본 연구의 목적은 중국인 한국어 학습자를 대상으로 이들이 더 재미있고 효과적으로 한국어를 배울 수 있도록 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 더빙 앱을 활용한 비대면 한국어 수업 통해 말하기 능력을 향상시키는 것이다. 초급 학습자는 발음의 정확성을 목표로 정하고 중·고급 학습자는 말하기의 유창성을 목표로 정한 다음에 등급별에 따라 비대면 수업모형을 설계하고자 한다. 제1장에서는 연구의 목적을 밝히고 연구 대상, 연구 내용과 방법을 제시하였다. 제2장은 이론적인 바탕을 논의하였다. 첫째는 말하기와 말하기 교육, 그리고 한국어 말하기 교육의 목적과 원리 등 이론적 지식을 제시하였다. 둘째는 더빙 활동에 관한 이론적 지식, 더빙 활동과 언어교육, 한국어 더빙 앱 등을 소개하였다. 셋째는, ZOOM을 중심으로 비대면 수업 플랫품을 소개할 것이다. 제3장은 수업모형을 설계를 위한 설문 조사 실행하고 조사 결과를 분석하였다. 더빙 앱을 활용한 비대면 말하기 수업에 대한 중국인 학습자들의 기대를 알아보기 위해 더빙 앱을 활용한 비대면 말하기 수업에 대한 설문지를 ...
본 연구의 목적은 중국인 한국어 학습자를 대상으로 이들이 더 재미있고 효과적으로 한국어를 배울 수 있도록 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 더빙 앱을 활용한 비대면 한국어 수업 통해 말하기 능력을 향상시키는 것이다. 초급 학습자는 발음의 정확성을 목표로 정하고 중·고급 학습자는 말하기의 유창성을 목표로 정한 다음에 등급별에 따라 비대면 수업모형을 설계하고자 한다. 제1장에서는 연구의 목적을 밝히고 연구 대상, 연구 내용과 방법을 제시하였다. 제2장은 이론적인 바탕을 논의하였다. 첫째는 말하기와 말하기 교육, 그리고 한국어 말하기 교육의 목적과 원리 등 이론적 지식을 제시하였다. 둘째는 더빙 활동에 관한 이론적 지식, 더빙 활동과 언어교육, 한국어 더빙 앱 등을 소개하였다. 셋째는, ZOOM을 중심으로 비대면 수업 플랫품을 소개할 것이다. 제3장은 수업모형을 설계를 위한 설문 조사 실행하고 조사 결과를 분석하였다. 더빙 앱을 활용한 비대면 말하기 수업에 대한 중국인 학습자들의 기대를 알아보기 위해 더빙 앱을 활용한 비대면 말하기 수업에 대한 설문지를 위챗을 통해 공유하였다. 결과를 보면 대부분 학습자는 말하기는 매우 중요하다고 생각했는데 수업 외에 한국어를 사용할 수 있는 기회가 많지 않았다. 따라서 수업 중 한국어 말하기 학습의 효율성을 높이기 위해 노력해야 한다. 또 대부분 학습자는 더빙 앱을 활용한 수업은 한국어 학습에 효과는 긍정적인 태도가 있다. 제4장은 더빙 앱을 활용한 비대면 수업모형의 설계이다. 설문 조사에 결과에 따라 더빙 자료의 선정 기준 일곱 가지를 제시하였다. 그다음에 등급별에 따라 수업모형을 설계하였다. 초급 학습자를 위한 수업은 '도입–제시-연습-1차 발표-평가-2차 발표-마무리'대로 전개하고 중·고급 학습자를 위한 수업은 '도입–제시-발표-평가-활용-마무리'대로 전개하였다. 본 연구는 더빙 앱을 통해 한국어 학습에 대한 흥미도를 높일 수 있고 한국어 발음의 정확성, 말하기 유창성에도 많은 도움이 될 수 있음을 밝히고 있다. 그러나 본 연구는 수업모형과 계획서만 제시하였고 실험으로 검증되지 않다. 앞으로 연구에서는 실험으로 학습자의 피드백을 수집하여 한국어 교육에 실질적인 도움이 될 수 있도록 수업모형을 보완하겠다.
본 연구의 목적은 중국인 한국어 학습자를 대상으로 이들이 더 재미있고 효과적으로 한국어를 배울 수 있도록 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 더빙 앱을 활용한 비대면 한국어 수업 통해 말하기 능력을 향상시키는 것이다. 초급 학습자는 발음의 정확성을 목표로 정하고 중·고급 학습자는 말하기의 유창성을 목표로 정한 다음에 등급별에 따라 비대면 수업모형을 설계하고자 한다. 제1장에서는 연구의 목적을 밝히고 연구 대상, 연구 내용과 방법을 제시하였다. 제2장은 이론적인 바탕을 논의하였다. 첫째는 말하기와 말하기 교육, 그리고 한국어 말하기 교육의 목적과 원리 등 이론적 지식을 제시하였다. 둘째는 더빙 활동에 관한 이론적 지식, 더빙 활동과 언어교육, 한국어 더빙 앱 등을 소개하였다. 셋째는, ZOOM을 중심으로 비대면 수업 플랫품을 소개할 것이다. 제3장은 수업모형을 설계를 위한 설문 조사 실행하고 조사 결과를 분석하였다. 더빙 앱을 활용한 비대면 말하기 수업에 대한 중국인 학습자들의 기대를 알아보기 위해 더빙 앱을 활용한 비대면 말하기 수업에 대한 설문지를 위챗을 통해 공유하였다. 결과를 보면 대부분 학습자는 말하기는 매우 중요하다고 생각했는데 수업 외에 한국어를 사용할 수 있는 기회가 많지 않았다. 따라서 수업 중 한국어 말하기 학습의 효율성을 높이기 위해 노력해야 한다. 또 대부분 학습자는 더빙 앱을 활용한 수업은 한국어 학습에 효과는 긍정적인 태도가 있다. 제4장은 더빙 앱을 활용한 비대면 수업모형의 설계이다. 설문 조사에 결과에 따라 더빙 자료의 선정 기준 일곱 가지를 제시하였다. 그다음에 등급별에 따라 수업모형을 설계하였다. 초급 학습자를 위한 수업은 '도입–제시-연습-1차 발표-평가-2차 발표-마무리'대로 전개하고 중·고급 학습자를 위한 수업은 '도입–제시-발표-평가-활용-마무리'대로 전개하였다. 본 연구는 더빙 앱을 통해 한국어 학습에 대한 흥미도를 높일 수 있고 한국어 발음의 정확성, 말하기 유창성에도 많은 도움이 될 수 있음을 밝히고 있다. 그러나 본 연구는 수업모형과 계획서만 제시하였고 실험으로 검증되지 않다. 앞으로 연구에서는 실험으로 학습자의 피드백을 수집하여 한국어 교육에 실질적인 도움이 될 수 있도록 수업모형을 보완하겠다.
The study's purpose is to improve the speaking skills of Chinese Korean learners through non-face-to-face Korean speaking classes using dubbing applications that stimulate their interest. This study designs non-face-to-face classes models according to grades. Beginners aim for accuracy i...
The study's purpose is to improve the speaking skills of Chinese Korean learners through non-face-to-face Korean speaking classes using dubbing applications that stimulate their interest. This study designs non-face-to-face classes models according to grades. Beginners aim for accuracy in pronunciation, middle and high-level learners aimfor fluency in spoken language. Chapter 1 clarifies the purpose of this study, presents the study object, the study's content and method. Chapter 2 discusses the theoretical basis of this study. The first is the theoretical knowledge such as the purpose and principles of speaking and speaking education and Korean speaking education. The second is theoretical knowledge of dubbing activities. These include the theory of dubbing activities and language education. In addition, dubbing applications are introduced. The third is the introduction of the non-face-to-face class platform basing on ZOOM. Chapter 3 is a questionnaire survey for classes model design, and analyzes the results of the survey. To find out what Chinese students think of non-face-to-face speaking classes using dubbing applications, the questionnaire was shared through WeChat. As a result, most learners think speaking skill is important. In addition, there are not many opportunities to speak Korean. Therefore, we should make efforts to improve the learning efficiency of Korean speaking classes. Also, most learners are positive about Korean speaking learning in class using dubbing applications. Chapter 4 is the design of non-face-to-face speaking class model with dubbing applications. According to the survey conducted in Chapter 3, the criteria for selecting seven types of voice data are presented. The class model is then designed by grade. This study shows that dubbing applications can increase learners' interest in learning Korean. It also helps the pronunciation of Korean and the fluency of spoken language. But this study only presents teaching models and plans. It hasn't been verified experimentally. Therefore, in future, we will conduct experiments to collect feedback from learners, supplement the teaching model, and provide substantive assistance for Korean speaking education.
The study's purpose is to improve the speaking skills of Chinese Korean learners through non-face-to-face Korean speaking classes using dubbing applications that stimulate their interest. This study designs non-face-to-face classes models according to grades. Beginners aim for accuracy in pronunciation, middle and high-level learners aimfor fluency in spoken language. Chapter 1 clarifies the purpose of this study, presents the study object, the study's content and method. Chapter 2 discusses the theoretical basis of this study. The first is the theoretical knowledge such as the purpose and principles of speaking and speaking education and Korean speaking education. The second is theoretical knowledge of dubbing activities. These include the theory of dubbing activities and language education. In addition, dubbing applications are introduced. The third is the introduction of the non-face-to-face class platform basing on ZOOM. Chapter 3 is a questionnaire survey for classes model design, and analyzes the results of the survey. To find out what Chinese students think of non-face-to-face speaking classes using dubbing applications, the questionnaire was shared through WeChat. As a result, most learners think speaking skill is important. In addition, there are not many opportunities to speak Korean. Therefore, we should make efforts to improve the learning efficiency of Korean speaking classes. Also, most learners are positive about Korean speaking learning in class using dubbing applications. Chapter 4 is the design of non-face-to-face speaking class model with dubbing applications. According to the survey conducted in Chapter 3, the criteria for selecting seven types of voice data are presented. The class model is then designed by grade. This study shows that dubbing applications can increase learners' interest in learning Korean. It also helps the pronunciation of Korean and the fluency of spoken language. But this study only presents teaching models and plans. It hasn't been verified experimentally. Therefore, in future, we will conduct experiments to collect feedback from learners, supplement the teaching model, and provide substantive assistance for Korean speaking education.
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