본 연구는 청소년을 대상으로 융합적 사고를 위한 SF 소설 읽기 지도 모형을 개발하는 데 목적이 있다. 이를 위해서 선행 연구들을 검토하고 SF 소설 읽기에서의 융합적 사고를 개념화하였다. 이후 문헌 연구에서 검토한 이론들을 토대로 읽기 지도의 원리를 모색하고, 읽기 지도 모형 초안을 개발하였다. 개발한 모형 초안에 대한 타당성 검증은 전문가의 검토와 현장 적용에서 도출한 결과 및 논의를 통해 이루어졌으며, 타당한 검토 과정에서 나타난 개선점들을 반영하여 최종 모형을 완성하였다. 융합적 사고를 위한 SF 소설 읽기 지도 모형은 각 학문의 경계를 넘나들 수 있는 독서 교육의 강점과 SF 소설이 지닌 특성을 살려 개발하였다. 본 연구에서 다루고자 하는 융합적 사고는 과학적 상상력이 조성한 ‘낯섦’에서 비롯된 소설 속 삶의 문제를 범교과 지식으로 분석하고 비판적 검토를 통해 창의적으로 문제를 해결하려는 사고이자 과정이다. 융합적 사고를 위한 SF 소설 읽기 지도는 창조적 의미 구성을 목표로 삼고 융합을 위한 융합 요소들과 교사의 질문법으로 이루어진다. 창조적 의미 구성은 융합적 사고 과정을 통해 학습자가 SF 소설의 의미를 새롭게 구성하도록 읽기를 지도하는 과정에서 나타난다. 융합을 위한 융합 요소들은 SF 소설의 특성을 살린 읽기 활동과 사고 과정에 필요한 요소들이다. 교사는 이러한 융합 요소들을 활용하여 학습자의 사고가 촉진되도록 순차적이면서도 계열성 있는 핵심 질문들을 제시한다. 모형에 적합한 절차는 크게 다섯 단계로 나눌 수 있었다. 다섯 단계는 ‘장르 인식’ 단계, ‘낯섦 탐색’ 단계, ‘다관점 분석’ 단계, ‘비판적 검토’ 단계, ‘성찰’ 단계이다. ‘장르 인식’ 단계는 학습자에게 SF 소설 장르의 특징을 설명하여 SF 소설이 문학적 읽기와 다른 방식으로 읽을 수 있음을 인식하도록 한다. ‘낯섦 탐색’ 단계는 과학적 상상력이 빚어낸 ‘낯섦’이 학습자에게 낯설게 느껴지는 본질적인 이유를 탐색하게 한다. ‘다관점 분석’ 단계는 학습자가 소설 속 인물이나 삶의 방식을 범교과 지식을 활용해 분석함으로써 과학적 ‘낯섦’이 사회문화적, 윤리적 문제와 상관성이 있으며 그것이 삶의 문제로 연결되어 있음을 인식하도록 한다. ‘비판적 검토’ 단계는 삶의 문제를 풀기 위해 다관점으로 지속 가능한 해결안을 모색하도록 한다. 앞 단계들에서 획득한 학습자의 지식과 경험들이 누적 확장되어 융합적 사고가 발현될 수 있도록 하는 단계이다. 마지막 ‘성찰’ 단계는 현실의 사회적 삶을 성찰하는 단계로, 학습자에게 기술 사회에 대한 비판적 성찰과 내면화를 마련하는 계기와 기회를 제공한다. 개발 모형의 현장 적용은 중학생을 대상으로 하였고, 그 결과는 유의미한 시사점을 제공하였다. 본 연구 모형에 따른 읽기 지도는 학습자의 학습 동기를 고취하도록 하여 융합적 사고의 함양 및 인문과 과학의 균형감 형성에 도움을 줄 수 있었다. 이에 학습자들은 기술 사회의 지속 가능한 삶에 관심을 보이며, 융합적 사고 활동의 주체가 될 가능성을 보였다. 기술 사회의 ...
본 연구는 청소년을 대상으로 융합적 사고를 위한 SF 소설 읽기 지도 모형을 개발하는 데 목적이 있다. 이를 위해서 선행 연구들을 검토하고 SF 소설 읽기에서의 융합적 사고를 개념화하였다. 이후 문헌 연구에서 검토한 이론들을 토대로 읽기 지도의 원리를 모색하고, 읽기 지도 모형 초안을 개발하였다. 개발한 모형 초안에 대한 타당성 검증은 전문가의 검토와 현장 적용에서 도출한 결과 및 논의를 통해 이루어졌으며, 타당한 검토 과정에서 나타난 개선점들을 반영하여 최종 모형을 완성하였다. 융합적 사고를 위한 SF 소설 읽기 지도 모형은 각 학문의 경계를 넘나들 수 있는 독서 교육의 강점과 SF 소설이 지닌 특성을 살려 개발하였다. 본 연구에서 다루고자 하는 융합적 사고는 과학적 상상력이 조성한 ‘낯섦’에서 비롯된 소설 속 삶의 문제를 범교과 지식으로 분석하고 비판적 검토를 통해 창의적으로 문제를 해결하려는 사고이자 과정이다. 융합적 사고를 위한 SF 소설 읽기 지도는 창조적 의미 구성을 목표로 삼고 융합을 위한 융합 요소들과 교사의 질문법으로 이루어진다. 창조적 의미 구성은 융합적 사고 과정을 통해 학습자가 SF 소설의 의미를 새롭게 구성하도록 읽기를 지도하는 과정에서 나타난다. 융합을 위한 융합 요소들은 SF 소설의 특성을 살린 읽기 활동과 사고 과정에 필요한 요소들이다. 교사는 이러한 융합 요소들을 활용하여 학습자의 사고가 촉진되도록 순차적이면서도 계열성 있는 핵심 질문들을 제시한다. 모형에 적합한 절차는 크게 다섯 단계로 나눌 수 있었다. 다섯 단계는 ‘장르 인식’ 단계, ‘낯섦 탐색’ 단계, ‘다관점 분석’ 단계, ‘비판적 검토’ 단계, ‘성찰’ 단계이다. ‘장르 인식’ 단계는 학습자에게 SF 소설 장르의 특징을 설명하여 SF 소설이 문학적 읽기와 다른 방식으로 읽을 수 있음을 인식하도록 한다. ‘낯섦 탐색’ 단계는 과학적 상상력이 빚어낸 ‘낯섦’이 학습자에게 낯설게 느껴지는 본질적인 이유를 탐색하게 한다. ‘다관점 분석’ 단계는 학습자가 소설 속 인물이나 삶의 방식을 범교과 지식을 활용해 분석함으로써 과학적 ‘낯섦’이 사회문화적, 윤리적 문제와 상관성이 있으며 그것이 삶의 문제로 연결되어 있음을 인식하도록 한다. ‘비판적 검토’ 단계는 삶의 문제를 풀기 위해 다관점으로 지속 가능한 해결안을 모색하도록 한다. 앞 단계들에서 획득한 학습자의 지식과 경험들이 누적 확장되어 융합적 사고가 발현될 수 있도록 하는 단계이다. 마지막 ‘성찰’ 단계는 현실의 사회적 삶을 성찰하는 단계로, 학습자에게 기술 사회에 대한 비판적 성찰과 내면화를 마련하는 계기와 기회를 제공한다. 개발 모형의 현장 적용은 중학생을 대상으로 하였고, 그 결과는 유의미한 시사점을 제공하였다. 본 연구 모형에 따른 읽기 지도는 학습자의 학습 동기를 고취하도록 하여 융합적 사고의 함양 및 인문과 과학의 균형감 형성에 도움을 줄 수 있었다. 이에 학습자들은 기술 사회의 지속 가능한 삶에 관심을 보이며, 융합적 사고 활동의 주체가 될 가능성을 보였다. 기술 사회의 융복합 지식은 개인과 인간사회, 현재 할 일과 미래상의 맥락적 관계에 얽혀 있다. 과학, 사회, 윤리 등의 문제는 각각 따로 발생하는 것이 아니라 연쇄적으로 반응하며 나타난다. 미래의 삶의 문제가 학문 간의 맥락적 얽힘 내에 있다는 점을 인식하여야 지속 가능한 삶에 대한 논의도 유효한 안건이 된다. 이런 점에서 융합적 사고를 위한 SF 소설의 읽기 지도 모형은 학습자에게 과학 기술 사회의 삶에 관심을 기울이게 하고, 융합적 사고를 경험하게 하며, 지속 가능한 삶이 가능한 주체로 성장하게 하는 읽기 방식을 제시하는 의의를 지닌다.
본 연구는 청소년을 대상으로 융합적 사고를 위한 SF 소설 읽기 지도 모형을 개발하는 데 목적이 있다. 이를 위해서 선행 연구들을 검토하고 SF 소설 읽기에서의 융합적 사고를 개념화하였다. 이후 문헌 연구에서 검토한 이론들을 토대로 읽기 지도의 원리를 모색하고, 읽기 지도 모형 초안을 개발하였다. 개발한 모형 초안에 대한 타당성 검증은 전문가의 검토와 현장 적용에서 도출한 결과 및 논의를 통해 이루어졌으며, 타당한 검토 과정에서 나타난 개선점들을 반영하여 최종 모형을 완성하였다. 융합적 사고를 위한 SF 소설 읽기 지도 모형은 각 학문의 경계를 넘나들 수 있는 독서 교육의 강점과 SF 소설이 지닌 특성을 살려 개발하였다. 본 연구에서 다루고자 하는 융합적 사고는 과학적 상상력이 조성한 ‘낯섦’에서 비롯된 소설 속 삶의 문제를 범교과 지식으로 분석하고 비판적 검토를 통해 창의적으로 문제를 해결하려는 사고이자 과정이다. 융합적 사고를 위한 SF 소설 읽기 지도는 창조적 의미 구성을 목표로 삼고 융합을 위한 융합 요소들과 교사의 질문법으로 이루어진다. 창조적 의미 구성은 융합적 사고 과정을 통해 학습자가 SF 소설의 의미를 새롭게 구성하도록 읽기를 지도하는 과정에서 나타난다. 융합을 위한 융합 요소들은 SF 소설의 특성을 살린 읽기 활동과 사고 과정에 필요한 요소들이다. 교사는 이러한 융합 요소들을 활용하여 학습자의 사고가 촉진되도록 순차적이면서도 계열성 있는 핵심 질문들을 제시한다. 모형에 적합한 절차는 크게 다섯 단계로 나눌 수 있었다. 다섯 단계는 ‘장르 인식’ 단계, ‘낯섦 탐색’ 단계, ‘다관점 분석’ 단계, ‘비판적 검토’ 단계, ‘성찰’ 단계이다. ‘장르 인식’ 단계는 학습자에게 SF 소설 장르의 특징을 설명하여 SF 소설이 문학적 읽기와 다른 방식으로 읽을 수 있음을 인식하도록 한다. ‘낯섦 탐색’ 단계는 과학적 상상력이 빚어낸 ‘낯섦’이 학습자에게 낯설게 느껴지는 본질적인 이유를 탐색하게 한다. ‘다관점 분석’ 단계는 학습자가 소설 속 인물이나 삶의 방식을 범교과 지식을 활용해 분석함으로써 과학적 ‘낯섦’이 사회문화적, 윤리적 문제와 상관성이 있으며 그것이 삶의 문제로 연결되어 있음을 인식하도록 한다. ‘비판적 검토’ 단계는 삶의 문제를 풀기 위해 다관점으로 지속 가능한 해결안을 모색하도록 한다. 앞 단계들에서 획득한 학습자의 지식과 경험들이 누적 확장되어 융합적 사고가 발현될 수 있도록 하는 단계이다. 마지막 ‘성찰’ 단계는 현실의 사회적 삶을 성찰하는 단계로, 학습자에게 기술 사회에 대한 비판적 성찰과 내면화를 마련하는 계기와 기회를 제공한다. 개발 모형의 현장 적용은 중학생을 대상으로 하였고, 그 결과는 유의미한 시사점을 제공하였다. 본 연구 모형에 따른 읽기 지도는 학습자의 학습 동기를 고취하도록 하여 융합적 사고의 함양 및 인문과 과학의 균형감 형성에 도움을 줄 수 있었다. 이에 학습자들은 기술 사회의 지속 가능한 삶에 관심을 보이며, 융합적 사고 활동의 주체가 될 가능성을 보였다. 기술 사회의 융복합 지식은 개인과 인간사회, 현재 할 일과 미래상의 맥락적 관계에 얽혀 있다. 과학, 사회, 윤리 등의 문제는 각각 따로 발생하는 것이 아니라 연쇄적으로 반응하며 나타난다. 미래의 삶의 문제가 학문 간의 맥락적 얽힘 내에 있다는 점을 인식하여야 지속 가능한 삶에 대한 논의도 유효한 안건이 된다. 이런 점에서 융합적 사고를 위한 SF 소설의 읽기 지도 모형은 학습자에게 과학 기술 사회의 삶에 관심을 기울이게 하고, 융합적 사고를 경험하게 하며, 지속 가능한 삶이 가능한 주체로 성장하게 하는 읽기 방식을 제시하는 의의를 지닌다.
The purpose of this study is to develop a SF novel reading instruction model for convergence thinking targeting adolescents. Accordingly, previous studies were reviewed and the convergent thinking in reading SF novels was conceptualized. Afterwards, the principle of reading instruction was found on ...
The purpose of this study is to develop a SF novel reading instruction model for convergence thinking targeting adolescents. Accordingly, previous studies were reviewed and the convergent thinking in reading SF novels was conceptualized. Afterwards, the principle of reading instruction was found on the basis of the theories reviewed in the literature survey, and the draft of the reading instruction model was developed. The validity of the developed model draft was verified through the expert’s review, the result derived from the site application, and the discussion on the result. The final model was developed by reflecting the improvements appearing during the validity review. The features of the reading instruction model developed in this study utilize the strong point of the reading education going in and out the boundary of each learning and the cross-curricular characteristic of an SF novel. The convergent thought of this study is the thought and process of analyzing an issue of life, inside the novel, originated from unfamiliarity created from scientific imagination from a cross-curricular sense and of resolving the issue creatively through the critical review. Creative meaning construction appears in the process of reading instruction so that learners reconstruct the meaning of SF novels through convergence thinking processes. Convergence elements for convergence are elements necessary for reading activities and thinking processes that make use of the characteristics of SF novels. Teachers use these convergence elements to present key questions in a sequential and sequential manner to promote learners' thinking. The procedure suitable to the model could be categorized mainly into the five stages. The five stages are the genre recognition stage, the unfamiliarity search stage, the multiperspective Analysis stage, the critical Review stage, and the introspection stage. The genre recognition stage is the stage of explaining the feature of an SF novel genre to the learner and having the learner recognize that an SF novel can be read with the method different from literature reading. The unfamiliarity search stage is the stage of guiding the search for the essential reason why the unfamilarity generated from scientific imagination is felt unfamiliar to the learner. The multiperspective Analysisstage is the stage of having the learner understand that unfamiliarity is not irrelevant to an issue of life through the occurrence of contextual influence relations during the process of the cross-curricular search for a figure or a way of life inside a novel. The critical Review stage is the stage of seeking a multi-facet sustainable resolution to resolve a found issue of life. This is a stage in which the learner's knowledge and experiences acquired in the previous stages are accumulated and expanded so that convergence thinking can be expressed. Lastly, the introspection stage is the stage of introspecting the social life of reality. It is the stage of having the learner review the change of recognition and prepare the critical introspection on the technology society and the internalization. The field application of the development model was aimed at middle school students, and the results provided significant implications. Reading instruction according to this research model could help to foster convergence thinking and form a sense of balance between the humanities and sciences by encouraging learners to learn. Accordingly, the learners showed interest in the sustainable life of the technological society and showed the possibility of becoming subjects of convergence thinking activities. The convergent and complex knowledge of the technology society involves the contextual relation of a human being with the human society. The issues of science, society, ethics and more occur separately but appear with a chain of responses. In order to make a discussion on a sustainable life effective, it should be recognized that an issue of future life is inside of the contextual involvement between disciplines. Accordingly, it is possible to say that the SF novel reading instruction model for convergent thinking provides the significant reading method enabling to have the learner interested in the life in the science and technology society, experience convergent thinking, and foster the recognition of a sustainable life.
The purpose of this study is to develop a SF novel reading instruction model for convergence thinking targeting adolescents. Accordingly, previous studies were reviewed and the convergent thinking in reading SF novels was conceptualized. Afterwards, the principle of reading instruction was found on the basis of the theories reviewed in the literature survey, and the draft of the reading instruction model was developed. The validity of the developed model draft was verified through the expert’s review, the result derived from the site application, and the discussion on the result. The final model was developed by reflecting the improvements appearing during the validity review. The features of the reading instruction model developed in this study utilize the strong point of the reading education going in and out the boundary of each learning and the cross-curricular characteristic of an SF novel. The convergent thought of this study is the thought and process of analyzing an issue of life, inside the novel, originated from unfamiliarity created from scientific imagination from a cross-curricular sense and of resolving the issue creatively through the critical review. Creative meaning construction appears in the process of reading instruction so that learners reconstruct the meaning of SF novels through convergence thinking processes. Convergence elements for convergence are elements necessary for reading activities and thinking processes that make use of the characteristics of SF novels. Teachers use these convergence elements to present key questions in a sequential and sequential manner to promote learners' thinking. The procedure suitable to the model could be categorized mainly into the five stages. The five stages are the genre recognition stage, the unfamiliarity search stage, the multiperspective Analysis stage, the critical Review stage, and the introspection stage. The genre recognition stage is the stage of explaining the feature of an SF novel genre to the learner and having the learner recognize that an SF novel can be read with the method different from literature reading. The unfamiliarity search stage is the stage of guiding the search for the essential reason why the unfamilarity generated from scientific imagination is felt unfamiliar to the learner. The multiperspective Analysisstage is the stage of having the learner understand that unfamiliarity is not irrelevant to an issue of life through the occurrence of contextual influence relations during the process of the cross-curricular search for a figure or a way of life inside a novel. The critical Review stage is the stage of seeking a multi-facet sustainable resolution to resolve a found issue of life. This is a stage in which the learner's knowledge and experiences acquired in the previous stages are accumulated and expanded so that convergence thinking can be expressed. Lastly, the introspection stage is the stage of introspecting the social life of reality. It is the stage of having the learner review the change of recognition and prepare the critical introspection on the technology society and the internalization. The field application of the development model was aimed at middle school students, and the results provided significant implications. Reading instruction according to this research model could help to foster convergence thinking and form a sense of balance between the humanities and sciences by encouraging learners to learn. Accordingly, the learners showed interest in the sustainable life of the technological society and showed the possibility of becoming subjects of convergence thinking activities. The convergent and complex knowledge of the technology society involves the contextual relation of a human being with the human society. The issues of science, society, ethics and more occur separately but appear with a chain of responses. In order to make a discussion on a sustainable life effective, it should be recognized that an issue of future life is inside of the contextual involvement between disciplines. Accordingly, it is possible to say that the SF novel reading instruction model for convergent thinking provides the significant reading method enabling to have the learner interested in the life in the science and technology society, experience convergent thinking, and foster the recognition of a sustainable life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.