현대사회에서 메이크업은 자신의 스타일과 개성을 표현하는 하나의 수단으로써 색조화장품 시장은 꾸준한 성장세를 보이고 있다. COVID-19 장기화로 인한 마스크 착용 의무화로 색조화장품의 수요는 위축되었으나, 엔데믹 선언 후 절제되어 있던 메이크업의 욕구가 구매로 이어지며 색조화장품 시장이 회복되는 추세이다. 타 제품군 대비 개인의 기호성과 트렌드가 강하게 반영되는 색조화장품 시장에 디지털 환경에 익숙하고 자신이 지향하는 가치에 따라 소비하는 새로운 성향을 보이며 트렌드를 주도함으로써 다른 세대의 소비까지 영향을 끼치는 MZ세대가 주요 소비층으로 주목받고 있어 이들의 숨은 니즈를 빠르고 정확하게 반영하는 것이 필요한 실정이다. 이에 본 연구는 MZ세대의 색조화장품 구매행동과 사용실태를 조사함으로써 신제품의 회전율과 ...
현대사회에서 메이크업은 자신의 스타일과 개성을 표현하는 하나의 수단으로써 색조화장품 시장은 꾸준한 성장세를 보이고 있다. COVID-19 장기화로 인한 마스크 착용 의무화로 색조화장품의 수요는 위축되었으나, 엔데믹 선언 후 절제되어 있던 메이크업의 욕구가 구매로 이어지며 색조화장품 시장이 회복되는 추세이다. 타 제품군 대비 개인의 기호성과 트렌드가 강하게 반영되는 색조화장품 시장에 디지털 환경에 익숙하고 자신이 지향하는 가치에 따라 소비하는 새로운 성향을 보이며 트렌드를 주도함으로써 다른 세대의 소비까지 영향을 끼치는 MZ세대가 주요 소비층으로 주목받고 있어 이들의 숨은 니즈를 빠르고 정확하게 반영하는 것이 필요한 실정이다. 이에 본 연구는 MZ세대의 색조화장품 구매행동과 사용실태를 조사함으로써 신제품의 회전율과 제품 개발 방향의 변화가 빠른 색조화장품 산업의 향후 방향성과 제품 개발 동향 및 마케팅 전개에 도움이 되고자 하고자 한다.
전국에 거주하는 밀레니얼 세대와 Z세대 여성을 대상으로 모바일 설문지를 통하여 총 400부의 설문지를 회부하여 연구의 분석 자료로 사용하였으며, SPSSWIN 27.0 프로그램을 이용하여 연구에 수집된 자료를 분석하였다. 분석기법으로 연구 대상자의 일반적 특성 파악을 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 또한 MZ세대 여성들의 메이크업 행위에 대한 일반적인 특성과 색조화장품 정보 습득 및 구매 행태, 그리고 색조화장품의 사용실태 및 만족도를 알아보기 위하여 Χ2 (Chi-square) 검증과 빈도분석을 시행하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, MZ세대 여성의 메이크업 행위에 대한 일반적 특성을 살펴본 결과, MZ세대 여성 대부분 평소 메이크업을 하며 연령이 낮은 Z세대는 대학교 이전, M세대는 대학교 이후에 주로 친구가 메이크업하는 모습을 보고 시작하였다. 주로 일주일에 5∼6회 메이크업을 하며 메이크업을 하는 이유로는 자신의 단점을 커버하고 장점을 부각시키기 위함과 자기만족을 위함이었다. 응답자의 절반 이상이 부분적으로 메이크업을 진행하며 베이스 메이크업에 가장 많은 시간을 투자하였다. 대부분의 MZ세대 여성은 전문가로부터 퍼스널 컬러 진단을 받은 경험이 없었으나 진단 후 메이크업 만족도는 높음을 확인할 수 있었고, 진단 경험이 없는 이유는 필요성을 느끼지 못하였다는 의견이 많았다. 절반 정도의 응답자가 미용성형을 받은 경험이 없었고, 눈 성형과 보톡스 경험 응답이 높게 나타나 해당 미용성형이 대중적임을 알 수 있었다. 미용성형 후의 메이크업 만족도가 높아졌지만, 대부분의 응답자가 미용성형 없이 메이크업을 통해 외모를 변화시킬 수 있다고 생각하였다.
둘째, MZ세대 여성의 색조화장품 정보 습득과 구매행동을 조사한 결과, 과반수가 가끔 다른 제품을 구매하며 주로 사용하던 제품을 재구매하기 위해 색조화장품을 구매하였다. 절반 이상이 SNS를 통해 색조화장품 정보를 습득했으며 색상, 브랜드 이미지, 사용 후기, 사용감을 색조화장품 구매 시 우선 고려한 것으로 보아 색상에 대한 기대감이 높은 것을 알 수 있었다. 응답자의 59.7%가 주로 H&B스토어에서 색조화장품을 구매하며 간편하고 쉽게 구입할 수 있어 이용한다는 응답이 가장 많았다. 연령별로는 M세대가 더 다양한 채널을 이용하며 연령별로 유의미한 차이를 보였다. 가장 많이 구매하는 품목은 베이스와 립 메이크업 제품류였으며 과반수가 한 제품당 1∼3만 원 미만의 가격이 적정하다고 인식하였다. 국내 브랜드의 색조화장품을 더 많이 사용하였으며 M세대 여성의 국내와 수입 브랜드 둘 다 사용하는 응답률이 높아 연령에 따라 유의미한 결과를 나타냈으며 수입 브랜드 화장품 사용하는 이유는 우수한 제품력을 꼽는 의견이 가장 많았다.
셋째, MZ세대 여성의 색조화장품 사용실태와 만족도를 조사한 결과, 현재 립 메이크업 제품류, 파운데이션 및 쿠션, 아이라이너를 가장 많이 사용하였다. 과반수가 쿠션 타입의 베이스 메이크업 제품류를 사용하며, 건조함을 잡아주고 촉촉함을 유지할 수 있는 지속성이 중요하다고 생각하였다. 평소 아이 메이크업 시 2∼3가지 색상, 베이지/브라운 계열 색상을 사용하는 응답자가 절반 이상을 차지했으며, 아이섀도우 제품 선택 시 색감을 가장 중요하게 인식하였다. 4∼6가지의 립 메이크업 제품류를 소유한 응답자가 가장 많았고, 핑크 톤의 립 메이크업 제품을 가장 많이 사용하였다. 최근 촉촉하고 광택이 느껴지는 제품과 부드럽고 자연스럽게 표현되는 제품을 사용한다는 의견이 많았으며, 립 메이크업 제품 선택 시 색상표현력(발색력)을 가장 중요하게 인식하고 있다고 나타났다.
본 연구 결과를 통해 MZ세대 여성은 자신의 단점을 커버하고 장점을 부각시키기 위함과 자기만족에 초점을 맞추는 것이 메이크업의 주된 목적이며 자신을 표현하는 한 수단으로 색조화장을 함을 알 수 있었다. 연령이 낮은 Z세대는 밀레니얼 세대에 비하여 메이크업 시기가 빨랐으며, SNS를 통하여 색조화장품에 대한 정보를 얻으며 주로 H&B스토어에서 제품을 구매함을 알 수 있었다. 더불어 트렌드에 민감한 세대임에도 색상, 브랜드 이미지, 사용 후기, 사용감을 고려하는 것으로 보아 제품력을 중요시 여기는 것을 알 수 있으며, 한 제품 당 1∼3만원 미만의 중저가 가격대가 적정하다고 인식며 국내 브랜드 사용이 가장 높은 것으로 나타났다. 이는 제품 자체의 취향과 가치를 중시하며 디지털 문화가 익숙한 MZ세대가 메이크업을 시작하며 국내 중저가인디 브랜드에 대한 노출과 접근성이 높았기 때문인 것으로 보이며, 제품에 대한 지속적인 연구와 개발을 통해 트렌디한 제품을 출시한 국내 화장품 시장 성장이 반영된 결과임을 알 수 있다. 따라서 팬데믹으로 정체되었던 국내 색조화장품 시장의 흐름을 재도약하기 위해선 신제형 및 기술 개발에 더욱 더 적극적인 지원이 필요할 것으로 보인다. 본 연구자료는 MZ세대가 요구하는 색조화장품 트렌드를 반영한 자료로써 향후 신제품 및 제형 개발과 제품군 전개에 있어 기초가 되는 자료로 활용되어 국내 색조화장품 시장 성장에 도움이 되기를 기대해본다.
현대사회에서 메이크업은 자신의 스타일과 개성을 표현하는 하나의 수단으로써 색조화장품 시장은 꾸준한 성장세를 보이고 있다. COVID-19 장기화로 인한 마스크 착용 의무화로 색조화장품의 수요는 위축되었으나, 엔데믹 선언 후 절제되어 있던 메이크업의 욕구가 구매로 이어지며 색조화장품 시장이 회복되는 추세이다. 타 제품군 대비 개인의 기호성과 트렌드가 강하게 반영되는 색조화장품 시장에 디지털 환경에 익숙하고 자신이 지향하는 가치에 따라 소비하는 새로운 성향을 보이며 트렌드를 주도함으로써 다른 세대의 소비까지 영향을 끼치는 MZ세대가 주요 소비층으로 주목받고 있어 이들의 숨은 니즈를 빠르고 정확하게 반영하는 것이 필요한 실정이다. 이에 본 연구는 MZ세대의 색조화장품 구매행동과 사용실태를 조사함으로써 신제품의 회전율과 제품 개발 방향의 변화가 빠른 색조화장품 산업의 향후 방향성과 제품 개발 동향 및 마케팅 전개에 도움이 되고자 하고자 한다.
전국에 거주하는 밀레니얼 세대와 Z세대 여성을 대상으로 모바일 설문지를 통하여 총 400부의 설문지를 회부하여 연구의 분석 자료로 사용하였으며, SPSS WIN 27.0 프로그램을 이용하여 연구에 수집된 자료를 분석하였다. 분석기법으로 연구 대상자의 일반적 특성 파악을 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 또한 MZ세대 여성들의 메이크업 행위에 대한 일반적인 특성과 색조화장품 정보 습득 및 구매 행태, 그리고 색조화장품의 사용실태 및 만족도를 알아보기 위하여 Χ2 (Chi-square) 검증과 빈도분석을 시행하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, MZ세대 여성의 메이크업 행위에 대한 일반적 특성을 살펴본 결과, MZ세대 여성 대부분 평소 메이크업을 하며 연령이 낮은 Z세대는 대학교 이전, M세대는 대학교 이후에 주로 친구가 메이크업하는 모습을 보고 시작하였다. 주로 일주일에 5∼6회 메이크업을 하며 메이크업을 하는 이유로는 자신의 단점을 커버하고 장점을 부각시키기 위함과 자기만족을 위함이었다. 응답자의 절반 이상이 부분적으로 메이크업을 진행하며 베이스 메이크업에 가장 많은 시간을 투자하였다. 대부분의 MZ세대 여성은 전문가로부터 퍼스널 컬러 진단을 받은 경험이 없었으나 진단 후 메이크업 만족도는 높음을 확인할 수 있었고, 진단 경험이 없는 이유는 필요성을 느끼지 못하였다는 의견이 많았다. 절반 정도의 응답자가 미용성형을 받은 경험이 없었고, 눈 성형과 보톡스 경험 응답이 높게 나타나 해당 미용성형이 대중적임을 알 수 있었다. 미용성형 후의 메이크업 만족도가 높아졌지만, 대부분의 응답자가 미용성형 없이 메이크업을 통해 외모를 변화시킬 수 있다고 생각하였다.
둘째, MZ세대 여성의 색조화장품 정보 습득과 구매행동을 조사한 결과, 과반수가 가끔 다른 제품을 구매하며 주로 사용하던 제품을 재구매하기 위해 색조화장품을 구매하였다. 절반 이상이 SNS를 통해 색조화장품 정보를 습득했으며 색상, 브랜드 이미지, 사용 후기, 사용감을 색조화장품 구매 시 우선 고려한 것으로 보아 색상에 대한 기대감이 높은 것을 알 수 있었다. 응답자의 59.7%가 주로 H&B스토어에서 색조화장품을 구매하며 간편하고 쉽게 구입할 수 있어 이용한다는 응답이 가장 많았다. 연령별로는 M세대가 더 다양한 채널을 이용하며 연령별로 유의미한 차이를 보였다. 가장 많이 구매하는 품목은 베이스와 립 메이크업 제품류였으며 과반수가 한 제품당 1∼3만 원 미만의 가격이 적정하다고 인식하였다. 국내 브랜드의 색조화장품을 더 많이 사용하였으며 M세대 여성의 국내와 수입 브랜드 둘 다 사용하는 응답률이 높아 연령에 따라 유의미한 결과를 나타냈으며 수입 브랜드 화장품 사용하는 이유는 우수한 제품력을 꼽는 의견이 가장 많았다.
셋째, MZ세대 여성의 색조화장품 사용실태와 만족도를 조사한 결과, 현재 립 메이크업 제품류, 파운데이션 및 쿠션, 아이라이너를 가장 많이 사용하였다. 과반수가 쿠션 타입의 베이스 메이크업 제품류를 사용하며, 건조함을 잡아주고 촉촉함을 유지할 수 있는 지속성이 중요하다고 생각하였다. 평소 아이 메이크업 시 2∼3가지 색상, 베이지/브라운 계열 색상을 사용하는 응답자가 절반 이상을 차지했으며, 아이섀도우 제품 선택 시 색감을 가장 중요하게 인식하였다. 4∼6가지의 립 메이크업 제품류를 소유한 응답자가 가장 많았고, 핑크 톤의 립 메이크업 제품을 가장 많이 사용하였다. 최근 촉촉하고 광택이 느껴지는 제품과 부드럽고 자연스럽게 표현되는 제품을 사용한다는 의견이 많았으며, 립 메이크업 제품 선택 시 색상표현력(발색력)을 가장 중요하게 인식하고 있다고 나타났다.
본 연구 결과를 통해 MZ세대 여성은 자신의 단점을 커버하고 장점을 부각시키기 위함과 자기만족에 초점을 맞추는 것이 메이크업의 주된 목적이며 자신을 표현하는 한 수단으로 색조화장을 함을 알 수 있었다. 연령이 낮은 Z세대는 밀레니얼 세대에 비하여 메이크업 시기가 빨랐으며, SNS를 통하여 색조화장품에 대한 정보를 얻으며 주로 H&B스토어에서 제품을 구매함을 알 수 있었다. 더불어 트렌드에 민감한 세대임에도 색상, 브랜드 이미지, 사용 후기, 사용감을 고려하는 것으로 보아 제품력을 중요시 여기는 것을 알 수 있으며, 한 제품 당 1∼3만원 미만의 중저가 가격대가 적정하다고 인식며 국내 브랜드 사용이 가장 높은 것으로 나타났다. 이는 제품 자체의 취향과 가치를 중시하며 디지털 문화가 익숙한 MZ세대가 메이크업을 시작하며 국내 중저가인디 브랜드에 대한 노출과 접근성이 높았기 때문인 것으로 보이며, 제품에 대한 지속적인 연구와 개발을 통해 트렌디한 제품을 출시한 국내 화장품 시장 성장이 반영된 결과임을 알 수 있다. 따라서 팬데믹으로 정체되었던 국내 색조화장품 시장의 흐름을 재도약하기 위해선 신제형 및 기술 개발에 더욱 더 적극적인 지원이 필요할 것으로 보인다. 본 연구자료는 MZ세대가 요구하는 색조화장품 트렌드를 반영한 자료로써 향후 신제품 및 제형 개발과 제품군 전개에 있어 기초가 되는 자료로 활용되어 국내 색조화장품 시장 성장에 도움이 되기를 기대해본다.
It is In modern society, makeup is a means of expressing one's individuality, and the make-up cosmetics market is showing steady growth. The desire for makeup, which had been restrained after the declaration of the end-of-pandemic, led to purchases, and the make-up cosmetics market is on the rise. M...
It is In modern society, makeup is a means of expressing one's individuality, and the make-up cosmetics market is showing steady growth. The desire for makeup, which had been restrained after the declaration of the end-of-pandemic, led to purchases, and the make-up cosmetics market is on the rise. MZ generation is the main consumer in the make-up cosmetics market that reflects individual preferences and trends. It is necessary to quickly and accurately reflect the needs of the MZ generation, which leads the trend and affects the consumption of other generations with consumption according to the values they are aiming for. This study aims to help the future direction and product development trend of the make-up cosmetics industry, which changes the direction of product development, by investigating the purchasing behavior and usage of make-up cosmetics by the MZ generation.
A total of 400 questionnaires were referred to through a mobile questionnaire for millennial women and Gen Z women living across Korea and used as analysis data for the study. The data collected in the study were analyzed using the SPSS WIN 27.0 program. As an analysis technique, the percentage and frequency were calculated to understand the general characteristics of the study subjects. In addition, Χ2 (Chi-square) frequency analysis and verification were conducted to find out the general characteristics of the makeup behavior of two MZ generation women, the acquisition and purchase of make-up cosmetics information, and the use and satisfaction of make-up cosmetics.
The findings of this study can be summarized as follows: First of all, as a result of examining the characteristics of makeup behavior, Generation Z started doing makeup before university and Generation M started doing makeup after university, mainly seeing friends doing makeup. Most of them wear makeup 5-6 times a week, covering their shortcomings and highlighting their strengths and for self-satisfaction. Most of them do partial makeup, and they spend a lot of time on base makeup. Although there is little experience in personal color diagnosis, makeup satisfaction after diagnosis is high. More than half had never tried cosmetic surgery. Although makeup satisfaction is high after cosmetic surgery, most of them answered that makeup alone can change their appearance.
Second, as a result of investigating the acquisition and purchase behavior of make-up cosmetics, More than half of them bought different products from time to time, and bought make-up cosmetics from repurchases of products they mainly used. Mainly, information is obtained through SNS and considered in the order of color, price, and usage when purchasing cosmetics. Most of them purchase make-up cosmetics from the H&B store, and they responded that students mainly use the channel, and that it is simple and easy to purchase. By age, Generation M uses various channels, and the most purchased items were base and lip makeup products. More than half recognize that the price of one product is appropriate at less than KRW 10,000 to KRW 30,000. Domestic brands are mainly used, and imported brand users tended to emphasize excellent product power.
Third, as a result of investigating the actual condition and satisfaction of make-up cosmetics, Currently, lipstick, foundation/cushion, and eyeliner are mainly used, and more than half prefer cushion-type foundation cosmetics, and moisturization and persistence are important. When it comes to eye makeup, I usually use two to three colors, choose beige/brown, and the eyeshadow product characteristics put the most emphasis on color. Many respondents owned four to six lip makeup products, and preferred pink-toned lipsticks. Recently, they prefer products that feel moist and glossy and products that are expressed smoothly, and especially when choosing lipstick, color expression is considered important.
According to the results of this study, MZ generation women cover their shortcomings, highlight their strengths, and use them as a means for self-satisfaction. In particular, Generation Z, which is younger than Generation M, started makeup earlier, and tended to acquire information through SNS and mainly use H&B stores. They prefer domestic brands, considering that the price of mid to low-priced prices of less than KRW 10,000 to KRW 30,000 is appropriate. This is the result of the growth of the domestic cosmetics market, where the MZ generation, which values the value of the product itself and is familiar with the digital culture, not only has high access to the domestic mid to low-priced indie brand but also launches trendy products through continuous research and development of products. In the future, it is believed that more active support is needed for the development of new models and technologies for the development of the make-up cosmetics market. By presenting data reflecting the make-up cosmetics trends required by the MZ generation, this study is expected to be used as a basis for the development and marketing of new products and formulations in the future, helping the domestic make-up cosmetics market grow.
It is In modern society, makeup is a means of expressing one's individuality, and the make-up cosmetics market is showing steady growth. The desire for makeup, which had been restrained after the declaration of the end-of-pandemic, led to purchases, and the make-up cosmetics market is on the rise. MZ generation is the main consumer in the make-up cosmetics market that reflects individual preferences and trends. It is necessary to quickly and accurately reflect the needs of the MZ generation, which leads the trend and affects the consumption of other generations with consumption according to the values they are aiming for. This study aims to help the future direction and product development trend of the make-up cosmetics industry, which changes the direction of product development, by investigating the purchasing behavior and usage of make-up cosmetics by the MZ generation.
A total of 400 questionnaires were referred to through a mobile questionnaire for millennial women and Gen Z women living across Korea and used as analysis data for the study. The data collected in the study were analyzed using the SPSS WIN 27.0 program. As an analysis technique, the percentage and frequency were calculated to understand the general characteristics of the study subjects. In addition, Χ2 (Chi-square) frequency analysis and verification were conducted to find out the general characteristics of the makeup behavior of two MZ generation women, the acquisition and purchase of make-up cosmetics information, and the use and satisfaction of make-up cosmetics.
The findings of this study can be summarized as follows: First of all, as a result of examining the characteristics of makeup behavior, Generation Z started doing makeup before university and Generation M started doing makeup after university, mainly seeing friends doing makeup. Most of them wear makeup 5-6 times a week, covering their shortcomings and highlighting their strengths and for self-satisfaction. Most of them do partial makeup, and they spend a lot of time on base makeup. Although there is little experience in personal color diagnosis, makeup satisfaction after diagnosis is high. More than half had never tried cosmetic surgery. Although makeup satisfaction is high after cosmetic surgery, most of them answered that makeup alone can change their appearance.
Second, as a result of investigating the acquisition and purchase behavior of make-up cosmetics, More than half of them bought different products from time to time, and bought make-up cosmetics from repurchases of products they mainly used. Mainly, information is obtained through SNS and considered in the order of color, price, and usage when purchasing cosmetics. Most of them purchase make-up cosmetics from the H&B store, and they responded that students mainly use the channel, and that it is simple and easy to purchase. By age, Generation M uses various channels, and the most purchased items were base and lip makeup products. More than half recognize that the price of one product is appropriate at less than KRW 10,000 to KRW 30,000. Domestic brands are mainly used, and imported brand users tended to emphasize excellent product power.
Third, as a result of investigating the actual condition and satisfaction of make-up cosmetics, Currently, lipstick, foundation/cushion, and eyeliner are mainly used, and more than half prefer cushion-type foundation cosmetics, and moisturization and persistence are important. When it comes to eye makeup, I usually use two to three colors, choose beige/brown, and the eyeshadow product characteristics put the most emphasis on color. Many respondents owned four to six lip makeup products, and preferred pink-toned lipsticks. Recently, they prefer products that feel moist and glossy and products that are expressed smoothly, and especially when choosing lipstick, color expression is considered important.
According to the results of this study, MZ generation women cover their shortcomings, highlight their strengths, and use them as a means for self-satisfaction. In particular, Generation Z, which is younger than Generation M, started makeup earlier, and tended to acquire information through SNS and mainly use H&B stores. They prefer domestic brands, considering that the price of mid to low-priced prices of less than KRW 10,000 to KRW 30,000 is appropriate. This is the result of the growth of the domestic cosmetics market, where the MZ generation, which values the value of the product itself and is familiar with the digital culture, not only has high access to the domestic mid to low-priced indie brand but also launches trendy products through continuous research and development of products. In the future, it is believed that more active support is needed for the development of new models and technologies for the development of the make-up cosmetics market. By presenting data reflecting the make-up cosmetics trends required by the MZ generation, this study is expected to be used as a basis for the development and marketing of new products and formulations in the future, helping the domestic make-up cosmetics market grow.
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