본 연구의 목적은 경기도에 재직중인 초등학교 교사를 대상으로 팔로워십 유형을 분석하고 이에 따른 직무만족 및 직무몰입의 차이를 실증적으로 살펴보는 것이다. 이러한 연구결과를 달성하기 위해 본 연구에서는 경기도 초등학교 교사를 대상으로 2023년 5월 23일부터 5월 24일까지 2일 동안 Moaform 설문지를 활용하여 온라인 설문을 진행하였다. 수집된 258부의 응답 중 불성실한 응답을 제외하고 총 222부를 최종 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 사용하여 유형 분류, ...
본 연구의 목적은 경기도에 재직중인 초등학교 교사를 대상으로 팔로워십 유형을 분석하고 이에 따른 직무만족 및 직무몰입의 차이를 실증적으로 살펴보는 것이다. 이러한 연구결과를 달성하기 위해 본 연구에서는 경기도 초등학교 교사를 대상으로 2023년 5월 23일부터 5월 24일까지 2일 동안 Moaform 설문지를 활용하여 온라인 설문을 진행하였다. 수집된 258부의 응답 중 불성실한 응답을 제외하고 총 222부를 최종 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 사용하여 유형 분류, 탐색적 요인분석, 기술통계분석, 상관관계 분석을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 초등학교 교사의 팔로워십 유형은 모범형과 기타유형으로 구분되었다. 둘째, 모범형 팔로워는 기타유형의 팔로워에 비해 직무만족과 직무몰입이 높으며 그 차이는 통계적으로 유의함을 확인하였다. 연구결과를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 경기도 초등학교 교사의 다수는 모범형 팔로워에 해당한다. 둘째, 모범형 팔로워인 초등학교 교사는 기타유형의 초등학교 교사보다 직무에 대한 만족이 높다. 셋째, 모범형 팔로워인 초등학교 교사는 기타유형의 초등학교 교사들에 비해 직무에 대해서 더 큰 만족을 보인다. 본 연구의 결과를 바탕으로 하는 실천적 함의는 다음과 같다. 철째, 타 유형의 팔로워십을 가진 초등학교 교사들이 모범형 팔로워십을 함양하여 직무를 수행하는 과정에서 적극적으로 발휘할 수 있는 환경이 조성되어야 한다. 둘째, 초등학교 교사들의 독립적이고 비판적인 사고와 적극적이고 능동적인 행동을 바탕으로 주어진 업무를 해결하려는 시도를 장려해야 하며 이러한 행동의 과정에서 주변에 대해 긍정적인 지지를 느낄 수 있도록 해야한다.
본 연구의 목적은 경기도에 재직중인 초등학교 교사를 대상으로 팔로워십 유형을 분석하고 이에 따른 직무만족 및 직무몰입의 차이를 실증적으로 살펴보는 것이다. 이러한 연구결과를 달성하기 위해 본 연구에서는 경기도 초등학교 교사를 대상으로 2023년 5월 23일부터 5월 24일까지 2일 동안 Moaform 설문지를 활용하여 온라인 설문을 진행하였다. 수집된 258부의 응답 중 불성실한 응답을 제외하고 총 222부를 최종 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 사용하여 유형 분류, 탐색적 요인분석, 기술통계분석, 상관관계 분석을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 초등학교 교사의 팔로워십 유형은 모범형과 기타유형으로 구분되었다. 둘째, 모범형 팔로워는 기타유형의 팔로워에 비해 직무만족과 직무몰입이 높으며 그 차이는 통계적으로 유의함을 확인하였다. 연구결과를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 경기도 초등학교 교사의 다수는 모범형 팔로워에 해당한다. 둘째, 모범형 팔로워인 초등학교 교사는 기타유형의 초등학교 교사보다 직무에 대한 만족이 높다. 셋째, 모범형 팔로워인 초등학교 교사는 기타유형의 초등학교 교사들에 비해 직무에 대해서 더 큰 만족을 보인다. 본 연구의 결과를 바탕으로 하는 실천적 함의는 다음과 같다. 철째, 타 유형의 팔로워십을 가진 초등학교 교사들이 모범형 팔로워십을 함양하여 직무를 수행하는 과정에서 적극적으로 발휘할 수 있는 환경이 조성되어야 한다. 둘째, 초등학교 교사들의 독립적이고 비판적인 사고와 적극적이고 능동적인 행동을 바탕으로 주어진 업무를 해결하려는 시도를 장려해야 하며 이러한 행동의 과정에서 주변에 대해 긍정적인 지지를 느낄 수 있도록 해야한다.
The purpose of this study is to analyze the types of followership for elementary school teachers working in Gyeonggi-do and empirically examine the differences in job satisfaction and job immersion accordingly. In order to achieve these research results, this study conducted an online survey of elem...
The purpose of this study is to analyze the types of followership for elementary school teachers working in Gyeonggi-do and empirically examine the differences in job satisfaction and job immersion accordingly. In order to achieve these research results, this study conducted an online survey of elementary school teachers in Gyeonggi-do for two days from May 23 to May 24, 2023, using the Moaform questionnaire. A total of 222 copies of the 258 responses collected were used for the final analysis, excluding unfaithful responses. Type classification, exploratory factor analysis, descriptive statistical analysis, and correlation analysis were performed on the collected data using the SPSS 26.0 program. As a result of the study, first, the types of followership of elementary school teachers were divided into model types and other types. Second, it was confirmed that model followers had higher job satisfaction and job commitment than other types of followers, and the difference was statistically significant. The conclusions drawn from the research results are as follows. First, the majority of elementary school teachers in Gyeonggi-do are exemplary followers. Second, elementary school teachers, who are exemplary followers, have higher job satisfaction than other types of elementary school teachers. Third, elementary school teachers, who are exemplary followers, show greater satisfaction with their jobs than other types of elementary school teachers. The practical implications based on the results of this study are as follows. Finally, an environment should be created in which elementary school teachers with other types of followership can actively demonstrate in the process of performing their duties by cultivating exemplary followership. Second, attempts to solve a given task based on independent, critical thinking and active behavior of elementary school teachers should be encouraged, and positive support for the surroundings should be felt in the process of these actions.
The purpose of this study is to analyze the types of followership for elementary school teachers working in Gyeonggi-do and empirically examine the differences in job satisfaction and job immersion accordingly. In order to achieve these research results, this study conducted an online survey of elementary school teachers in Gyeonggi-do for two days from May 23 to May 24, 2023, using the Moaform questionnaire. A total of 222 copies of the 258 responses collected were used for the final analysis, excluding unfaithful responses. Type classification, exploratory factor analysis, descriptive statistical analysis, and correlation analysis were performed on the collected data using the SPSS 26.0 program. As a result of the study, first, the types of followership of elementary school teachers were divided into model types and other types. Second, it was confirmed that model followers had higher job satisfaction and job commitment than other types of followers, and the difference was statistically significant. The conclusions drawn from the research results are as follows. First, the majority of elementary school teachers in Gyeonggi-do are exemplary followers. Second, elementary school teachers, who are exemplary followers, have higher job satisfaction than other types of elementary school teachers. Third, elementary school teachers, who are exemplary followers, show greater satisfaction with their jobs than other types of elementary school teachers. The practical implications based on the results of this study are as follows. Finally, an environment should be created in which elementary school teachers with other types of followership can actively demonstrate in the process of performing their duties by cultivating exemplary followership. Second, attempts to solve a given task based on independent, critical thinking and active behavior of elementary school teachers should be encouraged, and positive support for the surroundings should be felt in the process of these actions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.