과학기술의 끊임없는 발전에 따라 사람들의 생활수준은 점차 향상되고 있다. 상품에 대한 사용자의 수요는 기존의 기능 위주에서 오늘날의 감성적 수요 중심으로 옮겨가기에 이르렀다. 최근 한국 뿐 아니라 세계의 전반적인 생활수준 향상과 국제적인 골프 대중화로 골프 사용자가 지속적으로 증가하면서 골프용품의 수요도 점차 증가하고 있으며 그 중에서도 골프퍼터는 골프용품 가운데 사용빈도가 가장 많은 도구이며 골프퍼터의 외관 디자인에 대한 디자인도 가장 기본적인 것에 머물러 있는 것이 사실이다. 본 연구는 감성공학과 ...
과학기술의 끊임없는 발전에 따라 사람들의 생활수준은 점차 향상되고 있다. 상품에 대한 사용자의 수요는 기존의 기능 위주에서 오늘날의 감성적 수요 중심으로 옮겨가기에 이르렀다. 최근 한국 뿐 아니라 세계의 전반적인 생활수준 향상과 국제적인 골프 대중화로 골프 사용자가 지속적으로 증가하면서 골프용품의 수요도 점차 증가하고 있으며 그 중에서도 골프퍼터는 골프용품 가운데 사용빈도가 가장 많은 도구이며 골프퍼터의 외관 디자인에 대한 디자인도 가장 기본적인 것에 머물러 있는 것이 사실이다. 본 연구는 감성공학과 인간공학을 중심으로 골프퍼터에 대한 감성적 조형 디자인을 구현함으로써 사용자의 골프퍼터 사용성을 높이고자 한다. 본 논문은 감성공학과 인간공학 관련 연구 이론을 정리하여 현재 골프퍼터 디자인에 대한 관련 연구의 포인트 및 한계점을 분석하였으며 이러한 분석을 바탕으로 연구된 성과는 2023년 4월경 한국콘텐츠학회에 “KANO 감성추출 요소를 활용한 골프퍼트 제품조형 연구” 논문으로 투고하여 우수논문으로 선정된 것을 학위 논문과 연결하여 진행하였음을 미리 밝혀둔다. 이러한 투고를 바탕으로 한 학회논문의 심사자 심사평을 바탕으로 향후연구를 추가 연결하여 좀 더 체계적으로 학위연구를 확립하고자 하였다. 본 논문의 학문적 성과는 다음과 같이 연구되었다. 첫째, 시중에 나온 골프퍼터 종류, 색상, 구성, 재질, 도안 등을 연구하여 골프퍼터의 각종 유형과 조형적 기능을 파악하고 골프퍼터 생산에 관련된 여러 가지 규칙과 제한을 연구하였다. 아울러 사용자의 움직임과 사회적 교류 등 여러 가지 방면을 분석함으로써 사용자 수요를 이해하고 감성공학적 디자인을 조형디자인으로 구현할 수 있도록 연구하였다. 둘째, 설문조사에서 그룹 토의 방식을 통해 사용자를 대상으로 감성공학적 실험을 실시하여, 감성의 의미 측면에서는 우아함, 디자인, 간략함, 안정성, 날렵함, 섬세함 등 6개 그룹의 의미를 도출하였다. 셋째, 시장성 인터넷 등 여러 경로를 통해 대표적인 상품 견본을 선정한 후 감성의 의미와 상품 견본을 관련 지어 감성 면에서 가장 높은 점수를 받은 견본 디자인의 특징을 분석하였다. 네째, KANO 모형에 기반 한 사용자 리서치를 통해 도출한 사용자 수요 등급과 감성의 의미를 관련 지어 사용자의 당면한 수요에 대응하는 감성의 의미를 도출 하였으며 이러한 도출기반은 안정성, 일원적 수요에 대응하는 것으로 연결 되였으며, 우아함, 디자인, 섬세함, 매력적 수요에 대응하는 것으로, 날렵함, 무관심 수요에 대응하는 것은 간략함으로 연결되어 도출되었음을 밝힌다.
제품디자인 개발 과정에서 필히 나타나는 필연적 수요>일원적 수요>매력적 수요의 원칙에 따라 진행되고 있다. 이러한 수요에 대한 디자인 개발은 인간공학의 인체 크기를 반영하여 안정형 디자인으로 표현되고 있으며, 일원적 수요는 감성의 의미에 관한 상품에서 디자인 요소를 추출하여 합리적이고 창의적인 방식으로 개발하였다. 이러한 연구 성과를 바탕으로 개발된 디자인 조형은 상품디자인 평가를 통해 종합적인 유선형 형태로 개발되었다. 본 연구는 감성공학, 인간공학과 상품디자인 결합에 참고할 수 있는 방향을 제시하며 디자인 이론 연구와 상품 개발을 긴밀히 결합한 조형적 작품으로 연구 성과를 도출하였다.
과학기술의 끊임없는 발전에 따라 사람들의 생활수준은 점차 향상되고 있다. 상품에 대한 사용자의 수요는 기존의 기능 위주에서 오늘날의 감성적 수요 중심으로 옮겨가기에 이르렀다. 최근 한국 뿐 아니라 세계의 전반적인 생활수준 향상과 국제적인 골프 대중화로 골프 사용자가 지속적으로 증가하면서 골프용품의 수요도 점차 증가하고 있으며 그 중에서도 골프퍼터는 골프용품 가운데 사용빈도가 가장 많은 도구이며 골프퍼터의 외관 디자인에 대한 디자인도 가장 기본적인 것에 머물러 있는 것이 사실이다. 본 연구는 감성공학과 인간공학을 중심으로 골프퍼터에 대한 감성적 조형 디자인을 구현함으로써 사용자의 골프퍼터 사용성을 높이고자 한다. 본 논문은 감성공학과 인간공학 관련 연구 이론을 정리하여 현재 골프퍼터 디자인에 대한 관련 연구의 포인트 및 한계점을 분석하였으며 이러한 분석을 바탕으로 연구된 성과는 2023년 4월경 한국콘텐츠학회에 “KANO 감성추출 요소를 활용한 골프퍼트 제품조형 연구” 논문으로 투고하여 우수논문으로 선정된 것을 학위 논문과 연결하여 진행하였음을 미리 밝혀둔다. 이러한 투고를 바탕으로 한 학회논문의 심사자 심사평을 바탕으로 향후연구를 추가 연결하여 좀 더 체계적으로 학위연구를 확립하고자 하였다. 본 논문의 학문적 성과는 다음과 같이 연구되었다. 첫째, 시중에 나온 골프퍼터 종류, 색상, 구성, 재질, 도안 등을 연구하여 골프퍼터의 각종 유형과 조형적 기능을 파악하고 골프퍼터 생산에 관련된 여러 가지 규칙과 제한을 연구하였다. 아울러 사용자의 움직임과 사회적 교류 등 여러 가지 방면을 분석함으로써 사용자 수요를 이해하고 감성공학적 디자인을 조형디자인으로 구현할 수 있도록 연구하였다. 둘째, 설문조사에서 그룹 토의 방식을 통해 사용자를 대상으로 감성공학적 실험을 실시하여, 감성의 의미 측면에서는 우아함, 디자인, 간략함, 안정성, 날렵함, 섬세함 등 6개 그룹의 의미를 도출하였다. 셋째, 시장성 인터넷 등 여러 경로를 통해 대표적인 상품 견본을 선정한 후 감성의 의미와 상품 견본을 관련 지어 감성 면에서 가장 높은 점수를 받은 견본 디자인의 특징을 분석하였다. 네째, KANO 모형에 기반 한 사용자 리서치를 통해 도출한 사용자 수요 등급과 감성의 의미를 관련 지어 사용자의 당면한 수요에 대응하는 감성의 의미를 도출 하였으며 이러한 도출기반은 안정성, 일원적 수요에 대응하는 것으로 연결 되였으며, 우아함, 디자인, 섬세함, 매력적 수요에 대응하는 것으로, 날렵함, 무관심 수요에 대응하는 것은 간략함으로 연결되어 도출되었음을 밝힌다.
제품디자인 개발 과정에서 필히 나타나는 필연적 수요>일원적 수요>매력적 수요의 원칙에 따라 진행되고 있다. 이러한 수요에 대한 디자인 개발은 인간공학의 인체 크기를 반영하여 안정형 디자인으로 표현되고 있으며, 일원적 수요는 감성의 의미에 관한 상품에서 디자인 요소를 추출하여 합리적이고 창의적인 방식으로 개발하였다. 이러한 연구 성과를 바탕으로 개발된 디자인 조형은 상품디자인 평가를 통해 종합적인 유선형 형태로 개발되었다. 본 연구는 감성공학, 인간공학과 상품디자인 결합에 참고할 수 있는 방향을 제시하며 디자인 이론 연구와 상품 개발을 긴밀히 결합한 조형적 작품으로 연구 성과를 도출하였다.
With the continuous development of science and technology, people's living standards are gradually improving. Users' demand for products has shifted from function-oriented to today's emotional demand. Recently, the demand for golf equipment is gradually increasing as the number of golf users co...
With the continuous development of science and technology, people's living standards are gradually improving. Users' demand for products has shifted from function-oriented to today's emotional demand. Recently, the demand for golf equipment is gradually increasing as the number of golf users continues to increase not only in Korea but also in the world due to the improvement in living standards and the popularization of golf internationally. Among them, the golf putter is the most frequently used tool among golf equipment, and it is true that the exterior design of the golf putter remains the most basic. This study aims to increase the user's usability of golf putters by realizing emotional plastic designs for golf putters, focusing on emotional engineering and ergonomics. This paper summarizes the research theories related to emotional engineering and ergonomics, and analyzes the points and limitations of related research on current golf putter design. It is to be noted in advance that the thesis submitted as a thesis and selected as an excellent thesis was connected with the thesis. Based on the reviewers' reviews of the conference papers based on these submissions, we tried to establish a more systematic degree research by additionally linking future research. The academic achievements of this thesis were studied as follows. First, by studying the types, colors, configurations, materials, and designs of golf putters on the market, various types and formative functions of golf putters were identified, and various rules and restrictions related to golf putter production were studied. In addition, by analyzing various aspects such as user's movement and social exchange, it was possible to understand user demand and realize emotional engineering pumice stone design as formative design. Second, in the survey, an emotional engineering experiment was conducted targeting users through a group discussion method, and in terms of the meaning of emotion, meanings of six groups were derived: elegance, design, simplicity, stability, agility, and delicacy. Third, after selecting representative product samples through various channels such as the marketability Internet, the characteristics of the sample design that received the highest score in terms of emotion were analyzed by relating the meaning of emotion to the product sample. Fourth, the meaning of emotion corresponding to the user's natural demand was derived by relating the meaning of emotion to the level of user demand derived through user research based on the KANO model. , and responding to the demand for elegance, design, delicacy, and attractiveness, and responding to the demand for agility and indifference were derived by being connected with simplicity. It is proceeding according to the principle of natural demand>uniform demand>attractive demand, which inevitably appears in the product design development process. The design development for this demand is expressed as a stable design by reflecting the human body size of ergonomics, and the unified demand was developed in a rational and creative way by extracting design elements from products related to the meaning of emotion. The design molding developed based on these research results was developed in a comprehensive streamlined form through product design evaluation. This study presents a direction that can be referenced for the combination of emotional engineering, ergonomics and product design, and derives research results as a formative work that closely combines design theory research and product development.
With the continuous development of science and technology, people's living standards are gradually improving. Users' demand for products has shifted from function-oriented to today's emotional demand. Recently, the demand for golf equipment is gradually increasing as the number of golf users continues to increase not only in Korea but also in the world due to the improvement in living standards and the popularization of golf internationally. Among them, the golf putter is the most frequently used tool among golf equipment, and it is true that the exterior design of the golf putter remains the most basic. This study aims to increase the user's usability of golf putters by realizing emotional plastic designs for golf putters, focusing on emotional engineering and ergonomics. This paper summarizes the research theories related to emotional engineering and ergonomics, and analyzes the points and limitations of related research on current golf putter design. It is to be noted in advance that the thesis submitted as a thesis and selected as an excellent thesis was connected with the thesis. Based on the reviewers' reviews of the conference papers based on these submissions, we tried to establish a more systematic degree research by additionally linking future research. The academic achievements of this thesis were studied as follows. First, by studying the types, colors, configurations, materials, and designs of golf putters on the market, various types and formative functions of golf putters were identified, and various rules and restrictions related to golf putter production were studied. In addition, by analyzing various aspects such as user's movement and social exchange, it was possible to understand user demand and realize emotional engineering pumice stone design as formative design. Second, in the survey, an emotional engineering experiment was conducted targeting users through a group discussion method, and in terms of the meaning of emotion, meanings of six groups were derived: elegance, design, simplicity, stability, agility, and delicacy. Third, after selecting representative product samples through various channels such as the marketability Internet, the characteristics of the sample design that received the highest score in terms of emotion were analyzed by relating the meaning of emotion to the product sample. Fourth, the meaning of emotion corresponding to the user's natural demand was derived by relating the meaning of emotion to the level of user demand derived through user research based on the KANO model. , and responding to the demand for elegance, design, delicacy, and attractiveness, and responding to the demand for agility and indifference were derived by being connected with simplicity. It is proceeding according to the principle of natural demand>uniform demand>attractive demand, which inevitably appears in the product design development process. The design development for this demand is expressed as a stable design by reflecting the human body size of ergonomics, and the unified demand was developed in a rational and creative way by extracting design elements from products related to the meaning of emotion. The design molding developed based on these research results was developed in a comprehensive streamlined form through product design evaluation. This study presents a direction that can be referenced for the combination of emotional engineering, ergonomics and product design, and derives research results as a formative work that closely combines design theory research and product development.
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