본 연구는 미용실을 방문하는 소비자의 소비가치가 선택속성 및 행동의도에 미치는 영향을 분석하여 변화하는 소비자의 소비 트렌드와 소비가치에 따른 미용실 서비스 방향과 마케팅 전략을 수립하기 위한 기초자료를 제시하는 데 목적이 있다. 연구목표를 달성하기 위하여 미용실을 이용하는 20대 이상의 소비자를 대상으로 ...
본 연구는 미용실을 방문하는 소비자의 소비가치가 선택속성 및 행동의도에 미치는 영향을 분석하여 변화하는 소비자의 소비 트렌드와 소비가치에 따른 미용실 서비스 방향과 마케팅 전략을 수립하기 위한 기초자료를 제시하는 데 목적이 있다. 연구목표를 달성하기 위하여 미용실을 이용하는 20대 이상의 소비자를 대상으로 온라인과 오프라인 설문 조사를 실시하였고, 총 387부를 최종 분석 자료로 활용하였으며 연구 자료의 분석은 통계 패키지 프로그램인 SPSS v. 21.0을 활용하였고 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계 분석 및 다중회귀 분석을 실시하였다. 연구결과, 인구통계학적 특성 중 연령대, 성별, 최종학력, 직업, 월평균 소득이 소비가치에 대해 유의미한 차이가 나타났으며, 선택속성 중 성별과 직업은 전문성과 가격, 연령대는 관계성, 최종학력은 전문성에 대해 월평균 소득은 가격에 유의미한 차이가 나타났다. 첫째, 소비가치가 선택속성에 미치는 영향을 분석한 결과, 전문성은 기능적 가치와 감정적 가치에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 사회적 가치는 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 관계성과 물리적 환경은 기능적 가치, 감정적 가치, 사회적 가치가 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 가격은 사회적 가치와 감정적 가치에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소비가치 유형이 추천의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 감정적 가치, 사회적 가치, 기능적 가치가 추천의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 소비가치 유형이 재방문 의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 기능적 가치, 감정적 가치가 재방문 의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회적 가치는 재방문 의도에 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 선택속성이 추천의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 관계성, 물리적 환경이 추천의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 전문성은 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 선택속성이 재방문 의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 전문성, 관계성, 물리적 환경이 재방문 의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 소비가치 유형과 선택속성이 미용 서비스 만족도에 미치는 영향을 분석한 결과, 소비가치 유형 중 사회적 가치와 감정적 가치가 미용 서비스 만족도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고 선택속성 중 전문성, 관계성, 물리적 환경이 만족도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 소비자의 소비가치와 선택속성은 미용실의 추천의도와 재방문 의도뿐만 아니라 만족도에도 영향을 미친다. 이러한 결과를 통해 사회적 소비가치를 지닌 소비자는 미용실에서 특별 대우 및 인정의 욕구로 만족을 얻기 때문에 서비스 방법에서 주의를 할 필요가 있으며, SNS를 활용한 디자이너의 꾸준한 소통뿐만 아니라 미용실의 품질과 서비스, 인테리어 등이 다양한 플랫폼을 통해 과시할 수 있는 수준이 된다면 더욱 만족을 느낄 수 있을 것이다. 또한 감정적, 기능적 소비가치를 지닌 소비자를 위해서는 심리적 편안함과 물리적인 미용실 서비스 품질의 고급화, 인테리어 효과 등을 고려한 미용실의 마케팅과 서비스 방법이 필요하며 시간 엄수, 자세한 시술설명 등의 친절과 배려를 통해 미용실과 디자이너에 대한 신뢰를 줄 필요성이 있다. 본 연구는 미용실을 이용하는 20대 이상의 소비자를 대상으로 하였기 때문에 향후 10대의 미용 소비가치도 알아볼 필요가 있을 것으로 사료되며, 국내 거주 중인 외국인을 대상으로 연구의 범위를 확대할 필요도 있다.
본 연구는 미용실을 방문하는 소비자의 소비가치가 선택속성 및 행동의도에 미치는 영향을 분석하여 변화하는 소비자의 소비 트렌드와 소비가치에 따른 미용실 서비스 방향과 마케팅 전략을 수립하기 위한 기초자료를 제시하는 데 목적이 있다. 연구목표를 달성하기 위하여 미용실을 이용하는 20대 이상의 소비자를 대상으로 온라인과 오프라인 설문 조사를 실시하였고, 총 387부를 최종 분석 자료로 활용하였으며 연구 자료의 분석은 통계 패키지 프로그램인 SPSS v. 21.0을 활용하였고 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계 분석 및 다중회귀 분석을 실시하였다. 연구결과, 인구통계학적 특성 중 연령대, 성별, 최종학력, 직업, 월평균 소득이 소비가치에 대해 유의미한 차이가 나타났으며, 선택속성 중 성별과 직업은 전문성과 가격, 연령대는 관계성, 최종학력은 전문성에 대해 월평균 소득은 가격에 유의미한 차이가 나타났다. 첫째, 소비가치가 선택속성에 미치는 영향을 분석한 결과, 전문성은 기능적 가치와 감정적 가치에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 사회적 가치는 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 관계성과 물리적 환경은 기능적 가치, 감정적 가치, 사회적 가치가 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 가격은 사회적 가치와 감정적 가치에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소비가치 유형이 추천의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 감정적 가치, 사회적 가치, 기능적 가치가 추천의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 소비가치 유형이 재방문 의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 기능적 가치, 감정적 가치가 재방문 의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회적 가치는 재방문 의도에 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 선택속성이 추천의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 관계성, 물리적 환경이 추천의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 전문성은 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 선택속성이 재방문 의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 전문성, 관계성, 물리적 환경이 재방문 의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 소비가치 유형과 선택속성이 미용 서비스 만족도에 미치는 영향을 분석한 결과, 소비가치 유형 중 사회적 가치와 감정적 가치가 미용 서비스 만족도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고 선택속성 중 전문성, 관계성, 물리적 환경이 만족도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 소비자의 소비가치와 선택속성은 미용실의 추천의도와 재방문 의도뿐만 아니라 만족도에도 영향을 미친다. 이러한 결과를 통해 사회적 소비가치를 지닌 소비자는 미용실에서 특별 대우 및 인정의 욕구로 만족을 얻기 때문에 서비스 방법에서 주의를 할 필요가 있으며, SNS를 활용한 디자이너의 꾸준한 소통뿐만 아니라 미용실의 품질과 서비스, 인테리어 등이 다양한 플랫폼을 통해 과시할 수 있는 수준이 된다면 더욱 만족을 느낄 수 있을 것이다. 또한 감정적, 기능적 소비가치를 지닌 소비자를 위해서는 심리적 편안함과 물리적인 미용실 서비스 품질의 고급화, 인테리어 효과 등을 고려한 미용실의 마케팅과 서비스 방법이 필요하며 시간 엄수, 자세한 시술설명 등의 친절과 배려를 통해 미용실과 디자이너에 대한 신뢰를 줄 필요성이 있다. 본 연구는 미용실을 이용하는 20대 이상의 소비자를 대상으로 하였기 때문에 향후 10대의 미용 소비가치도 알아볼 필요가 있을 것으로 사료되며, 국내 거주 중인 외국인을 대상으로 연구의 범위를 확대할 필요도 있다.
The purpose of this study is to present basic data for establishing the direction of beauty salon service and marketing strategies according to changing consumer consumption trends and consumption values by analyzing the impact of consumer consumption value on selecting attributes and behavioral int...
The purpose of this study is to present basic data for establishing the direction of beauty salon service and marketing strategies according to changing consumer consumption trends and consumption values by analyzing the impact of consumer consumption value on selecting attributes and behavioral intentions. In order to achieve the research goal, online and offline surveys were conducted on consumers in their 20s or older who use beauty salons. A total of 387 copies were used as final analysis data, and the research data used frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis. As a result of the study, there were significant differences in age, gender, final education, occupation, and monthly average income consumption value among demographic characteristics, and there was a significant difference among the selected attributes that gender and occupation are related to professionalism and price, age group is related to Relationship, the final education is related to professionalism, and average monthly income is related to price. First, as a result of the effect of consumption value on selecting attribute, expertise has a meaningful positive (+) effect on functional and emotional values. However, social values were found to have a significant negative effect. Relationship and physical environment were found to have a significant positive (+) effect on functional value, emotional value, and social value and It was found that price had a significant positive (+) effect on social and emotional values. Second, as a result of analyzing the effect of consumption value type on recommendation intention, emotional value, social value, and functional value were found to have a significant positive (+) effect on recommendation intention. Third, as a result of analyzing the effect of consumption value type on revisit intention, functional value and emotional value were found to have a significant positive (+) effect on revisit intention, and social value was found to have a significant negative (-) effect on revisit intention. Fourth, as a result of analyzing the effect of the selection propertiese on the recommendation intention, relationship and physical environment were found to have a significant positive (+) effect on recommendation intention, and expertise was found to have a significant negative (-) effect. Fifth, as a result of analyzing the effect of the selection attribute on the revisit intention, it was found that expertise, relationship, and physical environment had a significant positive (+) effect on revisit intention. Sixth, as a result of analyzing the effect of consumption value type and selection attribute on beauty service satisfaction, among the types of consumption value, social and emotional values were found to have a significant positive (+) effect on beauty service satisfaction, and among the selection attributes, professionalism, relationship, and physical environment were found to have a significant positive (+) effect on satisfaction. In other words, consumer consumption value and selection attributes affect not only the recommendation intention and revisit intention of the beauty salon but also the satisfaction. Through these results, consumers with social consumption value need to pay attention to the service method because they are satisfied with the desire for special treatment and recognition at hair salons, and if the quality, service, and interior of hair salons can be displayed through various platforms as well as the steady communication of designers using SNS. In addition, consumers with emotional and functional consumption values need marketing and service methods considering psychological comfort, physical beauty salon service quality, and interior effects, and need to give trust in beauty salons and designers through kindness and consideration such as punctuality and detailed procedure explanations. Since this study targeted consumers in their 20s or older who use beauty salons, it is considered necessary to investigate the beauty consumption value of teenagers in the future, and it is also necessary to expand the scope of the study to foreigners living in Korea.
The purpose of this study is to present basic data for establishing the direction of beauty salon service and marketing strategies according to changing consumer consumption trends and consumption values by analyzing the impact of consumer consumption value on selecting attributes and behavioral intentions. In order to achieve the research goal, online and offline surveys were conducted on consumers in their 20s or older who use beauty salons. A total of 387 copies were used as final analysis data, and the research data used frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis. As a result of the study, there were significant differences in age, gender, final education, occupation, and monthly average income consumption value among demographic characteristics, and there was a significant difference among the selected attributes that gender and occupation are related to professionalism and price, age group is related to Relationship, the final education is related to professionalism, and average monthly income is related to price. First, as a result of the effect of consumption value on selecting attribute, expertise has a meaningful positive (+) effect on functional and emotional values. However, social values were found to have a significant negative effect. Relationship and physical environment were found to have a significant positive (+) effect on functional value, emotional value, and social value and It was found that price had a significant positive (+) effect on social and emotional values. Second, as a result of analyzing the effect of consumption value type on recommendation intention, emotional value, social value, and functional value were found to have a significant positive (+) effect on recommendation intention. Third, as a result of analyzing the effect of consumption value type on revisit intention, functional value and emotional value were found to have a significant positive (+) effect on revisit intention, and social value was found to have a significant negative (-) effect on revisit intention. Fourth, as a result of analyzing the effect of the selection propertiese on the recommendation intention, relationship and physical environment were found to have a significant positive (+) effect on recommendation intention, and expertise was found to have a significant negative (-) effect. Fifth, as a result of analyzing the effect of the selection attribute on the revisit intention, it was found that expertise, relationship, and physical environment had a significant positive (+) effect on revisit intention. Sixth, as a result of analyzing the effect of consumption value type and selection attribute on beauty service satisfaction, among the types of consumption value, social and emotional values were found to have a significant positive (+) effect on beauty service satisfaction, and among the selection attributes, professionalism, relationship, and physical environment were found to have a significant positive (+) effect on satisfaction. In other words, consumer consumption value and selection attributes affect not only the recommendation intention and revisit intention of the beauty salon but also the satisfaction. Through these results, consumers with social consumption value need to pay attention to the service method because they are satisfied with the desire for special treatment and recognition at hair salons, and if the quality, service, and interior of hair salons can be displayed through various platforms as well as the steady communication of designers using SNS. In addition, consumers with emotional and functional consumption values need marketing and service methods considering psychological comfort, physical beauty salon service quality, and interior effects, and need to give trust in beauty salons and designers through kindness and consideration such as punctuality and detailed procedure explanations. Since this study targeted consumers in their 20s or older who use beauty salons, it is considered necessary to investigate the beauty consumption value of teenagers in the future, and it is also necessary to expand the scope of the study to foreigners living in Korea.
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