지난 2021년 6월, 티빙(TVING)이 제작한 연애 리얼리티 프로그램 <환승연애>는 헤어진 연인들을 다시 한자리에 모아 출연자들의 연애 과정에 대한 관찰을 진행한다. 이런 설정은 낯선 남녀의 감정 흐름에 초점을 맞춘 기존 연애 리얼리티 프로그램과는 사뭇 다르다. <환승연애>는 자극적이고 신선한 서사 스타일로 한국 연애 리얼리티 프로그램의 창작에 혁신적인 시각을 제공해 서사학적 가치와 현실적 의미를 지닌다. 20세기 후반부터 서구 비평이론은 보편적인 공간적 전향을 일으켰다. 서사학계에서도 서사연구에서의 공간적 요소를 더욱 중시하기 시작했고, 서사공간이라는 개념은 서사학 연구에 있어 중요한 이론으로 자리 잡았다. 현재 서사공간이론의 연구이론은 소설 등 문학에 국한되지 않고 영화 등 미디어 분야로 확대되는 학자도 있어 서사공간이론의 연구 시각이 더욱 다양해지고 있다. 이 연구는 연애 리얼리티 프로그램 <환승연애>의 서사공간을 서사학에서의 서사 공간 이론을 바탕으로 ...
지난 2021년 6월, 티빙(TVING)이 제작한 연애 리얼리티 프로그램 <환승연애>는 헤어진 연인들을 다시 한자리에 모아 출연자들의 연애 과정에 대한 관찰을 진행한다. 이런 설정은 낯선 남녀의 감정 흐름에 초점을 맞춘 기존 연애 리얼리티 프로그램과는 사뭇 다르다. <환승연애>는 자극적이고 신선한 서사 스타일로 한국 연애 리얼리티 프로그램의 창작에 혁신적인 시각을 제공해 서사학적 가치와 현실적 의미를 지닌다. 20세기 후반부터 서구 비평이론은 보편적인 공간적 전향을 일으켰다. 서사학계에서도 서사연구에서의 공간적 요소를 더욱 중시하기 시작했고, 서사공간이라는 개념은 서사학 연구에 있어 중요한 이론으로 자리 잡았다. 현재 서사공간이론의 연구이론은 소설 등 문학에 국한되지 않고 영화 등 미디어 분야로 확대되는 학자도 있어 서사공간이론의 연구 시각이 더욱 다양해지고 있다. 이 연구는 연애 리얼리티 프로그램 <환승연애>의 서사공간을 서사학에서의 서사 공간 이론을 바탕으로 텍스트 분석 기법을 통해 연구한다. 분석한 결과, 첫째, <환승연애>의 이야기 공간은 주로 일반인 출연자와 연예인 출연자들이 활동하는 장소를 가리키며, 주로 연애 하우스와 실외, 관찰실을 포함한다. 연애 하우스는 생활화된 이야기 공간으로 일반인 출연자들의 일상을 보여준다. 실외는 서울의 데이트 장소, 제주도, 차내 공간을 중심으로 연애 하우스 이야기 공간에 대해 보완한다. 관찰실은 연예인 출연자들로 구성된 두 번째 현장이며, 시청자들과 공유하는 중요한 이야기 공간이기도 하다. 둘째, <환승연애>의 담화 공간은 주로 서술자 및 서사 시점과 관련이 있다. 서술자 공간은 서술자의 신분과 가치관 등을 결정하고, 서술자와 작품, 서술자와 인물의 관계 등을 결정한다. 연애 리얼리티 프로그램 <환승연애>에서는 왜적 초점화가 서사 현장 최대한 재현하며 내적 초점화가 출연자의 속마음을 보완할 수 있고, 제작진이 후기 작업을 통해 실현하는 가상 무초점화가 서사의 주제를 제시한다. 셋째, 서사공간이 <환승연애>의 이야기 측면과 담화 측면에서의 역할이 중요하다. 이야기 측면에서는 서사공간이 플롯과 인물, 주제에 작용한다. 담화 측면에서 서사자는 독자에게 의미를 만들어 주는 공간을 만들고, 서사적 시점은 작품의 의미 생성 방식과 효과와 직결된다.
지난 2021년 6월, 티빙(TVING)이 제작한 연애 리얼리티 프로그램 <환승연애>는 헤어진 연인들을 다시 한자리에 모아 출연자들의 연애 과정에 대한 관찰을 진행한다. 이런 설정은 낯선 남녀의 감정 흐름에 초점을 맞춘 기존 연애 리얼리티 프로그램과는 사뭇 다르다. <환승연애>는 자극적이고 신선한 서사 스타일로 한국 연애 리얼리티 프로그램의 창작에 혁신적인 시각을 제공해 서사학적 가치와 현실적 의미를 지닌다. 20세기 후반부터 서구 비평이론은 보편적인 공간적 전향을 일으켰다. 서사학계에서도 서사연구에서의 공간적 요소를 더욱 중시하기 시작했고, 서사공간이라는 개념은 서사학 연구에 있어 중요한 이론으로 자리 잡았다. 현재 서사공간이론의 연구이론은 소설 등 문학에 국한되지 않고 영화 등 미디어 분야로 확대되는 학자도 있어 서사공간이론의 연구 시각이 더욱 다양해지고 있다. 이 연구는 연애 리얼리티 프로그램 <환승연애>의 서사공간을 서사학에서의 서사 공간 이론을 바탕으로 텍스트 분석 기법을 통해 연구한다. 분석한 결과, 첫째, <환승연애>의 이야기 공간은 주로 일반인 출연자와 연예인 출연자들이 활동하는 장소를 가리키며, 주로 연애 하우스와 실외, 관찰실을 포함한다. 연애 하우스는 생활화된 이야기 공간으로 일반인 출연자들의 일상을 보여준다. 실외는 서울의 데이트 장소, 제주도, 차내 공간을 중심으로 연애 하우스 이야기 공간에 대해 보완한다. 관찰실은 연예인 출연자들로 구성된 두 번째 현장이며, 시청자들과 공유하는 중요한 이야기 공간이기도 하다. 둘째, <환승연애>의 담화 공간은 주로 서술자 및 서사 시점과 관련이 있다. 서술자 공간은 서술자의 신분과 가치관 등을 결정하고, 서술자와 작품, 서술자와 인물의 관계 등을 결정한다. 연애 리얼리티 프로그램 <환승연애>에서는 왜적 초점화가 서사 현장 최대한 재현하며 내적 초점화가 출연자의 속마음을 보완할 수 있고, 제작진이 후기 작업을 통해 실현하는 가상 무초점화가 서사의 주제를 제시한다. 셋째, 서사공간이 <환승연애>의 이야기 측면과 담화 측면에서의 역할이 중요하다. 이야기 측면에서는 서사공간이 플롯과 인물, 주제에 작용한다. 담화 측면에서 서사자는 독자에게 의미를 만들어 주는 공간을 만들고, 서사적 시점은 작품의 의미 생성 방식과 효과와 직결된다.
In June 2021, the love reality show produced by TVING reunited lovers who have broken up for love observation, which is very different from the previous love reality shows that focused on the emotional flow between strange men and women. The exciting and fresh narrative style of provides an innova...
In June 2021, the love reality show produced by TVING reunited lovers who have broken up for love observation, which is very different from the previous love reality shows that focused on the emotional flow between strange men and women. The exciting and fresh narrative style of provides an innovative perspective for the creation of Korean love reality shows, and has certain narratological research value and practical significance. Since the late 20th century, the Western critical theory has undergone a general spatial turn, and the narratological field has begun to pay more attention to the spatial elements in narrative research. The concept of narrative space has gradually become an important theory in narratological research. At present, the research theory of narrative space theory is not limited to the field of literature such as novels, and some scholars have extended the research of narrative space to media fields such as movies, and the research perspectives of narrative space theory have become more diverse. This study refers to Seymour Chatman's theory of narrative space, and uses the method of text analysis to study the narrative space of the love reality show . As a result of the analysis, first, the story space of mainly refers to the place where ordinary performers and celebrity performers are active, and mainly includes the love house, the outdoors, and the observation room. The Love House is a story space that has become a daily life, showing the daily life of ordinary performers. The outdoor space complements the dating house story space, focusing on dating places in Seoul, Jeju Island, and inside the car. The observation room is the second site made up of celebrity performers, and it is also an important story space to share with viewers. Second, the discourse space of is mainly related to the narrator and the narrative point of view. The narrator space determines the identity and values of the narrator, and determines the relationship between the narrator and the work, and the narrator and the character. In the love reality program , the external focalization reproduces the narrative scene as much as possible, the internal focalization can complement the performers' inner feelings, and the zero focalization realized through post-production work by the production team presents the narrative theme. Third, the role of narrative space in the narrative and discourse aspects of is important. In terms of story, narrative space acts on the plot, characters, and themes. In terms of discourse, the narrator creates a space that creates meaning for the reader, and the narrative point of view is directly related to the method and effect of meaning creation of the work.
In June 2021, the love reality show produced by TVING reunited lovers who have broken up for love observation, which is very different from the previous love reality shows that focused on the emotional flow between strange men and women. The exciting and fresh narrative style of provides an innovative perspective for the creation of Korean love reality shows, and has certain narratological research value and practical significance. Since the late 20th century, the Western critical theory has undergone a general spatial turn, and the narratological field has begun to pay more attention to the spatial elements in narrative research. The concept of narrative space has gradually become an important theory in narratological research. At present, the research theory of narrative space theory is not limited to the field of literature such as novels, and some scholars have extended the research of narrative space to media fields such as movies, and the research perspectives of narrative space theory have become more diverse. This study refers to Seymour Chatman's theory of narrative space, and uses the method of text analysis to study the narrative space of the love reality show . As a result of the analysis, first, the story space of mainly refers to the place where ordinary performers and celebrity performers are active, and mainly includes the love house, the outdoors, and the observation room. The Love House is a story space that has become a daily life, showing the daily life of ordinary performers. The outdoor space complements the dating house story space, focusing on dating places in Seoul, Jeju Island, and inside the car. The observation room is the second site made up of celebrity performers, and it is also an important story space to share with viewers. Second, the discourse space of is mainly related to the narrator and the narrative point of view. The narrator space determines the identity and values of the narrator, and determines the relationship between the narrator and the work, and the narrator and the character. In the love reality program , the external focalization reproduces the narrative scene as much as possible, the internal focalization can complement the performers' inner feelings, and the zero focalization realized through post-production work by the production team presents the narrative theme. Third, the role of narrative space in the narrative and discourse aspects of is important. In terms of story, narrative space acts on the plot, characters, and themes. In terms of discourse, the narrator creates a space that creates meaning for the reader, and the narrative point of view is directly related to the method and effect of meaning creation of the work.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.