본 연구의 목적은 현재 중국에서 사용 빈도가 높은 한국어 어휘 학습용 앱들 을 분석함으로써 중국 현지 한국어 학습자용 앱의 개선을 위한 기초 자료를 제 공하는 데 있다. 본고에서는 애플 앱 스토어에서 인기가 높은 한국어 어휘 학습용 앱 5개를 연 구 대상으로 선정하였고 선행 연구를 참조하여 형태 영역과 학습 영역으로 대별 되는 분석 기준을 성정하였다. 이를 바탕으로 화면 구성, 학습자의 편리성, 학습 내용, 학습 활동, 학습 평가 등의 측면에서 연구 대상 앱들을 분석하였다. 분석 결과를 요약해 보면 형태 영역에서 화면 구성을 분석한 결과, ‘Poro’앱 을 제외한 다른 4개 앱에서 학습 진도를 보여주는 기능이 있고, 화면 색상이 모 두 알맞고 소리도 각각의 특징을 보인다. 학습자 편리성 측면에서 ‘Poro’를 제 외한 4가지 앱은 학습자 모두 학습이 중단된 곳에 접속할 수 있으며 광고 노출 도 빈번하지 않다. 또한 ‘Poro’를 제외한 4가지 앱은 타인과 ...
본 연구의 목적은 현재 중국에서 사용 빈도가 높은 한국어 어휘 학습용 앱들 을 분석함으로써 중국 현지 한국어 학습자용 앱의 개선을 위한 기초 자료를 제 공하는 데 있다. 본고에서는 애플 앱 스토어에서 인기가 높은 한국어 어휘 학습용 앱 5개를 연 구 대상으로 선정하였고 선행 연구를 참조하여 형태 영역과 학습 영역으로 대별 되는 분석 기준을 성정하였다. 이를 바탕으로 화면 구성, 학습자의 편리성, 학습 내용, 학습 활동, 학습 평가 등의 측면에서 연구 대상 앱들을 분석하였다. 분석 결과를 요약해 보면 형태 영역에서 화면 구성을 분석한 결과, ‘Poro’앱 을 제외한 다른 4개 앱에서 학습 진도를 보여주는 기능이 있고, 화면 색상이 모 두 알맞고 소리도 각각의 특징을 보인다. 학습자 편리성 측면에서 ‘Poro’를 제 외한 4가지 앱은 학습자 모두 학습이 중단된 곳에 접속할 수 있으며 광고 노출 도 빈번하지 않다. 또한 ‘Poro’를 제외한 4가지 앱은 타인과 학습 성과를 공유 할 수 있다. 그러나 ‘Cichang’과 ‘Drops’는 학습 진도를 자유롭게 조절할 수 없다. 학습 영역에서 학습 내용을 분석한 결과 ‘Poro’를 제외한 4개 앱 모두 학습자 수준에 맞게 어휘를 제시하고 중국어 번역을 제공하지만 ‘Poro’의 경우 오류가 많은 것으로 나타났다. 분석 결과, 가장 부족한 점은 모든 앱이 상호작용을 풍 부하게 제공하지 못한다는 점이다. 학습 활동 분석 결과를 보면‘한국어 U학원’ 을 제외한 나머지 4개 앱의 학습활동은 모두 흥미와 다양성 방면에 향상되어야 할 점이 있다. 학습 평가 부분에서는 5개 앱 모두 효용적인 평가 기능이 없는 것으로 보인다. 단순한 평가 멘트만 제공하기 때문에 학습자는 정확하고 구체적 인 진단을 받지 못한다. 한국어 어휘 학습용 앱을 정리하고 분석한 것은 앱의 문제점을 발견하고 이를 바탕으로 더욱 효과적이고 정확한 내용의 앱을 기획하는 데에 기초자료로 활용 될 수 있다는 측면에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
본 연구의 목적은 현재 중국에서 사용 빈도가 높은 한국어 어휘 학습용 앱들 을 분석함으로써 중국 현지 한국어 학습자용 앱의 개선을 위한 기초 자료를 제 공하는 데 있다. 본고에서는 애플 앱 스토어에서 인기가 높은 한국어 어휘 학습용 앱 5개를 연 구 대상으로 선정하였고 선행 연구를 참조하여 형태 영역과 학습 영역으로 대별 되는 분석 기준을 성정하였다. 이를 바탕으로 화면 구성, 학습자의 편리성, 학습 내용, 학습 활동, 학습 평가 등의 측면에서 연구 대상 앱들을 분석하였다. 분석 결과를 요약해 보면 형태 영역에서 화면 구성을 분석한 결과, ‘Poro’앱 을 제외한 다른 4개 앱에서 학습 진도를 보여주는 기능이 있고, 화면 색상이 모 두 알맞고 소리도 각각의 특징을 보인다. 학습자 편리성 측면에서 ‘Poro’를 제 외한 4가지 앱은 학습자 모두 학습이 중단된 곳에 접속할 수 있으며 광고 노출 도 빈번하지 않다. 또한 ‘Poro’를 제외한 4가지 앱은 타인과 학습 성과를 공유 할 수 있다. 그러나 ‘Cichang’과 ‘Drops’는 학습 진도를 자유롭게 조절할 수 없다. 학습 영역에서 학습 내용을 분석한 결과 ‘Poro’를 제외한 4개 앱 모두 학습자 수준에 맞게 어휘를 제시하고 중국어 번역을 제공하지만 ‘Poro’의 경우 오류가 많은 것으로 나타났다. 분석 결과, 가장 부족한 점은 모든 앱이 상호작용을 풍 부하게 제공하지 못한다는 점이다. 학습 활동 분석 결과를 보면‘한국어 U학원’ 을 제외한 나머지 4개 앱의 학습활동은 모두 흥미와 다양성 방면에 향상되어야 할 점이 있다. 학습 평가 부분에서는 5개 앱 모두 효용적인 평가 기능이 없는 것으로 보인다. 단순한 평가 멘트만 제공하기 때문에 학습자는 정확하고 구체적 인 진단을 받지 못한다. 한국어 어휘 학습용 앱을 정리하고 분석한 것은 앱의 문제점을 발견하고 이를 바탕으로 더욱 효과적이고 정확한 내용의 앱을 기획하는 데에 기초자료로 활용 될 수 있다는 측면에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to provide basic data for improving apps for local Korean learners in China by analyzing apps for Korean vocabulary learning that are currently frequently used in China. In this paper, five apps for learning Korean vocabulary, which are popular in the Apple App Store...
The purpose of this study is to provide basic data for improving apps for local Korean learners in China by analyzing apps for Korean vocabulary learning that are currently frequently used in China. In this paper, five apps for learning Korean vocabulary, which are popular in the Apple App Store, were selected as subjects of research, and analysis criteria divided into form areas and learning areas were established by referring to previous studies. Based on this, the applications to be studied were analyzed in terms of screen composition, learner convenience, learning content, learning activities, and learning evaluation. Summarizing the analysis results, as a result of analyzing the screen composition in the form area, there is a function that shows the progress of learning in four other apps except the "Poro" app, all screen colors are suitable, and sound is also characteristic. In terms of learner convenience, all four apps except 'Poro' allow learners to access places where learning has been stopped, and advertisement exposure is not frequent. In addition, four apps except 'Poro' can share learning outcomes with others. However, 'Cichang' and 'Drops' cannot freely control the progress of learning. As a result of analyzing the learning contents in the learning area, all four apps except "Poro" present vocabulary according to the learner's level and provide Chinese translation, but "Poro" has many errors. As a result of the analysis, the most lacking point is that not all apps provide abundant interaction. According to the results of the analysis of learning activities, the learning activities of the other four apps except for 'Korean U Academy' have to be improved in terms of interest and diversity. In the learning evaluation section, all five apps do not seem to have a useful evaluation function. Since only simple evaluation comments are provided, learners do not receive accurate and specific diagnosis. The significance of this study can be found in that organizing and analyzing apps for Korean vocabulary learning can be used as basic data to discover problems of apps and plan apps with more effective and accurate content based on them.
The purpose of this study is to provide basic data for improving apps for local Korean learners in China by analyzing apps for Korean vocabulary learning that are currently frequently used in China. In this paper, five apps for learning Korean vocabulary, which are popular in the Apple App Store, were selected as subjects of research, and analysis criteria divided into form areas and learning areas were established by referring to previous studies. Based on this, the applications to be studied were analyzed in terms of screen composition, learner convenience, learning content, learning activities, and learning evaluation. Summarizing the analysis results, as a result of analyzing the screen composition in the form area, there is a function that shows the progress of learning in four other apps except the "Poro" app, all screen colors are suitable, and sound is also characteristic. In terms of learner convenience, all four apps except 'Poro' allow learners to access places where learning has been stopped, and advertisement exposure is not frequent. In addition, four apps except 'Poro' can share learning outcomes with others. However, 'Cichang' and 'Drops' cannot freely control the progress of learning. As a result of analyzing the learning contents in the learning area, all four apps except "Poro" present vocabulary according to the learner's level and provide Chinese translation, but "Poro" has many errors. As a result of the analysis, the most lacking point is that not all apps provide abundant interaction. According to the results of the analysis of learning activities, the learning activities of the other four apps except for 'Korean U Academy' have to be improved in terms of interest and diversity. In the learning evaluation section, all five apps do not seem to have a useful evaluation function. Since only simple evaluation comments are provided, learners do not receive accurate and specific diagnosis. The significance of this study can be found in that organizing and analyzing apps for Korean vocabulary learning can be used as basic data to discover problems of apps and plan apps with more effective and accurate content based on them.
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