본 연구의 목적은 무형문화제 제도 변화에 따른 살풀이춤 전수자들의 전수경험의 내러티브를 통해 살풀이춤 전수자의 정체성을 살펴보고 그 의미를 분석하는데 있다. 이를 위해 연구 문제는 무형문화재 제도 변화 후 살풀이춤 전수과정에서 무엇을 경험하며, 그 경험의 의미는 무엇인가?, 살풀이춤 전수자의 정체성 형성과정은 어떠한가?로 설정하였다. 본 연구에서 사용되고 있는 주요 용어인 ‘정체성’은 다양한 시공간의 담화 속에서 전수자가 사회적 상호작용을 속해서 스스로 협상하는 유동적인 소속감과 사회적 위치로 정의를 하였다.
연구방법으로는 내러티브 탐구를 사용했으며, 내러티브 탐구가 주체가 가지고 있는 경험의 의미를 가장 효과적으로 이끌어낼 수 있다는 측면에서 본 연구의 목적을 달성하기 위한 가장 적합한 연구방법으로 판단했다. 구체적으로, 내러티브 탐구의 절차에 따라 현장(이야기) 속으로 들어가기, 이야기 공간에 존재하기, 현장텍스트 구성하기, 현장텍스트에서 연구텍스트로, 연구텍스트 작성하기 순으로 연구를 진행하였다.
내러티브 분석 결과, 문화재 춤 전수 맥락에서 단일적인 정체성이 아닌, 계속해서 변화하며 때로는 갈등하고 협상하는 유동적인 정체성을 형성해 나감을 확인할 수 있었다. 살풀이춤 전수 과정에서 마주하게 되는 다양한 사회적 위치들에서 전수자의 정체성은 때때로 갈등하고 재협상되며 이렇게 형성된 다양한 정체성은 살풀이춤의 재인식과 살풀이춤을 창조적 계승하고자 하는 의지, 자기 영역의 확장을 의미하였다.
살풀이춤 전수자들이 살풀이춤 전수 과정에서 획득하는 정체성과 그에 따른 문화재 춤 전승 가치 추구 및 살풀이춤 전수 수업에 대한 인식과 행위가 어떠한 방식으로 이루어지는가에 대한 이해와 파악이 중요하다. 살풀이춤 전수 수업 및 과정은 전수자들에게 무용(춤)적 성장과 예비 이수자로써 문화재 춤을 전승한다는 사명감과 함께 3년이라는 기간 속에서 한국무용을 지속하는 한 사람으로서의 성장도 함께 이루어지는 과정이다. 따라서 살풀이춤 전수 교육은 살풀이춤 전수자들의 기량의 성장은 물론 살풀이춤을 통한 자기 예술의 성장과 확장, 나아가 정체성 인식을 통한 자신 스스로의 성장과 자아실현의 기회가 충분히 주어질 때 진정한 전수 교육의 목표를 성취할 수 있을 것이다.
본 연구는 무형문화재법 개정 이후 새롭게 개정된 전수 제도 속에서 살풀이춤 전수자들의 정체성과 살풀이춤의 전승의 상호구성적 관계를 확인하고 이끌어내고자 하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 질적 연구 방법인 내러티브 탐구를 적용하여 문화재 춤을 전승하고 계승하는 과정에 대한 보다 인간적이고 근본적인 이해를 도모했다는 점에서도 의미를 찾을 수 있다. 본 연구를 통해 무형문화재 춤 전승체계의 시작인 전수자들에 대한 이해의 폭을 넓히고 많은 후속 연구가 이루어지길 기대한다.
본 연구의 목적은 무형문화제 제도 변화에 따른 살풀이춤 전수자들의 전수경험의 내러티브를 통해 살풀이춤 전수자의 정체성을 살펴보고 그 의미를 분석하는데 있다. 이를 위해 연구 문제는 무형문화재 제도 변화 후 살풀이춤 전수과정에서 무엇을 경험하며, 그 경험의 의미는 무엇인가?, 살풀이춤 전수자의 정체성 형성과정은 어떠한가?로 설정하였다. 본 연구에서 사용되고 있는 주요 용어인 ‘정체성’은 다양한 시공간의 담화 속에서 전수자가 사회적 상호작용을 속해서 스스로 협상하는 유동적인 소속감과 사회적 위치로 정의를 하였다.
연구방법으로는 내러티브 탐구를 사용했으며, 내러티브 탐구가 주체가 가지고 있는 경험의 의미를 가장 효과적으로 이끌어낼 수 있다는 측면에서 본 연구의 목적을 달성하기 위한 가장 적합한 연구방법으로 판단했다. 구체적으로, 내러티브 탐구의 절차에 따라 현장(이야기) 속으로 들어가기, 이야기 공간에 존재하기, 현장텍스트 구성하기, 현장텍스트에서 연구텍스트로, 연구텍스트 작성하기 순으로 연구를 진행하였다.
내러티브 분석 결과, 문화재 춤 전수 맥락에서 단일적인 정체성이 아닌, 계속해서 변화하며 때로는 갈등하고 협상하는 유동적인 정체성을 형성해 나감을 확인할 수 있었다. 살풀이춤 전수 과정에서 마주하게 되는 다양한 사회적 위치들에서 전수자의 정체성은 때때로 갈등하고 재협상되며 이렇게 형성된 다양한 정체성은 살풀이춤의 재인식과 살풀이춤을 창조적 계승하고자 하는 의지, 자기 영역의 확장을 의미하였다.
살풀이춤 전수자들이 살풀이춤 전수 과정에서 획득하는 정체성과 그에 따른 문화재 춤 전승 가치 추구 및 살풀이춤 전수 수업에 대한 인식과 행위가 어떠한 방식으로 이루어지는가에 대한 이해와 파악이 중요하다. 살풀이춤 전수 수업 및 과정은 전수자들에게 무용(춤)적 성장과 예비 이수자로써 문화재 춤을 전승한다는 사명감과 함께 3년이라는 기간 속에서 한국무용을 지속하는 한 사람으로서의 성장도 함께 이루어지는 과정이다. 따라서 살풀이춤 전수 교육은 살풀이춤 전수자들의 기량의 성장은 물론 살풀이춤을 통한 자기 예술의 성장과 확장, 나아가 정체성 인식을 통한 자신 스스로의 성장과 자아실현의 기회가 충분히 주어질 때 진정한 전수 교육의 목표를 성취할 수 있을 것이다.
본 연구는 무형문화재법 개정 이후 새롭게 개정된 전수 제도 속에서 살풀이춤 전수자들의 정체성과 살풀이춤의 전승의 상호구성적 관계를 확인하고 이끌어내고자 하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 질적 연구 방법인 내러티브 탐구를 적용하여 문화재 춤을 전승하고 계승하는 과정에 대한 보다 인간적이고 근본적인 이해를 도모했다는 점에서도 의미를 찾을 수 있다. 본 연구를 통해 무형문화재 춤 전승체계의 시작인 전수자들에 대한 이해의 폭을 넓히고 많은 후속 연구가 이루어지길 기대한다.
The purpose of this study is to find out the identity of the Salfurichum Initiate and analyze its meaning through the narratives of the experience of the Salfurichum Initiate according to the change in the intangible cultural heritage system. To this end, the research question was set as 'what do th...
The purpose of this study is to find out the identity of the Salfurichum Initiate and analyze its meaning through the narratives of the experience of the Salfurichum Initiate according to the change in the intangible cultural heritage system. To this end, the research question was set as 'what do they experience and what does the experience mean in the process of initiating Salfurichum after the change in the intangible cultural heritage system? What is the process of forming the identity of the Salfurichum initiate?' The main term 'identity', which is used in this study, was defined as a fluid sense of belonging and social position in which the initiate negotiates in person through social interaction in various space-time discourses.
Narrative exploration was used as the research method, and it was judged to be the most suitable research method to achieve the purpose of this study in that narrative exploration can most effectively derive the meaning of the experience held by the main agent. Specifically, research was conducted in the order of entering the field (story), existing in the story space, composing field text, switching from field text to research text, and writing research text according to the procedure of the narrative study.
As a result of the narrative analysis, it was confirmed that it formed a fluid identity that continued to change, sometimes conflicted, and negotiated, rather than a single identity in the context of initiating the cultural heritage dance. In the various social positions encountered in the process of initiating Salpurichum, the identity of the initiate sometimes conflicts and is negotiated, and the various identities formed in this way meant the willingness to creatively inherit Salpurichum and the expansion of one's domain.
It is important to understand and identify the identity acquired by Salpurichum initiates in the process of Salpurichum initiation, the pursuit of the value of cultural heritage dance transmission, and how investment is made in Salpurichum initiation classes. For the initiates, the Salpurichum initiation class and course are a process in which human growth takes place within a three-year period, along with the growth in the dance and mission to initiate cultural heritage dance as a prospective completion. Therefore, Salpurichum initiation will become more meaningful when not only the growth of Salpurichum initiates' skills, but also the growth and expansion of self-art through Salpuri Dance, and further self-growth and self-realization opportunities through identity recognition are given.
This study is significant in that it attempted to confirm and derive the inter-composition relationship between the identity of Salpurichum initiates and the initiation of Salpurichum in the newly revised initiation system after the revision of the Intangible Cultural Heritage Act. In addition, the meaning can be found in that it planned a more humane and fundamental understanding in the process of initiating and inheriting cultural heritage dances by applying narrative exploration, a qualitative research method. Through this study, it is expected that many follow-up studies will be conducted by expanding the understanding of the initiates which are the beginning of the initiation system in the intangible cultural heritage dance.
The purpose of this study is to find out the identity of the Salfurichum Initiate and analyze its meaning through the narratives of the experience of the Salfurichum Initiate according to the change in the intangible cultural heritage system. To this end, the research question was set as 'what do they experience and what does the experience mean in the process of initiating Salfurichum after the change in the intangible cultural heritage system? What is the process of forming the identity of the Salfurichum initiate?' The main term 'identity', which is used in this study, was defined as a fluid sense of belonging and social position in which the initiate negotiates in person through social interaction in various space-time discourses.
Narrative exploration was used as the research method, and it was judged to be the most suitable research method to achieve the purpose of this study in that narrative exploration can most effectively derive the meaning of the experience held by the main agent. Specifically, research was conducted in the order of entering the field (story), existing in the story space, composing field text, switching from field text to research text, and writing research text according to the procedure of the narrative study.
As a result of the narrative analysis, it was confirmed that it formed a fluid identity that continued to change, sometimes conflicted, and negotiated, rather than a single identity in the context of initiating the cultural heritage dance. In the various social positions encountered in the process of initiating Salpurichum, the identity of the initiate sometimes conflicts and is negotiated, and the various identities formed in this way meant the willingness to creatively inherit Salpurichum and the expansion of one's domain.
It is important to understand and identify the identity acquired by Salpurichum initiates in the process of Salpurichum initiation, the pursuit of the value of cultural heritage dance transmission, and how investment is made in Salpurichum initiation classes. For the initiates, the Salpurichum initiation class and course are a process in which human growth takes place within a three-year period, along with the growth in the dance and mission to initiate cultural heritage dance as a prospective completion. Therefore, Salpurichum initiation will become more meaningful when not only the growth of Salpurichum initiates' skills, but also the growth and expansion of self-art through Salpuri Dance, and further self-growth and self-realization opportunities through identity recognition are given.
This study is significant in that it attempted to confirm and derive the inter-composition relationship between the identity of Salpurichum initiates and the initiation of Salpurichum in the newly revised initiation system after the revision of the Intangible Cultural Heritage Act. In addition, the meaning can be found in that it planned a more humane and fundamental understanding in the process of initiating and inheriting cultural heritage dances by applying narrative exploration, a qualitative research method. Through this study, it is expected that many follow-up studies will be conducted by expanding the understanding of the initiates which are the beginning of the initiation system in the intangible cultural heritage dance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.