발달의 기초가 형성되는 시기인 유아기는 올바른 인성이 형성될 수 있는 적절한 시기이다. 미래사회가 필요로 하는 인성역량을 갖춘 민주시민을 육성하기 위해서는 유아기에 인성교육이 이루어져야 한다. 본 연구는 그림책과 이야기보드게임 활동이 만 5세 유아의 인성에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 그림책과 이야기보드게임 활동이 만 5세 유아의 인성에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 2. 그림책과 이야기보드게임 활동이 만 5세 유아의 인성 각 하위요인에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구대상은 경기도 Y시에 소재한 시립 G어린이집 만 5세 유아 18명을 대상으로 이루어졌다. 연구기간은 2022년 4월 25일부터 10월 7일까지 이루어졌으며 총 12주, 24회로 양적, ...
발달의 기초가 형성되는 시기인 유아기는 올바른 인성이 형성될 수 있는 적절한 시기이다. 미래사회가 필요로 하는 인성역량을 갖춘 민주시민을 육성하기 위해서는 유아기에 인성교육이 이루어져야 한다. 본 연구는 그림책과 이야기보드게임 활동이 만 5세 유아의 인성에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 그림책과 이야기보드게임 활동이 만 5세 유아의 인성에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 2. 그림책과 이야기보드게임 활동이 만 5세 유아의 인성 각 하위요인에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구대상은 경기도 Y시에 소재한 시립 G어린이집 만 5세 유아 18명을 대상으로 이루어졌다. 연구기간은 2022년 4월 25일부터 10월 7일까지 이루어졌으며 총 12주, 24회로 양적, 질적 연구가 병행되어 진행되었다. 연구자는 유아들이 생활 속에서 자연스럽게 인성덕목들을 접하며 지속적인 실천이 이루어질 수 있는 환경을 만들고자 하였다. 연구기관에서 진행되고 있는 그림책과 이야기보드게임 활동을 연구도구로 선정하였고 유아 인성 측정을 위해 백선미(2015)가 개발한 유아 인성 검사도구(나눔 관련 5문항, 배려 관련 10문항, 예절 관련 10문항, 인내 관련 10문항, 존중 관련 11문항, 질서 관련 7문항, 책임 관련 8문항, 협력 관련 8문항, 정직 관련 12문항 총 81문항으로 구성)를 사용하여 사전ㆍ사후검사를 실시하였다. 유아 인성교육 관련 문헌과 선행연구들을 수집하고 비교 · 분석하여 그림책과 이야기보드게임 활동안을 계획하였고, 예비연구와 검사를 통해 도구의 적합성 및 활동의 현장 적용성과 문제점을 확인하였다. 사전과 사후검사를 통해 수집된 연구자료는 통계 프로그램인 SPSS 25.0를 사용하였고, 사전・사후 검사의 점수의 차가 유의미한지 살펴보기 위해 대응표본 t -검증을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책과 이야기보드게임 활동에 참여한 연구집단의 그림책과 이야기보드게임 활동이 유아의 인성에 긍정적인 효과가 있는지 연구한 결과, 활동에 참여하기 전보다 참여한 이후 유아의 인성 검사결과가 높게 나타났다. 이는 그림책과 이야기보드게임 활동은 또래 상호작용이 자연스럽게 이루어지며 유아 인성에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 그림책과 이야기보드게임 활동은 유아인성교육 덕목(나눔, 배려, 예절, 인내, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직) 각 하위요인에 대한 사전·사후 검사에서 각각 유의미한 결과가 나왔다. 그림책과 이야기보드게임 활동에서 나타난 유아의 변화 과정을 살펴보면 유아들은 서로에 대한 존중과 배려를 배우고 협력하는 모습이 관찰되었다. 이를 통해 유아 인성덕목을 간접적으로 경험하며 유아 인성덕목 각 하위요인에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 이러한 결과는 그림책과 이야기보드게임 활동이 유아교육현장에서 만 5세 유아의 인성을 향상시키는데 의미 있게 활용될 수 있음을 시사한다.
발달의 기초가 형성되는 시기인 유아기는 올바른 인성이 형성될 수 있는 적절한 시기이다. 미래사회가 필요로 하는 인성역량을 갖춘 민주시민을 육성하기 위해서는 유아기에 인성교육이 이루어져야 한다. 본 연구는 그림책과 이야기보드게임 활동이 만 5세 유아의 인성에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 그림책과 이야기보드게임 활동이 만 5세 유아의 인성에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 2. 그림책과 이야기보드게임 활동이 만 5세 유아의 인성 각 하위요인에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구대상은 경기도 Y시에 소재한 시립 G어린이집 만 5세 유아 18명을 대상으로 이루어졌다. 연구기간은 2022년 4월 25일부터 10월 7일까지 이루어졌으며 총 12주, 24회로 양적, 질적 연구가 병행되어 진행되었다. 연구자는 유아들이 생활 속에서 자연스럽게 인성덕목들을 접하며 지속적인 실천이 이루어질 수 있는 환경을 만들고자 하였다. 연구기관에서 진행되고 있는 그림책과 이야기보드게임 활동을 연구도구로 선정하였고 유아 인성 측정을 위해 백선미(2015)가 개발한 유아 인성 검사도구(나눔 관련 5문항, 배려 관련 10문항, 예절 관련 10문항, 인내 관련 10문항, 존중 관련 11문항, 질서 관련 7문항, 책임 관련 8문항, 협력 관련 8문항, 정직 관련 12문항 총 81문항으로 구성)를 사용하여 사전ㆍ사후검사를 실시하였다. 유아 인성교육 관련 문헌과 선행연구들을 수집하고 비교 · 분석하여 그림책과 이야기보드게임 활동안을 계획하였고, 예비연구와 검사를 통해 도구의 적합성 및 활동의 현장 적용성과 문제점을 확인하였다. 사전과 사후검사를 통해 수집된 연구자료는 통계 프로그램인 SPSS 25.0를 사용하였고, 사전・사후 검사의 점수의 차가 유의미한지 살펴보기 위해 대응표본 t -검증을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책과 이야기보드게임 활동에 참여한 연구집단의 그림책과 이야기보드게임 활동이 유아의 인성에 긍정적인 효과가 있는지 연구한 결과, 활동에 참여하기 전보다 참여한 이후 유아의 인성 검사결과가 높게 나타났다. 이는 그림책과 이야기보드게임 활동은 또래 상호작용이 자연스럽게 이루어지며 유아 인성에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 그림책과 이야기보드게임 활동은 유아인성교육 덕목(나눔, 배려, 예절, 인내, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직) 각 하위요인에 대한 사전·사후 검사에서 각각 유의미한 결과가 나왔다. 그림책과 이야기보드게임 활동에서 나타난 유아의 변화 과정을 살펴보면 유아들은 서로에 대한 존중과 배려를 배우고 협력하는 모습이 관찰되었다. 이를 통해 유아 인성덕목을 간접적으로 경험하며 유아 인성덕목 각 하위요인에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 이러한 결과는 그림책과 이야기보드게임 활동이 유아교육현장에서 만 5세 유아의 인성을 향상시키는데 의미 있게 활용될 수 있음을 시사한다.
Early childhood, which is the time when the basis of development is formed, is the appropriate time for the right personality to be formed. In order to foster democratic citizens with the personality competencies required by the future society, personality education must be provided in infancy. ...
Early childhood, which is the time when the basis of development is formed, is the appropriate time for the right personality to be formed. In order to foster democratic citizens with the personality competencies required by the future society, personality education must be provided in infancy. This study was attempted to investigate the effect of picture books and storyboard game activities on the personality of 5-year-old children. The following research questions were selected for this purpose.
Research Question 1. What are the effects of picture books and storyboard game activities on the personality of a 5-year-old children?
Research Question 2. What are the effect of picture books and storyboard game activities on each sub-factor of the personality of a 5-year-old children? This study was conducted on 18 number of 5-year-old children at the municipal G daycare center located in Y-si, Gyeonggi-do. The research period was conducted from April 25 to October 7, 2022, and both quantitative and qualitative studies were conducted in parallel for a total of 12 weeks and 24 times. The researcher attempted to create an environment in which children could naturally encounter personality virtues in their lives and continue to practice them. Picture books and storyboard game activities, which were being used by the research institute, were selected as research tools. In addition, pre-and post-mortem tests were conducted using Baek Sun-mi's children personality test tool to measure the personality of children. (This was made of 5 questions of sharing, 10 questions of consideration, 10 questions of etiquette, 10 questions of patience, 11 questions of respect, 7 questions of order, 8 questions of responsibility, 8 questions of cooperation, and 12 questions of honesty-total 81 questions). Activity plans for picture books and storyboard game activities were made by collecting, comparing, and analyzing literatures and previous studies related to early childhood’s personality education. Also, suitability of tools, field applicability and problem of activities were found through preliminary research and inspection. As for the research data collected through pre-and post-test, a statistical program, SPSS 25.0, was used, and paired t-test was performed to check if the difference in scores between pre-and post-test were significant.
The results of this study are as follows.
First, as a result of studying whether research group who participated in picture books and storyboard game activities has a positive effect on the personality of children, the results of the personality test after participating in the activities were higher than those before participating in it. This means that picture books and storyboard game activities made it possible to naturally interact with peers and have a positive effect on children‘s personality. Second, picture books and storyboard game activities showed significant results in pre-and post-test for each sub-factor of children‘s personality education virtues (sharing, consideration, etiquette, patience, respect, order, responsibility, cooperation, and honesty). Looking at the change process of children in picture books and storyboard game activities, they seemed to be learning how to respect and consider others, and also cooperating with each other. This means that picture books and storyboard game activities made it possible for children to indirectly experience personality virtues and has a positive effect on each sub-factor of children‘s personality virtues. These results suggest that picture books and storyboard game activities can be meaningfully used to improve the personality of children‘s in the early childhood education field.
Early childhood, which is the time when the basis of development is formed, is the appropriate time for the right personality to be formed. In order to foster democratic citizens with the personality competencies required by the future society, personality education must be provided in infancy. This study was attempted to investigate the effect of picture books and storyboard game activities on the personality of 5-year-old children. The following research questions were selected for this purpose.
Research Question 1. What are the effects of picture books and storyboard game activities on the personality of a 5-year-old children?
Research Question 2. What are the effect of picture books and storyboard game activities on each sub-factor of the personality of a 5-year-old children? This study was conducted on 18 number of 5-year-old children at the municipal G daycare center located in Y-si, Gyeonggi-do. The research period was conducted from April 25 to October 7, 2022, and both quantitative and qualitative studies were conducted in parallel for a total of 12 weeks and 24 times. The researcher attempted to create an environment in which children could naturally encounter personality virtues in their lives and continue to practice them. Picture books and storyboard game activities, which were being used by the research institute, were selected as research tools. In addition, pre-and post-mortem tests were conducted using Baek Sun-mi's children personality test tool to measure the personality of children. (This was made of 5 questions of sharing, 10 questions of consideration, 10 questions of etiquette, 10 questions of patience, 11 questions of respect, 7 questions of order, 8 questions of responsibility, 8 questions of cooperation, and 12 questions of honesty-total 81 questions). Activity plans for picture books and storyboard game activities were made by collecting, comparing, and analyzing literatures and previous studies related to early childhood’s personality education. Also, suitability of tools, field applicability and problem of activities were found through preliminary research and inspection. As for the research data collected through pre-and post-test, a statistical program, SPSS 25.0, was used, and paired t-test was performed to check if the difference in scores between pre-and post-test were significant.
The results of this study are as follows.
First, as a result of studying whether research group who participated in picture books and storyboard game activities has a positive effect on the personality of children, the results of the personality test after participating in the activities were higher than those before participating in it. This means that picture books and storyboard game activities made it possible to naturally interact with peers and have a positive effect on children‘s personality. Second, picture books and storyboard game activities showed significant results in pre-and post-test for each sub-factor of children‘s personality education virtues (sharing, consideration, etiquette, patience, respect, order, responsibility, cooperation, and honesty). Looking at the change process of children in picture books and storyboard game activities, they seemed to be learning how to respect and consider others, and also cooperating with each other. This means that picture books and storyboard game activities made it possible for children to indirectly experience personality virtues and has a positive effect on each sub-factor of children‘s personality virtues. These results suggest that picture books and storyboard game activities can be meaningfully used to improve the personality of children‘s in the early childhood education field.
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