현재 언어 교육 현장은 단순하게 온라인 교육에서 화상 시스템을 사용하여 토론하고, 학습보고서를 작성하여 피드백을 받는 형태로 온라인 실시간 수업으로 전환 되고 있으며 코로나 19는 교육산업 전반에 새로운 도전과 변화를 요구하고 있다. 이에 본고에서는 이러한 변화가 중국 현지 대학에서의 한국어교육이 어떻게 변화가 되었는지 연구하는데 목적이 있다. 1장에서는 연구 목적 및 필요성과 선행연구 그리고 연구 방법에 대한 내용을 기술하며 현재 중국 현지 대학생의 한국어 학습 목적과 현황을 파악하여 중국 현지 대학생의 한국어 학습에 활용할 수 있도록 실제 한국어 교육 현장에서 필요한 현황 및 한국어 교육의 요소를 분석하는 데에 목적을 두었다. 2장에서는 이론적 배경으로 한국어 학습 동기와 한국어 언어교육과정 정의에 대해 기술하였으며 학습자의 학습동기 학습자의 정의적 변인 중에서 외국어 학습 성공에 영향을 미치는 중요한 요소인 Gardner(1985, 2001)의 사회교육모형(Socio-educa tional ...
현재 언어 교육 현장은 단순하게 온라인 교육에서 화상 시스템을 사용하여 토론하고, 학습보고서를 작성하여 피드백을 받는 형태로 온라인 실시간 수업으로 전환 되고 있으며 코로나 19는 교육산업 전반에 새로운 도전과 변화를 요구하고 있다. 이에 본고에서는 이러한 변화가 중국 현지 대학에서의 한국어교육이 어떻게 변화가 되었는지 연구하는데 목적이 있다. 1장에서는 연구 목적 및 필요성과 선행연구 그리고 연구 방법에 대한 내용을 기술하며 현재 중국 현지 대학생의 한국어 학습 목적과 현황을 파악하여 중국 현지 대학생의 한국어 학습에 활용할 수 있도록 실제 한국어 교육 현장에서 필요한 현황 및 한국어 교육의 요소를 분석하는 데에 목적을 두었다. 2장에서는 이론적 배경으로 한국어 학습 동기와 한국어 언어교육과정 정의에 대해 기술하였으며 학습자의 학습동기 학습자의 정의적 변인 중에서 외국어 학습 성공에 영향을 미치는 중요한 요소인 Gardner(1985, 2001)의 사회교육모형(Socio-educa tional Model)이론을 중심으로 살펴보았다. 3장에서는 중국 현지 대학생의 한국어 교육에 대한 요구분석으로 분석방법과 절차, 그리고 분석 대상과 도구를 기술하였는데 정보수집의 방법으로 설문조사(Questionnaires)를 활용하여 중국대학에서 한국어학습을 하는 대학생의 한국어 학습목적, 학습 동기와 학습현황에 대하여 분석하였다. 4장에서는 중국 현지 대학생들의 한국어 학습 동기와 한국어 학습목적을 분석하며 중국 현지 대학교의 한국어 수업 교재의 사용 현황, 그리고 교재와 보조 교재에 대한 만족도,한국어 수업 강사진의 현황, 중국 현지 대학생들의 한국어 수업 선호도의 현황에 대하여 살펴보고 설문조사와 인터뷰를 통하여 중국 현지의 한국어 교육 전반적인 현황을 정리하였다. 본 연구는 서로 문화가 다른 중국 현지의 문화적 맥락 내에서 한국어 교육이 어떻게 이루어지고 있는가를 설문 조사 및 인터뷰를 통하여 추적하고 이를 통하여 제2외국어로서의 한국어교육의 현황과 과 중국 동북지역 대학교 한국어학과 교수진의 한국어 사용 능력 및 학생들의 한국어 학습 현황에 대하여 분석하였다. 결과적으로 중국인 학습자의 특성을 고려하여 설문 조사, 인터뷰를 진행하였고 중국 현지 대학교의 한국어 교욱의 현황과 한국어학과 학생들의 한국어 학습현황에 대해 살펴보았다. 이는 중국 현지 대학생의 학문 목적 한국어 능력 향상에 도움을 줄 수 있다는 점에서 의미를 가질 수 있을 것이다. 이 점에 대해서 추후의 분석 연구가 계속되기를 기대해 본다.
키워드:중국 대학교 한국어 교육, 한국어 학문 목적, 한국어 학습 현황
현재 언어 교육 현장은 단순하게 온라인 교육에서 화상 시스템을 사용하여 토론하고, 학습보고서를 작성하여 피드백을 받는 형태로 온라인 실시간 수업으로 전환 되고 있으며 코로나 19는 교육산업 전반에 새로운 도전과 변화를 요구하고 있다. 이에 본고에서는 이러한 변화가 중국 현지 대학에서의 한국어교육이 어떻게 변화가 되었는지 연구하는데 목적이 있다. 1장에서는 연구 목적 및 필요성과 선행연구 그리고 연구 방법에 대한 내용을 기술하며 현재 중국 현지 대학생의 한국어 학습 목적과 현황을 파악하여 중국 현지 대학생의 한국어 학습에 활용할 수 있도록 실제 한국어 교육 현장에서 필요한 현황 및 한국어 교육의 요소를 분석하는 데에 목적을 두었다. 2장에서는 이론적 배경으로 한국어 학습 동기와 한국어 언어교육과정 정의에 대해 기술하였으며 학습자의 학습동기 학습자의 정의적 변인 중에서 외국어 학습 성공에 영향을 미치는 중요한 요소인 Gardner(1985, 2001)의 사회교육모형(Socio-educa tional Model)이론을 중심으로 살펴보았다. 3장에서는 중국 현지 대학생의 한국어 교육에 대한 요구분석으로 분석방법과 절차, 그리고 분석 대상과 도구를 기술하였는데 정보수집의 방법으로 설문조사(Questionnaires)를 활용하여 중국대학에서 한국어학습을 하는 대학생의 한국어 학습목적, 학습 동기와 학습현황에 대하여 분석하였다. 4장에서는 중국 현지 대학생들의 한국어 학습 동기와 한국어 학습목적을 분석하며 중국 현지 대학교의 한국어 수업 교재의 사용 현황, 그리고 교재와 보조 교재에 대한 만족도,한국어 수업 강사진의 현황, 중국 현지 대학생들의 한국어 수업 선호도의 현황에 대하여 살펴보고 설문조사와 인터뷰를 통하여 중국 현지의 한국어 교육 전반적인 현황을 정리하였다. 본 연구는 서로 문화가 다른 중국 현지의 문화적 맥락 내에서 한국어 교육이 어떻게 이루어지고 있는가를 설문 조사 및 인터뷰를 통하여 추적하고 이를 통하여 제2외국어로서의 한국어교육의 현황과 과 중국 동북지역 대학교 한국어학과 교수진의 한국어 사용 능력 및 학생들의 한국어 학습 현황에 대하여 분석하였다. 결과적으로 중국인 학습자의 특성을 고려하여 설문 조사, 인터뷰를 진행하였고 중국 현지 대학교의 한국어 교욱의 현황과 한국어학과 학생들의 한국어 학습현황에 대해 살펴보았다. 이는 중국 현지 대학생의 학문 목적 한국어 능력 향상에 도움을 줄 수 있다는 점에서 의미를 가질 수 있을 것이다. 이 점에 대해서 추후의 분석 연구가 계속되기를 기대해 본다.
Currently, the language education field is transforming into online real-time classes in the form of simply discussing online education using a video system, writing learning reports, and receiving feedback, and COVID-19 is demanding new challenges and changes throughout the education in...
Currently, the language education field is transforming into online real-time classes in the form of simply discussing online education using a video system, writing learning reports, and receiving feedback, and COVID-19 is demanding new challenges and changes throughout the education industry. Therefore, the purpose of this paper is to study how these changes have changed Korean language education at local universities in China. Chapter 1 describes the purpose and necessity of research, prior research, and research methods, and aims to analyze the current status and elements of Korean education in the actual Korean language education field so that the purpose and current status of Korean language learning of Chinese college students can be identified.Chapter 2 described the Korean language learning motivation and the definition of the Korean language curriculum as a theoretical background, and focused on Gardner (1985, 2001), an important factor influencing foreign language learning success among the defining variables of learners' learning motivation. Chapter 3 analyzes the needs of local Chinese university students for Korean language education, Methods, procedures, analysis targets, and tools were described, and questionnares were used as a method of collecting information to analyze the purpose, motivation, and learning status of college students learning Korean at Chinese universities. Chapter 4 analyzes the motivation and purpose of Korean language learning for Chinese college students, examines the use of Korean language teaching materials at Chinese universities, satisfaction with textbooks and auxiliary textbooks, Korean language instructors, and summarizes the overall status of Korean education in China. This study tracked how Korean language education is being conducted in the cultural context of China with different cultures through surveys and interviews, and analyzed the current status of Korean language education as a second language, Korean language skills of professors at universities in northeastern China, and Korean language learning. As a result, surveys and interviews were conducted in consideration of the characteristics of Chinese learners, and the current status of Korean language teaching at local universities in China and the current status of Korean language learning students were examined. This can be meaningful in that it can help local Chinese college students improve their Korean language skills for academic purposes. In this regard, we hope that future analysis studies will continue.
Currently, the language education field is transforming into online real-time classes in the form of simply discussing online education using a video system, writing learning reports, and receiving feedback, and COVID-19 is demanding new challenges and changes throughout the education industry. Therefore, the purpose of this paper is to study how these changes have changed Korean language education at local universities in China. Chapter 1 describes the purpose and necessity of research, prior research, and research methods, and aims to analyze the current status and elements of Korean education in the actual Korean language education field so that the purpose and current status of Korean language learning of Chinese college students can be identified.Chapter 2 described the Korean language learning motivation and the definition of the Korean language curriculum as a theoretical background, and focused on Gardner (1985, 2001), an important factor influencing foreign language learning success among the defining variables of learners' learning motivation. Chapter 3 analyzes the needs of local Chinese university students for Korean language education, Methods, procedures, analysis targets, and tools were described, and questionnares were used as a method of collecting information to analyze the purpose, motivation, and learning status of college students learning Korean at Chinese universities. Chapter 4 analyzes the motivation and purpose of Korean language learning for Chinese college students, examines the use of Korean language teaching materials at Chinese universities, satisfaction with textbooks and auxiliary textbooks, Korean language instructors, and summarizes the overall status of Korean education in China. This study tracked how Korean language education is being conducted in the cultural context of China with different cultures through surveys and interviews, and analyzed the current status of Korean language education as a second language, Korean language skills of professors at universities in northeastern China, and Korean language learning. As a result, surveys and interviews were conducted in consideration of the characteristics of Chinese learners, and the current status of Korean language teaching at local universities in China and the current status of Korean language learning students were examined. This can be meaningful in that it can help local Chinese college students improve their Korean language skills for academic purposes. In this regard, we hope that future analysis studies will continue.
주제어
#:중국 대학교 한국어 교육, 한국어 학문 목적, 한국어 학습 현황, Korean Language Education, Korean Language Learning Purpose, Korean Language Learning Status in Chinese University
학위논문 정보
저자
ZHENG HAO
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과
지도교수
이정희
발행연도
2022
총페이지
vi, 66 p.
키워드
:중국 대학교 한국어 교육, 한국어 학문 목적, 한국어 학습 현황, Korean Language Education, Korean Language Learning Purpose, Korean Language Learning Status in Chinese University
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.