, we were able to discover problematic situations that occur specifically for middle-aged and elderly people and derive the following insights. It was found that the button should have both the icon and the text, the visual feedback should be consistent, the search box should have a keyboard and input box closely, and the 'row' interface is suitable for middle-aged people to use. Based on the derived insights, an improved OTT interface for middle aged and elderly was designed and was verified through expert evaluation. This study secured the validity of the experiment by using eye tracking and retrospective think-aloud techniques and was able to discover what difficulties middle-aged people face in OTT service and how to solve them. And a design proposal was presented on how to apply these insights to interface design.
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