국제공인 유·초등학교 교육프로그램인 IB PYP(International Baccalaureate Primary Years Programme)는 창의융합적인 인재를 기르는 미래 교육의 방안으로 주목을 받고 있다. 이에 국내에서는 대구교육청과 제주교육청을 중심으로 도입과 운영이 활발히 진행되고 있으며 이중 대구교육청은 선도적으로 PYP를 도입하고 있다. IB를 한다는 것은 교육과정만을 하는 것이 아니라 교육철학, 교육행정, 교사 연수, 교육과정, 평가에 이르는 종합적인 실행을 의미한다. 더욱이 국가교육과정을 갖고있는 우리나라는 공교육 차원에서 IB를 도입할 때, 국가교육과정과 IB 교육과정을 잘 결합하기 위한 학사 운영, 교육과정 편성, 수업, 평가는 물론 학교 예산과 시설, 연수 등 이를 지원하는 다양한 요소들을 고려해야 하는 과제가 존재한다. 그럼에도 불구하고 총체적인 관점에서의 연구는 ...
국제공인 유·초등학교 교육프로그램인 IB PYP(International Baccalaureate Primary Years Programme)는 창의융합적인 인재를 기르는 미래 교육의 방안으로 주목을 받고 있다. 이에 국내에서는 대구교육청과 제주교육청을 중심으로 도입과 운영이 활발히 진행되고 있으며 이중 대구교육청은 선도적으로 PYP를 도입하고 있다. IB를 한다는 것은 교육과정만을 하는 것이 아니라 교육철학, 교육행정, 교사 연수, 교육과정, 평가에 이르는 종합적인 실행을 의미한다. 더욱이 국가교육과정을 갖고있는 우리나라는 공교육 차원에서 IB를 도입할 때, 국가교육과정과 IB 교육과정을 잘 결합하기 위한 학사 운영, 교육과정 편성, 수업, 평가는 물론 학교 예산과 시설, 연수 등 이를 지원하는 다양한 요소들을 고려해야 하는 과제가 존재한다. 그럼에도 불구하고 총체적인 관점에서의 연구는 DP 위주로 진행되어 온 경향이 있다. 이를 바탕으로 본 연구는 우리나라 초등학교의 공식 교육과정을 유지하면서도 국제공인 유·초등학교 교육프로그램인 IB PYP를 도입하고 운영하는 모습을 총체적인 관점에서 살펴보는 것을 목적으로 한다. IB PYP를 성공적으로 도입하여 운영하고 있는 대구의 모습을 분석함으로써 도입을 고려하고 있는 각 교육청 및 단위 학교에 도움을 줄 수 있을 것을 기대한다. 위 목적을 달성하기 위한 연구문제와 내용은 다음과 같다.
첫째, IB PYP를 국내 초등학교에 도입하는 목적과 절차는 어떠하며, 교원 연수와 홍보·소통 현황은 어떠한가? 둘째, IB PYP의 도입과 운영을 위한 학교의 조직, 예산, 시설 현황은 어떠한가? 셋째, IB PYP가 우리나라 초등교육과정에 결합되었을 때 어떻게 변화(삭제, 추가, 약화, 강화)·유지되는가?
이러한 연구문제에 따라, 선행연구를 통해 IB의 공식적인 도입 과정을 밝히고 이를 토대로 대구교육청의 IB PYP 도입 목적과 절차, 교원 연수, 홍보 현황을 살폈다. 다음으로는 IB PYP 운영학교의 조직, 예산, 시설 현황을 분석하였다. 마지막으로 선행연구를 통해 IB PYP의 개요와 특징을 2015 개정 교육과정과 비교한 후, IB 운영학교의 자료를 분석하여 PYP와 국가교육과정의 결합으로 생기는 변화를 학사 운영과 교육과정 편성, 수업과 평가, 총론·각론 측면에서 살펴보았다. 연구방법으로는 문서수집 및 분석, 이를 보완하는 교원 면담을 수행하였다.
연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 대구교육청은 시대적, 교육적, 사회적 요구에 따라 IB를 도입하여 공교육에서도 언어의 제약 없이 IB 프로그램을 운영할 수 있도록 하는 기반을 마련하고자 하는 뚜렷한 목적이 있었으며 이러한 목적에 기반하여 대구교육청은 일반 공립초등학교들의 IB에 대한 관심과 참여를 높이고자 관심학교 전의 기초학교 단계를 추가하여 기초학교→관심학교→후보학교→인증학교순으로 IB 프로그램 운영 희망학교 인증 절차를 구축하였다. 동시에 대구교육청은 IB의 원활한 도입과 운영을 위해 IB 실천 역량 강화, IB 공감대 확산이라는 큰 틀로 나누어 교원 연수와 홍보 및 소통을 진행하였다. 교원 연수와 관해 대구교육청은 IB 운영을 위한 필수 연수(Category 1, Category 2)를 비롯해 단위 학교별·개별적으로 주기적인 교과별·학년별·팀별 연구회 운영을 지원하고 있었으며 각 학교급별·교과별 교원 리더를 양성하고 있었다. 이러한 지원 속에서 IB 학교는 교원 전문성 신장을 위해 노력하며 교수학습공동체를 만들어가고 있었다. 홍보 및 소통을 위해서는 주요 과제를 민․관 협력 IB 거버넌스 강화, 지역사회 및 학부모 대상 홍보 강화, 국내외 IB 교육기관 교류 확대라는 큰 틀을 기반으로 추진하였다. 대구교육청은 지역사회와 타시도 기관, 교육기관, 언론 등과 협력 및 교류하였고 IB 학교 교원과 연구회 회원들이 교육 전문가와 상호 교류할 수 있도록 지원하였다. 동시에 IB학교에서는 학부모에 대한 안내자료와 수업 참관, 탐구학습내용과 통지계획, POI 등 실제 수행자료들을 공개하였으며 학생에게는 자연스러운 수업 상황에서 IB를 안내하였다. 둘째, 학교를 구성하는 부서별 조직과 부서원은 IB 미운영학교와 유사하였지만 코디네이터가 IB 교육부장 역할을 하며 전반적인 IB 관련 행정업무를 진행하였고 이를 보조하는 교육실무원을 추가로 두고 있었다. 예산과 관련하여 대구교육청은 IB 관심학교는 학교당 1,000만 원을, IB 후보학교는 학교당 3,000~6,000만원을 지원하였다. 이에 따라 연구대상 학교의 2018~2020년 예산 증감은 학교별로 다른 추이를 보였지만 공통적으로 학부모부담수입은 절대적 수치와 비율이 감소하였다. 학교시설은 IB 미운영학교와 유사하게 교실, 관리실, 특별실, 부대시설로 분류되고 있었지만 IB PYP 센터 외에도 무한상상실, 갤러리, 친환경전시실, 역사관 등 IB의 원활한 운영을 돕고 탐구를 도울 수 있는 특별실을 확충하였다. 하지만 IB 수업에 중요한 역할을 하는 도서관에 대한 시설 보완과 확충은 다소 필요한 상황이였다. 셋째, 학사 운영과 교육과정 편제에 대하여 각 학교는 연간수업일수 190일 이상을 확보하고 1단위 시간은 40분을 원칙으로 하면서도 단위차시보다 긴 블록 수업을 적극 활용하였다. 국가교육과정의 7개 교과군과 창의적체험활동을 통해 교육과정을 편성・운영하였으며, 장기 프로젝트 결과를 학교 공동체에 발표하는 exhibition은 교과 시수와 창의적 체험활동 시수를 할당하여 편성·운영하고 있었다. 초교과적 주제로 교과를 융합한 탐구단원(UOI)의 설계는 학기초에, 6개 UOI를 동시 설계하였으며 이러한 UOI 수업은 학기당 3번, 4~5주에 걸쳐 운영되었고 학생 주도성과 주체성을 강조하였다. 수업에 대한 평가는 국가교육과정의 과정중심평가 형식을 따르고 IB 평가 방법을 적용한 논·서술형 평가를 실시하여 피드백을 강화하고 있었다. 평가의 입력과 통지에 대해서는 교과별 서술의 경우 UOI와 연관지어 NEIS에 입력하고 수행평가는 별도로 기록하고 있었으며, 도달도를 안내하는 루브릭 형태로 성장에 대한 학생의 성찰과 이에 대한 교사의 서술을 기록 및 통지하고 있었다. IB PYP와 국가교육과정이 결합되는 과정에서 총론과 각론의 변화는 다음과 같았다. 총론의 경우, 추구하는 인간상은 PYP의 인재상과 결합되면서 PYP 학습자상에 제시된 용어로 구현되었으며 6가지 핵심역량은 PYP의 학습기술(ATL)이 국가교육과정의 핵심역량을 실현하는 구체적인 전략으로 활용되었다. IB 미운영학교일 때 수행한 주제 중심 프로젝트가 아닌 IB 탐구단원 프로젝트를 설계하고 있었다. 각론의 경우, PYP의 6개 교과군이 아닌 국가교육과정의 7개 교과군을 융합하여 탐구단원이 설계되었고 주로 사회, 과학과 성취기준에 국어, 미술, 음악과 성취기준과 융합되는 양상을 보였으며 수학교과는 계열성, 수준차, 생활 장면에의 적용 곤란의 요인으로 개별 교과수업의 형태로 더 많이 학습되고 있었다. 교과의 융합을 위해 PYP의 초교과적 주제가 사용되었으며 이를 기반으로 탐구단원의 주제가 설정되었다. 그리고 탐구단원 설계 시 사용되는 핵심 개념의 의미는 주로 PYP의 것을 따르지만 학교에 따라 우리나라 각론의 핵심 개념과 PYP의 핵심 개념이 혼용되는 양상을 보였다. 핵심 개념과 함께 고려하는 관련 개념의 경우, 국가교육과정 각론의 성취기준에서 추출된 키워드가 PYP의 관련개념으로 추가되어 사용되었다. 이상의 변화를 바탕으로 국가교육과정과 PYP를 결합해 UOI 설계를 하는 과정 속에서 교사들은 목표-내용-방법-평가 순서로 설계하던 기존 방식에서 목표-평가-내용-방법 순서의 백워드 방식으로 탐구 단원을 설계하였다.
이를 바탕으로 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회적·시대적 요구를 빠르게 받아들여 IB PYP 도입을 위한 공식 인증절차를 따르면서도 지역 상황에 맞추어 적절한 도입 및 절차 단계를 보완할 수 있으며 연수를 통해 IB 교사를 양성하는 동시에 구체적이고 지속적인 학부모 및 학생 홍보·소통과 국내외 기관 협력 및 상호 교류 등은 원활한 IB PYP 도입과 운영의 기반이 될 수 있다. 둘째, 추가된 IB 업무는 IB 코디네이터가 담당하여 교사의 부담을 줄이고 예산과 관련해 학부모부담세입을 줄이며 운영이 가능하며, 탐구를 돕는 시설의 확충은 IB의 운영에 필수적이다. 셋째, 교사들은 초교과적 주제와 IB 탐구학습요소들을 국가교육과정의 7개 교과군과 창체 그리고 성취기준과 결합하여 백워드 방식의 탐구단원을 설계하고 있으며, 평가는 국가교육과정의 과정중심평가 방식을 따르며 학생과 교사의 기술 형태로 도달도를 기록 및 통지하였다.
연구결과에 따른 제언으로, 연구의 미진한 부분에 따라 두 가지를 제시하였다. 첫째, 본 연구는 공교육 차원에서 PYP를 도입하고 운영하는 PYP 운영초기단계를 연구한 것이므로, 초등학교 1학년 학생들이 입학해서부터 6학년을 졸업하기까지의 6년을 한 사이클로 하여 한 사이클이 지난 후의 자료들을 토대로 한 PYP 후속 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구는 연구자가 소속된 대구교육청과 2개의 학교라는 다소 제한적인 대상을 연구대상으로 했음에 따라 더 많은 지역교육청과 PYP 운영학교들로 표본을 늘려 일반화 가능한 수준의 연구가 진행될 수 있을 것이다.
국제공인 유·초등학교 교육프로그램인 IB PYP(International Baccalaureate Primary Years Programme)는 창의융합적인 인재를 기르는 미래 교육의 방안으로 주목을 받고 있다. 이에 국내에서는 대구교육청과 제주교육청을 중심으로 도입과 운영이 활발히 진행되고 있으며 이중 대구교육청은 선도적으로 PYP를 도입하고 있다. IB를 한다는 것은 교육과정만을 하는 것이 아니라 교육철학, 교육행정, 교사 연수, 교육과정, 평가에 이르는 종합적인 실행을 의미한다. 더욱이 국가교육과정을 갖고있는 우리나라는 공교육 차원에서 IB를 도입할 때, 국가교육과정과 IB 교육과정을 잘 결합하기 위한 학사 운영, 교육과정 편성, 수업, 평가는 물론 학교 예산과 시설, 연수 등 이를 지원하는 다양한 요소들을 고려해야 하는 과제가 존재한다. 그럼에도 불구하고 총체적인 관점에서의 연구는 DP 위주로 진행되어 온 경향이 있다. 이를 바탕으로 본 연구는 우리나라 초등학교의 공식 교육과정을 유지하면서도 국제공인 유·초등학교 교육프로그램인 IB PYP를 도입하고 운영하는 모습을 총체적인 관점에서 살펴보는 것을 목적으로 한다. IB PYP를 성공적으로 도입하여 운영하고 있는 대구의 모습을 분석함으로써 도입을 고려하고 있는 각 교육청 및 단위 학교에 도움을 줄 수 있을 것을 기대한다. 위 목적을 달성하기 위한 연구문제와 내용은 다음과 같다.
첫째, IB PYP를 국내 초등학교에 도입하는 목적과 절차는 어떠하며, 교원 연수와 홍보·소통 현황은 어떠한가? 둘째, IB PYP의 도입과 운영을 위한 학교의 조직, 예산, 시설 현황은 어떠한가? 셋째, IB PYP가 우리나라 초등교육과정에 결합되었을 때 어떻게 변화(삭제, 추가, 약화, 강화)·유지되는가?
이러한 연구문제에 따라, 선행연구를 통해 IB의 공식적인 도입 과정을 밝히고 이를 토대로 대구교육청의 IB PYP 도입 목적과 절차, 교원 연수, 홍보 현황을 살폈다. 다음으로는 IB PYP 운영학교의 조직, 예산, 시설 현황을 분석하였다. 마지막으로 선행연구를 통해 IB PYP의 개요와 특징을 2015 개정 교육과정과 비교한 후, IB 운영학교의 자료를 분석하여 PYP와 국가교육과정의 결합으로 생기는 변화를 학사 운영과 교육과정 편성, 수업과 평가, 총론·각론 측면에서 살펴보았다. 연구방법으로는 문서수집 및 분석, 이를 보완하는 교원 면담을 수행하였다.
연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 대구교육청은 시대적, 교육적, 사회적 요구에 따라 IB를 도입하여 공교육에서도 언어의 제약 없이 IB 프로그램을 운영할 수 있도록 하는 기반을 마련하고자 하는 뚜렷한 목적이 있었으며 이러한 목적에 기반하여 대구교육청은 일반 공립초등학교들의 IB에 대한 관심과 참여를 높이고자 관심학교 전의 기초학교 단계를 추가하여 기초학교→관심학교→후보학교→인증학교순으로 IB 프로그램 운영 희망학교 인증 절차를 구축하였다. 동시에 대구교육청은 IB의 원활한 도입과 운영을 위해 IB 실천 역량 강화, IB 공감대 확산이라는 큰 틀로 나누어 교원 연수와 홍보 및 소통을 진행하였다. 교원 연수와 관해 대구교육청은 IB 운영을 위한 필수 연수(Category 1, Category 2)를 비롯해 단위 학교별·개별적으로 주기적인 교과별·학년별·팀별 연구회 운영을 지원하고 있었으며 각 학교급별·교과별 교원 리더를 양성하고 있었다. 이러한 지원 속에서 IB 학교는 교원 전문성 신장을 위해 노력하며 교수학습공동체를 만들어가고 있었다. 홍보 및 소통을 위해서는 주요 과제를 민․관 협력 IB 거버넌스 강화, 지역사회 및 학부모 대상 홍보 강화, 국내외 IB 교육기관 교류 확대라는 큰 틀을 기반으로 추진하였다. 대구교육청은 지역사회와 타시도 기관, 교육기관, 언론 등과 협력 및 교류하였고 IB 학교 교원과 연구회 회원들이 교육 전문가와 상호 교류할 수 있도록 지원하였다. 동시에 IB학교에서는 학부모에 대한 안내자료와 수업 참관, 탐구학습내용과 통지계획, POI 등 실제 수행자료들을 공개하였으며 학생에게는 자연스러운 수업 상황에서 IB를 안내하였다. 둘째, 학교를 구성하는 부서별 조직과 부서원은 IB 미운영학교와 유사하였지만 코디네이터가 IB 교육부장 역할을 하며 전반적인 IB 관련 행정업무를 진행하였고 이를 보조하는 교육실무원을 추가로 두고 있었다. 예산과 관련하여 대구교육청은 IB 관심학교는 학교당 1,000만 원을, IB 후보학교는 학교당 3,000~6,000만원을 지원하였다. 이에 따라 연구대상 학교의 2018~2020년 예산 증감은 학교별로 다른 추이를 보였지만 공통적으로 학부모부담수입은 절대적 수치와 비율이 감소하였다. 학교시설은 IB 미운영학교와 유사하게 교실, 관리실, 특별실, 부대시설로 분류되고 있었지만 IB PYP 센터 외에도 무한상상실, 갤러리, 친환경전시실, 역사관 등 IB의 원활한 운영을 돕고 탐구를 도울 수 있는 특별실을 확충하였다. 하지만 IB 수업에 중요한 역할을 하는 도서관에 대한 시설 보완과 확충은 다소 필요한 상황이였다. 셋째, 학사 운영과 교육과정 편제에 대하여 각 학교는 연간수업일수 190일 이상을 확보하고 1단위 시간은 40분을 원칙으로 하면서도 단위차시보다 긴 블록 수업을 적극 활용하였다. 국가교육과정의 7개 교과군과 창의적체험활동을 통해 교육과정을 편성・운영하였으며, 장기 프로젝트 결과를 학교 공동체에 발표하는 exhibition은 교과 시수와 창의적 체험활동 시수를 할당하여 편성·운영하고 있었다. 초교과적 주제로 교과를 융합한 탐구단원(UOI)의 설계는 학기초에, 6개 UOI를 동시 설계하였으며 이러한 UOI 수업은 학기당 3번, 4~5주에 걸쳐 운영되었고 학생 주도성과 주체성을 강조하였다. 수업에 대한 평가는 국가교육과정의 과정중심평가 형식을 따르고 IB 평가 방법을 적용한 논·서술형 평가를 실시하여 피드백을 강화하고 있었다. 평가의 입력과 통지에 대해서는 교과별 서술의 경우 UOI와 연관지어 NEIS에 입력하고 수행평가는 별도로 기록하고 있었으며, 도달도를 안내하는 루브릭 형태로 성장에 대한 학생의 성찰과 이에 대한 교사의 서술을 기록 및 통지하고 있었다. IB PYP와 국가교육과정이 결합되는 과정에서 총론과 각론의 변화는 다음과 같았다. 총론의 경우, 추구하는 인간상은 PYP의 인재상과 결합되면서 PYP 학습자상에 제시된 용어로 구현되었으며 6가지 핵심역량은 PYP의 학습기술(ATL)이 국가교육과정의 핵심역량을 실현하는 구체적인 전략으로 활용되었다. IB 미운영학교일 때 수행한 주제 중심 프로젝트가 아닌 IB 탐구단원 프로젝트를 설계하고 있었다. 각론의 경우, PYP의 6개 교과군이 아닌 국가교육과정의 7개 교과군을 융합하여 탐구단원이 설계되었고 주로 사회, 과학과 성취기준에 국어, 미술, 음악과 성취기준과 융합되는 양상을 보였으며 수학교과는 계열성, 수준차, 생활 장면에의 적용 곤란의 요인으로 개별 교과수업의 형태로 더 많이 학습되고 있었다. 교과의 융합을 위해 PYP의 초교과적 주제가 사용되었으며 이를 기반으로 탐구단원의 주제가 설정되었다. 그리고 탐구단원 설계 시 사용되는 핵심 개념의 의미는 주로 PYP의 것을 따르지만 학교에 따라 우리나라 각론의 핵심 개념과 PYP의 핵심 개념이 혼용되는 양상을 보였다. 핵심 개념과 함께 고려하는 관련 개념의 경우, 국가교육과정 각론의 성취기준에서 추출된 키워드가 PYP의 관련개념으로 추가되어 사용되었다. 이상의 변화를 바탕으로 국가교육과정과 PYP를 결합해 UOI 설계를 하는 과정 속에서 교사들은 목표-내용-방법-평가 순서로 설계하던 기존 방식에서 목표-평가-내용-방법 순서의 백워드 방식으로 탐구 단원을 설계하였다.
이를 바탕으로 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회적·시대적 요구를 빠르게 받아들여 IB PYP 도입을 위한 공식 인증절차를 따르면서도 지역 상황에 맞추어 적절한 도입 및 절차 단계를 보완할 수 있으며 연수를 통해 IB 교사를 양성하는 동시에 구체적이고 지속적인 학부모 및 학생 홍보·소통과 국내외 기관 협력 및 상호 교류 등은 원활한 IB PYP 도입과 운영의 기반이 될 수 있다. 둘째, 추가된 IB 업무는 IB 코디네이터가 담당하여 교사의 부담을 줄이고 예산과 관련해 학부모부담세입을 줄이며 운영이 가능하며, 탐구를 돕는 시설의 확충은 IB의 운영에 필수적이다. 셋째, 교사들은 초교과적 주제와 IB 탐구학습요소들을 국가교육과정의 7개 교과군과 창체 그리고 성취기준과 결합하여 백워드 방식의 탐구단원을 설계하고 있으며, 평가는 국가교육과정의 과정중심평가 방식을 따르며 학생과 교사의 기술 형태로 도달도를 기록 및 통지하였다.
연구결과에 따른 제언으로, 연구의 미진한 부분에 따라 두 가지를 제시하였다. 첫째, 본 연구는 공교육 차원에서 PYP를 도입하고 운영하는 PYP 운영초기단계를 연구한 것이므로, 초등학교 1학년 학생들이 입학해서부터 6학년을 졸업하기까지의 6년을 한 사이클로 하여 한 사이클이 지난 후의 자료들을 토대로 한 PYP 후속 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구는 연구자가 소속된 대구교육청과 2개의 학교라는 다소 제한적인 대상을 연구대상으로 했음에 따라 더 많은 지역교육청과 PYP 운영학교들로 표본을 늘려 일반화 가능한 수준의 연구가 진행될 수 있을 것이다.
The International Baccalaureate Primary Years Programme (IBPYP), an internationally recognized elementary school education program, is attracting attention as a way of future education to foster creative and convergent talents. Accordingly, in Korea, the introduction and implementation of the Daegu ...
The International Baccalaureate Primary Years Programme (IBPYP), an internationally recognized elementary school education program, is attracting attention as a way of future education to foster creative and convergent talents. Accordingly, in Korea, the introduction and implementation of the Daegu Office of Education and the Jeju Office of Education are actively carried out, and among them, the Daegu Office of Education is leading the introduction and implementation of PYP. Implementing IB does not only mean implementing curriculum, but also means comprehensive implementation ranging from educational philosophy, educational administration, teacher training, curriculum, and evaluation. Moreover, Korea, which has a national curriculum, has tasks to consider various factors such as academic management, curriculum organization, class, evaluation, as well as school budget, facilities and training to combine the national curriculum and IB curriculum well. Nevertheless, study from a holistic point of view tended to be conducted mainly on IBDP. Based on this, the purpose of this study is to analyze status of introducing and implementing IB PYP, an internationally recognized curriculum, while maintaining the official curriculum of elementary schools in Korea, with a holistic perspective. By analyzing the status of Daegu, which successfully introduced and implemented IB PYP, it will be possible to help each education office and school considering introducing it. The research questions and research contents to achieve the purpose of this study are as follows.
First, what is the purpose and procedure of introducing IB PYP to domestic elementary schools, and how are teacher training, promotion, and communication conducted? Second, what about the school's organization, budget, and facilities status for the introduction and implementation of IB PYP? Third, how does IB PYP change (delete, add, weaken, strengthen) when it is combined with Korea's national curriculum of elementary school?
According to these research questions, the official introduction process of IB was revealed through prior research, and based on this, the purpose and procedure of introducing IB PYP by the Daegu Office of Education, teacher training and public relations status were analyzed. Next, the organization, budget, and facility status of the IB PYP school were analyzed. Finally, after comparing the outline and characteristics of IB PYP with the 2015 revised curriculum through previous studies, the study analyzed the data of IB management schools to examine the changes caused by the combination of IB PYP and national curriculum in terms of academic management, curriculum organization, class·evaluation, and National Curriculum Standards·subject curriculum. As a research method, document collection and analysis were conducted, and teacher interview was conducted to supplement them.
The results of the study are as follows. First, Daegu Office of Education was introduced IB PYP in accordance with the timely, educational, social demands, and there was a clear purpose to lay the foundation for implementing IB programs in public education without language restrictions. Based on this purpose, in order to increase the interest and participation of public elementary schools in IB, the Daegu Office of Education established a certification procedure for IB schools that wish to implement IB programs as basic schools → interest schools → candidate schools → IB certificated schools, by adding ‘the basic school stage’ before the interest school. At the same time, the Daegu Office of Education conducted teacher training, promotion, and communication by dividing it into a large framework of strengthening IB practice capabilities and spreading IB consensus for the smooth introduction and implementation of IB. Regarding teacher training, the Daegu Office of Education supported regular study groups operated by each school, grade, and team, including mandatory training (Category 1 and Category 2), and was training teacher leaders at each school level and subject. With this support, IB schools were trying to improve teacher expertise and creating a teaching and learning community. Regarding publicity and communication, it was promoted based on a large framework of strengthening public-private cooperation IB governance, strengthening publicity for local communities and parents, and expanding exchanges with domestic and foreign IB educational institutions. The Daegu Office of Education cooperated with and interacted with local communities, other municipal institutions, educational institutions, and the media, and supported IB school teachers and members of the study group to interact with education experts. IB School disclosed information materials and class observation, inquiry and learning contents, notification plans, and actual performance materials such as POI to parents, and guided IB to students in natural class situations. Second, the organizations and department members of each department at IB PYP school were similar to schools that did not operate IB PYP, but IB PYP schools had coordinator whose role was IB administrative work as education manager, and had additional education staff as assistants. Regarding the budget, the Daegu Office of Education provided KRW 10 million per school for IB interest schools and KRW 30 to KRW 60 million per school for IB candidate schools. Accordingly, the budget increase or decrease of the school subject to this study from 2018 to 2020 showed a different trend for each school, but in common, the absolute figure and ratio of parental burden income decreased. School facilities were classified into classrooms, management rooms, special rooms, and auxiliary facilities, similar to schools that do not operate IBs, and expanded special rooms such as infinite imagination rooms, galleries, eco-friendly exhibition rooms, and history halls which help students' inquiry and implementing IB. Especially, it was necessary to supplement and expand facilities for the library that played an important role in IB implement. Third, for school affair management and curriculum organization, each school secured more than 190 days of annual classes, and the one-unit time was 40 minutes in principle, but actively utilized block classes longer than the unit time. The curriculum was organized and implemented through Creative experience activities(CA) and seven subject groups of national curriculum, and the exhibition was implemented with subjects, creative experience activities. six UOI which were subject convergence with the transdisciplinary themes were designed at the beginning of the semester, and UOI classes were conducted three times a semester, four to five weeks, and emphasized student initiative and subjectivity. The evaluation of the class followed the process-centered evaluation of the national curriculum, and the feedback was reinforced by conducting an essay-descriptive evaluation applying the IB evaluation method. Regarding evaluation records and notifications, descriptions for each subject were entered into NEIS in connection with UOI, and performance evaluation was recorded separately. The student's self reflection on his or her growth and the teacher's description of it were recorded and notified in the form of a rubric that guides the degree of reach. Also, with the combination of IB PYP and the national curriculum, changes in National Curriculum Standards and subject curriculum are as follows. In National Curriculum Standards, the pursued human image was implemented in terms presented in the PYP learner image and PYP's learning technology was used as a specific strategy to realize six the core competencies of the national curriculum. In addition, IB inquiry units were being designed further from the topic-oriented projects that had been carried out. Next, in subject curriculum, inquiry project was designed by converging 7 subjects group of the national curriculum, not 6 subjects group of PYP. The achievement standards of Korean language, art, and music were mainly fused to the achievement standards of society and science. Mathematics was being learned in the form of individual subjects rather than convergence due to the sequence, level differences, and difficulty in applying to real life. For the convergence of these subjects, the transdisciplinary themes of PYP was used, and based on this, the subject of the inquiry unit was established. In addition, the meaning of the core concept used in the design of the inquiry unit mainly follows that of PYP, but the use of core concept of the national curriculum and the core concept of PYP were mixed depending on the school. In the case of related concepts, keywords extracted from the achievement standards of the national curriculum were added and used as related concepts of PYP. In the process of designing UOI in this way, teachers designed the inquiry unit from the forward method(goal-content-method- evaluation) to the backward method(goal-evaluation-method).
The conclusion is as follows. First, while quickly accepting social and contemporary demands and following official certification procedures for the introduction of IB PYP, the introduction and procedure steps can be appropriately supplemented according to the local situation. Training IB teachers through teacher training, school self-training, and individual training, while communicating specifically and continuously with parents and students on PYP class plans and notices are the basis for the introduction and implementation of IB PYP. Second, the added IB work is handled by the IB coordinator to reduce the burden on teachers, and it is possible to implement PYP with the reduction of parent-burden tax. Also, securing facilities to help inquiry is essential for IB implementation. Third, teachers designed the inquiry unit in a backward method by combining transdisciplinary topics and IB inquiry learning elements with the subject group and achievement standards of the national curriculum. Evaluation followed the process-oriented evaluation of the national curriculum and is recorded and notified as the opinion of students and teachers.
As suggestion, two things were suggested depending on the insufficient part of the study. First, since this study studied the initial stage of PYP implementation at the level of public education, a follow-up PYP study was proposed based on data after one cycle, taking 6 years from admission of 1st grade to graduation of 6th grade. Second, since this study studied somewhat limited research subjects of the Daegu Office of Education which the researcher belongs and two schools, a generalizable level of research can be conducted by increasing the sample to more local offices of education and PYP schools.
The International Baccalaureate Primary Years Programme (IBPYP), an internationally recognized elementary school education program, is attracting attention as a way of future education to foster creative and convergent talents. Accordingly, in Korea, the introduction and implementation of the Daegu Office of Education and the Jeju Office of Education are actively carried out, and among them, the Daegu Office of Education is leading the introduction and implementation of PYP. Implementing IB does not only mean implementing curriculum, but also means comprehensive implementation ranging from educational philosophy, educational administration, teacher training, curriculum, and evaluation. Moreover, Korea, which has a national curriculum, has tasks to consider various factors such as academic management, curriculum organization, class, evaluation, as well as school budget, facilities and training to combine the national curriculum and IB curriculum well. Nevertheless, study from a holistic point of view tended to be conducted mainly on IBDP. Based on this, the purpose of this study is to analyze status of introducing and implementing IB PYP, an internationally recognized curriculum, while maintaining the official curriculum of elementary schools in Korea, with a holistic perspective. By analyzing the status of Daegu, which successfully introduced and implemented IB PYP, it will be possible to help each education office and school considering introducing it. The research questions and research contents to achieve the purpose of this study are as follows.
First, what is the purpose and procedure of introducing IB PYP to domestic elementary schools, and how are teacher training, promotion, and communication conducted? Second, what about the school's organization, budget, and facilities status for the introduction and implementation of IB PYP? Third, how does IB PYP change (delete, add, weaken, strengthen) when it is combined with Korea's national curriculum of elementary school?
According to these research questions, the official introduction process of IB was revealed through prior research, and based on this, the purpose and procedure of introducing IB PYP by the Daegu Office of Education, teacher training and public relations status were analyzed. Next, the organization, budget, and facility status of the IB PYP school were analyzed. Finally, after comparing the outline and characteristics of IB PYP with the 2015 revised curriculum through previous studies, the study analyzed the data of IB management schools to examine the changes caused by the combination of IB PYP and national curriculum in terms of academic management, curriculum organization, class·evaluation, and National Curriculum Standards·subject curriculum. As a research method, document collection and analysis were conducted, and teacher interview was conducted to supplement them.
The results of the study are as follows. First, Daegu Office of Education was introduced IB PYP in accordance with the timely, educational, social demands, and there was a clear purpose to lay the foundation for implementing IB programs in public education without language restrictions. Based on this purpose, in order to increase the interest and participation of public elementary schools in IB, the Daegu Office of Education established a certification procedure for IB schools that wish to implement IB programs as basic schools → interest schools → candidate schools → IB certificated schools, by adding ‘the basic school stage’ before the interest school. At the same time, the Daegu Office of Education conducted teacher training, promotion, and communication by dividing it into a large framework of strengthening IB practice capabilities and spreading IB consensus for the smooth introduction and implementation of IB. Regarding teacher training, the Daegu Office of Education supported regular study groups operated by each school, grade, and team, including mandatory training (Category 1 and Category 2), and was training teacher leaders at each school level and subject. With this support, IB schools were trying to improve teacher expertise and creating a teaching and learning community. Regarding publicity and communication, it was promoted based on a large framework of strengthening public-private cooperation IB governance, strengthening publicity for local communities and parents, and expanding exchanges with domestic and foreign IB educational institutions. The Daegu Office of Education cooperated with and interacted with local communities, other municipal institutions, educational institutions, and the media, and supported IB school teachers and members of the study group to interact with education experts. IB School disclosed information materials and class observation, inquiry and learning contents, notification plans, and actual performance materials such as POI to parents, and guided IB to students in natural class situations. Second, the organizations and department members of each department at IB PYP school were similar to schools that did not operate IB PYP, but IB PYP schools had coordinator whose role was IB administrative work as education manager, and had additional education staff as assistants. Regarding the budget, the Daegu Office of Education provided KRW 10 million per school for IB interest schools and KRW 30 to KRW 60 million per school for IB candidate schools. Accordingly, the budget increase or decrease of the school subject to this study from 2018 to 2020 showed a different trend for each school, but in common, the absolute figure and ratio of parental burden income decreased. School facilities were classified into classrooms, management rooms, special rooms, and auxiliary facilities, similar to schools that do not operate IBs, and expanded special rooms such as infinite imagination rooms, galleries, eco-friendly exhibition rooms, and history halls which help students' inquiry and implementing IB. Especially, it was necessary to supplement and expand facilities for the library that played an important role in IB implement. Third, for school affair management and curriculum organization, each school secured more than 190 days of annual classes, and the one-unit time was 40 minutes in principle, but actively utilized block classes longer than the unit time. The curriculum was organized and implemented through Creative experience activities(CA) and seven subject groups of national curriculum, and the exhibition was implemented with subjects, creative experience activities. six UOI which were subject convergence with the transdisciplinary themes were designed at the beginning of the semester, and UOI classes were conducted three times a semester, four to five weeks, and emphasized student initiative and subjectivity. The evaluation of the class followed the process-centered evaluation of the national curriculum, and the feedback was reinforced by conducting an essay-descriptive evaluation applying the IB evaluation method. Regarding evaluation records and notifications, descriptions for each subject were entered into NEIS in connection with UOI, and performance evaluation was recorded separately. The student's self reflection on his or her growth and the teacher's description of it were recorded and notified in the form of a rubric that guides the degree of reach. Also, with the combination of IB PYP and the national curriculum, changes in National Curriculum Standards and subject curriculum are as follows. In National Curriculum Standards, the pursued human image was implemented in terms presented in the PYP learner image and PYP's learning technology was used as a specific strategy to realize six the core competencies of the national curriculum. In addition, IB inquiry units were being designed further from the topic-oriented projects that had been carried out. Next, in subject curriculum, inquiry project was designed by converging 7 subjects group of the national curriculum, not 6 subjects group of PYP. The achievement standards of Korean language, art, and music were mainly fused to the achievement standards of society and science. Mathematics was being learned in the form of individual subjects rather than convergence due to the sequence, level differences, and difficulty in applying to real life. For the convergence of these subjects, the transdisciplinary themes of PYP was used, and based on this, the subject of the inquiry unit was established. In addition, the meaning of the core concept used in the design of the inquiry unit mainly follows that of PYP, but the use of core concept of the national curriculum and the core concept of PYP were mixed depending on the school. In the case of related concepts, keywords extracted from the achievement standards of the national curriculum were added and used as related concepts of PYP. In the process of designing UOI in this way, teachers designed the inquiry unit from the forward method(goal-content-method- evaluation) to the backward method(goal-evaluation-method).
The conclusion is as follows. First, while quickly accepting social and contemporary demands and following official certification procedures for the introduction of IB PYP, the introduction and procedure steps can be appropriately supplemented according to the local situation. Training IB teachers through teacher training, school self-training, and individual training, while communicating specifically and continuously with parents and students on PYP class plans and notices are the basis for the introduction and implementation of IB PYP. Second, the added IB work is handled by the IB coordinator to reduce the burden on teachers, and it is possible to implement PYP with the reduction of parent-burden tax. Also, securing facilities to help inquiry is essential for IB implementation. Third, teachers designed the inquiry unit in a backward method by combining transdisciplinary topics and IB inquiry learning elements with the subject group and achievement standards of the national curriculum. Evaluation followed the process-oriented evaluation of the national curriculum and is recorded and notified as the opinion of students and teachers.
As suggestion, two things were suggested depending on the insufficient part of the study. First, since this study studied the initial stage of PYP implementation at the level of public education, a follow-up PYP study was proposed based on data after one cycle, taking 6 years from admission of 1st grade to graduation of 6th grade. Second, since this study studied somewhat limited research subjects of the Daegu Office of Education which the researcher belongs and two schools, a generalizable level of research can be conducted by increasing the sample to more local offices of education and PYP schools.
주제어
#초등학교 교육과정 IB PYP(International Baccalaureate Primary Years Programme) IB PYP 도입과 운영 대구교육청 IB 교육과정
학위논문 정보
저자
정희엽
학위수여기관
고려대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과
지도교수
홍후조
발행연도
2022
총페이지
x, 91 p.
키워드
초등학교 교육과정 IB PYP(International Baccalaureate Primary Years Programme) IB PYP 도입과 운영 대구교육청 IB 교육과정
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.