이 논문은 존 웨슬리의 ‘선행은총론’이 웨슬리안-알미니안 신학적 입장에 서 있는 웨슬리안 교회들 특히, 한국성결교회의 신학적 기반이 되는 핵심 교리임을 확인하고자 했다. 그래서 ‘선행은총론’의 개념과 특성, 성서적 근거를 고찰하였다. 또한, 웨슬리의 ‘선행은총론’ 형성에 영향을 준 배경을 고찰하였는데, 크게 네 가지로 어거스틴의 영향, 동방교회의 영향, 알미니우스의 영향, 영국 성공회와 로마가톨릭교회의 신비주의적 영향 등을 통해 형성되었음을 살펴보았다. 특히, 17세기의 네덜란드 신학자인 알미니우스(James Arminius, 1...
이 논문은 존 웨슬리의 ‘선행은총론’이 웨슬리안-알미니안 신학적 입장에 서 있는 웨슬리안 교회들 특히, 한국성결교회의 신학적 기반이 되는 핵심 교리임을 확인하고자 했다. 그래서 ‘선행은총론’의 개념과 특성, 성서적 근거를 고찰하였다. 또한, 웨슬리의 ‘선행은총론’ 형성에 영향을 준 배경을 고찰하였는데, 크게 네 가지로 어거스틴의 영향, 동방교회의 영향, 알미니우스의 영향, 영국 성공회와 로마가톨릭교회의 신비주의적 영향 등을 통해 형성되었음을 살펴보았다. 특히, 17세기의 네덜란드 신학자인 알미니우스(James Arminius, 1560-1609)가 웨슬리에게 큰 영향을 준 것을 확인하였다.
웨슬리의 구원론 곧 선행은총의 역사-칭의 이전의 회개-칭의-중생-칭의 후의 회개-점진적 성화-성결(완전성화)-영화로 이어지는 구원의 서정(Ordo salutis)에서 ‘선행은총론’은 구원의 시작점이 됨을 살펴보았다. 선행은총은 하나님의 속성에 대한 기본지식을 갖게 하고, 은혜로 회복되어 하나님의 부르심에 반응할 수 있는 어느 정도의 자유를 확보하며, 그 마음에 도덕법에 대한 지식의 일부를 다시 새겨지게 하였고, 양심의 회복을 주었다. 곧 선행은총은 구원을 위한 예비적 단계의 은총이다.
선행은총의 한계는 선행은총 자체가 신앙으로 시작된 은총이 아니기 때문에, 인간의 구원을 위한 예비적 은총으로 인간을 구원하기 위한 충분한 은총이 될 수 없음을 확인하였다. 그러나 시작은 중요하다. 선행은총이 초기에는 보잘 것 없는 것 같지만 하나님에 대한 최초의 각성이 점진적으로 성장하여 온전한 구원으로 진입하게 되기에 선행은총은 웨슬리의 구원론에서 중요한 교리가 된다. 이렇게 선행은총의 협의의 의미를 적용하면, 선행은총은 칭의 이전에 구원의 서광을 비추는 곧 구원의 예비적 단계에서 주시는 하나님의 은혜이다. 그러나 선행은총의 광의의 개념을 적용하면, 선행은총은 칭의 이전부터 역사할 뿐만 아니라, 칭의 이후 성화의 과정에서도 하나님이 능력을 공급하시는 ‘은총의 선행’(prevenience of grace)으로서의 은혜이다. 그러나 웨슬리의 ‘선행은총론’이 본래 의도와는 다르게 보편주의와 다원주의의 신학적 근거로 오용될 수 있음에 경계해야 한다.
또 하나의 본 연구의 초점은 선행은총론의 ‘목회적 적용’이다. 그 적용 가능성으로서 선행은총론이 인간의 책임과 선교에 대한 열정에 추동력이 되는 신학적 근거가 될 수 있음을 확인하였고, 목회적 적용의 최종 목표로 ‘선행은총론’을 ‘한국성결교회의 카테키즘’으로 적용할 것을 제안하였다.
이를 위해 기존의 웨슬리안-알미니안 신학적 입장에 있는 몇몇 교단들의 ‘선행은총론’에 대한 신앙고백서와 카테키즘을 살펴보고, 한국성결교회의 소중한 교리인 ‘선행은총론’을 시대에 적합한 신학적이고 현대적인 카테키즘으로의 적용을 제안하였다.
이 논문은 존 웨슬리의 ‘선행은총론’이 웨슬리안-알미니안 신학적 입장에 서 있는 웨슬리안 교회들 특히, 한국성결교회의 신학적 기반이 되는 핵심 교리임을 확인하고자 했다. 그래서 ‘선행은총론’의 개념과 특성, 성서적 근거를 고찰하였다. 또한, 웨슬리의 ‘선행은총론’ 형성에 영향을 준 배경을 고찰하였는데, 크게 네 가지로 어거스틴의 영향, 동방교회의 영향, 알미니우스의 영향, 영국 성공회와 로마가톨릭교회의 신비주의적 영향 등을 통해 형성되었음을 살펴보았다. 특히, 17세기의 네덜란드 신학자인 알미니우스(James Arminius, 1560-1609)가 웨슬리에게 큰 영향을 준 것을 확인하였다.
웨슬리의 구원론 곧 선행은총의 역사-칭의 이전의 회개-칭의-중생-칭의 후의 회개-점진적 성화-성결(완전성화)-영화로 이어지는 구원의 서정(Ordo salutis)에서 ‘선행은총론’은 구원의 시작점이 됨을 살펴보았다. 선행은총은 하나님의 속성에 대한 기본지식을 갖게 하고, 은혜로 회복되어 하나님의 부르심에 반응할 수 있는 어느 정도의 자유를 확보하며, 그 마음에 도덕법에 대한 지식의 일부를 다시 새겨지게 하였고, 양심의 회복을 주었다. 곧 선행은총은 구원을 위한 예비적 단계의 은총이다.
선행은총의 한계는 선행은총 자체가 신앙으로 시작된 은총이 아니기 때문에, 인간의 구원을 위한 예비적 은총으로 인간을 구원하기 위한 충분한 은총이 될 수 없음을 확인하였다. 그러나 시작은 중요하다. 선행은총이 초기에는 보잘 것 없는 것 같지만 하나님에 대한 최초의 각성이 점진적으로 성장하여 온전한 구원으로 진입하게 되기에 선행은총은 웨슬리의 구원론에서 중요한 교리가 된다. 이렇게 선행은총의 협의의 의미를 적용하면, 선행은총은 칭의 이전에 구원의 서광을 비추는 곧 구원의 예비적 단계에서 주시는 하나님의 은혜이다. 그러나 선행은총의 광의의 개념을 적용하면, 선행은총은 칭의 이전부터 역사할 뿐만 아니라, 칭의 이후 성화의 과정에서도 하나님이 능력을 공급하시는 ‘은총의 선행’(prevenience of grace)으로서의 은혜이다. 그러나 웨슬리의 ‘선행은총론’이 본래 의도와는 다르게 보편주의와 다원주의의 신학적 근거로 오용될 수 있음에 경계해야 한다.
또 하나의 본 연구의 초점은 선행은총론의 ‘목회적 적용’이다. 그 적용 가능성으로서 선행은총론이 인간의 책임과 선교에 대한 열정에 추동력이 되는 신학적 근거가 될 수 있음을 확인하였고, 목회적 적용의 최종 목표로 ‘선행은총론’을 ‘한국성결교회의 카테키즘’으로 적용할 것을 제안하였다.
이를 위해 기존의 웨슬리안-알미니안 신학적 입장에 있는 몇몇 교단들의 ‘선행은총론’에 대한 신앙고백서와 카테키즘을 살펴보고, 한국성결교회의 소중한 교리인 ‘선행은총론’을 시대에 적합한 신학적이고 현대적인 카테키즘으로의 적용을 제안하였다.
The purpose of this thesis was to examine the concept, characteristics, and biblical basis of John Wesley's doctrine of 'Prevenient Grace', and to investigate the background that influenced its development. This doctrine is a key element of the theology of Wesleyan churches, particularly the Korea H...
The purpose of this thesis was to examine the concept, characteristics, and biblical basis of John Wesley's doctrine of 'Prevenient Grace', and to investigate the background that influenced its development. This doctrine is a key element of the theology of Wesleyan churches, particularly the Korea Holiness Church, which follows a Wesleyan-Arminian perspective. The study found that four major influences contributed to the formation of Wesley's 'Prevenient Grace': Augustine, the Eastern Church, Jacob Arminius, and the mystical traditions of the Anglican and Roman Catholic churches. It was particularly noted that James Arminius(1560-1609), a 17th-century Dutch theologian, had a significant impact on Wesley's thinking. John Wesley's soteriology, known as Ordo salutis, outlines a series of stages in the process of salvation. These stages include prevenient grace, repentance before justification, justification, regeneration, repentance after justification, sanctification, holiness, and ultimately, glory. Prevenient grace is the first step in this journey towards salvation. Prevenient grace gave a basic knowledge of the nature of God, secured some freedom restored by grace and possible to respond to God's call, re-engraved a part of the knowledge of the moral law in the heart, and gave the recovery of conscience. In other words, prevenient grace is a preparatory stage of grace for salvation.
It was determined that the limitation of prevenient grace is that it alone cannot provide salvation for humanity, as it is not a grace initiated by faith. However, it is important to note that, while initially seeming insignificant, prevenient grace becomes a crucial doctrine in Wesley's soteriology as the initial awareness of God grows and leads to complete salvation. When considered in a narrow sense, prevenient grace is the grace of God given in the preliminary stage of salvation, serving as the dawn of salvation before justification. When considered in a broader sense, prevenient grace is "prevenience of grace" and operates not only before justification but also during the process of sanctification after justification. It is important to be cautious of the potential for Wesley's "theory of prevenient grace" to be misused as a theological basis for universalism and pluralism, contrary to its original intent.
This thesis also examined the 'pastoral application' of the theory of prevenient grace. It was found that prevenient grace can serve as a theological foundation for a passion for human responsibility and Christian missions. As a result, it is proposed that the 'Theory of Prevenient Grace' be applied to the 'Catechism of the Korea Holiness Church' as a final goal of its pastoral application. To achieve this, the confessions of faith and catechisms of various denominations that adhere to Wesleyan-Arminian theology were analyzed, and it was suggested that the valuable doctrine of 'The Theory of Prevenient Grace' be included in a theological and modern catechism that is appropriate for the current era, specifically for the Korea Holiness Church.
The purpose of this thesis was to examine the concept, characteristics, and biblical basis of John Wesley's doctrine of 'Prevenient Grace', and to investigate the background that influenced its development. This doctrine is a key element of the theology of Wesleyan churches, particularly the Korea Holiness Church, which follows a Wesleyan-Arminian perspective. The study found that four major influences contributed to the formation of Wesley's 'Prevenient Grace': Augustine, the Eastern Church, Jacob Arminius, and the mystical traditions of the Anglican and Roman Catholic churches. It was particularly noted that James Arminius(1560-1609), a 17th-century Dutch theologian, had a significant impact on Wesley's thinking. John Wesley's soteriology, known as Ordo salutis, outlines a series of stages in the process of salvation. These stages include prevenient grace, repentance before justification, justification, regeneration, repentance after justification, sanctification, holiness, and ultimately, glory. Prevenient grace is the first step in this journey towards salvation. Prevenient grace gave a basic knowledge of the nature of God, secured some freedom restored by grace and possible to respond to God's call, re-engraved a part of the knowledge of the moral law in the heart, and gave the recovery of conscience. In other words, prevenient grace is a preparatory stage of grace for salvation.
It was determined that the limitation of prevenient grace is that it alone cannot provide salvation for humanity, as it is not a grace initiated by faith. However, it is important to note that, while initially seeming insignificant, prevenient grace becomes a crucial doctrine in Wesley's soteriology as the initial awareness of God grows and leads to complete salvation. When considered in a narrow sense, prevenient grace is the grace of God given in the preliminary stage of salvation, serving as the dawn of salvation before justification. When considered in a broader sense, prevenient grace is "prevenience of grace" and operates not only before justification but also during the process of sanctification after justification. It is important to be cautious of the potential for Wesley's "theory of prevenient grace" to be misused as a theological basis for universalism and pluralism, contrary to its original intent.
This thesis also examined the 'pastoral application' of the theory of prevenient grace. It was found that prevenient grace can serve as a theological foundation for a passion for human responsibility and Christian missions. As a result, it is proposed that the 'Theory of Prevenient Grace' be applied to the 'Catechism of the Korea Holiness Church' as a final goal of its pastoral application. To achieve this, the confessions of faith and catechisms of various denominations that adhere to Wesleyan-Arminian theology were analyzed, and it was suggested that the valuable doctrine of 'The Theory of Prevenient Grace' be included in a theological and modern catechism that is appropriate for the current era, specifically for the Korea Holiness Church.
주제어
#존 웨슬리, 알미니우스, 선행은총, 구원의 서정, 카테키즘, 한국성결교회
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.