[목적] 본 연구는 지적장애 학생 집단과 언어연령을 일치시킨 일반학생 집단의 관용어 이해 점수에 나타난 차이와 텍스트 종류에 따른 차이, 텍스트 종류에 따른 상황별(가정, 학교, 도서관, 마트, 카페) 차이 그리고 지적장애 학생이 많이 틀리는 오류율을 확인하고자 하였다.
[방법] 연구의 대상은 만18-22세인 지적장애 학생 중 언어연령이 10-12세인 15명과 언어연령을 일치시킨, 일반 학생 15명으로 총 30으로 하였다. 본 연구는 대상자와 1대1로 진행하였다. 연구자는 대상자에게 관용어에 관한 간단한 설명을 한 후 관...
[목적] 본 연구는 지적장애 학생 집단과 언어연령을 일치시킨 일반학생 집단의 관용어 이해 점수에 나타난 차이와 텍스트 종류에 따른 차이, 텍스트 종류에 따른 상황별(가정, 학교, 도서관, 마트, 카페) 차이 그리고 지적장애 학생이 많이 틀리는 오류율을 확인하고자 하였다.
[방법] 연구의 대상은 만18-22세인 지적장애 학생 중 언어연령이 10-12세인 15명과 언어연령을 일치시킨, 일반 학생 15명으로 총 30으로 하였다. 본 연구는 대상자와 1대1로 진행하였다. 연구자는 대상자에게 관용어에 관한 간단한 설명을 한 후 관용어 문항을 풀도록 하였다. 관용어 문항은 줄글텍스트와 대화글 텍스트 2개로 먼저 줄글 텍스트를 푼 후 일주일간 휴식시간을 가진 후 대화글 텍스트를 풀게 하였다.
[결과] 두 집단 간 관용어 이해 능력 전체 점수 결과, 지적장애 학생 집단이 일반학생 집단에 비해 낮게 나왔다. 텍스트 종류에 따른 차이도 줄글, 대화글 모두 지적장애 학생이 일반학생에 비해 낮게 나왔다. 그리고 텍스트 종류에 따른 상황별에서 지적장애 학생 집단은 줄글 텍스트에서는 가정>학교>마트>카페>도서관 순으로 나타났다. 대화글 텍스트에서 가정>도서관>학교>카페>마트 순으로 나왔다. 일반학생 집단은 줄글 텍스트에서 도서관>학교>마트>카페>가정 순으로 나왔으며, 대화 텍스트에서는 도서관>마트>학교>카페>가정 순으로 나왔다.
[결론] 이러한 결과를 종합해 보았을 때 지적장애 성인은 관용어를 이해할 수 있는 연령인데도 불구하고 관용어에 대한 이해가 부족하다는 것을 보여준다. 본 연구는 최근에 시도되었던 관용어 연구들과는 다르게 상황별로 나누어 본 점과, 텍스트의 종류를 다르게 하였다는 점에서 의의가 있다. 나아가 본 연구를 토대로 장애 학생들에게 관용어 관련 교육을 할 때 기초적인 자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
[목적] 본 연구는 지적장애 학생 집단과 언어연령을 일치시킨 일반학생 집단의 관용어 이해 점수에 나타난 차이와 텍스트 종류에 따른 차이, 텍스트 종류에 따른 상황별(가정, 학교, 도서관, 마트, 카페) 차이 그리고 지적장애 학생이 많이 틀리는 오류율을 확인하고자 하였다.
[방법] 연구의 대상은 만18-22세인 지적장애 학생 중 언어연령이 10-12세인 15명과 언어연령을 일치시킨, 일반 학생 15명으로 총 30으로 하였다. 본 연구는 대상자와 1대1로 진행하였다. 연구자는 대상자에게 관용어에 관한 간단한 설명을 한 후 관용어 문항을 풀도록 하였다. 관용어 문항은 줄글텍스트와 대화글 텍스트 2개로 먼저 줄글 텍스트를 푼 후 일주일간 휴식시간을 가진 후 대화글 텍스트를 풀게 하였다.
[결과] 두 집단 간 관용어 이해 능력 전체 점수 결과, 지적장애 학생 집단이 일반학생 집단에 비해 낮게 나왔다. 텍스트 종류에 따른 차이도 줄글, 대화글 모두 지적장애 학생이 일반학생에 비해 낮게 나왔다. 그리고 텍스트 종류에 따른 상황별에서 지적장애 학생 집단은 줄글 텍스트에서는 가정>학교>마트>카페>도서관 순으로 나타났다. 대화글 텍스트에서 가정>도서관>학교>카페>마트 순으로 나왔다. 일반학생 집단은 줄글 텍스트에서 도서관>학교>마트>카페>가정 순으로 나왔으며, 대화 텍스트에서는 도서관>마트>학교>카페>가정 순으로 나왔다.
[결론] 이러한 결과를 종합해 보았을 때 지적장애 성인은 관용어를 이해할 수 있는 연령인데도 불구하고 관용어에 대한 이해가 부족하다는 것을 보여준다. 본 연구는 최근에 시도되었던 관용어 연구들과는 다르게 상황별로 나누어 본 점과, 텍스트의 종류를 다르게 하였다는 점에서 의의가 있다. 나아가 본 연구를 토대로 장애 학생들에게 관용어 관련 교육을 할 때 기초적인 자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
[Purpose] This study attempted to identify differences in idiom comprehension scores and text types of general student groups matching the language age with intellectual disabilities, contextual (home, school, library, mart, cafe) differences according to text types, and error rates that intellectua...
[Purpose] This study attempted to identify differences in idiom comprehension scores and text types of general student groups matching the language age with intellectual disabilities, contextual (home, school, library, mart, cafe) differences according to text types, and error rates that intellectually disabled students are very wrong.
[Method] The subjects of the study were 30 students with intellectual disabilities aged 18-22 with 15 students and aged 10-12 with 15 students with matching language ages. This study was conducted one-on-one with the subjects. The researcher asked the subject to solve the idiom questions after briefly explaining the idiom. The idiom questions were two text in a prose and two text in a conversation, and after solving the text in a prose, they had a break for a week and then solving the text in a conversation.
[Results]As a result of the overall score of idiom comprehension ability between the two groups, the intellectually disabled student group was lower than that of the general student group.
The difference according to the type of text was also lower for students with intellectual disabilities than for general students in both prose and conversation.In addition, according to the type of text in situation, the group of students with intellectual disabilities appeared in the order of home > school > cafe > library in the prose. In the text of the conversation, it came out in the order of Home > Library > School > Cafe > Mart. The general student group came out in the order of library > school > mart > cafe > home from the text, and the conversation text came out in the order of library > mart > school > cafe > home.
[Conclusion] Taken together, these results show that adults with intellectual disabilities lack an understanding of idioms even though they are old enough to understand idioms. Unlike recent idiom studies, this study is meaningful in that it was divided by situation and the type of text was different. Furthermore, based on this study, it is expected that it can be used as basic data when providing idiom-related education to disabled students.
[Purpose] This study attempted to identify differences in idiom comprehension scores and text types of general student groups matching the language age with intellectual disabilities, contextual (home, school, library, mart, cafe) differences according to text types, and error rates that intellectually disabled students are very wrong.
[Method] The subjects of the study were 30 students with intellectual disabilities aged 18-22 with 15 students and aged 10-12 with 15 students with matching language ages. This study was conducted one-on-one with the subjects. The researcher asked the subject to solve the idiom questions after briefly explaining the idiom. The idiom questions were two text in a prose and two text in a conversation, and after solving the text in a prose, they had a break for a week and then solving the text in a conversation.
[Results]As a result of the overall score of idiom comprehension ability between the two groups, the intellectually disabled student group was lower than that of the general student group.
The difference according to the type of text was also lower for students with intellectual disabilities than for general students in both prose and conversation.In addition, according to the type of text in situation, the group of students with intellectual disabilities appeared in the order of home > school > cafe > library in the prose. In the text of the conversation, it came out in the order of Home > Library > School > Cafe > Mart. The general student group came out in the order of library > school > mart > cafe > home from the text, and the conversation text came out in the order of library > mart > school > cafe > home.
[Conclusion] Taken together, these results show that adults with intellectual disabilities lack an understanding of idioms even though they are old enough to understand idioms. Unlike recent idiom studies, this study is meaningful in that it was divided by situation and the type of text was different. Furthermore, based on this study, it is expected that it can be used as basic data when providing idiom-related education to disabled students.
주제어
#지적장애
#학생
#관용어
#이해
#능력
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.