생태환경교육 프로그램의 개발 및 적용이 초등학생의 인성에 미치는 영향 Development and Application of an Ecological Environmental Education Program and the Impact on Elementary School Students’ Character원문보기
본 연구는 생태환경교육 프로그램을 개발·적용하여 초등학교 5학년의 인성 덕목에 미치는 영향을 검증하고자 하였다.
연구 목적 및 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생들이 교실에서 쉽게 접할 수 있는 동·식물을 돌보며 활동하는 실과 교과 중심의 생태환경교육 프로그램을 개발한다. 둘째, 실과 교과 중심의 생태환경교육 프로그램을 적용한 수업이 초등학생들의 인성 함양에 어떤 영향을 미치는지 분석한다.
연구목표를 달성하기 위하여 2015 개정 교육과정을 분석하여 실과 교과 중심의 생태환경교육 프로그램을 개발하고, 대구광역시 S구 소재 S초등학교 5학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하여, 실험집단을 대상으로 6주간, 30차시의 생태환경교육 프로그램을 실시하였다. 학생들의 인성 덕목 향상 정도를 측정하기 위해 실험집단과 비교집단에 대해 사전·사후 인성 검사를 실시하였다. 검사지의 측정요소는 성실, 인내, 안정, 협동, 생명존중의 5가지로 이루어졌다. 이를 통해 본 연구는 ...
본 연구는 생태환경교육 프로그램을 개발·적용하여 초등학교 5학년의 인성 덕목에 미치는 영향을 검증하고자 하였다.
연구 목적 및 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생들이 교실에서 쉽게 접할 수 있는 동·식물을 돌보며 활동하는 실과 교과 중심의 생태환경교육 프로그램을 개발한다. 둘째, 실과 교과 중심의 생태환경교육 프로그램을 적용한 수업이 초등학생들의 인성 함양에 어떤 영향을 미치는지 분석한다.
연구목표를 달성하기 위하여 2015 개정 교육과정을 분석하여 실과 교과 중심의 생태환경교육 프로그램을 개발하고, 대구광역시 S구 소재 S초등학교 5학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하여, 실험집단을 대상으로 6주간, 30차시의 생태환경교육 프로그램을 실시하였다. 학생들의 인성 덕목 향상 정도를 측정하기 위해 실험집단과 비교집단에 대해 사전·사후 인성 검사를 실시하였다. 검사지의 측정요소는 성실, 인내, 안정, 협동, 생명존중의 5가지로 이루어졌다. 이를 통해 본 연구는 SPSS Statistics 28.0의 t-검정을 사용하여 실험집단의 사전·사후 검사 결과 및 집단 간의 사후 검사 결과를 분석하였다.
이 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 5학년 교육과정 분석 및 재구성을 통해 생태환경교육 프로그램을 개발했다. 프로그램의 목적은 협력적 동식물 기르기 및 돌보기 방법을 알고 성실하게 실천하며 생명을 소중히 여기는 마음을 지니는 것이다. 5학년 실과, 국어, 미술 교과의 내용들을 재구성하여 ‘리틀 포레스트’와 ‘리틀 팜’이라는 프로젝트를 만들었으며, 리틀 포레스트는 식물, 리틀 팜은 동물에 초점이 맞추어져 있다. 교과 성취기준 중심의 교육과정 통합 및 재구성에 따른 것이며, 프로젝트 학습을 통해 주제에 대한 집중도를 높이고 학생이 활동의 주체가 되도록 했다. 둘째, 생태환경교육 프로그램은 초등학교 학생들의 인성 덕목 중 성실(P<.05), 인내(P<.05), 안정(P<.01), 협동(P<.05), 생명존중(P<.05)에 긍정적인 영향을 미쳤다. 생태환경교육 프로그램이 학생의 인성에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 사전·사후 인성 검사를 실시한 후 분석하였다. 그 결과 생태환경교육을 실행한 실험집단의 인성 덕목 중 성실(P<.05), 인내(P<.05), 안정(P<.01), 협동(P<.05), 생명존중(P<.05)이 비교집단보다 높게 나와 통계적으로 유의미함을 알 수 있었다. 따라서 생태환경교육 프로그램이 초등학생의 인성 덕목을 함양하는데 효과적임을 알 수 있었다.
학생들은 생태환경교육 프로그램에 참여하며 동‧식물을 접하는 가운데 그 관계 속에서 생명을 사랑하고 자신의 마음을 돌볼 수 있는 시간을 가졌다. 특히, 학생들에게 성실, 인내, 안정, 협동, 생명존중와 같은 인성 덕목 점수에서 긍정적 향상이 있었다. 결론적으로, 초등학교 교육과정 중 동‧식물을 직접 활용한 생태환경교육 프로그램의 개발 및 적용이 학생들의 인성 함양에 유의미한 향상이 있었음을 알 수 있었다. 효과적인 생태환경교육 프로그램을 위해 1-6학년의 초등학교 전과정에서 생태환경교육 관련 내용들을 분석 및 재구성하여 일관된 흐름의 생태환경교육 프로그램을 만들 것을 제안한다. 또한, 생태환경교육 프로그램의 장기간 수행에 따른 효과 분석 및 추적 연구가 뒷받침될 필요성이 있다.
본 연구는 생태환경교육 프로그램을 개발·적용하여 초등학교 5학년의 인성 덕목에 미치는 영향을 검증하고자 하였다.
연구 목적 및 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생들이 교실에서 쉽게 접할 수 있는 동·식물을 돌보며 활동하는 실과 교과 중심의 생태환경교육 프로그램을 개발한다. 둘째, 실과 교과 중심의 생태환경교육 프로그램을 적용한 수업이 초등학생들의 인성 함양에 어떤 영향을 미치는지 분석한다.
연구목표를 달성하기 위하여 2015 개정 교육과정을 분석하여 실과 교과 중심의 생태환경교육 프로그램을 개발하고, 대구광역시 S구 소재 S초등학교 5학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하여, 실험집단을 대상으로 6주간, 30차시의 생태환경교육 프로그램을 실시하였다. 학생들의 인성 덕목 향상 정도를 측정하기 위해 실험집단과 비교집단에 대해 사전·사후 인성 검사를 실시하였다. 검사지의 측정요소는 성실, 인내, 안정, 협동, 생명존중의 5가지로 이루어졌다. 이를 통해 본 연구는 SPSS Statistics 28.0의 t-검정을 사용하여 실험집단의 사전·사후 검사 결과 및 집단 간의 사후 검사 결과를 분석하였다.
이 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 5학년 교육과정 분석 및 재구성을 통해 생태환경교육 프로그램을 개발했다. 프로그램의 목적은 협력적 동식물 기르기 및 돌보기 방법을 알고 성실하게 실천하며 생명을 소중히 여기는 마음을 지니는 것이다. 5학년 실과, 국어, 미술 교과의 내용들을 재구성하여 ‘리틀 포레스트’와 ‘리틀 팜’이라는 프로젝트를 만들었으며, 리틀 포레스트는 식물, 리틀 팜은 동물에 초점이 맞추어져 있다. 교과 성취기준 중심의 교육과정 통합 및 재구성에 따른 것이며, 프로젝트 학습을 통해 주제에 대한 집중도를 높이고 학생이 활동의 주체가 되도록 했다. 둘째, 생태환경교육 프로그램은 초등학교 학생들의 인성 덕목 중 성실(P<.05), 인내(P<.05), 안정(P<.01), 협동(P<.05), 생명존중(P<.05)에 긍정적인 영향을 미쳤다. 생태환경교육 프로그램이 학생의 인성에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 사전·사후 인성 검사를 실시한 후 분석하였다. 그 결과 생태환경교육을 실행한 실험집단의 인성 덕목 중 성실(P<.05), 인내(P<.05), 안정(P<.01), 협동(P<.05), 생명존중(P<.05)이 비교집단보다 높게 나와 통계적으로 유의미함을 알 수 있었다. 따라서 생태환경교육 프로그램이 초등학생의 인성 덕목을 함양하는데 효과적임을 알 수 있었다.
학생들은 생태환경교육 프로그램에 참여하며 동‧식물을 접하는 가운데 그 관계 속에서 생명을 사랑하고 자신의 마음을 돌볼 수 있는 시간을 가졌다. 특히, 학생들에게 성실, 인내, 안정, 협동, 생명존중와 같은 인성 덕목 점수에서 긍정적 향상이 있었다. 결론적으로, 초등학교 교육과정 중 동‧식물을 직접 활용한 생태환경교육 프로그램의 개발 및 적용이 학생들의 인성 함양에 유의미한 향상이 있었음을 알 수 있었다. 효과적인 생태환경교육 프로그램을 위해 1-6학년의 초등학교 전과정에서 생태환경교육 관련 내용들을 분석 및 재구성하여 일관된 흐름의 생태환경교육 프로그램을 만들 것을 제안한다. 또한, 생태환경교육 프로그램의 장기간 수행에 따른 효과 분석 및 추적 연구가 뒷받침될 필요성이 있다.
The purpose of this study was to develop and apply an ecological environmental program based on integrated curriculum and examine its effect on character virtues of elementary school students. The questions to be researched in order to achieve this goal are as follows. First, an ecol...
The purpose of this study was to develop and apply an ecological environmental program based on integrated curriculum and examine its effect on character virtues of elementary school students. The questions to be researched in order to achieve this goal are as follows. First, an ecological environment education program centered on practical arts subject is developed, in which elementary school students take care of animals and plants that they can easily access in the classroom. Second, this study analyzes how classes that apply the ecological environment education program centered on practical arts subject affect the character development of elementary school students. In order to achieve the research purpose, the ecological environment education program was developed in connection with the 2015 revised integrated curriculum, and two fifth grade elementary school classes from ‘S’ elementary school in the ‘S’ district of Daegu were selected as the experimental group and the control group. Then the experimental group received 30 sessions of the environmental education program for a 8-week period. In order to measure the degree of improvement in students' character virtues, pre- and post-personality tests were conducted on the experimental group and control group. The measuring elements of the test consisted of five items: sincerity, patience, stability, cooperation, and respect for life. The collected data were analyzed using the t-test on the pre- and post-test results of the experimental and control groups using SPSS Statistics 28.0. The results of this study are as follows: First, an ecological environment education program was developed through the analysis and reconstruction of the 5th grade curriculum. The purpose of the program is to know, conscientiously practice, and cherish life in a cooperative way of planting and caring for animals. By reorganizing the contents of the 5th grade practical arts, social studies, and Korean subjects, the sub-themes ‘Little Forest’ and ‘Little Farm’ were created. Little Forest focuses on plants and Little Farm focuses on animals. It is based on the integration and reorganization of the curriculum centered on achievement standards, and through project-based learning, the engagement in the topic was increased and the students became active participants of the activity. Second, the ecological environment education program had a positive effect on the virtues of sincerity, perseverance, stability, cooperation, and respect for life among the character virtues of elementary school students. In order to find out how the ecological environment education program affects the character of students, pre- and post-character tests were conducted and then analyzed. As a result, the character score of the experimental group that received the ecological environment education was higher than that of the comparison group, indicating that it was statistically significant. Therefore, it was found that the ecological environment education program was effective in cultivating the character virtues of elementary school students. Students participated in the ecological environment education program and had time to appreciate life and take care of their own minds in the relationship with the ecosystem, while experiencing the ecosystem. In particular, there was a positive improvement in the scores of character virtues such as sincerity, perseverance, stability, cooperation, and respect for life. In conclusion, it was found that the development and application of the ecological environment education program that directly utilized animals and plants during the elementary school curriculum significantly improved the character development of students. For an effective ecological environmental education program, it is suggested to analyze and reconstruct the contents related to ecological environmental education in the entire elementary school grades of 1-6 to create a consistent flow of ecological environment education programs. In addition, there is a need to support the effect analysis and follow-up studies on the long-term implementation of the ecological environment education program.
The purpose of this study was to develop and apply an ecological environmental program based on integrated curriculum and examine its effect on character virtues of elementary school students. The questions to be researched in order to achieve this goal are as follows. First, an ecological environment education program centered on practical arts subject is developed, in which elementary school students take care of animals and plants that they can easily access in the classroom. Second, this study analyzes how classes that apply the ecological environment education program centered on practical arts subject affect the character development of elementary school students. In order to achieve the research purpose, the ecological environment education program was developed in connection with the 2015 revised integrated curriculum, and two fifth grade elementary school classes from ‘S’ elementary school in the ‘S’ district of Daegu were selected as the experimental group and the control group. Then the experimental group received 30 sessions of the environmental education program for a 8-week period. In order to measure the degree of improvement in students' character virtues, pre- and post-personality tests were conducted on the experimental group and control group. The measuring elements of the test consisted of five items: sincerity, patience, stability, cooperation, and respect for life. The collected data were analyzed using the t-test on the pre- and post-test results of the experimental and control groups using SPSS Statistics 28.0. The results of this study are as follows: First, an ecological environment education program was developed through the analysis and reconstruction of the 5th grade curriculum. The purpose of the program is to know, conscientiously practice, and cherish life in a cooperative way of planting and caring for animals. By reorganizing the contents of the 5th grade practical arts, social studies, and Korean subjects, the sub-themes ‘Little Forest’ and ‘Little Farm’ were created. Little Forest focuses on plants and Little Farm focuses on animals. It is based on the integration and reorganization of the curriculum centered on achievement standards, and through project-based learning, the engagement in the topic was increased and the students became active participants of the activity. Second, the ecological environment education program had a positive effect on the virtues of sincerity, perseverance, stability, cooperation, and respect for life among the character virtues of elementary school students. In order to find out how the ecological environment education program affects the character of students, pre- and post-character tests were conducted and then analyzed. As a result, the character score of the experimental group that received the ecological environment education was higher than that of the comparison group, indicating that it was statistically significant. Therefore, it was found that the ecological environment education program was effective in cultivating the character virtues of elementary school students. Students participated in the ecological environment education program and had time to appreciate life and take care of their own minds in the relationship with the ecosystem, while experiencing the ecosystem. In particular, there was a positive improvement in the scores of character virtues such as sincerity, perseverance, stability, cooperation, and respect for life. In conclusion, it was found that the development and application of the ecological environment education program that directly utilized animals and plants during the elementary school curriculum significantly improved the character development of students. For an effective ecological environmental education program, it is suggested to analyze and reconstruct the contents related to ecological environmental education in the entire elementary school grades of 1-6 to create a consistent flow of ecological environment education programs. In addition, there is a need to support the effect analysis and follow-up studies on the long-term implementation of the ecological environment education program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.