배우는 소질을 개발하고 역량을 강화하기 위하여 문학, 악기, 화술, 판소리, 발레, 무용 등을 연마하는데, 이것은 모두 훈련으로서 수많은 시간과 노력을 투자한다. 배우가 훈련하는 이유는 심리적 내면과 신체적 외면을 표현하고 영혼과 신체를 통합하여 연기하려 하기 때문이다. 배우가 표현하는 연기는 타고나기도 하지만 대부분은 훈련하면서 단련하고 개선한다.
배우는 무대에 서는 순간, 관객과 가장 먼저 마주치는 것은 신체이고 이것으로써 표현하고 전달하므로 신체 훈련이 중요할 수밖에 없다.
연구자 본인은 계원예술고등학교와 서울...
배우는 소질을 개발하고 역량을 강화하기 위하여 문학, 악기, 화술, 판소리, 발레, 무용 등을 연마하는데, 이것은 모두 훈련으로서 수많은 시간과 노력을 투자한다. 배우가 훈련하는 이유는 심리적 내면과 신체적 외면을 표현하고 영혼과 신체를 통합하여 연기하려 하기 때문이다. 배우가 표현하는 연기는 타고나기도 하지만 대부분은 훈련하면서 단련하고 개선한다.
배우는 무대에 서는 순간, 관객과 가장 먼저 마주치는 것은 신체이고 이것으로써 표현하고 전달하므로 신체 훈련이 중요할 수밖에 없다.
연구자 본인은 계원예술고등학교와 서울 한양대학교에서 전문적이고 체계적인 무용 교육과정을 받았으며, 바가노바 메소드 과정을 10년 이상 수행하였다. 졸업한 뒤에도 발레단에서 공연 활동을 병행하며 유아, 초𐄁중𐄁고교생, 성인, 전공자와 비전공자를 교육하였다. 연구자 본인이 현장에서 무용을 교육하며 느낀 것은 바가노바 메소드는 어깨, 등, 목, 골반 등 상 하체의 전반적인 자세를 바르게 유지하도록 하며 무릎, 팔, 어깨 등의 관절 가동범위가 넓어져서 표현력이 향상되고, 충분히 단련된 하체가 신체의 중심점을 단단하게 지탱해주어 연기의 몰입을 방해하는 불필요한 상체의 긴장을 이완시켜준다는 것이었다. 그리고 음악과 박자 훈련을 함께하기 때문에 수업이 반복될수록 리듬감과 호흡법이 향상됨을 알 수 있었다.
연구자 본인은 이러한 결과를 바탕으로 배우에게 적용해 볼 만한 가치를 느껴 본 연구를 진행하게 되었다.
본 연구는 17 - 21세의 대학 입시를 앞둔 연기·뮤지컬 전공자 10명에게 발레 바가노바 메소드 신체 훈련 프로그램을 적용하여 신체 자각과 신체 움직임 표현으로 무용 수업에 따른 신체 기량 향상, 리듬감과 음악성 발달, 무용 표현력, 정서의 긍정적 변화 등을 심층 면접(인터뷰)으로 도출하였다.
연구 대상자 10명은 신체 훈련의 필요성을 충분히 인식하고 있었는데, 이들에게 메소드 수업을 한 뒤 총 10회에 걸쳐 심층 면접을 하여 발레 메소드 수업이 학생의 신체 발달과 올바른 자세, 신체 표현력에 미친 영향을 알아보고 연구자의 주관적 평가로 학생들의 무용 수업 전후 무용 표현력과 음악성 등 전반적인 무용 수업의 효과를 파악하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 발레 신체 훈련 프로그램은 연기·뮤지컬 전공자에게 신체 문제 인식과 예술가적 기질을 불어넣었고, 자신에게 있는 문제를 해결할 동기를 부여하였다. 또한 참여자는 신체와 발레의 관계를 인식하여 신체를 다시 보게 되었으며 이것은 동작을 반복 훈련하며 발전하였다. 그리고 신체로 표현하고 집중하면서 표현력 향상으로 이어졌다.
둘째, 참여자가 프로그램을 진행하며 얻은 가장 유익한 것은 신체 훈련의 필요성을 인지하고 상상력과 집중력으로 이어져 신체감각과 표현을 연결하여 생각할 수 있게 되었다. 이것은 다양한 표현 방법을 학습자 스스로 탐구하고자 하는 긍적적인 학습 욕구로 이어졌다.
셋째, 참여자는 신체와 움직임이 변하자 자신감을 가지기 시작하였고, 자신과 신체를 깊이 인식하기 시작하여 자신을 조금 더 나은 방향으로 개선할 수 있게 되었고, 자신이 미처 알지 못했던 스스로의 모습을 발견하는 계기로 인식하고 있었다.
넷째, 참여자는 개성이 자신에게 있고 이를 존중해야만 자신의 한계와 표현의 한계를 뛰어넘는 긍정적 생각을 갖게 되어 타인에게 감정을 충분히 전달할 수 있는 자신감을 가지게 되었다. 이것은 곧 긍정적인 태도 변화로 이어져 신체 훈련프로그램의 교육적 효과를 증대하는데 기여하였다.
배우는 소질을 개발하고 역량을 강화하기 위하여 문학, 악기, 화술, 판소리, 발레, 무용 등을 연마하는데, 이것은 모두 훈련으로서 수많은 시간과 노력을 투자한다. 배우가 훈련하는 이유는 심리적 내면과 신체적 외면을 표현하고 영혼과 신체를 통합하여 연기하려 하기 때문이다. 배우가 표현하는 연기는 타고나기도 하지만 대부분은 훈련하면서 단련하고 개선한다.
배우는 무대에 서는 순간, 관객과 가장 먼저 마주치는 것은 신체이고 이것으로써 표현하고 전달하므로 신체 훈련이 중요할 수밖에 없다.
연구자 본인은 계원예술고등학교와 서울 한양대학교에서 전문적이고 체계적인 무용 교육과정을 받았으며, 바가노바 메소드 과정을 10년 이상 수행하였다. 졸업한 뒤에도 발레단에서 공연 활동을 병행하며 유아, 초𐄁중𐄁고교생, 성인, 전공자와 비전공자를 교육하였다. 연구자 본인이 현장에서 무용을 교육하며 느낀 것은 바가노바 메소드는 어깨, 등, 목, 골반 등 상 하체의 전반적인 자세를 바르게 유지하도록 하며 무릎, 팔, 어깨 등의 관절 가동범위가 넓어져서 표현력이 향상되고, 충분히 단련된 하체가 신체의 중심점을 단단하게 지탱해주어 연기의 몰입을 방해하는 불필요한 상체의 긴장을 이완시켜준다는 것이었다. 그리고 음악과 박자 훈련을 함께하기 때문에 수업이 반복될수록 리듬감과 호흡법이 향상됨을 알 수 있었다.
연구자 본인은 이러한 결과를 바탕으로 배우에게 적용해 볼 만한 가치를 느껴 본 연구를 진행하게 되었다.
본 연구는 17 - 21세의 대학 입시를 앞둔 연기·뮤지컬 전공자 10명에게 발레 바가노바 메소드 신체 훈련 프로그램을 적용하여 신체 자각과 신체 움직임 표현으로 무용 수업에 따른 신체 기량 향상, 리듬감과 음악성 발달, 무용 표현력, 정서의 긍정적 변화 등을 심층 면접(인터뷰)으로 도출하였다.
연구 대상자 10명은 신체 훈련의 필요성을 충분히 인식하고 있었는데, 이들에게 메소드 수업을 한 뒤 총 10회에 걸쳐 심층 면접을 하여 발레 메소드 수업이 학생의 신체 발달과 올바른 자세, 신체 표현력에 미친 영향을 알아보고 연구자의 주관적 평가로 학생들의 무용 수업 전후 무용 표현력과 음악성 등 전반적인 무용 수업의 효과를 파악하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 발레 신체 훈련 프로그램은 연기·뮤지컬 전공자에게 신체 문제 인식과 예술가적 기질을 불어넣었고, 자신에게 있는 문제를 해결할 동기를 부여하였다. 또한 참여자는 신체와 발레의 관계를 인식하여 신체를 다시 보게 되었으며 이것은 동작을 반복 훈련하며 발전하였다. 그리고 신체로 표현하고 집중하면서 표현력 향상으로 이어졌다.
둘째, 참여자가 프로그램을 진행하며 얻은 가장 유익한 것은 신체 훈련의 필요성을 인지하고 상상력과 집중력으로 이어져 신체감각과 표현을 연결하여 생각할 수 있게 되었다. 이것은 다양한 표현 방법을 학습자 스스로 탐구하고자 하는 긍적적인 학습 욕구로 이어졌다.
셋째, 참여자는 신체와 움직임이 변하자 자신감을 가지기 시작하였고, 자신과 신체를 깊이 인식하기 시작하여 자신을 조금 더 나은 방향으로 개선할 수 있게 되었고, 자신이 미처 알지 못했던 스스로의 모습을 발견하는 계기로 인식하고 있었다.
넷째, 참여자는 개성이 자신에게 있고 이를 존중해야만 자신의 한계와 표현의 한계를 뛰어넘는 긍정적 생각을 갖게 되어 타인에게 감정을 충분히 전달할 수 있는 자신감을 가지게 되었다. 이것은 곧 긍정적인 태도 변화로 이어져 신체 훈련프로그램의 교육적 효과를 증대하는데 기여하였다.
In order to develop their talents and strengthen their abilities, they hone literature, musical instruments, narration, pansori, ballet, and dance, all of which invest a lot of time and effort as training. The reason why actors train is that they try to express their psychological inner and physical...
In order to develop their talents and strengthen their abilities, they hone literature, musical instruments, narration, pansori, ballet, and dance, all of which invest a lot of time and effort as training. The reason why actors train is that they try to express their psychological inner and physical outer faces and integrate soul and body into acting. The acting that an actor expresses is innate, but most of it is trained and improved while training.
When an actor stands on stage, the first thing he encounters with the audience is his body, which is used to express and deliver, so physical training is inevitably important.
The researcher received professional and systematic dance training courses at Kaywon Arts High School and Hanyang University in Seoul, and performed the Baganova Method course for more than 10 years. Even after graduating, he continued performing at the ballet troupe, educating infants, elementary, middle, and high school students, adults, majors and non-majors. What the researcher himself felt while teaching dance in the field was that the Vaganova method maintains the overall posture of the upper and lower body, such as shoulders, back, neck, and pelvis, and increases the range of motion of joints such as knees, arms, and shoulders, which improves expressive power. , It was that a sufficiently trained lower body firmly supports the central point of the body and relieves unnecessary tension in the upper body that interferes with the immersion of acting. And because the music and beat training are together, it was found that the more the lessons were repeated, the more the rhythm and breathing method improved.
Based on these results, the researcher himself felt the value to be applied to actors and proceeded with this study.
This study applied the ballet Vaganova method physical training program to 10 acting and musical majors who are preparing for university entrance exams between the ages of 17 and 21 to improve physical skills, rhythm and musicality development, and dance through body awareness and body movement expression. Expressive power and positive changes in emotion were derived through an in-depth interview (interview).
The 10 subjects of the study were fully aware of the need for physical training. After giving them a method class, a total of 10 in-depth interviews were conducted to investigate the effect of the ballet method class on the physical development, correct posture, and physical expression of students. The following conclusions were obtained by grasping the effects of the overall dance class, such as the students' expressiveness and musicality, before and after the dance class through the subjective evaluation of the students.
First, the ballet physical training program instilled awareness of physical problems and artistic temperament in acting and musical majors, and motivated them to solve their own problems. In addition, the participant recognized the relationship between the body and the ballet, and was able to see the body again, which was developed by repeatedly training the movement. And it led to the improvement of expressive power by expressing and focusing on the body.
Second, the most beneficial thing that the participants obtained while conducting the program was that they recognized the need for physical training and were able to think in connection with their body senses and expressions, leading to imagination and concentration. This led to a positive learning desire for learners to explore various ways of expression on their own.
Third, the participants began to gain confidence as their body and movements changed, began to recognize themselves and their bodies deeply, and were able to improve themselves in a slightly better direction, as an opportunity to discover a side of themselves that they were not aware of. was recognizing
Fourth, the participants had their own individuality and had to respect it to have positive thoughts that go beyond their own limits and limitations of expression, and they gained the confidence to fully convey their emotions to others. This leads to positive attitude change, contributing to increase the educational effect of the physical training program.
In order to develop their talents and strengthen their abilities, they hone literature, musical instruments, narration, pansori, ballet, and dance, all of which invest a lot of time and effort as training. The reason why actors train is that they try to express their psychological inner and physical outer faces and integrate soul and body into acting. The acting that an actor expresses is innate, but most of it is trained and improved while training.
When an actor stands on stage, the first thing he encounters with the audience is his body, which is used to express and deliver, so physical training is inevitably important.
The researcher received professional and systematic dance training courses at Kaywon Arts High School and Hanyang University in Seoul, and performed the Baganova Method course for more than 10 years. Even after graduating, he continued performing at the ballet troupe, educating infants, elementary, middle, and high school students, adults, majors and non-majors. What the researcher himself felt while teaching dance in the field was that the Vaganova method maintains the overall posture of the upper and lower body, such as shoulders, back, neck, and pelvis, and increases the range of motion of joints such as knees, arms, and shoulders, which improves expressive power. , It was that a sufficiently trained lower body firmly supports the central point of the body and relieves unnecessary tension in the upper body that interferes with the immersion of acting. And because the music and beat training are together, it was found that the more the lessons were repeated, the more the rhythm and breathing method improved.
Based on these results, the researcher himself felt the value to be applied to actors and proceeded with this study.
This study applied the ballet Vaganova method physical training program to 10 acting and musical majors who are preparing for university entrance exams between the ages of 17 and 21 to improve physical skills, rhythm and musicality development, and dance through body awareness and body movement expression. Expressive power and positive changes in emotion were derived through an in-depth interview (interview).
The 10 subjects of the study were fully aware of the need for physical training. After giving them a method class, a total of 10 in-depth interviews were conducted to investigate the effect of the ballet method class on the physical development, correct posture, and physical expression of students. The following conclusions were obtained by grasping the effects of the overall dance class, such as the students' expressiveness and musicality, before and after the dance class through the subjective evaluation of the students.
First, the ballet physical training program instilled awareness of physical problems and artistic temperament in acting and musical majors, and motivated them to solve their own problems. In addition, the participant recognized the relationship between the body and the ballet, and was able to see the body again, which was developed by repeatedly training the movement. And it led to the improvement of expressive power by expressing and focusing on the body.
Second, the most beneficial thing that the participants obtained while conducting the program was that they recognized the need for physical training and were able to think in connection with their body senses and expressions, leading to imagination and concentration. This led to a positive learning desire for learners to explore various ways of expression on their own.
Third, the participants began to gain confidence as their body and movements changed, began to recognize themselves and their bodies deeply, and were able to improve themselves in a slightly better direction, as an opportunity to discover a side of themselves that they were not aware of. was recognizing
Fourth, the participants had their own individuality and had to respect it to have positive thoughts that go beyond their own limits and limitations of expression, and they gained the confidence to fully convey their emotions to others. This leads to positive attitude change, contributing to increase the educational effect of the physical training program.
주제어
#발레 바가노바 메소드 배우 신체 신체훈련 Ballet Vaganova method actor physical training
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.