[학위논문]장애인복지관 종사자의 감정노동이 직무만족에 미치는 영향 : 자기효능감, 소명의식 매개효과 The Effect of Emotional Labor of Disabled Welfare Center Workers on Job Satisfaction :Mediating Effects of Self—Efficacy and Calling원문보기
휴먼서비스의 감정요소가 핵심을 이루는 장애인복지관 종사자들의 감정노동 수행으로 특수한 환경과 상황에 입각한 근무적 특징에 있어 그들의 직업에 의해 경험하는 감정노동이 직무만족에 어떻게 영향을 미치는가를 검증하고자 한다. 본 연구는 장애인복지관 종사자에게 정서적 고갈 또는 스트레스와 같은 부정적 영향을 미치는 것을 연구한 선행연구와 차별화하여 감정노동의 긍정적 정서 하위변인들을 고려하여 연구하였다. 종사자들의 ...
휴먼서비스의 감정요소가 핵심을 이루는 장애인복지관 종사자들의 감정노동 수행으로 특수한 환경과 상황에 입각한 근무적 특징에 있어 그들의 직업에 의해 경험하는 감정노동이 직무만족에 어떻게 영향을 미치는가를 검증하고자 한다. 본 연구는 장애인복지관 종사자에게 정서적 고갈 또는 스트레스와 같은 부정적 영향을 미치는 것을 연구한 선행연구와 차별화하여 감정노동의 긍정적 정서 하위변인들을 고려하여 연구하였다. 종사자들의 자기효능감과 소명의식이 매개역할을 하는지 검증을 통하여 장애인복지관 종사자들의 감정노동에서 발생되는 문제점을 완화시키고 직무만족을 높일 수 있는 방안 및 지원을 위한 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 본 연구를 위한 자료 수집은 서울·경기 지역의 장애인복지관에서 본 연구자가 직접 조사하거나, 각 기관의 기관장 및 담당자에게 사전 동의를 구하고 설문 조사하였다. 2022년 3월부터 2022년 5월까지 설문을 실시하였으며, 총 400부의 설문지를 배포하였고 이중 미회수 되거나 불성실하게 응답한 42부를 제외 한 총 358부를 자료 분석에 활용하였다. 연구의 분석을 위하여 통계 프로그램 SPSS 23.0을 활용하였으며, 모든 분석에서 통계적 유의수준은 0.05로 설정하고 유의도를 제시하였다. 분석방법은 독립표본 t-검증과 일원분산분석(one-way ANOVA), 회귀분석, 기술통계분석, 신뢰도분석을 실시하였다. 또한 매개효과는 Baron & Kenny(1986)가 제안한 절차에 따라 3단계 매개효과 분석방법을 통한 가설 검증결과를 제시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 감정노동의 대인관계는 직무만족의 직무자체와 동료에 긍정적 영향을, 의사소통은 동료에 긍정적인 영향을 미쳤으며 감정적 노력은 직무자체, 보수수준, 승진제도, 상사에 긍정적 영향을 미쳤다. 안녕을 위한 책임감으로는 직무자체와 동료에 긍정적 영향을 미치는 반면, 보수와 승진제도에는 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 감정노동의 의사소통과 감정적 노력은 자기효능감에 긍정적 영향을 미치는 반면 대인관계와 안녕을 위한 책임감은 자기효능감에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 감정노동의 대인관계, 감정적 노력, 안녕을 위한 책임감은 소명의식에 영향을 미치는 반면 의사소통과 소명의식과의 관계에서는 유의미한 관계가 나타나지 않았다. 넷째, 자기효능감은 직무만족의 직무자체와 동료에 긍정적인 영향을 미치는 반면 보수수준, 승진제도, 상사에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 소명의식은 직무만족의 직무자체, 보수수준, 승진제도, 상사, 동료 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 자기효능감이 감정노동과 직무만족에 매개역할의 관계에서 부정적 영향을 미쳤으나 자기효능감의 부분매개 중 긍정적 효능감은 감정노동과 직무만족에 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 일곱째, 소명의식이 감정노동과 직무만족에 매개역할의 관계에서 일의 가치감, 일을 통한 목적지향, 천직의식, 기여와 헌신동기, 이타행동 모두 충분한 매개역할을 하고 있음이 나타났다. 이러한 연구결과를 통하여 장애인복지관 종사자의 감정노동과 자기효능감, 소명의식, 직무만족 간의 관계를 통해 중요한 변수임을 확인하였다. 연구결과에 따르면 장애인복지관 종사자 내면의 진실한 행동경험을 측면으로 연구한 감정노동이 자신의 업무에 있어 자기효능감과 소명의식이 직무만족으로 이어지게 되는 점을 검증하였다. 이에 감정노동자로서 직무만족을 높이기 위한 직무 및 제도적 개선 방안에 대한 중요성을 제언하였다. 더불어 특수한 환경에 노출되어 있는 종사자들의 직무만족을 높이기 위하여 긍정적 정서를 함양한 감정노동으로 이에 따른 제도적 환경보완 및 향상이 필요하다는 것을 제언하였다.
주요어: 장애인복지관 종사자, 감정노동, 직무만족, 자기효능감, 소명의식
휴먼서비스의 감정요소가 핵심을 이루는 장애인복지관 종사자들의 감정노동 수행으로 특수한 환경과 상황에 입각한 근무적 특징에 있어 그들의 직업에 의해 경험하는 감정노동이 직무만족에 어떻게 영향을 미치는가를 검증하고자 한다. 본 연구는 장애인복지관 종사자에게 정서적 고갈 또는 스트레스와 같은 부정적 영향을 미치는 것을 연구한 선행연구와 차별화하여 감정노동의 긍정적 정서 하위변인들을 고려하여 연구하였다. 종사자들의 자기효능감과 소명의식이 매개역할을 하는지 검증을 통하여 장애인복지관 종사자들의 감정노동에서 발생되는 문제점을 완화시키고 직무만족을 높일 수 있는 방안 및 지원을 위한 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 본 연구를 위한 자료 수집은 서울·경기 지역의 장애인복지관에서 본 연구자가 직접 조사하거나, 각 기관의 기관장 및 담당자에게 사전 동의를 구하고 설문 조사하였다. 2022년 3월부터 2022년 5월까지 설문을 실시하였으며, 총 400부의 설문지를 배포하였고 이중 미회수 되거나 불성실하게 응답한 42부를 제외 한 총 358부를 자료 분석에 활용하였다. 연구의 분석을 위하여 통계 프로그램 SPSS 23.0을 활용하였으며, 모든 분석에서 통계적 유의수준은 0.05로 설정하고 유의도를 제시하였다. 분석방법은 독립표본 t-검증과 일원분산분석(one-way ANOVA), 회귀분석, 기술통계분석, 신뢰도분석을 실시하였다. 또한 매개효과는 Baron & Kenny(1986)가 제안한 절차에 따라 3단계 매개효과 분석방법을 통한 가설 검증결과를 제시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 감정노동의 대인관계는 직무만족의 직무자체와 동료에 긍정적 영향을, 의사소통은 동료에 긍정적인 영향을 미쳤으며 감정적 노력은 직무자체, 보수수준, 승진제도, 상사에 긍정적 영향을 미쳤다. 안녕을 위한 책임감으로는 직무자체와 동료에 긍정적 영향을 미치는 반면, 보수와 승진제도에는 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 감정노동의 의사소통과 감정적 노력은 자기효능감에 긍정적 영향을 미치는 반면 대인관계와 안녕을 위한 책임감은 자기효능감에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 감정노동의 대인관계, 감정적 노력, 안녕을 위한 책임감은 소명의식에 영향을 미치는 반면 의사소통과 소명의식과의 관계에서는 유의미한 관계가 나타나지 않았다. 넷째, 자기효능감은 직무만족의 직무자체와 동료에 긍정적인 영향을 미치는 반면 보수수준, 승진제도, 상사에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 소명의식은 직무만족의 직무자체, 보수수준, 승진제도, 상사, 동료 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 자기효능감이 감정노동과 직무만족에 매개역할의 관계에서 부정적 영향을 미쳤으나 자기효능감의 부분매개 중 긍정적 효능감은 감정노동과 직무만족에 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 일곱째, 소명의식이 감정노동과 직무만족에 매개역할의 관계에서 일의 가치감, 일을 통한 목적지향, 천직의식, 기여와 헌신동기, 이타행동 모두 충분한 매개역할을 하고 있음이 나타났다. 이러한 연구결과를 통하여 장애인복지관 종사자의 감정노동과 자기효능감, 소명의식, 직무만족 간의 관계를 통해 중요한 변수임을 확인하였다. 연구결과에 따르면 장애인복지관 종사자 내면의 진실한 행동경험을 측면으로 연구한 감정노동이 자신의 업무에 있어 자기효능감과 소명의식이 직무만족으로 이어지게 되는 점을 검증하였다. 이에 감정노동자로서 직무만족을 높이기 위한 직무 및 제도적 개선 방안에 대한 중요성을 제언하였다. 더불어 특수한 환경에 노출되어 있는 종사자들의 직무만족을 높이기 위하여 긍정적 정서를 함양한 감정노동으로 이에 따른 제도적 환경보완 및 향상이 필요하다는 것을 제언하였다.
It is intended to verify how emotional labor experienced by human services affects job satisfaction in terms of work characteristics based on special environments and situations by performing emotional labor of workers at welfare centers for the disabled, which are at the core. This study was conduc...
It is intended to verify how emotional labor experienced by human services affects job satisfaction in terms of work characteristics based on special environments and situations by performing emotional labor of workers at welfare centers for the disabled, which are at the core. This study was conducted in consideration of the positive emotional sub-variables of emotional labor, differentiating from previous studies that studied negative effects such as emotional exhaustion or stress on workers at welfare centers for the disabled. It is intended to provide basic data for measures and support to alleviate problems arising from emotional labor and increase job satisfaction of workers at welfare centers for the disabled by verifying whether workers' self-efficacy and sense of calling play a mediating role. Data collection for this study was directly investigated by this researcher at the Welfare Center for the Disabled in Seoul and Gyeonggi-do, or asked for prior consent from the head of each institution and the person in charge. The survey was conducted from March 2022 to May 2022, and a total of 400 questionnaires were distributed, of which a total of 358 copies were used for data analysis, excluding 42 copies that were not recovered or responded faithfully. For the analysis of the study, the statistical program SPSS 23.0 was used, and in all analyses, the statistical significance level was set to 0.05 and the significance was presented. As for the analysis method, independent sample t-verification and one-way ANOVA, regression analysis, descriptive statistical analysis, and reliability analysis were conducted. In addition, the mediating effect presented the results of hypothesis verification through a three-step mediating effect analysis method in accordance with the procedure proposed by Baron & Kenny (1986). The results of this study are as follows. First, the interpersonal relationship of emotional labor had a positive effect on the job itself and colleagues of job satisfaction, communication had a positive effect on colleagues, and emotional efforts had a positive effect on the job itself, remuneration level, promotion system, and boss. Responsibility for well-being was found to have a positive effect on the job itself and colleagues, while it had a negative effect on the remuneration and promotion system. Second, it was found that communication and emotional efforts of emotional labor had a positive effect on self-efficacy, while responsibility for interpersonal relationships and well-being did not affect self-efficacy. Third, while emotional labor's interpersonal relationship, emotional effort, and responsibility for well-being affect the sense of calling, there was no significant relationship between communication and the sense of calling. Fourth, self-efficacy was found to have a positive effect on the job itself and colleagues of job satisfaction, but not on the level of remuneration, promotion system, and boss. Fifth, the sense of vocation was found to have a positive effect on the job itself, the level of remuneration, the promotion system, the boss, and colleagues of job satisfaction. Sixth, self-efficacy had a negative effect on the relationship between emotional labor and job satisfaction, but among the partial mediators of self-efficacy, positive efficacy played a mediating role in emotional labor and job satisfaction. Seventh, in the relationship between emotional labor and job satisfaction, a sense of work value, purpose-oriented through work, vocation consciousness, contribution and dedication motivation, and altruism all play a sufficient mediating role. Through the results of these studies, it was confirmed that it was an important variable through the relationship between emotional labor, self-efficacy, calling consciousness, and job satisfaction of workers at welfare centers for the disabled. According to the results of the study, it was verified that emotional labor, which studied the true behavioral experience of workers at welfare centers for the disabled, leads to self-efficacy and sense of vocation in their work. Accordingly, as an emotional worker, the importance of job and institutional improvement measures to increase job satisfaction was suggested. In addition, it was suggested that it is necessary to supplement and improve the institutional environment accordingly through emotional labor that fosters positive emotions in order to increase job satisfaction of workers exposed to a special environment.
Keywords: Workers at Welfare Centers for the Disabled, Emotional Labor, Job Satisfaction, Self-Efficacy, Calling.
It is intended to verify how emotional labor experienced by human services affects job satisfaction in terms of work characteristics based on special environments and situations by performing emotional labor of workers at welfare centers for the disabled, which are at the core. This study was conducted in consideration of the positive emotional sub-variables of emotional labor, differentiating from previous studies that studied negative effects such as emotional exhaustion or stress on workers at welfare centers for the disabled. It is intended to provide basic data for measures and support to alleviate problems arising from emotional labor and increase job satisfaction of workers at welfare centers for the disabled by verifying whether workers' self-efficacy and sense of calling play a mediating role. Data collection for this study was directly investigated by this researcher at the Welfare Center for the Disabled in Seoul and Gyeonggi-do, or asked for prior consent from the head of each institution and the person in charge. The survey was conducted from March 2022 to May 2022, and a total of 400 questionnaires were distributed, of which a total of 358 copies were used for data analysis, excluding 42 copies that were not recovered or responded faithfully. For the analysis of the study, the statistical program SPSS 23.0 was used, and in all analyses, the statistical significance level was set to 0.05 and the significance was presented. As for the analysis method, independent sample t-verification and one-way ANOVA, regression analysis, descriptive statistical analysis, and reliability analysis were conducted. In addition, the mediating effect presented the results of hypothesis verification through a three-step mediating effect analysis method in accordance with the procedure proposed by Baron & Kenny (1986). The results of this study are as follows. First, the interpersonal relationship of emotional labor had a positive effect on the job itself and colleagues of job satisfaction, communication had a positive effect on colleagues, and emotional efforts had a positive effect on the job itself, remuneration level, promotion system, and boss. Responsibility for well-being was found to have a positive effect on the job itself and colleagues, while it had a negative effect on the remuneration and promotion system. Second, it was found that communication and emotional efforts of emotional labor had a positive effect on self-efficacy, while responsibility for interpersonal relationships and well-being did not affect self-efficacy. Third, while emotional labor's interpersonal relationship, emotional effort, and responsibility for well-being affect the sense of calling, there was no significant relationship between communication and the sense of calling. Fourth, self-efficacy was found to have a positive effect on the job itself and colleagues of job satisfaction, but not on the level of remuneration, promotion system, and boss. Fifth, the sense of vocation was found to have a positive effect on the job itself, the level of remuneration, the promotion system, the boss, and colleagues of job satisfaction. Sixth, self-efficacy had a negative effect on the relationship between emotional labor and job satisfaction, but among the partial mediators of self-efficacy, positive efficacy played a mediating role in emotional labor and job satisfaction. Seventh, in the relationship between emotional labor and job satisfaction, a sense of work value, purpose-oriented through work, vocation consciousness, contribution and dedication motivation, and altruism all play a sufficient mediating role. Through the results of these studies, it was confirmed that it was an important variable through the relationship between emotional labor, self-efficacy, calling consciousness, and job satisfaction of workers at welfare centers for the disabled. According to the results of the study, it was verified that emotional labor, which studied the true behavioral experience of workers at welfare centers for the disabled, leads to self-efficacy and sense of vocation in their work. Accordingly, as an emotional worker, the importance of job and institutional improvement measures to increase job satisfaction was suggested. In addition, it was suggested that it is necessary to supplement and improve the institutional environment accordingly through emotional labor that fosters positive emotions in order to increase job satisfaction of workers exposed to a special environment.
Keywords: Workers at Welfare Centers for the Disabled, Emotional Labor, Job Satisfaction, Self-Efficacy, Calling.
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