수많은 호텔이 지속적으로 생겨나는 상황에서 서비스와 상품 수준은 상향평준화되고 있으며 소비자들은 서비스와 다양한 체험의 기대수준이 높아지고 있다. 이러한 시대속에서 경쟁우위가 되기 위해 차별화 마케팅은 필수이며 호텔 식음료는 적극적인 대응이 필요하다. 차별화를 위한 가치창출과 특별하게 기억될 체험을 만들어주고 몰입을 통해 최적의 경험을 한 후 자연스럽게 재방문으로 이루어져 경쟁력이 강화되어야 한다.
본 연구는 번 슈미트의 체험마케팅의 전략적 체험 ...
수많은 호텔이 지속적으로 생겨나는 상황에서 서비스와 상품 수준은 상향평준화되고 있으며 소비자들은 서비스와 다양한 체험의 기대수준이 높아지고 있다. 이러한 시대속에서 경쟁우위가 되기 위해 차별화 마케팅은 필수이며 호텔 식음료는 적극적인 대응이 필요하다. 차별화를 위한 가치창출과 특별하게 기억될 체험을 만들어주고 몰입을 통해 최적의 경험을 한 후 자연스럽게 재방문으로 이루어져 경쟁력이 강화되어야 한다.
본 연구는 번 슈미트의 체험마케팅의 전략적 체험 모듈을 적용한 독립변수로 조작적 정의하여 호텔 식음료의 체험마케팅요인이 고객의 플로우에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 플로우는 재방문의도 간의 영향관계를 규명하는데 주 목적이 있다.
연구를 위해 2022년 5월 19일부터 5월 27일까지 호텔 식음료 이용객들을 대상으로 총 236부의 설문을 수집하였다. 호텔 식음료 체험공간을 이용한 사람들을 대상으로 전략적 체험 모듈을 바탕으로 5가지 요인을 도출하였으며 체험요인 5가지와 플로우, 재방문의도 데이터 분석에서는 탐색적요인분석, 상관관계분석, 회귀분석을 사용하였다.
연구에서 종합적인 결론은 전략적 체험 모듈 요인은 플로우와 재방문 의도에 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 이론적 시사점으로는 첫째, 호텔 식음료에서의 전략적 체험 모듈 5가지 요인별로 플로우에 미치는 영향력이 차이가 나타나는 것으로 확인되었다. 감성적 체험, 관계적 체험, 행동적 체험, 감각적 체험의 순서대로 플로우에 영향을 끼치는 것으로 확인되었으며, 인지 체험은 기각되었다. 둘째, 플로우는 재방문 의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 규명되었다.
실무적 시사점으로는 첫째, 차별화된 물리적 체험요인 개발로 테마가 담긴 분위기 조성이나 공간배치, 음악, 조명, 인테리어, 직원 교육이 필요하며 둘째, 부족했던 인지 체험 부분을 강화할 수 있는 호텔의 클래스 프로그램, 맞춤 메뉴개발, 이벤트, 멤버쉽 초청 등이 필요하다. 마지막으로 이색적인 체험을 원하는 MZ세대 유인과 디지털 공간 체험, 플랫폼 개발, AR이나 VR을 활용한 체험 연출 개발도 함께 필요하다.
연구 결과를 바탕으로 소비자의 개인 특성을 파악하여 다양한 경험과 마케팅 전략을 수립해 나아가야 한다. 본 연구로 인하여 호텔 식음료에 전략적인 경쟁력 강화를 위한 학문적, 실무적 시사점에 큰 의미가 있는 것으로 보고 있다.
수많은 호텔이 지속적으로 생겨나는 상황에서 서비스와 상품 수준은 상향평준화되고 있으며 소비자들은 서비스와 다양한 체험의 기대수준이 높아지고 있다. 이러한 시대속에서 경쟁우위가 되기 위해 차별화 마케팅은 필수이며 호텔 식음료는 적극적인 대응이 필요하다. 차별화를 위한 가치창출과 특별하게 기억될 체험을 만들어주고 몰입을 통해 최적의 경험을 한 후 자연스럽게 재방문으로 이루어져 경쟁력이 강화되어야 한다.
본 연구는 번 슈미트의 체험마케팅의 전략적 체험 모듈을 적용한 독립변수로 조작적 정의하여 호텔 식음료의 체험마케팅요인이 고객의 플로우에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 플로우는 재방문의도 간의 영향관계를 규명하는데 주 목적이 있다.
연구를 위해 2022년 5월 19일부터 5월 27일까지 호텔 식음료 이용객들을 대상으로 총 236부의 설문을 수집하였다. 호텔 식음료 체험공간을 이용한 사람들을 대상으로 전략적 체험 모듈을 바탕으로 5가지 요인을 도출하였으며 체험요인 5가지와 플로우, 재방문의도 데이터 분석에서는 탐색적요인분석, 상관관계분석, 회귀분석을 사용하였다.
연구에서 종합적인 결론은 전략적 체험 모듈 요인은 플로우와 재방문 의도에 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 이론적 시사점으로는 첫째, 호텔 식음료에서의 전략적 체험 모듈 5가지 요인별로 플로우에 미치는 영향력이 차이가 나타나는 것으로 확인되었다. 감성적 체험, 관계적 체험, 행동적 체험, 감각적 체험의 순서대로 플로우에 영향을 끼치는 것으로 확인되었으며, 인지 체험은 기각되었다. 둘째, 플로우는 재방문 의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 규명되었다.
실무적 시사점으로는 첫째, 차별화된 물리적 체험요인 개발로 테마가 담긴 분위기 조성이나 공간배치, 음악, 조명, 인테리어, 직원 교육이 필요하며 둘째, 부족했던 인지 체험 부분을 강화할 수 있는 호텔의 클래스 프로그램, 맞춤 메뉴개발, 이벤트, 멤버쉽 초청 등이 필요하다. 마지막으로 이색적인 체험을 원하는 MZ세대 유인과 디지털 공간 체험, 플랫폼 개발, AR이나 VR을 활용한 체험 연출 개발도 함께 필요하다.
연구 결과를 바탕으로 소비자의 개인 특성을 파악하여 다양한 경험과 마케팅 전략을 수립해 나아가야 한다. 본 연구로 인하여 호텔 식음료에 전략적인 경쟁력 강화를 위한 학문적, 실무적 시사점에 큰 의미가 있는 것으로 보고 있다.
In a situation where numerous hotels are continuously being created, the level of services and products is being upgraded, and consumers are increasing their expectations of services and various experiences. In this era, differentiated marketing is essential to gain a competitive advantage, and hote...
In a situation where numerous hotels are continuously being created, the level of services and products is being upgraded, and consumers are increasing their expectations of services and various experiences. In this era, differentiated marketing is essential to gain a competitive advantage, and hotel food and beverages need an active response. Competitiveness should be strengthened by making differentiation to create its own value, creating a memorable experience, and naturally revisiting after an optimal experience through immersion.
This study was operationally defined as an independent variable to which Bernd H. Schmitt's strategic experience module of experiential marketing was applied. There is a purpose.
For this study, a total of 236 questionnaires was collected from hotel food and beverage guests from May 19 to May 27, 2022. Five factors were derived based on the strategic experience module for people who used the hotel food and beverage experience space. Exploratory factor analysis, correlation analysis, and regression analysis were used in the analysis of the five experience factors, flow, and revisit intention data.
The overall conclusion of the study was that the strategic experience module factor was verified to affect the flow and revisit intention.
First, it was confirmed that there was a difference in the influence of the five factors of the flow of the strategic experience module in the hotel food and beverage. It was confirmed that the flow was affected by the order of emotional experience, relational experience, behavioral experience, and sensory experience, and the cognitive experience was rejected.
Second, flow was found to have a positive effect on revisiting intention. Various experiences and marketing strategies should be established by grasping the characteristics of consumers based on the research results.
This study is considered to have great significance in academic and practical implications for strengthening strategic competitiveness in hotel food and beverages.
In a situation where numerous hotels are continuously being created, the level of services and products is being upgraded, and consumers are increasing their expectations of services and various experiences. In this era, differentiated marketing is essential to gain a competitive advantage, and hotel food and beverages need an active response. Competitiveness should be strengthened by making differentiation to create its own value, creating a memorable experience, and naturally revisiting after an optimal experience through immersion.
This study was operationally defined as an independent variable to which Bernd H. Schmitt's strategic experience module of experiential marketing was applied. There is a purpose.
For this study, a total of 236 questionnaires was collected from hotel food and beverage guests from May 19 to May 27, 2022. Five factors were derived based on the strategic experience module for people who used the hotel food and beverage experience space. Exploratory factor analysis, correlation analysis, and regression analysis were used in the analysis of the five experience factors, flow, and revisit intention data.
The overall conclusion of the study was that the strategic experience module factor was verified to affect the flow and revisit intention.
First, it was confirmed that there was a difference in the influence of the five factors of the flow of the strategic experience module in the hotel food and beverage. It was confirmed that the flow was affected by the order of emotional experience, relational experience, behavioral experience, and sensory experience, and the cognitive experience was rejected.
Second, flow was found to have a positive effect on revisiting intention. Various experiences and marketing strategies should be established by grasping the characteristics of consumers based on the research results.
This study is considered to have great significance in academic and practical implications for strengthening strategic competitiveness in hotel food and beverages.
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