본 연구의 목적은, 최근의 MZ 세대의 여행 트렌드와 수요변화를 파악하고 분석하여, 이를 농촌관광 활성화를 위한 주요 Foctors로 활용코자 함에 있다. 즉, MZ 새대에 적합한 농촌관광 환경을 구비함으로써 『관광과 힐링의 최적지로서의 농촌』이라는 이미지가 형성될 수 있도록 함에 있으며, 그러한 목적달성을 위한 기초 자료로서 작성되었다. 최근의 한국 관광산업과 방문객의 인식은 특히 코로나19를 거치면서 눈에 띄게 변화되었다. ‘현재를 중시’하고, ‘삶의 유동성’과 ‘개인의 취향’을 중심으로 하는 여가생활 패턴이 정착되면서, MZ 세대라고 일컬어 지는 젊은 세대들이 여행의 트렌드를 주도하는 중심 세력으로 부상했다. 이들은 디지털 환경과 영상 콘텐츠에 익숙하며, 개인화와 새로움을 추구하는 SIT(Special Interest Tourism) 시장을 견인하는 역할을 하고 있다. 본 연구는 이러한 변화에 주목하였으며, 한국관광공사, 농촌진흥청등 기관 및 학자들의 다양한 자료들을 비교 분석하였다. 아울러 자체적인 조사를 병행하여 한국의 농촌관광 활성화를 위한 ...
본 연구의 목적은, 최근의 MZ 세대의 여행 트렌드와 수요변화를 파악하고 분석하여, 이를 농촌관광 활성화를 위한 주요 Foctors로 활용코자 함에 있다. 즉, MZ 새대에 적합한 농촌관광 환경을 구비함으로써 『관광과 힐링의 최적지로서의 농촌』이라는 이미지가 형성될 수 있도록 함에 있으며, 그러한 목적달성을 위한 기초 자료로서 작성되었다. 최근의 한국 관광산업과 방문객의 인식은 특히 코로나19를 거치면서 눈에 띄게 변화되었다. ‘현재를 중시’하고, ‘삶의 유동성’과 ‘개인의 취향’을 중심으로 하는 여가생활 패턴이 정착되면서, MZ 세대라고 일컬어 지는 젊은 세대들이 여행의 트렌드를 주도하는 중심 세력으로 부상했다. 이들은 디지털 환경과 영상 콘텐츠에 익숙하며, 개인화와 새로움을 추구하는 SIT(Special Interest Tourism) 시장을 견인하는 역할을 하고 있다. 본 연구는 이러한 변화에 주목하였으며, 한국관광공사, 농촌진흥청등 기관 및 학자들의 다양한 자료들을 비교 분석하였다. 아울러 자체적인 조사를 병행하여 한국의 농촌관광 활성화를 위한 Key Foactors들을 도출해 내고, 그 구체적 대안들을 제시코자 한다. 작금의 농촌의 현실은 급속한 고령화와 인구감소로 소멸위기에 놓여 있으며, 농가소득에서 차지하는 농업소득의 비중감소로 인하여 “이제 더 이상 농업만으로는 살아남기 힘든 농촌”이 되었다. 농촌관광 활성화가 지역경제의 활로를 찾는 데 이바지하고, 아울러 관계인구의 확대는 물론 도농교류 촉진에도 기여할 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은, 최근의 MZ 세대의 여행 트렌드와 수요변화를 파악하고 분석하여, 이를 농촌관광 활성화를 위한 주요 Foctors로 활용코자 함에 있다. 즉, MZ 새대에 적합한 농촌관광 환경을 구비함으로써 『관광과 힐링의 최적지로서의 농촌』이라는 이미지가 형성될 수 있도록 함에 있으며, 그러한 목적달성을 위한 기초 자료로서 작성되었다. 최근의 한국 관광산업과 방문객의 인식은 특히 코로나19를 거치면서 눈에 띄게 변화되었다. ‘현재를 중시’하고, ‘삶의 유동성’과 ‘개인의 취향’을 중심으로 하는 여가생활 패턴이 정착되면서, MZ 세대라고 일컬어 지는 젊은 세대들이 여행의 트렌드를 주도하는 중심 세력으로 부상했다. 이들은 디지털 환경과 영상 콘텐츠에 익숙하며, 개인화와 새로움을 추구하는 SIT(Special Interest Tourism) 시장을 견인하는 역할을 하고 있다. 본 연구는 이러한 변화에 주목하였으며, 한국관광공사, 농촌진흥청등 기관 및 학자들의 다양한 자료들을 비교 분석하였다. 아울러 자체적인 조사를 병행하여 한국의 농촌관광 활성화를 위한 Key Foactors들을 도출해 내고, 그 구체적 대안들을 제시코자 한다. 작금의 농촌의 현실은 급속한 고령화와 인구감소로 소멸위기에 놓여 있으며, 농가소득에서 차지하는 농업소득의 비중감소로 인하여 “이제 더 이상 농업만으로는 살아남기 힘든 농촌”이 되었다. 농촌관광 활성화가 지역경제의 활로를 찾는 데 이바지하고, 아울러 관계인구의 확대는 물론 도농교류 촉진에도 기여할 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to understand and analyze the recent travel trends and changing needs of the MZ generation (Millennials and Generation Z), aiming to utilize these findings as key factors for revitalizing rural tourism. Specifically, it is aimed at creating an image of the countryside as...
The purpose of this study is to understand and analyze the recent travel trends and changing needs of the MZ generation (Millennials and Generation Z), aiming to utilize these findings as key factors for revitalizing rural tourism. Specifically, it is aimed at creating an image of the countryside as the optimal destination for tourism and healing by equipping it with environments suitable for the MZ generation. The study is constructed as foundational material towards achieving these goals. Recent perceptions within the Korean tourism industry and visitors have noticeably shifted, particularly after experiencing the COVID-19 pandemic. Emphasis on the 'present moment,' a leisure pattern centered around 'freedom in life' and 'personal preferences,' has solidified. As a result, the younger generations, referred to as the MZ generation, have emerged as a leading force driving travel trends. They are accustomed to digital environments and visual contents, playing a role in driving the Special Interest Tourism (SIT) market that seeks personalization and novelty. This study has taken note of these changes, conducting comparative analyses of various materials from institutions such as the Korea Tourism Organization, Rural Development Administration, and scholars. Simultaneously, conducting independent survey aims to derive key factors for activating rural tourism in Korea, presenting specific alternatives. The current reality of rural areas is endangered by rapid aging and population decline, and the decreasing contribution of agricultural income to overall household earnings has rendered "surviving solely through agriculture increasingly challenging”. Rural tourism activation is expected to contribute to finding avenues for regional economic development and is hoped to facilitate the expansion of the population in relation and promote interaction between urban and rural areas.
The purpose of this study is to understand and analyze the recent travel trends and changing needs of the MZ generation (Millennials and Generation Z), aiming to utilize these findings as key factors for revitalizing rural tourism. Specifically, it is aimed at creating an image of the countryside as the optimal destination for tourism and healing by equipping it with environments suitable for the MZ generation. The study is constructed as foundational material towards achieving these goals. Recent perceptions within the Korean tourism industry and visitors have noticeably shifted, particularly after experiencing the COVID-19 pandemic. Emphasis on the 'present moment,' a leisure pattern centered around 'freedom in life' and 'personal preferences,' has solidified. As a result, the younger generations, referred to as the MZ generation, have emerged as a leading force driving travel trends. They are accustomed to digital environments and visual contents, playing a role in driving the Special Interest Tourism (SIT) market that seeks personalization and novelty. This study has taken note of these changes, conducting comparative analyses of various materials from institutions such as the Korea Tourism Organization, Rural Development Administration, and scholars. Simultaneously, conducting independent survey aims to derive key factors for activating rural tourism in Korea, presenting specific alternatives. The current reality of rural areas is endangered by rapid aging and population decline, and the decreasing contribution of agricultural income to overall household earnings has rendered "surviving solely through agriculture increasingly challenging”. Rural tourism activation is expected to contribute to finding avenues for regional economic development and is hoped to facilitate the expansion of the population in relation and promote interaction between urban and rural areas.
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