본 연구의 목적은 한국어 학습자들이 가장 어려워하는 쓰기 기능의 향상을 위해 설명문을 활용하여 설명문 쓰기 개선 방안을 모색하는 것이었다. 연구 방법으로 11권의 한국어 쓰기 교재에서 쓰기 기능과 설명문을 분류하여 32개 단원의 설명문을 분석하였으며 연구 결과 및 개선 방안은 다음과 같았다. 첫째, 설명문 쓰기 과정은 쓰기 전 단계에서 아이디어를 모으고 내용을 구성하는 과정과 쓰기 본 단계에서 문장 및 단락 쓰기 과정을 모든 단원에서 제공하였으나 쓰기 후 단계에서 검토하고 수정하는 과정은 32개 단원 중 5개 단원은 구성하지 않아 미흡하였다. 둘째, 설명문 쓰기 활동은 내용 측면에서 일상과 학술적 쓰기 주제를 제공하였고 내용 생성과 구성을 위해 모든 단원에서 내용 도표나 개요표 등을 제공하여 긍정적인 결과를 나타냈다. 표현 측면에서 설명 방법(중복)으로 대조(8개 단원)>비교(7개 단원)>분류(6개 단원)>정의(5개 단원)>예시(4개 단원)>과정 분석(3개 단원), 내용 분석(3개 단원) 순으로 많이 사용하였고 묘사, 서사, 원인과 결과, 자료 보고 설명문 쓰기는 각각 1개 단원에서 사용하였다. 그러나 표현 측면에서 설명 방법에 대한 표현 학습 활동은 32개 단원 중 9개 단원에서 제공하지 않아 부족하였다. 셋째, 설명문 쓰기 개선 방안은 설명문 쓰기 과정에서 쓰기 후 단계와 설명문 쓰기 활동에서 표현 측면을 보완하는 것으로 3급 설명문 쓰기 지도 예시안을 제시하였고 도표를 활용하여 비교와 대조, 분류, 정의, 예시, ...
본 연구의 목적은 한국어 학습자들이 가장 어려워하는 쓰기 기능의 향상을 위해 설명문을 활용하여 설명문 쓰기 개선 방안을 모색하는 것이었다. 연구 방법으로 11권의 한국어 쓰기 교재에서 쓰기 기능과 설명문을 분류하여 32개 단원의 설명문을 분석하였으며 연구 결과 및 개선 방안은 다음과 같았다. 첫째, 설명문 쓰기 과정은 쓰기 전 단계에서 아이디어를 모으고 내용을 구성하는 과정과 쓰기 본 단계에서 문장 및 단락 쓰기 과정을 모든 단원에서 제공하였으나 쓰기 후 단계에서 검토하고 수정하는 과정은 32개 단원 중 5개 단원은 구성하지 않아 미흡하였다. 둘째, 설명문 쓰기 활동은 내용 측면에서 일상과 학술적 쓰기 주제를 제공하였고 내용 생성과 구성을 위해 모든 단원에서 내용 도표나 개요표 등을 제공하여 긍정적인 결과를 나타냈다. 표현 측면에서 설명 방법(중복)으로 대조(8개 단원)>비교(7개 단원)>분류(6개 단원)>정의(5개 단원)>예시(4개 단원)>과정 분석(3개 단원), 내용 분석(3개 단원) 순으로 많이 사용하였고 묘사, 서사, 원인과 결과, 자료 보고 설명문 쓰기는 각각 1개 단원에서 사용하였다. 그러나 표현 측면에서 설명 방법에 대한 표현 학습 활동은 32개 단원 중 9개 단원에서 제공하지 않아 부족하였다. 셋째, 설명문 쓰기 개선 방안은 설명문 쓰기 과정에서 쓰기 후 단계와 설명문 쓰기 활동에서 표현 측면을 보완하는 것으로 3급 설명문 쓰기 지도 예시안을 제시하였고 도표를 활용하여 비교와 대조, 분류, 정의, 예시, 과정 분석, 내용 분석, 원인과 결과에 대한 표현 학습 활동자료를 구안하였다. 본 연구의 의의는 공통 한국어 교재와 교양 한국어 교재를 폭넓게 선정하여 설명문을 분석하였고 이를 토대로 한국어 학습자의 설명문 쓰기 개선 방안을 구체적으로 제안했다는 점이다.
본 연구의 목적은 한국어 학습자들이 가장 어려워하는 쓰기 기능의 향상을 위해 설명문을 활용하여 설명문 쓰기 개선 방안을 모색하는 것이었다. 연구 방법으로 11권의 한국어 쓰기 교재에서 쓰기 기능과 설명문을 분류하여 32개 단원의 설명문을 분석하였으며 연구 결과 및 개선 방안은 다음과 같았다. 첫째, 설명문 쓰기 과정은 쓰기 전 단계에서 아이디어를 모으고 내용을 구성하는 과정과 쓰기 본 단계에서 문장 및 단락 쓰기 과정을 모든 단원에서 제공하였으나 쓰기 후 단계에서 검토하고 수정하는 과정은 32개 단원 중 5개 단원은 구성하지 않아 미흡하였다. 둘째, 설명문 쓰기 활동은 내용 측면에서 일상과 학술적 쓰기 주제를 제공하였고 내용 생성과 구성을 위해 모든 단원에서 내용 도표나 개요표 등을 제공하여 긍정적인 결과를 나타냈다. 표현 측면에서 설명 방법(중복)으로 대조(8개 단원)>비교(7개 단원)>분류(6개 단원)>정의(5개 단원)>예시(4개 단원)>과정 분석(3개 단원), 내용 분석(3개 단원) 순으로 많이 사용하였고 묘사, 서사, 원인과 결과, 자료 보고 설명문 쓰기는 각각 1개 단원에서 사용하였다. 그러나 표현 측면에서 설명 방법에 대한 표현 학습 활동은 32개 단원 중 9개 단원에서 제공하지 않아 부족하였다. 셋째, 설명문 쓰기 개선 방안은 설명문 쓰기 과정에서 쓰기 후 단계와 설명문 쓰기 활동에서 표현 측면을 보완하는 것으로 3급 설명문 쓰기 지도 예시안을 제시하였고 도표를 활용하여 비교와 대조, 분류, 정의, 예시, 과정 분석, 내용 분석, 원인과 결과에 대한 표현 학습 활동자료를 구안하였다. 본 연구의 의의는 공통 한국어 교재와 교양 한국어 교재를 폭넓게 선정하여 설명문을 분석하였고 이를 토대로 한국어 학습자의 설명문 쓰기 개선 방안을 구체적으로 제안했다는 점이다.
This study aims to explore ways of improving expository writing with a focus on expository writing learning textbooks in order to improve writing skills which Korean language learners find it most difficult to acquire. For research, 11 Korean writing textbooks were examined and classified into units...
This study aims to explore ways of improving expository writing with a focus on expository writing learning textbooks in order to improve writing skills which Korean language learners find it most difficult to acquire. For research, 11 Korean writing textbooks were examined and classified into units of writing skills and expository writing, and 32 units of expository writing were analyzed. The study results and improvement measures are as follows. First, as for expository writing process, in all units, ideas were collected and content was organized before writing, sentences and paragraphs were written. However, in the stage after writing, review and correction were missing in five units. Second, in terms of content of expository writing, themes related to daily activities and academics were offered, and content diagrams or overview sheets were provided to create and compose content in all units, which is positive results. In terms of expression of expository writing (overlapped counting), contrast (8 units) was used the most, followed by comparison (7 units), classification (6 units), definition (5 units), examples (4 units), process analysis (3 units), and content analysis (3 units). Description, narration, cause and effect, and expository writing based on materials were used in one unit respectively. However, nine units did not provide expression skills, which is insufficient. Third, to improve expository writing, the stage after writing and expression skills need to be supplemented. This study presents the examples of instruction for expository writing (grade 3), and devises materials for expression learning regarding comparison, contrast, classification, definition, example, process analysis, content analysis, and cause and effect, using diagrams. This study is significant in that it analyzed expository writings that appear in a broad spectrum of common Korean textbooks and liberal arts Korean textbooks, and based on the analysis, presented ways of improving expository writing for Korean language learners.
This study aims to explore ways of improving expository writing with a focus on expository writing learning textbooks in order to improve writing skills which Korean language learners find it most difficult to acquire. For research, 11 Korean writing textbooks were examined and classified into units of writing skills and expository writing, and 32 units of expository writing were analyzed. The study results and improvement measures are as follows. First, as for expository writing process, in all units, ideas were collected and content was organized before writing, sentences and paragraphs were written. However, in the stage after writing, review and correction were missing in five units. Second, in terms of content of expository writing, themes related to daily activities and academics were offered, and content diagrams or overview sheets were provided to create and compose content in all units, which is positive results. In terms of expression of expository writing (overlapped counting), contrast (8 units) was used the most, followed by comparison (7 units), classification (6 units), definition (5 units), examples (4 units), process analysis (3 units), and content analysis (3 units). Description, narration, cause and effect, and expository writing based on materials were used in one unit respectively. However, nine units did not provide expression skills, which is insufficient. Third, to improve expository writing, the stage after writing and expression skills need to be supplemented. This study presents the examples of instruction for expository writing (grade 3), and devises materials for expression learning regarding comparison, contrast, classification, definition, example, process analysis, content analysis, and cause and effect, using diagrams. This study is significant in that it analyzed expository writings that appear in a broad spectrum of common Korean textbooks and liberal arts Korean textbooks, and based on the analysis, presented ways of improving expository writing for Korean language learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.