본 연구에서는 영아 어머니의 개별적 특성에 따른 양육스트레스, 부모역할인식, 양육행동의 차이를 알아보고, 상관관계를 파악하고자 하였다. 또한, 양육스트레스와 부모역할인식의 네 가지 하위 요소 중 양육행동에 가장 큰 영향을 미치는 요인을 알아보았다. 연구의 참가자는 0~36개월 영아의 어머니로, 양육스트레스, 부모역할인식, 양육행동의 자기보고식 질문지에 응답하였으며 참가자는 모두 148명이었다. 결과를 요약하면, 첫째, 어머니의 개별적 ...
본 연구에서는 영아 어머니의 개별적 특성에 따른 양육스트레스, 부모역할인식, 양육행동의 차이를 알아보고, 상관관계를 파악하고자 하였다. 또한, 양육스트레스와 부모역할인식의 네 가지 하위 요소 중 양육행동에 가장 큰 영향을 미치는 요인을 알아보았다. 연구의 참가자는 0~36개월 영아의 어머니로, 양육스트레스, 부모역할인식, 양육행동의 자기보고식 질문지에 응답하였으며 참가자는 모두 148명이었다. 결과를 요약하면, 첫째, 어머니의 개별적 특성 중 자녀의 출생순위가 양육스트레스에서 정적 상관을 보였고, 부모역할인식에서는 차이를 보이는 변인이 없었다. 또한 자녀의 성별은 양육행동에서 차이를 보였다. 둘째, 양육스트레스는 부모역할에 대한 투자, 부모역할과 다른 역할간의 균형감, 부모역할 만족감과는 부적상관을 보였으며, 제한설정 양육행동과는 정적 상관을 보였다. 셋째, 부모역할인식은 각 하위요소 간에도 정적상관을 보였고, 양육행동과 하위요소인 민감성, 가르치는/물질적 자극 양육행동과도 정적 상관을 보였다. 넷째, 가르치는/물질적 자극 양육행동과 민감성은 부모역할에 대한 투자, 부모역할에 대한 유능감과 정적 상관을 보였고 제한설정 양육행동은 민감성, 가르치는/물질적 자극 양육행동 뿐 아니라 양육스트레스와도 정적 상관을 보였다. 마지막으로 양육스트레스, 부모역할인식의 네 가지 하위 요소 중 양육행동에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 부모역할에 대한 투자였다.
본 연구에서는 영아 어머니의 개별적 특성에 따른 양육스트레스, 부모역할인식, 양육행동의 차이를 알아보고, 상관관계를 파악하고자 하였다. 또한, 양육스트레스와 부모역할인식의 네 가지 하위 요소 중 양육행동에 가장 큰 영향을 미치는 요인을 알아보았다. 연구의 참가자는 0~36개월 영아의 어머니로, 양육스트레스, 부모역할인식, 양육행동의 자기보고식 질문지에 응답하였으며 참가자는 모두 148명이었다. 결과를 요약하면, 첫째, 어머니의 개별적 특성 중 자녀의 출생순위가 양육스트레스에서 정적 상관을 보였고, 부모역할인식에서는 차이를 보이는 변인이 없었다. 또한 자녀의 성별은 양육행동에서 차이를 보였다. 둘째, 양육스트레스는 부모역할에 대한 투자, 부모역할과 다른 역할간의 균형감, 부모역할 만족감과는 부적상관을 보였으며, 제한설정 양육행동과는 정적 상관을 보였다. 셋째, 부모역할인식은 각 하위요소 간에도 정적상관을 보였고, 양육행동과 하위요소인 민감성, 가르치는/물질적 자극 양육행동과도 정적 상관을 보였다. 넷째, 가르치는/물질적 자극 양육행동과 민감성은 부모역할에 대한 투자, 부모역할에 대한 유능감과 정적 상관을 보였고 제한설정 양육행동은 민감성, 가르치는/물질적 자극 양육행동 뿐 아니라 양육스트레스와도 정적 상관을 보였다. 마지막으로 양육스트레스, 부모역할인식의 네 가지 하위 요소 중 양육행동에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 부모역할에 대한 투자였다.
In this study, I tried to find out the differences in parenting stress, parental role recognition, and parenting behavior according to the individual characteristics of infant mothers and to understand the correlation. In addition, among the parenting stress and four sub-factors of parental role rec...
In this study, I tried to find out the differences in parenting stress, parental role recognition, and parenting behavior according to the individual characteristics of infant mothers and to understand the correlation. In addition, among the parenting stress and four sub-factors of parental role recognition, the factors that have the greatest influence on parenting behavior were investigated. Participants in the study were mothers of infants aged 0 to 36 months, who responded to self-report questionnaires of parenting stress, parental role recognition, and parenting behavior, with a total of 148 participants. Summarizing the results, first, among the mother's individual characteristics, the child's birth ranking showed a positive correlation in parenting stress, and there were no variables showing differences in parental role recognition. In addition, the gender of the child differed in parenting behavior. Second, parenting stress showed negative correlation with investment in parental roles, balance between parental roles and other roles, and satisfaction with parental roles, and positive correlation with limiting parenting behavior. Third, parental role recognition also showed a positive correlation between each sub-element, and positive correlation with parenting behavior and sub-element sensitivity and teaching/material stimulation parenting behavior. Fourth, teaching/material stimulation parenting behavior and sensitivity showed a positive correlation with investment in parental roles and competence in parental roles, and limiting parenting behavior showed a positive correlation with sensitivity, teaching/material stimulation parenting behavior, as well as parenting stress. Lastly, among the four sub-factors of parenting stress and parental role recognition, the factor that had the greatest influence on parenting behavior was investment in parental role.
In this study, I tried to find out the differences in parenting stress, parental role recognition, and parenting behavior according to the individual characteristics of infant mothers and to understand the correlation. In addition, among the parenting stress and four sub-factors of parental role recognition, the factors that have the greatest influence on parenting behavior were investigated. Participants in the study were mothers of infants aged 0 to 36 months, who responded to self-report questionnaires of parenting stress, parental role recognition, and parenting behavior, with a total of 148 participants. Summarizing the results, first, among the mother's individual characteristics, the child's birth ranking showed a positive correlation in parenting stress, and there were no variables showing differences in parental role recognition. In addition, the gender of the child differed in parenting behavior. Second, parenting stress showed negative correlation with investment in parental roles, balance between parental roles and other roles, and satisfaction with parental roles, and positive correlation with limiting parenting behavior. Third, parental role recognition also showed a positive correlation between each sub-element, and positive correlation with parenting behavior and sub-element sensitivity and teaching/material stimulation parenting behavior. Fourth, teaching/material stimulation parenting behavior and sensitivity showed a positive correlation with investment in parental roles and competence in parental roles, and limiting parenting behavior showed a positive correlation with sensitivity, teaching/material stimulation parenting behavior, as well as parenting stress. Lastly, among the four sub-factors of parenting stress and parental role recognition, the factor that had the greatest influence on parenting behavior was investment in parental role.
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