본 연구는 여성기업인의 위기극복 리더십 개발과정을 탐구, 이해하는 목적으로 수행되었다. 이를 위해 다음과 같은 세 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 여성기업인은 위기를 극복하기 위하여 어떻게 학습하는가? 둘째, 여성기업인은 위기극복을 위해 리더로서 어떤 행동들을 하는가? 셋째, 여성기업인은 위기극복 과정을 통하여 정체성의 어떤 변화가 있는가? 본 연구의 참여자로 창업 10년차 이하의 여성기업인 세 명을 선정하여 내러티브 탐구 절차에 따라 연구 참여자들의 경험의 의미를 탐구하였다. 연구 참여자들의 위기극복 내러티브 분석과정에서 연구 텍스트를 생성할 수 있는 여섯 개의 영역이 도출되었다. 이 영역들은 업의 본질, 위기의 전조, 위기, 위기극복 학습, 위기극복 리더십, 여성기업인으로서의 정체성이다. 이렇게 여섯 개 영역으로 정리된 탐구결과에서 여성기업인의 위기극복 리더십 개발에 대한 세 가지 연구결론을 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 연구 참여자들은 위기를 맞았을 때에 위기발생 원인과 그 극복방안에 대한 깊은 고민과 성찰을 통하여 자신의 생각을 정리하고, 주위의 지인이나 전문가들과 깊이 있는 대화를 가지며 자기변화와 위기극복 방안을 탐색하였다. 그리고 연구 참여자들은 위기를 극복하기 위한 역량을 갖추기 위해서 스스로 학습에 몰입하는 모습을 보이고, 직원들의 현재 수준을 일깨우며 교육을 지원하는 ...
본 연구는 여성기업인의 위기극복 리더십 개발과정을 탐구, 이해하는 목적으로 수행되었다. 이를 위해 다음과 같은 세 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 여성기업인은 위기를 극복하기 위하여 어떻게 학습하는가? 둘째, 여성기업인은 위기극복을 위해 리더로서 어떤 행동들을 하는가? 셋째, 여성기업인은 위기극복 과정을 통하여 정체성의 어떤 변화가 있는가? 본 연구의 참여자로 창업 10년차 이하의 여성기업인 세 명을 선정하여 내러티브 탐구 절차에 따라 연구 참여자들의 경험의 의미를 탐구하였다. 연구 참여자들의 위기극복 내러티브 분석과정에서 연구 텍스트를 생성할 수 있는 여섯 개의 영역이 도출되었다. 이 영역들은 업의 본질, 위기의 전조, 위기, 위기극복 학습, 위기극복 리더십, 여성기업인으로서의 정체성이다. 이렇게 여섯 개 영역으로 정리된 탐구결과에서 여성기업인의 위기극복 리더십 개발에 대한 세 가지 연구결론을 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 연구 참여자들은 위기를 맞았을 때에 위기발생 원인과 그 극복방안에 대한 깊은 고민과 성찰을 통하여 자신의 생각을 정리하고, 주위의 지인이나 전문가들과 깊이 있는 대화를 가지며 자기변화와 위기극복 방안을 탐색하였다. 그리고 연구 참여자들은 위기를 극복하기 위한 역량을 갖추기 위해서 스스로 학습에 몰입하는 모습을 보이고, 직원들의 현재 수준을 일깨우며 교육을 지원하는 일터학습 촉진활동을 하였다. 하지만, 위기극복을 위하여 연구 참여자들이 직원들을 직접 교육하거나 직원들의 위험감수 행위를 장려하지는 않았다. 따라서, 본 연구를 통하여 여성기업인은 위기극복을 위하여 우선적으로 성찰과 담론의 전환학습을 수행하고 스스로 학습에 몰입하는 모습을 보임으로써 사내 학습을 촉진하여 위기를 극복하고 자신의 정체성을 새롭게 정립한다는 것과 이렇게 극복된 결과와 새롭게 정립된 정체성을 재성찰하는 지속적인 학습과정을 통해서 자신의 위기극복 리더십을 개발한다는 것을 밝혔다. 둘째, 연구 참여자들은 경험하는 위기상황에 따라서 각자 다른 내용의 리더십 행동을 보여주었다. 이들의 위기극복 리더십은 마인드 셋, 핵심행동과 결과로 구성되며 연구 참여자들은 자신의 고유한 마인드 셋을 기반으로 위기극복을 위해 적합하게 학습된 핵심행동을 실행하여 맞이했던 위기가 해결되는 결과를 창출하였다. 즉, 연구에 참여한 세 명의 여성기업인들은 위기의 발생원인, 전개 양상 등의 위기상황과 자신의 마인드 셋과 역량 등의 상황에 맞는 위기극복 리더십을 보였다. 셋째, 세 명의 연구 참여자들은 위기극복 과정을 통하여 이윤추구를 넘어서 자신만의 신념에 기반한 역설적인 내용의 정체성을 정립하였다. 직원을 어떻게 생각하는지에 대한 인재관, 기업의 궁극적인 목적에 대한 생각인 기업관과 자신을 어떻게 생각하는지에 대한 자화상의 세 가지 구성 요소로 여성기업인으로서의 정체성을 파악하였다. 세 명의 여성기업인들은 위기상황 속에서도 자신과 함께 하는 인재인 직원들이 중요하고 이 직원들이 앞으로도 계속 성장할 수 있다는 믿음을 가지고 있었다. 또한, 연구 참여자들은 사업을 단순히 돈을 벌기 위해서 하는 것이 아니라 자신이 가지고 있는 신념과 목표를 이루기 위해서 하는 것으로 밝혀졌다. 연구 참여자들은 자신에 대해서 역설적 내용의 자화상을 이야기하였다. 따라서, 본 연구를 통하여 여성기업인은 위기극복 리더십 개발과정 경험을 통하여 자신만의 신념에 기반한 역설적인 내용의 정체성을 정립한다는 것이 파악되었다.
본 연구는 여성기업인의 위기극복 리더십 개발과정을 탐구, 이해하는 목적으로 수행되었다. 이를 위해 다음과 같은 세 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 여성기업인은 위기를 극복하기 위하여 어떻게 학습하는가? 둘째, 여성기업인은 위기극복을 위해 리더로서 어떤 행동들을 하는가? 셋째, 여성기업인은 위기극복 과정을 통하여 정체성의 어떤 변화가 있는가? 본 연구의 참여자로 창업 10년차 이하의 여성기업인 세 명을 선정하여 내러티브 탐구 절차에 따라 연구 참여자들의 경험의 의미를 탐구하였다. 연구 참여자들의 위기극복 내러티브 분석과정에서 연구 텍스트를 생성할 수 있는 여섯 개의 영역이 도출되었다. 이 영역들은 업의 본질, 위기의 전조, 위기, 위기극복 학습, 위기극복 리더십, 여성기업인으로서의 정체성이다. 이렇게 여섯 개 영역으로 정리된 탐구결과에서 여성기업인의 위기극복 리더십 개발에 대한 세 가지 연구결론을 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 연구 참여자들은 위기를 맞았을 때에 위기발생 원인과 그 극복방안에 대한 깊은 고민과 성찰을 통하여 자신의 생각을 정리하고, 주위의 지인이나 전문가들과 깊이 있는 대화를 가지며 자기변화와 위기극복 방안을 탐색하였다. 그리고 연구 참여자들은 위기를 극복하기 위한 역량을 갖추기 위해서 스스로 학습에 몰입하는 모습을 보이고, 직원들의 현재 수준을 일깨우며 교육을 지원하는 일터학습 촉진활동을 하였다. 하지만, 위기극복을 위하여 연구 참여자들이 직원들을 직접 교육하거나 직원들의 위험감수 행위를 장려하지는 않았다. 따라서, 본 연구를 통하여 여성기업인은 위기극복을 위하여 우선적으로 성찰과 담론의 전환학습을 수행하고 스스로 학습에 몰입하는 모습을 보임으로써 사내 학습을 촉진하여 위기를 극복하고 자신의 정체성을 새롭게 정립한다는 것과 이렇게 극복된 결과와 새롭게 정립된 정체성을 재성찰하는 지속적인 학습과정을 통해서 자신의 위기극복 리더십을 개발한다는 것을 밝혔다. 둘째, 연구 참여자들은 경험하는 위기상황에 따라서 각자 다른 내용의 리더십 행동을 보여주었다. 이들의 위기극복 리더십은 마인드 셋, 핵심행동과 결과로 구성되며 연구 참여자들은 자신의 고유한 마인드 셋을 기반으로 위기극복을 위해 적합하게 학습된 핵심행동을 실행하여 맞이했던 위기가 해결되는 결과를 창출하였다. 즉, 연구에 참여한 세 명의 여성기업인들은 위기의 발생원인, 전개 양상 등의 위기상황과 자신의 마인드 셋과 역량 등의 상황에 맞는 위기극복 리더십을 보였다. 셋째, 세 명의 연구 참여자들은 위기극복 과정을 통하여 이윤추구를 넘어서 자신만의 신념에 기반한 역설적인 내용의 정체성을 정립하였다. 직원을 어떻게 생각하는지에 대한 인재관, 기업의 궁극적인 목적에 대한 생각인 기업관과 자신을 어떻게 생각하는지에 대한 자화상의 세 가지 구성 요소로 여성기업인으로서의 정체성을 파악하였다. 세 명의 여성기업인들은 위기상황 속에서도 자신과 함께 하는 인재인 직원들이 중요하고 이 직원들이 앞으로도 계속 성장할 수 있다는 믿음을 가지고 있었다. 또한, 연구 참여자들은 사업을 단순히 돈을 벌기 위해서 하는 것이 아니라 자신이 가지고 있는 신념과 목표를 이루기 위해서 하는 것으로 밝혀졌다. 연구 참여자들은 자신에 대해서 역설적 내용의 자화상을 이야기하였다. 따라서, 본 연구를 통하여 여성기업인은 위기극복 리더십 개발과정 경험을 통하여 자신만의 신념에 기반한 역설적인 내용의 정체성을 정립한다는 것이 파악되었다.
The purpose of this study was to explore and understand the female entrepreneurs’ crisis leadership development process. For this reason, three research problems have been set. First, what steps do female entrepreneurs’ take to learn to overcome the crises? Second, how do they act in order to overco...
The purpose of this study was to explore and understand the female entrepreneurs’ crisis leadership development process. For this reason, three research problems have been set. First, what steps do female entrepreneurs’ take to learn to overcome the crises? Second, how do they act in order to overcome the crises? Third, how do they develop self-identity while overcoming the crises and learning for themselves? For the progress of the study, three female entrepreneurs in different business fields and experiences have been selected: the first one with four year experience, the second one with six year experience, and the third one with ten year experience in leading their respective businesses. Researcher explored the meaning of their experiences following the narrative inquiry procedure. As a result of the narrative analysis, six domains have been identified while conducting the study, and research texts are written based on those results. The six domains derived from this study are core of the business, precursor of the crises, crises, crises overcoming learning, crises overcoming leadership, and self-identity as a female entrepreneur. Based on the meaning of the experiences on these six domains, the three research results about the female entrepreneurs’ crisis leadership development process are followed. First, it is noted that the female entrepreneurs have formed their crisis overcoming solutions by reflecting the causes of crisis and had thoughtful conversations with their friends and experts for self-transformation and crisis overcome. The three research participants committed to learn for getting competencies to overcome the crisis and facilitated the workplace learning by supporting and challenging the employees. However, no actual record of the female entrepreneurial behaviors as educators at work and facilitator of risk-taking are found during the study. This research has proven the crises the female entrepreneurs faced can be managed by implementing a methodical process of transformative learning of reflection and discourse and workplace learning facilitated by showing the role-model learning. After overcoming the crisis, the female entrepreneurs re-reflect the result of crisis and newly formed self-identity and continue to develop their leadership by keeping learning activities. Second, the female entrepreneurs demonstrated the different situational leadership in order to overcome each own crisis. Their crisis overcome leadership is consisted of mind-set, critical behaviors and results. They have executed the learned critical behaviors based on their mind-set and got the solved results. This research showed the female entrepreneurs exhibited the crisis leadership to make the best out of their capabilities while adjusting to their own working style and modifying based on the phases of the crises. Third, it is showed that research participants have formed their self-identity rooted on their personal belief systems with added paradoxical characters. The self-identity was researched based upon the three components of philosophy of people and business as well as self-portrait. The female entrepreneurs demonstrated the faith that their employees were key resources to overcome the crises and employees’ ability were able to be developed continuously. Additionally, it is noted that the female entrepreneurs are doing the business not only for making money but for fulfilling their own beliefs and goals. They told the self-portrait of paradoxical characters. This research has shown the female entrepreneurs formed their business paradoxical characters which are built upon individual belief systems through experiencing the crisis leadership development process.
The purpose of this study was to explore and understand the female entrepreneurs’ crisis leadership development process. For this reason, three research problems have been set. First, what steps do female entrepreneurs’ take to learn to overcome the crises? Second, how do they act in order to overcome the crises? Third, how do they develop self-identity while overcoming the crises and learning for themselves? For the progress of the study, three female entrepreneurs in different business fields and experiences have been selected: the first one with four year experience, the second one with six year experience, and the third one with ten year experience in leading their respective businesses. Researcher explored the meaning of their experiences following the narrative inquiry procedure. As a result of the narrative analysis, six domains have been identified while conducting the study, and research texts are written based on those results. The six domains derived from this study are core of the business, precursor of the crises, crises, crises overcoming learning, crises overcoming leadership, and self-identity as a female entrepreneur. Based on the meaning of the experiences on these six domains, the three research results about the female entrepreneurs’ crisis leadership development process are followed. First, it is noted that the female entrepreneurs have formed their crisis overcoming solutions by reflecting the causes of crisis and had thoughtful conversations with their friends and experts for self-transformation and crisis overcome. The three research participants committed to learn for getting competencies to overcome the crisis and facilitated the workplace learning by supporting and challenging the employees. However, no actual record of the female entrepreneurial behaviors as educators at work and facilitator of risk-taking are found during the study. This research has proven the crises the female entrepreneurs faced can be managed by implementing a methodical process of transformative learning of reflection and discourse and workplace learning facilitated by showing the role-model learning. After overcoming the crisis, the female entrepreneurs re-reflect the result of crisis and newly formed self-identity and continue to develop their leadership by keeping learning activities. Second, the female entrepreneurs demonstrated the different situational leadership in order to overcome each own crisis. Their crisis overcome leadership is consisted of mind-set, critical behaviors and results. They have executed the learned critical behaviors based on their mind-set and got the solved results. This research showed the female entrepreneurs exhibited the crisis leadership to make the best out of their capabilities while adjusting to their own working style and modifying based on the phases of the crises. Third, it is showed that research participants have formed their self-identity rooted on their personal belief systems with added paradoxical characters. The self-identity was researched based upon the three components of philosophy of people and business as well as self-portrait. The female entrepreneurs demonstrated the faith that their employees were key resources to overcome the crises and employees’ ability were able to be developed continuously. Additionally, it is noted that the female entrepreneurs are doing the business not only for making money but for fulfilling their own beliefs and goals. They told the self-portrait of paradoxical characters. This research has shown the female entrepreneurs formed their business paradoxical characters which are built upon individual belief systems through experiencing the crisis leadership development process.
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