그림책을 활용한 다문화 교육프로그램이 초등학생의 다문화 감수성에 미치는 효과 Effects of Multicultural Education Program Using Picture Books on Multicultural Sensitivity of Elementary School Students원문보기
현재 한국 사회는 다인종 다문화사회로 접어들고 있다. 다양한 문화적 배경을 가진 사람들과 공존, 공생하는 다문화사회에서 우리에게 무엇보다 필요한 것은 다문화 감수성을 함양하는 다문화교육이라 할 수 있다. 본 연구는 그림책을 활용한 다문화 감수성 프로그램을 개발하고 그 교육적 효과를 분석하여 그림책의 다문화교육에서 활용 가치를 토대로 다문화 교육의 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구는 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 여러 나라 문화와 다문화, 차별, 이민자, 권리 등으로 검색된 그림책 40여권을 다문화감수성 영역과 하위 요소를 근거로 연구자가 1차 분석하여 10권으로 압축하였으며, 2차로 전문가 집단에 의뢰해 프로그램 적용을 위한 8권의 그림책을 최종 선정하였다. 둘째, 학생들의 다문화 감수성을 함양하기 위한 8차시 교수·학습과정안과 학생 활동지를 개발하고 이를 적용하였다. 연구는 경상북도 G시에 위치한 O초등학교 4학년 2개 학급을 대상으로 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 실시하였다. 실험 집단은 창의적 체험활동 시간을 활용하여 그림책 활용 수업을 총 8차시에 걸쳐 실시하였다. 셋째, 그림책 활용 교수·학습 실시 전과 후 사전, 사후 검사를 통해 다문화 감수성 향상 정도를 검증한 결과 실험 집단은 다문화 감수성 모든 영역(다양성, ...
현재 한국 사회는 다인종 다문화사회로 접어들고 있다. 다양한 문화적 배경을 가진 사람들과 공존, 공생하는 다문화사회에서 우리에게 무엇보다 필요한 것은 다문화 감수성을 함양하는 다문화교육이라 할 수 있다. 본 연구는 그림책을 활용한 다문화 감수성 프로그램을 개발하고 그 교육적 효과를 분석하여 그림책의 다문화교육에서 활용 가치를 토대로 다문화 교육의 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구는 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 여러 나라 문화와 다문화, 차별, 이민자, 권리 등으로 검색된 그림책 40여권을 다문화감수성 영역과 하위 요소를 근거로 연구자가 1차 분석하여 10권으로 압축하였으며, 2차로 전문가 집단에 의뢰해 프로그램 적용을 위한 8권의 그림책을 최종 선정하였다. 둘째, 학생들의 다문화 감수성을 함양하기 위한 8차시 교수·학습과정안과 학생 활동지를 개발하고 이를 적용하였다. 연구는 경상북도 G시에 위치한 O초등학교 4학년 2개 학급을 대상으로 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 실시하였다. 실험 집단은 창의적 체험활동 시간을 활용하여 그림책 활용 수업을 총 8차시에 걸쳐 실시하였다. 셋째, 그림책 활용 교수·학습 실시 전과 후 사전, 사후 검사를 통해 다문화 감수성 향상 정도를 검증한 결과 실험 집단은 다문화 감수성 모든 영역(다양성, 관계성, 보편성)에서 유의미한 차이를 보였다. 이를 통해 결과적으로 초등학생의 다문화 감수성이 향상되었음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 그림책을 활용한 다문화 감수성 함양 수업의 실제적인 지도 방안을 제시하고, 그것의 교육적 활용 가능성과 효과를 확인했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 다문화 감수성은 다문화 사회를 살아가는 모든 사람들에게 필수적인 자질이며 초등학생부터 효과적으로 함양될 필요가 있다. 그리고 그림책은 학생들이 주변에서 쉽고 흥미롭게 접할 수 있으며, 10~20분 내외의 짧은 시간으로도 책에 담긴 의미를 이해하고 다양한 문화에 대해 긍정적인 감정과 태도를 발달시킬 수 있는 효과적인 자료이다. 따라서 앞으로도 그림책을 활용한 다문화 감수성 함양 교육이 더욱 더 활발히 진행되어야 할 것이다.
현재 한국 사회는 다인종 다문화사회로 접어들고 있다. 다양한 문화적 배경을 가진 사람들과 공존, 공생하는 다문화사회에서 우리에게 무엇보다 필요한 것은 다문화 감수성을 함양하는 다문화교육이라 할 수 있다. 본 연구는 그림책을 활용한 다문화 감수성 프로그램을 개발하고 그 교육적 효과를 분석하여 그림책의 다문화교육에서 활용 가치를 토대로 다문화 교육의 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구는 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 여러 나라 문화와 다문화, 차별, 이민자, 권리 등으로 검색된 그림책 40여권을 다문화감수성 영역과 하위 요소를 근거로 연구자가 1차 분석하여 10권으로 압축하였으며, 2차로 전문가 집단에 의뢰해 프로그램 적용을 위한 8권의 그림책을 최종 선정하였다. 둘째, 학생들의 다문화 감수성을 함양하기 위한 8차시 교수·학습과정안과 학생 활동지를 개발하고 이를 적용하였다. 연구는 경상북도 G시에 위치한 O초등학교 4학년 2개 학급을 대상으로 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 실시하였다. 실험 집단은 창의적 체험활동 시간을 활용하여 그림책 활용 수업을 총 8차시에 걸쳐 실시하였다. 셋째, 그림책 활용 교수·학습 실시 전과 후 사전, 사후 검사를 통해 다문화 감수성 향상 정도를 검증한 결과 실험 집단은 다문화 감수성 모든 영역(다양성, 관계성, 보편성)에서 유의미한 차이를 보였다. 이를 통해 결과적으로 초등학생의 다문화 감수성이 향상되었음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 그림책을 활용한 다문화 감수성 함양 수업의 실제적인 지도 방안을 제시하고, 그것의 교육적 활용 가능성과 효과를 확인했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 다문화 감수성은 다문화 사회를 살아가는 모든 사람들에게 필수적인 자질이며 초등학생부터 효과적으로 함양될 필요가 있다. 그리고 그림책은 학생들이 주변에서 쉽고 흥미롭게 접할 수 있으며, 10~20분 내외의 짧은 시간으로도 책에 담긴 의미를 이해하고 다양한 문화에 대해 긍정적인 감정과 태도를 발달시킬 수 있는 효과적인 자료이다. 따라서 앞으로도 그림책을 활용한 다문화 감수성 함양 교육이 더욱 더 활발히 진행되어야 할 것이다.
Currently, Korean society is entering a multicultural society. In a multicultural society where people from various cultural backgrounds coexist, what we need the most is multicultural education that fosters multicultural sensitivity. The purpose of this study is to develop a multicultur...
Currently, Korean society is entering a multicultural society. In a multicultural society where people from various cultural backgrounds coexist, what we need the most is multicultural education that fosters multicultural sensitivity. The purpose of this study is to develop a multicultural sensitivity program using picture books by conducting survey and analyzing its educational effects in elementary school. The study was conducted as follows. First, about 40 picture books including the theme of multicultural culture, multiculturalism, discrimination, immigrants, and rights were selected, analyzed and compressed into 10 books based on multicultural sensitivity areas among them, eight picture books were finally selected for application of the program. Second, to cultivate students' multicultural sensitivity, the teaching/learning course plan and student activity sheet for the 8th session were developed and applied. The study was conducted in two classes in the fourth grade of O Elementary School located in G city, Gyeongsangbuk-do, divided into an experimental group and a control group. The experimental group conducted a picture book use class for a total of 8 hours using the creative experience activity time. Third, as a result of verifying the degree of improvement in multicultural sensitivity through pre- and post-test before and after teaching/learning using picture books, the experimental group showed significant differences in all areas of multicultural sensitivity (diversity, relationship, universality). As a result, it was confirmed that the multicultural sensitivity of elementary school students was improved. This study is meaningful in that it suggests a practical instructional method for multicultural sensitivity cultivation classes using picture books, and confirms the possibility and effectiveness of its educational use. Multicultural sensitivity is an essential quality for all people living in a multicultural society and needs to be effectively cultivated from elementary school. In addition, picture books are an effective resource that students can access easily and interestingly from their surroundings, understand the meaning of books and develop positive emotions and attitudes toward various cultures in a short period of about 10-20 minutes. Therefore, education to cultivate multicultural sensitivity using picture books should be conducted more actively in the future.
Currently, Korean society is entering a multicultural society. In a multicultural society where people from various cultural backgrounds coexist, what we need the most is multicultural education that fosters multicultural sensitivity. The purpose of this study is to develop a multicultural sensitivity program using picture books by conducting survey and analyzing its educational effects in elementary school. The study was conducted as follows. First, about 40 picture books including the theme of multicultural culture, multiculturalism, discrimination, immigrants, and rights were selected, analyzed and compressed into 10 books based on multicultural sensitivity areas among them, eight picture books were finally selected for application of the program. Second, to cultivate students' multicultural sensitivity, the teaching/learning course plan and student activity sheet for the 8th session were developed and applied. The study was conducted in two classes in the fourth grade of O Elementary School located in G city, Gyeongsangbuk-do, divided into an experimental group and a control group. The experimental group conducted a picture book use class for a total of 8 hours using the creative experience activity time. Third, as a result of verifying the degree of improvement in multicultural sensitivity through pre- and post-test before and after teaching/learning using picture books, the experimental group showed significant differences in all areas of multicultural sensitivity (diversity, relationship, universality). As a result, it was confirmed that the multicultural sensitivity of elementary school students was improved. This study is meaningful in that it suggests a practical instructional method for multicultural sensitivity cultivation classes using picture books, and confirms the possibility and effectiveness of its educational use. Multicultural sensitivity is an essential quality for all people living in a multicultural society and needs to be effectively cultivated from elementary school. In addition, picture books are an effective resource that students can access easily and interestingly from their surroundings, understand the meaning of books and develop positive emotions and attitudes toward various cultures in a short period of about 10-20 minutes. Therefore, education to cultivate multicultural sensitivity using picture books should be conducted more actively in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.