[학위논문]기독교 세계관의 시적 수용과 형상화 : 창작 시 「춤추는 마네킹」외 59편 The poetic acceptance and embodiment of the christian worldview : 「Dancing mannequins」 and 59 other creative poems
기독교적 세계관을 바탕으로 한 시 창작은 기독교 경전인 성서를 통해 세계를 인식하는 성서적 관점과 초기 기독교의 사도적 전승을 계승한 신앙고백적 관점에서 출발한다. 이는 성서가 신앙을 통하여 요구하는 계약 백성으로서의 구속사적 세계관과 이를 지속적으로 추동하는 영성적 세계관을 자연스럽게 포괄하게 된다. 이러한 토대 위에서 개인적 체험과 의미의 새로운 해석으로 사유의 깊이를 더하고 구체적으로 형상화함으로써 실제 창작이 이루어지게 된다. 기독교 세계관의 시적 수용과 형상화의 창작 방법은 성서적 세계관, 신앙 고백적 세계관, 구원론적 세계관, 영성적 세계관 등이 우리 삶의 내부에 어떻게 관여하고 작용하는지를 형상화한 작품들의 창작 과정을 드러내고자 하였다. 또 다른 측면에서는 기독교적 사유의 전개와 심화, 시간과 역사에 대한 새로운 인식과 신의 현현과 사랑의 실천이 작품 속에서 형상화되어 의미를 획득하는 과정이 자연스럽게 드러날 것이다. 기독교 세계관의 시적 수용은 일반적 세계관에 근거한 기독교 세계관에 대한 시 문학적 해석이라고 할 것이다. 기독교 시 창작에 있어서 기독교 시라고 함은 기독교성(Christianity)을 특성으로 하는 문학이다. 이러한 기독교성의 근원은 성서이고 경전으로써의 말씀은 성스러운 문서임에도 일반문학이 함의하는 언어의 랑그와 파롤의 문학적 범주가 아니고는 화행적 소통을 어렵게 한다. 뿐만 아니라 문학의 갈래라는 측면에서 기독교 문학이라는 특정 영역을 범주로 한 장르의 경계에 설 수밖에 없다. 즉 유개념에 있어서 문학의 한 갈래로써 종교문학인 기독교 시는 이러한 개념의 하위 개념인 종차의 외연과 내포를 형성한다. 그러므로 기독교 시는 기독교적인 특성을 본질적 내용으로 하며 문학적 형식에서는 종교시라는 형태를 가지는 것으로 정의 할 수 있다. 따라서 기독교 시 창작은 수사적 기법의 적용과 분류보다는 기독교의 본질적 내용의 의미성에 따른 주제론의 측면에서 일반적 시론에 대한 기독교 시론의 변별성을 가진다. 기독교 세계관의 본질적 내용의 의미성에 대한 시적변용을 통한 창작을 위하여 본고에서는 기독교 세계관의 시적 수용과 형상화의 방법으로서 성서적 세계관, 신앙적 세계관, 구원론적 세계관, 기독교 영성의 세계관 등의 네 가지 형태의 시적 수용과 형상화 방법을 기독교 시 창작의 한 용례로 제시하고 각 범주의 시 작품을 분석하였다. 이러한 네 가지 범주의 창작 및 구조 방법을 위하여 제Ⅰ장에서는 먼저 일반적 세계관과 기독교 세계관의 차이를 살펴보고 기독교 세계관의 시적 수용과 형상화의 실제를 작품 속에서 찾아보았다. 제Ⅱ장에서는 기독교 세계관과 시적 수용의 형상화의 창작방법론을 4가지 유형에 따른 시적 수용의 형상화를 구체적 작품을 통하여 드러내고자 하였다. 첫째 성서적 세계관의 시적 수용과 형상화에서는 성서적 모티프의 변용과 성서적 주제의 ...
기독교적 세계관을 바탕으로 한 시 창작은 기독교 경전인 성서를 통해 세계를 인식하는 성서적 관점과 초기 기독교의 사도적 전승을 계승한 신앙고백적 관점에서 출발한다. 이는 성서가 신앙을 통하여 요구하는 계약 백성으로서의 구속사적 세계관과 이를 지속적으로 추동하는 영성적 세계관을 자연스럽게 포괄하게 된다. 이러한 토대 위에서 개인적 체험과 의미의 새로운 해석으로 사유의 깊이를 더하고 구체적으로 형상화함으로써 실제 창작이 이루어지게 된다. 기독교 세계관의 시적 수용과 형상화의 창작 방법은 성서적 세계관, 신앙 고백적 세계관, 구원론적 세계관, 영성적 세계관 등이 우리 삶의 내부에 어떻게 관여하고 작용하는지를 형상화한 작품들의 창작 과정을 드러내고자 하였다. 또 다른 측면에서는 기독교적 사유의 전개와 심화, 시간과 역사에 대한 새로운 인식과 신의 현현과 사랑의 실천이 작품 속에서 형상화되어 의미를 획득하는 과정이 자연스럽게 드러날 것이다. 기독교 세계관의 시적 수용은 일반적 세계관에 근거한 기독교 세계관에 대한 시 문학적 해석이라고 할 것이다. 기독교 시 창작에 있어서 기독교 시라고 함은 기독교성(Christianity)을 특성으로 하는 문학이다. 이러한 기독교성의 근원은 성서이고 경전으로써의 말씀은 성스러운 문서임에도 일반문학이 함의하는 언어의 랑그와 파롤의 문학적 범주가 아니고는 화행적 소통을 어렵게 한다. 뿐만 아니라 문학의 갈래라는 측면에서 기독교 문학이라는 특정 영역을 범주로 한 장르의 경계에 설 수밖에 없다. 즉 유개념에 있어서 문학의 한 갈래로써 종교문학인 기독교 시는 이러한 개념의 하위 개념인 종차의 외연과 내포를 형성한다. 그러므로 기독교 시는 기독교적인 특성을 본질적 내용으로 하며 문학적 형식에서는 종교시라는 형태를 가지는 것으로 정의 할 수 있다. 따라서 기독교 시 창작은 수사적 기법의 적용과 분류보다는 기독교의 본질적 내용의 의미성에 따른 주제론의 측면에서 일반적 시론에 대한 기독교 시론의 변별성을 가진다. 기독교 세계관의 본질적 내용의 의미성에 대한 시적변용을 통한 창작을 위하여 본고에서는 기독교 세계관의 시적 수용과 형상화의 방법으로서 성서적 세계관, 신앙적 세계관, 구원론적 세계관, 기독교 영성의 세계관 등의 네 가지 형태의 시적 수용과 형상화 방법을 기독교 시 창작의 한 용례로 제시하고 각 범주의 시 작품을 분석하였다. 이러한 네 가지 범주의 창작 및 구조 방법을 위하여 제Ⅰ장에서는 먼저 일반적 세계관과 기독교 세계관의 차이를 살펴보고 기독교 세계관의 시적 수용과 형상화의 실제를 작품 속에서 찾아보았다. 제Ⅱ장에서는 기독교 세계관과 시적 수용의 형상화의 창작방법론을 4가지 유형에 따른 시적 수용의 형상화를 구체적 작품을 통하여 드러내고자 하였다. 첫째 성서적 세계관의 시적 수용과 형상화에서는 성서적 모티프의 변용과 성서적 주제의 동기화로 나누고 각 유형의 작품을 분석하였다. 성서적 모티프의 변용에서는 작품을 통하여 나사로 모티프, 희생양 모티프, 창조 모티프를 시적으로 형상화한 작품에서 각 성서적 주제속의 현상적 텍스트의 축자적 지시어의 표층 분석과 생성텍스트의 심층 의미를 분석하고 의미의 확장을 통한 기독교적 세계관의 주제를 분석하였다. 성서적 주제의 동기화는 작품 속에서 각 주제가 생성하는 텍스트의 화소들을 살펴보았다. 실존적 세계관의 신앙 고백과 지평의 융합에서는 실존적 물음과 신앙고백, 융합으로서의 신앙체험을 구조 형식으로 하고 실존적 물음과 신앙고백에서는 작품 속에서 자아와 세계의 존재론적 양태 속에서 상호의존적이며, 한편으로는 다른 존재들로부터 구분하고 하나의 독립된 자아로 자신을 개체화하는 자기소외의 분열 현상 속에서 신과의 관계성을 다루었고 지평의 융합으로서의 신앙체험은 이러한 두 지평을 전제한다. 전통적 텍스트의 이해의 지평과. 세계내 존재인 실존적 경험자인 해석자로서의 이해지평이 융합되는 신앙체험을 작품 속에서 분석하였다. 구원론적 세계관의 시적 수용과 형상화에서는 기독론적 세계관과 구속사적 세계관의 두 가지 작품의 유형 속에서 분석하였다. 기독론적 세계관의 시적변용에서는 긍정적 패러디에 의한 그리스도론의 시적 변용을 작품 속에서 분석한다. 즉 성서의 원텍스트를 구원론의 세계관에 의해서 페러디적 기법에 의한 창작이다. 구속사적 세계관의 시적 변용에서는 역사의 다양한 해석을 귀납적 통합을 통한 전형성의 보편화 현상으로 인식하고 보편성의 이론적 정립인 구속사적 관점을 견지하면서 작품 속에서 의미를 찾아보았다. 영성적 세계관의 시적 수용과 형상화는 신 앞에서의 자아정체성과 이웃과의 윤리적 책임성을 지향한다. 자아정체성이 단순한 프로이트의 심리학적인 자각현상이 아닌 객관적 타자인 신 앞에서의 상호 인격적 현상학인 측면에서 통전적 생의 몰입을 전제로 한다. 그것이 포스트모더니즘의 상대성이든 비상대성이든 자아의 초월성을 지향한다는 점에서 인간 소외를 극복하려는 의지의 발현이라고 할 수 있다. 기독교 영성의 수직적 관계는 신 앞에서의 대면이며 지속적인 종말론적 신앙을 견지하기 위하여 내면의 깊은 성찰을 요구하는 것으로 은유와 상징이 아니면 형상화가 불가능한 영역이라고 할 것이다. 그것은 현존재의 사태 속에서 새로운 존재의 탄생을 추구하는 지향성을 가진 역동적인 힘이라고 할 수 있다. 영성의 수평적 확장은 영성의 수직적 관계가 신 앞에서의 개인적이며 내면적인 초월적 신앙의 고백이었다면 수평적 확장은 이웃과의 대타적이며 사회적인 사랑의 실천에 대한 영역에 해당한다. 기독교적 영성의 측면에서 수평적 확장은 문화와 정치와 경제를 포괄하는 공적이며 법적 영역일 수도 있으며 푸코와 라캉이 예시한 상징계의 에피스테메에 대한 영역일 수도 있다. 작품 속의 수평적 확장은 한마디로 하나님 나라에 관계된 사회적 영성이며 작품 속에서 이러한 영성의 수평적 실천의 의지를 보여준다. 이상의 기독교 세계관의 대한 네 가지의 주제론적이고 의미론적인 시적수용과 형상화의 창작방법은 기독교 시 창작을 위한 하나의 범례로서 유의미성을 찾을 수 있을 것이다.
기독교적 세계관을 바탕으로 한 시 창작은 기독교 경전인 성서를 통해 세계를 인식하는 성서적 관점과 초기 기독교의 사도적 전승을 계승한 신앙고백적 관점에서 출발한다. 이는 성서가 신앙을 통하여 요구하는 계약 백성으로서의 구속사적 세계관과 이를 지속적으로 추동하는 영성적 세계관을 자연스럽게 포괄하게 된다. 이러한 토대 위에서 개인적 체험과 의미의 새로운 해석으로 사유의 깊이를 더하고 구체적으로 형상화함으로써 실제 창작이 이루어지게 된다. 기독교 세계관의 시적 수용과 형상화의 창작 방법은 성서적 세계관, 신앙 고백적 세계관, 구원론적 세계관, 영성적 세계관 등이 우리 삶의 내부에 어떻게 관여하고 작용하는지를 형상화한 작품들의 창작 과정을 드러내고자 하였다. 또 다른 측면에서는 기독교적 사유의 전개와 심화, 시간과 역사에 대한 새로운 인식과 신의 현현과 사랑의 실천이 작품 속에서 형상화되어 의미를 획득하는 과정이 자연스럽게 드러날 것이다. 기독교 세계관의 시적 수용은 일반적 세계관에 근거한 기독교 세계관에 대한 시 문학적 해석이라고 할 것이다. 기독교 시 창작에 있어서 기독교 시라고 함은 기독교성(Christianity)을 특성으로 하는 문학이다. 이러한 기독교성의 근원은 성서이고 경전으로써의 말씀은 성스러운 문서임에도 일반문학이 함의하는 언어의 랑그와 파롤의 문학적 범주가 아니고는 화행적 소통을 어렵게 한다. 뿐만 아니라 문학의 갈래라는 측면에서 기독교 문학이라는 특정 영역을 범주로 한 장르의 경계에 설 수밖에 없다. 즉 유개념에 있어서 문학의 한 갈래로써 종교문학인 기독교 시는 이러한 개념의 하위 개념인 종차의 외연과 내포를 형성한다. 그러므로 기독교 시는 기독교적인 특성을 본질적 내용으로 하며 문학적 형식에서는 종교시라는 형태를 가지는 것으로 정의 할 수 있다. 따라서 기독교 시 창작은 수사적 기법의 적용과 분류보다는 기독교의 본질적 내용의 의미성에 따른 주제론의 측면에서 일반적 시론에 대한 기독교 시론의 변별성을 가진다. 기독교 세계관의 본질적 내용의 의미성에 대한 시적변용을 통한 창작을 위하여 본고에서는 기독교 세계관의 시적 수용과 형상화의 방법으로서 성서적 세계관, 신앙적 세계관, 구원론적 세계관, 기독교 영성의 세계관 등의 네 가지 형태의 시적 수용과 형상화 방법을 기독교 시 창작의 한 용례로 제시하고 각 범주의 시 작품을 분석하였다. 이러한 네 가지 범주의 창작 및 구조 방법을 위하여 제Ⅰ장에서는 먼저 일반적 세계관과 기독교 세계관의 차이를 살펴보고 기독교 세계관의 시적 수용과 형상화의 실제를 작품 속에서 찾아보았다. 제Ⅱ장에서는 기독교 세계관과 시적 수용의 형상화의 창작방법론을 4가지 유형에 따른 시적 수용의 형상화를 구체적 작품을 통하여 드러내고자 하였다. 첫째 성서적 세계관의 시적 수용과 형상화에서는 성서적 모티프의 변용과 성서적 주제의 동기화로 나누고 각 유형의 작품을 분석하였다. 성서적 모티프의 변용에서는 작품을 통하여 나사로 모티프, 희생양 모티프, 창조 모티프를 시적으로 형상화한 작품에서 각 성서적 주제속의 현상적 텍스트의 축자적 지시어의 표층 분석과 생성텍스트의 심층 의미를 분석하고 의미의 확장을 통한 기독교적 세계관의 주제를 분석하였다. 성서적 주제의 동기화는 작품 속에서 각 주제가 생성하는 텍스트의 화소들을 살펴보았다. 실존적 세계관의 신앙 고백과 지평의 융합에서는 실존적 물음과 신앙고백, 융합으로서의 신앙체험을 구조 형식으로 하고 실존적 물음과 신앙고백에서는 작품 속에서 자아와 세계의 존재론적 양태 속에서 상호의존적이며, 한편으로는 다른 존재들로부터 구분하고 하나의 독립된 자아로 자신을 개체화하는 자기소외의 분열 현상 속에서 신과의 관계성을 다루었고 지평의 융합으로서의 신앙체험은 이러한 두 지평을 전제한다. 전통적 텍스트의 이해의 지평과. 세계내 존재인 실존적 경험자인 해석자로서의 이해지평이 융합되는 신앙체험을 작품 속에서 분석하였다. 구원론적 세계관의 시적 수용과 형상화에서는 기독론적 세계관과 구속사적 세계관의 두 가지 작품의 유형 속에서 분석하였다. 기독론적 세계관의 시적변용에서는 긍정적 패러디에 의한 그리스도론의 시적 변용을 작품 속에서 분석한다. 즉 성서의 원텍스트를 구원론의 세계관에 의해서 페러디적 기법에 의한 창작이다. 구속사적 세계관의 시적 변용에서는 역사의 다양한 해석을 귀납적 통합을 통한 전형성의 보편화 현상으로 인식하고 보편성의 이론적 정립인 구속사적 관점을 견지하면서 작품 속에서 의미를 찾아보았다. 영성적 세계관의 시적 수용과 형상화는 신 앞에서의 자아정체성과 이웃과의 윤리적 책임성을 지향한다. 자아정체성이 단순한 프로이트의 심리학적인 자각현상이 아닌 객관적 타자인 신 앞에서의 상호 인격적 현상학인 측면에서 통전적 생의 몰입을 전제로 한다. 그것이 포스트모더니즘의 상대성이든 비상대성이든 자아의 초월성을 지향한다는 점에서 인간 소외를 극복하려는 의지의 발현이라고 할 수 있다. 기독교 영성의 수직적 관계는 신 앞에서의 대면이며 지속적인 종말론적 신앙을 견지하기 위하여 내면의 깊은 성찰을 요구하는 것으로 은유와 상징이 아니면 형상화가 불가능한 영역이라고 할 것이다. 그것은 현존재의 사태 속에서 새로운 존재의 탄생을 추구하는 지향성을 가진 역동적인 힘이라고 할 수 있다. 영성의 수평적 확장은 영성의 수직적 관계가 신 앞에서의 개인적이며 내면적인 초월적 신앙의 고백이었다면 수평적 확장은 이웃과의 대타적이며 사회적인 사랑의 실천에 대한 영역에 해당한다. 기독교적 영성의 측면에서 수평적 확장은 문화와 정치와 경제를 포괄하는 공적이며 법적 영역일 수도 있으며 푸코와 라캉이 예시한 상징계의 에피스테메에 대한 영역일 수도 있다. 작품 속의 수평적 확장은 한마디로 하나님 나라에 관계된 사회적 영성이며 작품 속에서 이러한 영성의 수평적 실천의 의지를 보여준다. 이상의 기독교 세계관의 대한 네 가지의 주제론적이고 의미론적인 시적수용과 형상화의 창작방법은 기독교 시 창작을 위한 하나의 범례로서 유의미성을 찾을 수 있을 것이다.
Poetry creation based on the Christian worldview starts from the biblical perspective of recognizing the world through the Bible, the Christian scriptures, and from the religious confessional perspective that inherited the early apostolic transmission of Christianity. This naturally encompasses the ...
Poetry creation based on the Christian worldview starts from the biblical perspective of recognizing the world through the Bible, the Christian scriptures, and from the religious confessional perspective that inherited the early apostolic transmission of Christianity. This naturally encompasses the biblical view of the constrained historical world as a contracted people required by faith and the spiritual world view that continuously drives it. On this basis, actual creation is achieved by adding depth of thought and embodying it concretely through new interpretations of personal experiences and meanings. The creative method of poetic acceptance and imagery of the Christian worldview was intended to reveal the creative process of works that embody how the biblical worldview, the confessional worldview of faith, the redemptionist worldview, and the spiritual worldview are involved and operated within our lives. On the other side, the development and deepening of Christian thinking, a new perception of time and history, and the manifestation of God and the practice of love will be embodied in the work to naturally reveal the process of acquiring meaning. The poetic acceptance of the Christian worldview is a poetic interpretation of the Christian worldview based on the general worldview. Christian poetry in the creation of Christian poetry is literature characterized by Christianity. Although the source of Christianity is the Bible and the word as a scripture is a sacred document, it makes it difficult to communicate harmoniously without the literary category of the lang and parol of language that general literature implies. In addition, in terms of the branch of literature, we have no choice but to stand at the boundary of the genre that categorizes a specific area of Christian literature. In other words, Christian poetry, a branch of literature as religious literature, forms the extension and connection of Jongcha, a sub-concept of this concept. Therefore, Christian poetry can be defined as having Christian characteristics as its essential content and, in a literary form, having the form of religious poetry. Therefore, Christian poetry creation has a distinction between Christian poetry and general poetry in terms of thematicism based on the significance of Christian essential content rather than the application and classification of rhetorical techniques. In order to create the meaning of the essential content of the Christian worldview through poetic transformation, this paper presents four types of poetic acceptance and imagery of the Christian worldview: biblical worldview, religious worldview, salvationist worldview, and Christian spirituality as examples of Christian poetry creation, and analyzes each category of poetry work. For these four categories of creative and structural methods, Chapter I first examines the difference between the general world view and the Christian world view, and finds the reality of poetic acceptance and imagery of the Christian world view in the work. Chapter II attempted to reveal the creation methodology of the Christian worldview and the embodiment of poetic acceptance through concrete works according to the four types. First, in the poetic acceptance and formation of the biblical worldview, each type of work was analyzed by dividing it into the transformation of the biblical motif and the synchronization of the biblical theme. In the transformation of the biblical motif, the surface and depth meaning of the generated text of the axial directive of each biblical subject were analyzed, and the themes of the Christian worldview were analyzed through the expansion of meaning in a work that poetically embodies the NASA motif, the scapegoat motif, and the creative motif through the work. The synchronization of biblical themes examined the pixels of the text generated by each subject in the work. In the fusion of the existential worldview's confession of faith and horizon, the experience of faith as a fusion is structured, and in the work, the relationship with God was dealt with in the phenomenon of self-alienation, which distinguishes from other beings and individuals itself as an independent self. The experience of faith as a fusion of horizon presupposes these two horizons in the work, in which the horizon of understanding of traditional texts and the horizon of understanding as an interpreter, an existential experience, were analyzed. In the poetic acceptance and formation of the salvationist worldview, it was analyzed in two types of works: the Christian worldview and the constraint-historical worldview. In the poetic transformation of the Christian worldview, the poetic transformation of Christianity by positive parody is analyzed in the work. In other words, the original text of the Bible is created by a parody technique by the worldview of the salvation theory. In the poetic transformation of the constraint-historical worldview, various interpretations of history were recognized as a phenomenon of universal typicality through inductive integration, and the meaning was searched in the work while maintaining the constraint-historical perspective, which is the theoretical establishment of universality. The poetic acceptance and embodiment of the spiritual worldview is aimed at self-identity before God and ethical responsibility with neighbors. Self-identity is not just Freud's psychological self-awareness phenomenon, but in terms of mutual personal phenomenon in front of God, the objective other, it presupposes immersion in life. It can be said that it is an expression of the will to overcome human alienation in that it aims for self-transcendence, whether it is the relativity of postmodernism or non-relativity. The vertical relationship between Christian spirituality is face-to-face with God and requires deep internal reflection in order to maintain a continuous post-apocalyptic faith, and it will be said that it is an area that cannot be embodied unless it is metaphors and symbols. It can be said that it is a dynamic force with an orientation to pursue the birth of a new being in the situation of the existence. The horizontal expansion of spirituality is a confession of personal and inner transcendental faith before God, whereas the horizontal expansion is the realm of the practice of confrontational and social love with neighbors. In terms of Christian spirituality, the horizontal expansion can be either a public and legal domain encompassing culture, politics, and economy, or an episteme of the symbolic world exemplified by Foucault and Lacan. The horizontal expansion in the work is, in a word, social spirituality related to the kingdom of God, and in the work, it shows the will to practice this spirituality horizontally. As a legend for the creation of Christian poetry, the four thematic and semantic poetic acceptance and imagery of the above Christian worldview will be able to find significance as a legend for the creation of Christian poetry.
Poetry creation based on the Christian worldview starts from the biblical perspective of recognizing the world through the Bible, the Christian scriptures, and from the religious confessional perspective that inherited the early apostolic transmission of Christianity. This naturally encompasses the biblical view of the constrained historical world as a contracted people required by faith and the spiritual world view that continuously drives it. On this basis, actual creation is achieved by adding depth of thought and embodying it concretely through new interpretations of personal experiences and meanings. The creative method of poetic acceptance and imagery of the Christian worldview was intended to reveal the creative process of works that embody how the biblical worldview, the confessional worldview of faith, the redemptionist worldview, and the spiritual worldview are involved and operated within our lives. On the other side, the development and deepening of Christian thinking, a new perception of time and history, and the manifestation of God and the practice of love will be embodied in the work to naturally reveal the process of acquiring meaning. The poetic acceptance of the Christian worldview is a poetic interpretation of the Christian worldview based on the general worldview. Christian poetry in the creation of Christian poetry is literature characterized by Christianity. Although the source of Christianity is the Bible and the word as a scripture is a sacred document, it makes it difficult to communicate harmoniously without the literary category of the lang and parol of language that general literature implies. In addition, in terms of the branch of literature, we have no choice but to stand at the boundary of the genre that categorizes a specific area of Christian literature. In other words, Christian poetry, a branch of literature as religious literature, forms the extension and connection of Jongcha, a sub-concept of this concept. Therefore, Christian poetry can be defined as having Christian characteristics as its essential content and, in a literary form, having the form of religious poetry. Therefore, Christian poetry creation has a distinction between Christian poetry and general poetry in terms of thematicism based on the significance of Christian essential content rather than the application and classification of rhetorical techniques. In order to create the meaning of the essential content of the Christian worldview through poetic transformation, this paper presents four types of poetic acceptance and imagery of the Christian worldview: biblical worldview, religious worldview, salvationist worldview, and Christian spirituality as examples of Christian poetry creation, and analyzes each category of poetry work. For these four categories of creative and structural methods, Chapter I first examines the difference between the general world view and the Christian world view, and finds the reality of poetic acceptance and imagery of the Christian world view in the work. Chapter II attempted to reveal the creation methodology of the Christian worldview and the embodiment of poetic acceptance through concrete works according to the four types. First, in the poetic acceptance and formation of the biblical worldview, each type of work was analyzed by dividing it into the transformation of the biblical motif and the synchronization of the biblical theme. In the transformation of the biblical motif, the surface and depth meaning of the generated text of the axial directive of each biblical subject were analyzed, and the themes of the Christian worldview were analyzed through the expansion of meaning in a work that poetically embodies the NASA motif, the scapegoat motif, and the creative motif through the work. The synchronization of biblical themes examined the pixels of the text generated by each subject in the work. In the fusion of the existential worldview's confession of faith and horizon, the experience of faith as a fusion is structured, and in the work, the relationship with God was dealt with in the phenomenon of self-alienation, which distinguishes from other beings and individuals itself as an independent self. The experience of faith as a fusion of horizon presupposes these two horizons in the work, in which the horizon of understanding of traditional texts and the horizon of understanding as an interpreter, an existential experience, were analyzed. In the poetic acceptance and formation of the salvationist worldview, it was analyzed in two types of works: the Christian worldview and the constraint-historical worldview. In the poetic transformation of the Christian worldview, the poetic transformation of Christianity by positive parody is analyzed in the work. In other words, the original text of the Bible is created by a parody technique by the worldview of the salvation theory. In the poetic transformation of the constraint-historical worldview, various interpretations of history were recognized as a phenomenon of universal typicality through inductive integration, and the meaning was searched in the work while maintaining the constraint-historical perspective, which is the theoretical establishment of universality. The poetic acceptance and embodiment of the spiritual worldview is aimed at self-identity before God and ethical responsibility with neighbors. Self-identity is not just Freud's psychological self-awareness phenomenon, but in terms of mutual personal phenomenon in front of God, the objective other, it presupposes immersion in life. It can be said that it is an expression of the will to overcome human alienation in that it aims for self-transcendence, whether it is the relativity of postmodernism or non-relativity. The vertical relationship between Christian spirituality is face-to-face with God and requires deep internal reflection in order to maintain a continuous post-apocalyptic faith, and it will be said that it is an area that cannot be embodied unless it is metaphors and symbols. It can be said that it is a dynamic force with an orientation to pursue the birth of a new being in the situation of the existence. The horizontal expansion of spirituality is a confession of personal and inner transcendental faith before God, whereas the horizontal expansion is the realm of the practice of confrontational and social love with neighbors. In terms of Christian spirituality, the horizontal expansion can be either a public and legal domain encompassing culture, politics, and economy, or an episteme of the symbolic world exemplified by Foucault and Lacan. The horizontal expansion in the work is, in a word, social spirituality related to the kingdom of God, and in the work, it shows the will to practice this spirituality horizontally. As a legend for the creation of Christian poetry, the four thematic and semantic poetic acceptance and imagery of the above Christian worldview will be able to find significance as a legend for the creation of Christian poetry.
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