[학위논문]소비자의 환경가치관에 따른 팝업스토어 환경적 문제인식이 친환경 팝업스토어 마케팅 소비전환의사와 지속소비가능성에 미치는 영향 : MZ 세대 소비자 중심으로 Impact of Environmental Problem Recognition in Eco-friendly Pop-up Store on Brand Consumption Intention and Sustainable Consumption Based on Environmental Values : Focused on MZ Generation Consumers
‘소유’보다 ‘경험’을 더 가치 있게 생각하고, 이에 ‘경험’에 대한 소비가 늘어남에 따라 기업에 팝업스토어 마케팅은 이제 선택이 필수가 되었다. 그러나 팝업스토어 마케팅으로 인해 발생하는 폐기물과 관련한 환경적인 측면의 사항들은 여전히 정리되지 않은 문제로, 오로지 기업의 몫으로만 남아있다. 본 연구는 팝업스토어에 관심이 있거나 경험해 본 적 있는 MZ세대 소비자의 환경가치관에 따른 친환경 팝업스토어 브랜드 소비전환의사와 친환경 팝업스토어 지속소비가능성에 미치는 영향을 알아보는 것에 목적이 있다. 연구대상자는 전국에 거주하는 1980년생~1994년생(M세대)와 1995년생~2004년생(...
‘소유’보다 ‘경험’을 더 가치 있게 생각하고, 이에 ‘경험’에 대한 소비가 늘어남에 따라 기업에 팝업스토어 마케팅은 이제 선택이 필수가 되었다. 그러나 팝업스토어 마케팅으로 인해 발생하는 폐기물과 관련한 환경적인 측면의 사항들은 여전히 정리되지 않은 문제로, 오로지 기업의 몫으로만 남아있다. 본 연구는 팝업스토어에 관심이 있거나 경험해 본 적 있는 MZ세대 소비자의 환경가치관에 따른 친환경 팝업스토어 브랜드 소비전환의사와 친환경 팝업스토어 지속소비가능성에 미치는 영향을 알아보는 것에 목적이 있다. 연구대상자는 전국에 거주하는 1980년생~1994년생(M세대)와 1995년생~2004년생(Z세대), MZ세대 소비자를 대상으로 2024년 3월 30일부터 4월 8일까지 실시한 온라인 설문 371부를 최종 분석에 사용하였다. 분석방법은 목적에 따라 빈도분석, 요인분석, 일원변량분석, 상관관계분석, 선형회귀분석을 실시하였다. 이에 따른 본 연구의 가설 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자의 이타주의적, 생태중심적, 자기중심적 환경가치관이 높을수록 팝업 스토어 마케팅 환경적 문제인식도 높았다. 둘째, 소비자의 자기중심적, 생태중심적, 이타주의적 환경가치관이 높을수록 친환경 팝업스토어 마케팅 브랜드 소비전환의사도 높아지는 것으로 볼 수 있었다. 셋째, 소비자의 자기중심적, 생태중심적, 이타주의적 환경가치관이 높을수록 친환경 팝업스토어 마케팅 화장품 구매소비의도, 지속이용의도가 높아지는 것으로 볼 수 있었다. 넷째, 소비자의 팝업스토어 마케팅 환경적 문제인식이 높을수록 친환경 팝업스토어 마케팅 브랜드 소비전환의사도 높아지는 것으로 볼 수 있었다. 다섯째, 팝업스토어 마케팅 환경적 문제인식이 친환경 팝업스토어 마케팅 화장품 소비자의 팝업스토어 마케팅 환경적 문제인식이 높을수록 친환경 팝업스토어 마케팅 화장품 구매소비의도, 지속이용의도가 높아지는 것으로 볼 수 있었다. 이와 같이 본 연구는 소비자의 환경가치관에 따른 팝업스토어 마케팅 환경적 문제인식, 친환경 팝업스토어 마케팅 브랜드 소비전환의사와 친환경 팝업스토어 마케팅 화장품 지속소비가능성에 유 의미한 정(+)의 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 이를 통하여 MZ소비자들의 환경관심도와 이들이 가지고 있는 환경가치관은 행동에도 영향을 끼칠 수 있는 유의미한 지표라는 것을 입증함으로써 MZ소비자를 타겟으로 하는 화장품 산업에서는 이를 활용하여 매출 증대와 기존고객 확대를 위한 부분 중 ESG경영의 역할에 대한 중요성을 제기하였다는 점에서 의미를 가진다. 본 연구를 통해 뷰티브랜드의 MZ소비자 타겟 마케팅에 있어서 유익한 자료를 제공하고 팝업스토어 마케팅 전략 수립에 있어서 지속 가능한 발전을 도모하고 성장할 수 있기를 기대한다.
‘소유’보다 ‘경험’을 더 가치 있게 생각하고, 이에 ‘경험’에 대한 소비가 늘어남에 따라 기업에 팝업스토어 마케팅은 이제 선택이 필수가 되었다. 그러나 팝업스토어 마케팅으로 인해 발생하는 폐기물과 관련한 환경적인 측면의 사항들은 여전히 정리되지 않은 문제로, 오로지 기업의 몫으로만 남아있다. 본 연구는 팝업스토어에 관심이 있거나 경험해 본 적 있는 MZ세대 소비자의 환경가치관에 따른 친환경 팝업스토어 브랜드 소비전환의사와 친환경 팝업스토어 지속소비가능성에 미치는 영향을 알아보는 것에 목적이 있다. 연구대상자는 전국에 거주하는 1980년생~1994년생(M세대)와 1995년생~2004년생(Z세대), MZ세대 소비자를 대상으로 2024년 3월 30일부터 4월 8일까지 실시한 온라인 설문 371부를 최종 분석에 사용하였다. 분석방법은 목적에 따라 빈도분석, 요인분석, 일원변량분석, 상관관계분석, 선형회귀분석을 실시하였다. 이에 따른 본 연구의 가설 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자의 이타주의적, 생태중심적, 자기중심적 환경가치관이 높을수록 팝업 스토어 마케팅 환경적 문제인식도 높았다. 둘째, 소비자의 자기중심적, 생태중심적, 이타주의적 환경가치관이 높을수록 친환경 팝업스토어 마케팅 브랜드 소비전환의사도 높아지는 것으로 볼 수 있었다. 셋째, 소비자의 자기중심적, 생태중심적, 이타주의적 환경가치관이 높을수록 친환경 팝업스토어 마케팅 화장품 구매소비의도, 지속이용의도가 높아지는 것으로 볼 수 있었다. 넷째, 소비자의 팝업스토어 마케팅 환경적 문제인식이 높을수록 친환경 팝업스토어 마케팅 브랜드 소비전환의사도 높아지는 것으로 볼 수 있었다. 다섯째, 팝업스토어 마케팅 환경적 문제인식이 친환경 팝업스토어 마케팅 화장품 소비자의 팝업스토어 마케팅 환경적 문제인식이 높을수록 친환경 팝업스토어 마케팅 화장품 구매소비의도, 지속이용의도가 높아지는 것으로 볼 수 있었다. 이와 같이 본 연구는 소비자의 환경가치관에 따른 팝업스토어 마케팅 환경적 문제인식, 친환경 팝업스토어 마케팅 브랜드 소비전환의사와 친환경 팝업스토어 마케팅 화장품 지속소비가능성에 유 의미한 정(+)의 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 이를 통하여 MZ소비자들의 환경관심도와 이들이 가지고 있는 환경가치관은 행동에도 영향을 끼칠 수 있는 유의미한 지표라는 것을 입증함으로써 MZ소비자를 타겟으로 하는 화장품 산업에서는 이를 활용하여 매출 증대와 기존고객 확대를 위한 부분 중 ESG경영의 역할에 대한 중요성을 제기하였다는 점에서 의미를 가진다. 본 연구를 통해 뷰티브랜드의 MZ소비자 타겟 마케팅에 있어서 유익한 자료를 제공하고 팝업스토어 마케팅 전략 수립에 있어서 지속 가능한 발전을 도모하고 성장할 수 있기를 기대한다.
Impact of Environmental Problem Recognition in Eco-friendly Pop-up Store on Brand Consumption Intention and Sustainable Consumption Based on Environmental Values Focused on MZ Generation Consumers Song, Haeun Department of Cosmetology Graduate School of Engineering, Konkuk University As consumers in...
Impact of Environmental Problem Recognition in Eco-friendly Pop-up Store on Brand Consumption Intention and Sustainable Consumption Based on Environmental Values Focused on MZ Generation Consumers Song, Haeun Department of Cosmetology Graduate School of Engineering, Konkuk University As consumers increasingly value ‘experiences’ over ‘possessions’ and spend more on them, pop-up store marketing has become necessary businesses in general; hoever, the environmental aspects of pop-up store marketing, such as the waste generated, are still an unresolved issue, and it's up to the business to address them. The purpose of this study then is to investigate the effect of environmental values of MZ consumers who are interested in or have experienced pop-up stores on their intention to switch to eco-friendly pop-up store brands and their sustainable consumption of eco-friendly pop-up stores. The final analysis used 371 copies of the online survey conducted from March 30, 2024 to April 8, 2024 among consumers born between 1980 and 1994 (Generation M), 1995 and 2004 (Generation Z), and MZ consumers living in Korea. The analysis methods employed in this research were: frequency analysis, factor analysis, univariate analysis, correlation analysis, and linear regression analysis depending on the purpose. The results of the hypothesis testing of this study are as Keywords : pop-store, environmental values, awarenessf of environmental issues, consumption intention, sustainability, MZ generation follows. First, the higher consumers' altruistic, ecocentric, and self-centered environmental values, the higher their awareness of environmental problems in pop-up store marketing. Second, the higher consumers' self-centered, ecocentric, and altruistic environmental values, the higher their intention to switch to eco-friendly pop-up store marketing brands. Third, the higher the consumers' self-centeredness, ecology-centeredness, and altruism environmental values, the higher their intention to purchase and continue using eco-friendly pop-up store marketing cosmetics. Fourth, the higher consumers' awareness of environmental issues in pop-up store marketing, the higher their intention to switch to eco-friendly pop-up store marketing brands. Fifth, the higher the consumers' awareness of environmental issues in pop-up store marketing, the higher the consumers' intention to purchase eco-friendly pop-up store marketing cosmetics and the higher the consumers' intention to continue using eco-friendly pop-up store marketing cosmetics. This study, in these ways, found that consumers' environmental values have a significant positive effect on their perception of environmental problems in pop-up store marketing, intention to switch to eco-friendly pop-up store marketing brands, and sustainable consumption of cosmetics in eco-friendly pop-up store marketing. Taken together, this research is significant in that it proves that MZ consumers' environmental concern and their environmental values are significant indicators enable to influence their behavior, and thereby raising the importance of the role of ESG management in the cosmetics industry targeting MZ consumers to increase sales and expand existing customers. Through this study, we hope not only to provide useful data for beauty brands in marketing to MZ consumers and but to promote sustainable development and growth in establishing pop-up store marketing strategies.
Impact of Environmental Problem Recognition in Eco-friendly Pop-up Store on Brand Consumption Intention and Sustainable Consumption Based on Environmental Values Focused on MZ Generation Consumers Song, Haeun Department of Cosmetology Graduate School of Engineering, Konkuk University As consumers increasingly value ‘experiences’ over ‘possessions’ and spend more on them, pop-up store marketing has become necessary businesses in general; hoever, the environmental aspects of pop-up store marketing, such as the waste generated, are still an unresolved issue, and it's up to the business to address them. The purpose of this study then is to investigate the effect of environmental values of MZ consumers who are interested in or have experienced pop-up stores on their intention to switch to eco-friendly pop-up store brands and their sustainable consumption of eco-friendly pop-up stores. The final analysis used 371 copies of the online survey conducted from March 30, 2024 to April 8, 2024 among consumers born between 1980 and 1994 (Generation M), 1995 and 2004 (Generation Z), and MZ consumers living in Korea. The analysis methods employed in this research were: frequency analysis, factor analysis, univariate analysis, correlation analysis, and linear regression analysis depending on the purpose. The results of the hypothesis testing of this study are as Keywords : pop-store, environmental values, awarenessf of environmental issues, consumption intention, sustainability, MZ generation follows. First, the higher consumers' altruistic, ecocentric, and self-centered environmental values, the higher their awareness of environmental problems in pop-up store marketing. Second, the higher consumers' self-centered, ecocentric, and altruistic environmental values, the higher their intention to switch to eco-friendly pop-up store marketing brands. Third, the higher the consumers' self-centeredness, ecology-centeredness, and altruism environmental values, the higher their intention to purchase and continue using eco-friendly pop-up store marketing cosmetics. Fourth, the higher consumers' awareness of environmental issues in pop-up store marketing, the higher their intention to switch to eco-friendly pop-up store marketing brands. Fifth, the higher the consumers' awareness of environmental issues in pop-up store marketing, the higher the consumers' intention to purchase eco-friendly pop-up store marketing cosmetics and the higher the consumers' intention to continue using eco-friendly pop-up store marketing cosmetics. This study, in these ways, found that consumers' environmental values have a significant positive effect on their perception of environmental problems in pop-up store marketing, intention to switch to eco-friendly pop-up store marketing brands, and sustainable consumption of cosmetics in eco-friendly pop-up store marketing. Taken together, this research is significant in that it proves that MZ consumers' environmental concern and their environmental values are significant indicators enable to influence their behavior, and thereby raising the importance of the role of ESG management in the cosmetics industry targeting MZ consumers to increase sales and expand existing customers. Through this study, we hope not only to provide useful data for beauty brands in marketing to MZ consumers and but to promote sustainable development and growth in establishing pop-up store marketing strategies.
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