디지털 기술의 발달, 소셜미디어의 활성화, 전염병의 확산 등으로 비대면 거래가 활발해졌고, 일반 인플루언서를 대체하는 가상 인플루언서의 활동 영역이 넓어졌다. 그러나 가상 인플루언서의 영향력이 커지고 있음에도 불구하고, 관광학 분야에서 가상 인플루언서를 다룬 연구는 매우 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 가상 인플루언서의 특성을 다각적으로 반영한 관광마케팅 전략을 제안하고자 하였고, 이를 위해 가상 인플루언서의 특성을 기회요소와 위협요소로 나누어 연구를 진행하였다. 먼저, 가상 인플루언서의 특성이 관광객의 애착과 신뢰, 방문의도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하였고, 그 과정에서 자아동일시의 ...
디지털 기술의 발달, 소셜미디어의 활성화, 전염병의 확산 등으로 비대면 거래가 활발해졌고, 일반 인플루언서를 대체하는 가상 인플루언서의 활동 영역이 넓어졌다. 그러나 가상 인플루언서의 영향력이 커지고 있음에도 불구하고, 관광학 분야에서 가상 인플루언서를 다룬 연구는 매우 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 가상 인플루언서의 특성을 다각적으로 반영한 관광마케팅 전략을 제안하고자 하였고, 이를 위해 가상 인플루언서의 특성을 기회요소와 위협요소로 나누어 연구를 진행하였다. 먼저, 가상 인플루언서의 특성이 관광객의 애착과 신뢰, 방문의도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하였고, 그 과정에서 자아동일시의 매개효과를 파악하였다. 또한, 가설에 대한 실증분석을 위해 설문조사를 실시하여 수집된 자료를 SPSS 25.0과 AMOS 24.0을 활용하여 분석하였다. 결과적으로 가상 인플루언서의 특성 중 신체적 매력성, 사회적 매력성, 전문성, 진정성은 자아동일시, 애착과 신뢰, 방문의도의 과정으로 유의미한 관계를 맺고 있었다. 반면에 가상 인플루언서의 특성 중 상업성은 어떠한 요인에도 유의미한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 한편, 자아동일시는 신체적 매력성과 애착, 신체적 매력성과 신뢰 사이의 관계를 매개하는 것으로 확인되었다. 본 연구는 가상 인플루언서가 지닌 특성을 기회요소와 위협요소로 구분하여 가상 인플루언서의 특성에 따른 관광객의 행동에 대해 논의하였고, 관광마케팅 관점에서 가상 인플루언서를 제작하고 활용하는 데에 참고 가능한 실무적 시사점을 함께 제안하였다.
디지털 기술의 발달, 소셜미디어의 활성화, 전염병의 확산 등으로 비대면 거래가 활발해졌고, 일반 인플루언서를 대체하는 가상 인플루언서의 활동 영역이 넓어졌다. 그러나 가상 인플루언서의 영향력이 커지고 있음에도 불구하고, 관광학 분야에서 가상 인플루언서를 다룬 연구는 매우 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 가상 인플루언서의 특성을 다각적으로 반영한 관광마케팅 전략을 제안하고자 하였고, 이를 위해 가상 인플루언서의 특성을 기회요소와 위협요소로 나누어 연구를 진행하였다. 먼저, 가상 인플루언서의 특성이 관광객의 애착과 신뢰, 방문의도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하였고, 그 과정에서 자아동일시의 매개효과를 파악하였다. 또한, 가설에 대한 실증분석을 위해 설문조사를 실시하여 수집된 자료를 SPSS 25.0과 AMOS 24.0을 활용하여 분석하였다. 결과적으로 가상 인플루언서의 특성 중 신체적 매력성, 사회적 매력성, 전문성, 진정성은 자아동일시, 애착과 신뢰, 방문의도의 과정으로 유의미한 관계를 맺고 있었다. 반면에 가상 인플루언서의 특성 중 상업성은 어떠한 요인에도 유의미한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 한편, 자아동일시는 신체적 매력성과 애착, 신체적 매력성과 신뢰 사이의 관계를 매개하는 것으로 확인되었다. 본 연구는 가상 인플루언서가 지닌 특성을 기회요소와 위협요소로 구분하여 가상 인플루언서의 특성에 따른 관광객의 행동에 대해 논의하였고, 관광마케팅 관점에서 가상 인플루언서를 제작하고 활용하는 데에 참고 가능한 실무적 시사점을 함께 제안하였다.
The technological innovation has dramatically affected how tourists receive information through social media. This development has lead to extend influencer marketing. In addition, virtual influencers that replace human influencers have grown exponentially. However, studies on virtual influencers ar...
The technological innovation has dramatically affected how tourists receive information through social media. This development has lead to extend influencer marketing. In addition, virtual influencers that replace human influencers have grown exponentially. However, studies on virtual influencers are very insufficient. Besides, few studies have dealt with the attributes of virtual influencers that affect tourists' behavior. Therefore, this study attempted to research the attributes of virtual influencers comprehensively by categorizing the attributes of virtual influencers; opportunity factors and threat factors in terms of tourism marketing. First of all, this study investigated how the attributes of virtual influencers affect tourists' attachment, trust, and intention to visit. Secondly, it examined the mediational effect of self congruity between the attributes of virtual influencers and tourists’ attachment and trust. Subsequently, it surveyed for empirical analysis and it analyzed the collected data, using SPSS 25.0 and AMOS 24.0. As a result, physical attractiveness, social attractiveness, expertise, and authenticity have a positive impact on self congruity. Self congruity has a positive impact on tourists’ attachment and trust. Also, tourists’ attachment and trust have a positive impact on tourists’ intention to visit. On the other hand, commercial viability does not significantly affect any factors. This study discussed tourists' behavior according to the attributes of virtual influencers. Furthermore, it suggested theoretical and practical implications for developing virtual influencers from the perspective of tourism marketing.
The technological innovation has dramatically affected how tourists receive information through social media. This development has lead to extend influencer marketing. In addition, virtual influencers that replace human influencers have grown exponentially. However, studies on virtual influencers are very insufficient. Besides, few studies have dealt with the attributes of virtual influencers that affect tourists' behavior. Therefore, this study attempted to research the attributes of virtual influencers comprehensively by categorizing the attributes of virtual influencers; opportunity factors and threat factors in terms of tourism marketing. First of all, this study investigated how the attributes of virtual influencers affect tourists' attachment, trust, and intention to visit. Secondly, it examined the mediational effect of self congruity between the attributes of virtual influencers and tourists’ attachment and trust. Subsequently, it surveyed for empirical analysis and it analyzed the collected data, using SPSS 25.0 and AMOS 24.0. As a result, physical attractiveness, social attractiveness, expertise, and authenticity have a positive impact on self congruity. Self congruity has a positive impact on tourists’ attachment and trust. Also, tourists’ attachment and trust have a positive impact on tourists’ intention to visit. On the other hand, commercial viability does not significantly affect any factors. This study discussed tourists' behavior according to the attributes of virtual influencers. Furthermore, it suggested theoretical and practical implications for developing virtual influencers from the perspective of tourism marketing.
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