본 연구에서는 비대면 원격수업에서 교사의 비대면 원격수업에서의 활용 현황 및 인식을 연구하여 교사가 비대면 원격수업을 활용하면서 경험하는 어려움을 분석하고, 성공적이고 효율적인 비대면 원격수업을 위한 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구는 비대면 원격수업에 참여한 경험이 있는 중 고등학교에서 교과 수업 진행하고 있는 교사 20명을 대상으로 인터뷰를 진행하였다. 중학교 교사 7명과 고등학교 교사 13명을 대상으로 하였으며, 서울(1), 경기도(3), 충청도(2), 전라도(1), 경상도(8), 대구(3), 부산(1), 광주(1) 지역의 다양한 교사가 연구에 참여하였다. 교사의 지도과목으로는 영어(9), 국어(3), 수학(2), 한문(1), 가정(1), 중국어(1), 전문상담(1), 진로와 직업(1), 특수교사(1)로 구성되었다. 인터뷰는 인터뷰 내용을 전사한 후 유사한 의견을 중심으로 코딩하여, 상위 범주를 도출하는 방식으로 ...
본 연구에서는 비대면 원격수업에서 교사의 비대면 원격수업에서의 활용 현황 및 인식을 연구하여 교사가 비대면 원격수업을 활용하면서 경험하는 어려움을 분석하고, 성공적이고 효율적인 비대면 원격수업을 위한 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구는 비대면 원격수업에 참여한 경험이 있는 중 고등학교에서 교과 수업 진행하고 있는 교사 20명을 대상으로 인터뷰를 진행하였다. 중학교 교사 7명과 고등학교 교사 13명을 대상으로 하였으며, 서울(1), 경기도(3), 충청도(2), 전라도(1), 경상도(8), 대구(3), 부산(1), 광주(1) 지역의 다양한 교사가 연구에 참여하였다. 교사의 지도과목으로는 영어(9), 국어(3), 수학(2), 한문(1), 가정(1), 중국어(1), 전문상담(1), 진로와 직업(1), 특수교사(1)로 구성되었다. 인터뷰는 인터뷰 내용을 전사한 후 유사한 의견을 중심으로 코딩하여, 상위 범주를 도출하는 방식으로 빈도분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 비대면 원격수업의 활용 현황을 살펴보면, 쌍방향 수업의 활용도가 75%로 가장 높았고, 다음으로 콘텐츠 수업이 20% 였으며, 마지막으로 과제 수행 중심수업으로 5%로 가장 낮았다. 비대면 원격수업의 활용 초기와 현재의 차이로는 디지털 프로그램을 활용하는 부분이나 영상 제작 능력이 향상되었다는 의견이 가장 많았다. 둘째, 비대면 원격수업에 대한 초기 시점에서 교사의 인식으로는 긍정적 의견(2)보다 부정적 의견(8)이 많았다. 부정적 의견으로는 기계 결함이나 인터넷 오류에 대한 걱정(6)이 가장 많았으며, 긍정적 의견으로는 변화하는 교육여건에 적응할 필요성이 있다(2)는 의견이 있었다. 교사들이 인식하는 비대면 원격수업의 장점으로는 시간과 공간의 제약 없이, 언제 어디서나 자유롭게 활용할 수 있다(5)는 의견이 가장 많았으며, 단점으로는 학습자의 이해도나 참여도에 대한 세밀한 파악이 어렵다(5)는 의견이 많았다. 교사들은 비대면 수업보다 대면수업을 선호하고 있었으며, 대면 수업을 선호하는 이유로는 상호작용의 용이성(6)이 가장 많았다. 동료교사에게 추천하거나 공유하고 싶은 수업방법으로는 프로그램 측면에서 띵커벨, 유튜브, 카카오톡, 패들랫, 아이패드 등을 활용하는 것을 추천하였다. 교수방법으로는 학생들 이름 자주 불러주기, 문답 및 토론 형식의 수업 방식 추천의 의견이 있었다. 이상적인 비대면 원격수업으로는 상호작용이 활발한 수업(5)과 학습자의 흥미를 반영한 수업(3)이라는 의견이 많았다. 비대면 원격수업을 블렌디드러닝 형식으로 지속적으로 활용하는 방법에 대한 의견으로는 찬성(12)하는 의견이 반대(8)하는 의견보다 다소 많았다. 찬성하는 의견으로는 사회적 변화에 따른 교육 방식의 변화에 대한 필요성을 느낀다(4)는 의견이 많았다. 또한, 역동적인 수업이 가능하고, 오프라인 수업의 단점의 보완이 가능하며, 영어쓰기수업에서 개별적 피드백이 용이하다는 의견이 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 교수 현장에서의 시사점은 다음과 같다. 먼저, 비대면 원격수업 활용에서 학습자가 정해진 시간에 수업에 참여할 수 있도록 돕는 쌍방향 수업을 진행하는 것이 바람직하다. 둘째, 교사의 디지털 리터러시 측면에서, 디지털 능력에 관한 연수는 지속적으로 이루어질 필요가 있다. 또한, 디지털 리터러시 함양을 위한 교육이나 연수는 국내 뿐만 아니라 해외에서의 비대면 원격 우수 수업에 관한 정보를 풍부하게 제공할 필요가 있다. 유명 유튜버와의 직접적인 만남을 통한 교육도 유용할 것이다. 교수 방법 측면에서, 비대면 원격수업에서 상호작용을 활발히 하기 위해서, 학습자 중심의 그룹활동을 활발하게 진행할 필요가 있다. 교사는 쌍방향 수업에서의 그룹화 기능과 채팅, 손들기, 질문하기 등의 기능을 필수적으로 숙지하여 디지털 기기 활용에서의 능숙함으로 학습자에게 신속한 피드백을 제공한다면, 더 활발하게 소통하는 수업이 될 것이다. 수업 자료 활용 측면에서, 교사들이 비대면 원격수업에 대한 정보를 주고 받을 수 있는 네트워크 활성화와 참여가 필요하다. 마지막으로, 몸이 불편한 학습자가 비대면 원격수업에 참여할 수 있도록 돕는 도우미나 멘토 및 학습 도구의 제공이 필요하다. 비대면 원격수업에서 교사는 쌍방향 수업으로 수업을 진행하면서, 학습자의 학습동기를 향상시킬 수 있는 풍부한 학습 자료를 제공하고, 학습자 중심의 토론 위주의 학습으로 수업을 진행할 때, 보다 성공적인 비대면 원격수업이 될 것이다.
본 연구에서는 비대면 원격수업에서 교사의 비대면 원격수업에서의 활용 현황 및 인식을 연구하여 교사가 비대면 원격수업을 활용하면서 경험하는 어려움을 분석하고, 성공적이고 효율적인 비대면 원격수업을 위한 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구는 비대면 원격수업에 참여한 경험이 있는 중 고등학교에서 교과 수업 진행하고 있는 교사 20명을 대상으로 인터뷰를 진행하였다. 중학교 교사 7명과 고등학교 교사 13명을 대상으로 하였으며, 서울(1), 경기도(3), 충청도(2), 전라도(1), 경상도(8), 대구(3), 부산(1), 광주(1) 지역의 다양한 교사가 연구에 참여하였다. 교사의 지도과목으로는 영어(9), 국어(3), 수학(2), 한문(1), 가정(1), 중국어(1), 전문상담(1), 진로와 직업(1), 특수교사(1)로 구성되었다. 인터뷰는 인터뷰 내용을 전사한 후 유사한 의견을 중심으로 코딩하여, 상위 범주를 도출하는 방식으로 빈도분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 비대면 원격수업의 활용 현황을 살펴보면, 쌍방향 수업의 활용도가 75%로 가장 높았고, 다음으로 콘텐츠 수업이 20% 였으며, 마지막으로 과제 수행 중심수업으로 5%로 가장 낮았다. 비대면 원격수업의 활용 초기와 현재의 차이로는 디지털 프로그램을 활용하는 부분이나 영상 제작 능력이 향상되었다는 의견이 가장 많았다. 둘째, 비대면 원격수업에 대한 초기 시점에서 교사의 인식으로는 긍정적 의견(2)보다 부정적 의견(8)이 많았다. 부정적 의견으로는 기계 결함이나 인터넷 오류에 대한 걱정(6)이 가장 많았으며, 긍정적 의견으로는 변화하는 교육여건에 적응할 필요성이 있다(2)는 의견이 있었다. 교사들이 인식하는 비대면 원격수업의 장점으로는 시간과 공간의 제약 없이, 언제 어디서나 자유롭게 활용할 수 있다(5)는 의견이 가장 많았으며, 단점으로는 학습자의 이해도나 참여도에 대한 세밀한 파악이 어렵다(5)는 의견이 많았다. 교사들은 비대면 수업보다 대면수업을 선호하고 있었으며, 대면 수업을 선호하는 이유로는 상호작용의 용이성(6)이 가장 많았다. 동료교사에게 추천하거나 공유하고 싶은 수업방법으로는 프로그램 측면에서 띵커벨, 유튜브, 카카오톡, 패들랫, 아이패드 등을 활용하는 것을 추천하였다. 교수방법으로는 학생들 이름 자주 불러주기, 문답 및 토론 형식의 수업 방식 추천의 의견이 있었다. 이상적인 비대면 원격수업으로는 상호작용이 활발한 수업(5)과 학습자의 흥미를 반영한 수업(3)이라는 의견이 많았다. 비대면 원격수업을 블렌디드러닝 형식으로 지속적으로 활용하는 방법에 대한 의견으로는 찬성(12)하는 의견이 반대(8)하는 의견보다 다소 많았다. 찬성하는 의견으로는 사회적 변화에 따른 교육 방식의 변화에 대한 필요성을 느낀다(4)는 의견이 많았다. 또한, 역동적인 수업이 가능하고, 오프라인 수업의 단점의 보완이 가능하며, 영어쓰기수업에서 개별적 피드백이 용이하다는 의견이 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 교수 현장에서의 시사점은 다음과 같다. 먼저, 비대면 원격수업 활용에서 학습자가 정해진 시간에 수업에 참여할 수 있도록 돕는 쌍방향 수업을 진행하는 것이 바람직하다. 둘째, 교사의 디지털 리터러시 측면에서, 디지털 능력에 관한 연수는 지속적으로 이루어질 필요가 있다. 또한, 디지털 리터러시 함양을 위한 교육이나 연수는 국내 뿐만 아니라 해외에서의 비대면 원격 우수 수업에 관한 정보를 풍부하게 제공할 필요가 있다. 유명 유튜버와의 직접적인 만남을 통한 교육도 유용할 것이다. 교수 방법 측면에서, 비대면 원격수업에서 상호작용을 활발히 하기 위해서, 학습자 중심의 그룹활동을 활발하게 진행할 필요가 있다. 교사는 쌍방향 수업에서의 그룹화 기능과 채팅, 손들기, 질문하기 등의 기능을 필수적으로 숙지하여 디지털 기기 활용에서의 능숙함으로 학습자에게 신속한 피드백을 제공한다면, 더 활발하게 소통하는 수업이 될 것이다. 수업 자료 활용 측면에서, 교사들이 비대면 원격수업에 대한 정보를 주고 받을 수 있는 네트워크 활성화와 참여가 필요하다. 마지막으로, 몸이 불편한 학습자가 비대면 원격수업에 참여할 수 있도록 돕는 도우미나 멘토 및 학습 도구의 제공이 필요하다. 비대면 원격수업에서 교사는 쌍방향 수업으로 수업을 진행하면서, 학습자의 학습동기를 향상시킬 수 있는 풍부한 학습 자료를 제공하고, 학습자 중심의 토론 위주의 학습으로 수업을 진행할 때, 보다 성공적인 비대면 원격수업이 될 것이다.
After COVID-19 occurred unexpectedly, there was a dramatic shift in the education system. In order to protect the spread of COVID-19, students in elementary, middle, and high school as well as university had to attend the distance learning. The ministry of education tried to offer the equipment for ...
After COVID-19 occurred unexpectedly, there was a dramatic shift in the education system. In order to protect the spread of COVID-19, students in elementary, middle, and high school as well as university had to attend the distance learning. The ministry of education tried to offer the equipment for students to attend the distance class without physical difficulty. Despite of the effort, teachers and students had lots of concerns regarding the distance class. One of the serious problems during the COVID-19 period is about the educational gap. This study focuses on finding specific difficulties of distance learning and solutions. The purpose of this study is to investigate Korean middle and high school’s teachers’ current use and perception of distance learning. In order to achieve this purpose, 20 middle and high school teachers were asked to participate in the individual interview. The results based on the frequency analyses are as following: Above of all, the distance learning type used in the distance learning most was interactive class. The significant difference between the beginning period and current period in using the distance class was the teachers’ digital literacy. The teachers were able to improve their digital literacy a lot. Next, most teachers’ perception about distance learning was negative in the beginning. They were worried about the connection of the internet and mechanical errors. On the other hand, some teachers with positive view of distance learning thought it is a proper time for teachers to be ready for distance learning along the flow of rapidly changing world in the era of the 4th industrial revolution. In the perception of the teachers, the advantage of distance learning was that it is possible to use distance learning regardless of the certain time or place. On the other hand, the disadvantage of distance learning was that teachers are not able to recognize students’ understanding and participation closely. Teachers preferred face-to-face class to non face-to-face class. The reason is based on the ease of interaction. It was recommend for teachers to use various programs such as Tinkerbell, Padlet, iPad, YouTube, Kakaotalk. In the aspect of teacher strategy, it was recommend to call students’ name often or lead group activities not teacher-centered class. To be an ideal distance class, active interaction was the most important. It is considered good to use the distance class continuously like the blended learning for the future. According to these analyses, several suggestions can be discussed. First, in the type of distance learning, it would be ideal to use distance learning not content learning and homework-oriented learning. Second, in the aspect of digital literacy, it is recommended to hold digital education continuously for teachers. Famous youtubers can be invited as an instructor. Foreign excellent class can be introduced to teachers. In the aspect of teaching, it is recommended to use group activities in order to enhance the amount of interaction. In the aspect of material, it is recommend for teachers to participate in the teacher community actively in which they can share abundant helpful information and share their high-quality materials used in the distance learning. Finally, it is recommended to send disable students learning assistants so that they can participate in distance class comfortably.
After COVID-19 occurred unexpectedly, there was a dramatic shift in the education system. In order to protect the spread of COVID-19, students in elementary, middle, and high school as well as university had to attend the distance learning. The ministry of education tried to offer the equipment for students to attend the distance class without physical difficulty. Despite of the effort, teachers and students had lots of concerns regarding the distance class. One of the serious problems during the COVID-19 period is about the educational gap. This study focuses on finding specific difficulties of distance learning and solutions. The purpose of this study is to investigate Korean middle and high school’s teachers’ current use and perception of distance learning. In order to achieve this purpose, 20 middle and high school teachers were asked to participate in the individual interview. The results based on the frequency analyses are as following: Above of all, the distance learning type used in the distance learning most was interactive class. The significant difference between the beginning period and current period in using the distance class was the teachers’ digital literacy. The teachers were able to improve their digital literacy a lot. Next, most teachers’ perception about distance learning was negative in the beginning. They were worried about the connection of the internet and mechanical errors. On the other hand, some teachers with positive view of distance learning thought it is a proper time for teachers to be ready for distance learning along the flow of rapidly changing world in the era of the 4th industrial revolution. In the perception of the teachers, the advantage of distance learning was that it is possible to use distance learning regardless of the certain time or place. On the other hand, the disadvantage of distance learning was that teachers are not able to recognize students’ understanding and participation closely. Teachers preferred face-to-face class to non face-to-face class. The reason is based on the ease of interaction. It was recommend for teachers to use various programs such as Tinkerbell, Padlet, iPad, YouTube, Kakaotalk. In the aspect of teacher strategy, it was recommend to call students’ name often or lead group activities not teacher-centered class. To be an ideal distance class, active interaction was the most important. It is considered good to use the distance class continuously like the blended learning for the future. According to these analyses, several suggestions can be discussed. First, in the type of distance learning, it would be ideal to use distance learning not content learning and homework-oriented learning. Second, in the aspect of digital literacy, it is recommended to hold digital education continuously for teachers. Famous youtubers can be invited as an instructor. Foreign excellent class can be introduced to teachers. In the aspect of teaching, it is recommended to use group activities in order to enhance the amount of interaction. In the aspect of material, it is recommend for teachers to participate in the teacher community actively in which they can share abundant helpful information and share their high-quality materials used in the distance learning. Finally, it is recommended to send disable students learning assistants so that they can participate in distance class comfortably.
주제어
#온라인 수업 블렌디드 러닝 쌍방향 수업 콘텐츠 수업 e-learning COVID-19 수업 이러닝 줌(ZOOM)수업 Non-face-to-face Learning Blended learning 코로나 비대면 수업 코로나 원격수업 교사의 원격수업 만족도 교사의 원격수업 어려움 교사의 원격수업 활용 교사의 원격수업 운용 교사의 원격수업 운영
학위논문 정보
저자
박지은
학위수여기관
전북대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학(사서교육)
지도교수
김선태
발행연도
2022
총페이지
viii, 85 p.
키워드
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