$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

메타버스 기반 협력적 소통 SW 교육 프로그램의 효과
The Effectiveness of Collaborative Learning in SW Education based on Metaverse Platform 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.26 no.1, 2022년, pp.11 - 22  

손정명 (앙성초등학교) ,  이시훈 (갈원초등학교) ,  한정혜 (청주교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

비대면 수업을 통한 블렌디드 러닝인공지능 융합 교육으로의 변화가 가속화되고 있는 교육환경은 디지털 리터러시 함양을 기초소양으로 하고 있다. 이 연구에서는 비대면 수업의 문제점을 보완하며 등장한 메타버스 플랫폼에서 디지털 문해력을 기르기 위한 협동 SW 교육 프로그램을 만들어 미래 역량에 대한 효과성을 검증하고자 하였다. 의사소통 및 협업의 기회가 적은 소인수 학습 간 클러스터를 구축하여 메타버스 안에서 협력적 의사소통을 기반으로 한 SW 교육을 진행하는 방법으로 총 20차시 프로그램을 구성하였다. 연구의 효과성을 검증하기 위해 미래 교육 역량으로 제시되는 4C 역량을 효과성 도구로 선정하여 집단 동질성 검사와 대응표본 t검정을 실시하였다. 연구 결과 메타버스 기반 협동 SW 교육 프로그램은 협력적 의사소통 능력 향상에 효과적으로 나타나서 블렌디드 러닝을 통한 SW교육의 가능성을 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The educational environment, where the change to blended learning and AI convergence education through non-face-to-face is accelerating, is based on the cultivation of digital literacy. This study attempted to verify the effectiveness of future competencies by creating a collaborative SW education p...

주제어

참고문헌 (21)

  1. Yang, J.H.(2021). Current Status and Development Direction of Digital Literacy Education in Elementary Schools, Journal of Convergence for Information Technology, 11(5), 138-149. 

  2. Ok, H.J.(2021). Exploring the digital literacy patterns of Korean elementary, middle, and high school students by school level, region, and school type, Korean Language Education Research, 56(3), 161-196. 

  3. Cho, H.J.(2021). Analyzing Classical Education in the Post Covid-19 Digital Education Environment, The Classical Literature and Education, 47, 5-40. 

  4. Kwon, H.R., Moon, E.K., Park, I.W.(2015). Ameta-analysis on effects of blended learning in Korea, Journal of Korean Association for Educational Information and Media, 21(3), 333-359. 

  5. Hong, K.C., Lee, W.J., Yoo, J.H.(2021). An Effects of Blended Novel Engineering on Improving Creative Problem-Solving Ability, Journal of Industrial Convergence, 19(1), 27-32. 

  6. Lee, H.J.(2021). Necessity of Establishing NewConcept of EmpathyAcross Metaverse for AI Era, Journal of Korea Game Society, 21(3), 79-90. 

  7. Ministry of Education(2021). Key points of the 2022 revised curriculum. 

  8. Lee, M.J., Lee, I.S.(2021). Development of Instructional Design Principles Promoting Positive Emotional Regulation for Improving Computational Thinking of Elementary School Students, J ournal of Educational Technology, 37(1), 29-58. 

  9. Park, J.Y., Jeon, S.J.(2020). Analysis of the Programming Thinking Process According to Creative Propensity in Information Science, Journal of Korean Association of Computer Education, 23(6), 25-33. 

  10. Kim, M.K.(2018). A study on the STEAM literacy and problem solving of elementary gifted students in the perspective of embodied cognition: Focusing on the concept of angle in the Goldberg device., Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(19), 403-432. 

  11. Lee, M.S.(2021). Educational Use of a Metaverse Platform through the Case of the Hackathon Class. Journal of Korean Association of Computer Education, 24(6), 61-68. 

  12. Jeong, Y.S., Lim, T.H., Ryu, J.H.(2021). The Effects of Spatial Mobility on Metaverse Based Online Class on Learning Presence and Interest Development in Higher Education. Journal of Korean Association for Educational Information and Media, 27(3), 1167-1188. 

  13. Jang, J.Y.(2021). A Study on a Korean Speaking Class Based on Metaverse - Using Gather.town. Journal of Korean Language Education, 32(4), 279-301. 

  14. Kim, P.W.(2021). A study on Metaverse Learning using Telepresence and Gamification as Educational Scaffolding, Journal of Korean Association of Computer Education, 24(6), 69-80. 

  15. Lee, H. S., Kim, H. S., Kim, S. H., & Lee, W. J. (2020), A comparison of digital literacy level of elementary and middle school students based on the 2018-2019 National Assessment of Digital Literacy, Journal of Educational Information and Media, 26(2), 337-366. 

  16. Shin, S., & Lee, S. (2019). A study on development and validity verification of a measurement tool for digital literacy for university students, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(7), 749-768. 

  17. Lee, J. J. & Kim. S. W. (2019). Analysis of Informatics Curriculum and Teaching Cases for Digital Literacy Education, Journal of Korean Association of Computer Education, 22(5), 11-25. 

  18. Lee, S.H., Kim.S.H., Son.J.M., Kim.E.K., & Cho.W.S.(2020). Development of Goldberg device-based Software Convergence Education Tool, Journal of The Korean Association of Information Education, 25(3), 547-555. 

  19. Kim, B.J.(2016). Development and Application of Real Life Problem Solving Lesson Contents Based on Computational Thinking for Informatics Integrated-Gifted Elementary School Students' Creativity, Korean Journal of Teacher Education, 32(1), 159-186. 

  20. Kwon, H.K.(2019). 2019 KEDI Research on student competency, Korean Educational Development Institute. 

  21. Lee.H.S., Yoo.B.K.(2020). The Effects of The Science Lesson Applying the Backward Design Model on Science Core Competency of 2015 Revised Science, Science Process Skills, and Scientific Communication Ability, Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, 32(1), 211-221. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로