[학위논문]중국 식품 팝업스토어에 대한 소비자인식이 브랜드 태도 및 충성도에 미치는 영향 연구 A Study on the Effect of Consumer Perceptions of Chinese Food Pop-up Stores on Brand Attitudes and Loyalty
중국 식품 팝업스토어에 대한 소비자인식이 브랜드 태도 및 충성도에 미치는 영향 연구 시대의 변화에 따라 소비자의 요구도 변화했다. 과거에는 필요한 제품 을 사는 데 중점을 뒀다면 이제는 쇼핑을 통한 경험을 중시하는 분위기로 쇼핑 패러다임이 바뀌고 있다. 특히 코로나19 이후 사회적 거리두기가 해 제되면서 일상이 회복되고 오프라인 접촉이 확대됨에 따라 마케팅 홍보도 강화되고 있다. 이러한 홍보 방식 중 대표적인 것이 팝업스토어이다. 팝 업스토어는 짧은 시간에 기업이 신제품을 소개하고 브랜드를 홍보하는 소 비자의 체험 중심의 공간으로 진화했다. 최근 중국에서 팝업스토어는 식 품 브랜드의 비율은 해마다 증가하고 있다. 따라서 중국 식품 팝업스토어 에 대한 소비자인식, 브랜드 태도 및 브랜드 충성도를 파악하는 연구가 필요하다. 본 연구는 식품 팝업스토어에 대한 ...
중국 식품 팝업스토어에 대한 소비자인식이 브랜드 태도 및 충성도에 미치는 영향 연구 시대의 변화에 따라 소비자의 요구도 변화했다. 과거에는 필요한 제품 을 사는 데 중점을 뒀다면 이제는 쇼핑을 통한 경험을 중시하는 분위기로 쇼핑 패러다임이 바뀌고 있다. 특히 코로나19 이후 사회적 거리두기가 해 제되면서 일상이 회복되고 오프라인 접촉이 확대됨에 따라 마케팅 홍보도 강화되고 있다. 이러한 홍보 방식 중 대표적인 것이 팝업스토어이다. 팝 업스토어는 짧은 시간에 기업이 신제품을 소개하고 브랜드를 홍보하는 소 비자의 체험 중심의 공간으로 진화했다. 최근 중국에서 팝업스토어는 식 품 브랜드의 비율은 해마다 증가하고 있다. 따라서 중국 식품 팝업스토어 에 대한 소비자인식, 브랜드 태도 및 브랜드 충성도를 파악하는 연구가 필요하다. 본 연구는 식품 팝업스토어에 대한 기술수용모델을 적용하였으며, 추가변 수는 소비가치, 이용경험, 신뢰를 투입하여 브랜드 태도 및 브랜드 충성도에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구는 1년 내에 중국 식품 팝업스토어 이용 자를 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였고, 총 484부를 최종결과에 분석 하였다. 본 연구는 식품 팝업스토어에 대한 소비자의 인식 및 이용 전반에 대한 이해를 통해 소비자의 식품 팝업스토어 활용 및 합리적인 소비 생활 을 유도할 수 있을 것이다. 기업측면에서는 식품 브랜드에 대한 태도 및 충성도 향상을 위한 주요 영향 요인 분석을 통하여 마케팅적 시사점 및 전략 수립에 도움이 될 것이다. 본 연구의 주요 연구결과를 보면. 첫째, 기술수용모델을 적용하여 지각 된 유용성, 지각된 용이성이 팝업스토어에 대한 브랜드 태도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 식품 팝업스토어의 소비자들은 기술수용모델의 지각된 유용성을 통해 식품 팝업스토어 브랜드에 대한 긍 정적 태도를 향상시킬 수 있도록 한다. 따라서 소비자가 팝업스토어에서 식품이나 브랜드에 대한 정보와 다양한 체험을 제공하여 식품 팝업스토어 에 대한 유용성을 지각할 수 있도록 해야 한다. 또한 소비자가 지각된 용 이성을 제고하기 위해 식품 팝업스토어에서 원하는 식품 또는 식품 브랜 드 정보를 쉽게 찾을 수 있도록 이용 과정을 간단화 시키고 최대한 소비 자가 쉽게 이해하도록 제시해 주고 명확하게 안내해 주는 것이 필요하다. 이는 결국 브랜드에 대한 소비자의 태도를 더 높일 수 있을 것이다. 둘째, 소비가치를 적용하여 쾌락적 가치가 팝업스토어에 대한 브랜드 태도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 팝업스토어는 단순히 제품 판매를 목적으로 하는 것이 아니라 소비자의 감정에 대해 더 많이 중시하여 재미와 즐거움을 제공할 수 있는 소비 경험을 만든다면 소 비자가 브랜드 또는 제품에 대한 인식과 충성심을 갖게 하여 더 큰 시장 을 점유할 수 있을 것이다. 셋째, 이용경험이 중국 식품 팝업스토어에 대한 브랜드 태도에 정(+)적 인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 식품 팝업스토어는 소비자에 게 경험 과정에서 만족스러운 경험을 제공하여 소비자가 브랜드 태도를 향상시킬 수 있도록 노력해야 한다. 또한 팝업스토어가 소비자들에게 특 별한 구매 경험을 제공하려면 신제품을 출시하거나 기존 제품에 대해 변 화시켜서 업그레이드할 필요가 있다. 그리고 다양성을 제공하고 창의적인 고객 경험을 제공할 수 있는 마케팅 전략이 필요하며, 이를 통해 브랜드 에 대한 태도를 긍정적으로 향상시킬 것이다. 넷째, 식품 팝업스토어에 대한 신뢰가 브랜드 태도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러므로 식품기업과 팝업스토어는 브랜드에 대 한 소비자의 태도를 향상시키기 위해 소비자들과 신뢰를 구축해야 한다. 식품 팝업스토어를 통해 특히 팝업스토어에서 제공하는 정보나 식품에 대 한 소비자의 신뢰를 구축하는 노력이 필요하다. 마지막으로 브랜드 태도가 브랜드 충성도에 중요한 영향요소로 작용한 다는 것을 확인하였다. 이는 소비자가 브랜드에 대한 긍정적 태도를 형성 시킬 수 있으면 결국 브랜드 충성도를 높일 수 있음을 시사한다. 식품 브 랜드 같은 경우에 팝업 스토어를 이용하여 브랜드에 대한 소비자 태도를 높이는 것이 효과적인 마케팅 전략이 될 것이다. 브랜드는 팝업 스토어에 서 스페셜 패키지 출시나 다양한 이벤트 활동 등을 진행하여 브랜드에 대 한 소비자의 호감도를 높이고 브랜드에 대한 태도를 향상시켜 브랜드에 대한 충성도와 타인에게 추천하는 긍정적인 효과를 창출하게 될 것이다.
중국 식품 팝업스토어에 대한 소비자인식이 브랜드 태도 및 충성도에 미치는 영향 연구 시대의 변화에 따라 소비자의 요구도 변화했다. 과거에는 필요한 제품 을 사는 데 중점을 뒀다면 이제는 쇼핑을 통한 경험을 중시하는 분위기로 쇼핑 패러다임이 바뀌고 있다. 특히 코로나19 이후 사회적 거리두기가 해 제되면서 일상이 회복되고 오프라인 접촉이 확대됨에 따라 마케팅 홍보도 강화되고 있다. 이러한 홍보 방식 중 대표적인 것이 팝업스토어이다. 팝 업스토어는 짧은 시간에 기업이 신제품을 소개하고 브랜드를 홍보하는 소 비자의 체험 중심의 공간으로 진화했다. 최근 중국에서 팝업스토어는 식 품 브랜드의 비율은 해마다 증가하고 있다. 따라서 중국 식품 팝업스토어 에 대한 소비자인식, 브랜드 태도 및 브랜드 충성도를 파악하는 연구가 필요하다. 본 연구는 식품 팝업스토어에 대한 기술수용모델을 적용하였으며, 추가변 수는 소비가치, 이용경험, 신뢰를 투입하여 브랜드 태도 및 브랜드 충성도에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구는 1년 내에 중국 식품 팝업스토어 이용 자를 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였고, 총 484부를 최종결과에 분석 하였다. 본 연구는 식품 팝업스토어에 대한 소비자의 인식 및 이용 전반에 대한 이해를 통해 소비자의 식품 팝업스토어 활용 및 합리적인 소비 생활 을 유도할 수 있을 것이다. 기업측면에서는 식품 브랜드에 대한 태도 및 충성도 향상을 위한 주요 영향 요인 분석을 통하여 마케팅적 시사점 및 전략 수립에 도움이 될 것이다. 본 연구의 주요 연구결과를 보면. 첫째, 기술수용모델을 적용하여 지각 된 유용성, 지각된 용이성이 팝업스토어에 대한 브랜드 태도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 식품 팝업스토어의 소비자들은 기술수용모델의 지각된 유용성을 통해 식품 팝업스토어 브랜드에 대한 긍 정적 태도를 향상시킬 수 있도록 한다. 따라서 소비자가 팝업스토어에서 식품이나 브랜드에 대한 정보와 다양한 체험을 제공하여 식품 팝업스토어 에 대한 유용성을 지각할 수 있도록 해야 한다. 또한 소비자가 지각된 용 이성을 제고하기 위해 식품 팝업스토어에서 원하는 식품 또는 식품 브랜 드 정보를 쉽게 찾을 수 있도록 이용 과정을 간단화 시키고 최대한 소비 자가 쉽게 이해하도록 제시해 주고 명확하게 안내해 주는 것이 필요하다. 이는 결국 브랜드에 대한 소비자의 태도를 더 높일 수 있을 것이다. 둘째, 소비가치를 적용하여 쾌락적 가치가 팝업스토어에 대한 브랜드 태도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 팝업스토어는 단순히 제품 판매를 목적으로 하는 것이 아니라 소비자의 감정에 대해 더 많이 중시하여 재미와 즐거움을 제공할 수 있는 소비 경험을 만든다면 소 비자가 브랜드 또는 제품에 대한 인식과 충성심을 갖게 하여 더 큰 시장 을 점유할 수 있을 것이다. 셋째, 이용경험이 중국 식품 팝업스토어에 대한 브랜드 태도에 정(+)적 인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 식품 팝업스토어는 소비자에 게 경험 과정에서 만족스러운 경험을 제공하여 소비자가 브랜드 태도를 향상시킬 수 있도록 노력해야 한다. 또한 팝업스토어가 소비자들에게 특 별한 구매 경험을 제공하려면 신제품을 출시하거나 기존 제품에 대해 변 화시켜서 업그레이드할 필요가 있다. 그리고 다양성을 제공하고 창의적인 고객 경험을 제공할 수 있는 마케팅 전략이 필요하며, 이를 통해 브랜드 에 대한 태도를 긍정적으로 향상시킬 것이다. 넷째, 식품 팝업스토어에 대한 신뢰가 브랜드 태도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러므로 식품기업과 팝업스토어는 브랜드에 대 한 소비자의 태도를 향상시키기 위해 소비자들과 신뢰를 구축해야 한다. 식품 팝업스토어를 통해 특히 팝업스토어에서 제공하는 정보나 식품에 대 한 소비자의 신뢰를 구축하는 노력이 필요하다. 마지막으로 브랜드 태도가 브랜드 충성도에 중요한 영향요소로 작용한 다는 것을 확인하였다. 이는 소비자가 브랜드에 대한 긍정적 태도를 형성 시킬 수 있으면 결국 브랜드 충성도를 높일 수 있음을 시사한다. 식품 브 랜드 같은 경우에 팝업 스토어를 이용하여 브랜드에 대한 소비자 태도를 높이는 것이 효과적인 마케팅 전략이 될 것이다. 브랜드는 팝업 스토어에 서 스페셜 패키지 출시나 다양한 이벤트 활동 등을 진행하여 브랜드에 대 한 소비자의 호감도를 높이고 브랜드에 대한 태도를 향상시켜 브랜드에 대한 충성도와 타인에게 추천하는 긍정적인 효과를 창출하게 될 것이다.
An Influence of Consumer Perception toward the Food Pop-up Stores of China on the Brand Attitude and Loyalty With the change of time, the demand of consumers also has changed. In the past, the focus was on buying goods that are necessary, but now the shopping paradigm has shifted into atmosphere to ...
An Influence of Consumer Perception toward the Food Pop-up Stores of China on the Brand Attitude and Loyalty With the change of time, the demand of consumers also has changed. In the past, the focus was on buying goods that are necessary, but now the shopping paradigm has shifted into atmosphere to value experience through shopping. In particular, after COVID-19, the social distancing was released to restore the ordinary lives, and following the expansion of off-line contacts, the marketing publicity has been strengthened. In the recent several years, the most representative of such a publicity method is the pop-up store. The pop-up store has evolved into the experiment-oriented space for consumers that introduced new produce and publicized the brand for a company in short period of time. For the recent pop-up stores in China, the ratio of the food brand has increased for each year. Accordingly, there is a need of studies to find out the consumer perception, brand attitude and brand loyalty toward the food pop-up store of China. This study applies the technology acceptance model regarding the food pop-up store, and the additional variables are placed with consumption value, experience of use and reliability to analyze the impact on the brand attitude and brand loyalty. This study is implemented with the online questionnaires for the users of food pop-up stores in China in the recent year and has analyzed a total of 484 data for the final outcome. This study may promote the facilitation of food pop-up store for consumers and reasonable consumption living through general understanding on consumer’s perception and use for food pop-up store. In the business aspect, it would be of help on marketing implications and establishment of strategy through the analysis of main impact factors for improving the attitude and loyalty on food brand. Looking into the main outcome of this study, first, the usefulness and easiness perceived by applying the technology acceptance model to make positive (+) impact toward the brand attitude on the pop-up store. Therefore, the consumers of food pop-up stores have to improve the positive attitude on the brand of food pop-up store through the usefulness perceived on the technology acceptance model for consumers of food pop-up store. Accordingly, it has to enable the consumers to perceive the usefulness on food pop-up store by the pop-up store providing the information on food or brand as well as diversified experiences. Furthermore, the service process is simplified for consumers to easily find the food or food brand information wanted in the food pop-up store to enhance the perceived easiness as well as providing clear information to present easy understanding for consumers as much as possible. This is ultimately an upgrade of consumer attitude even higher for brands. Second, the hedonic value by applying the consumption value has positive (+) impact on the brand attitude toward the pop-up store. Therefore, pop-up store would occupy a greater market if it makes the consumption experience to provide fund and joy by placing greater importance on the emotion of consumers, not just for the simple purpose of product sales in a way of consumers having the perception and loyalty toward the brand or product. Third, the experience of use is shown to make positive (+) impact on the brand attitude toward the food pop-up stores in China. Therefore, the effort is required to improve the brand attitude of consumers by the food pop-up stores providing the satisfactory experience in the process of experiencing the same for consumers. In addition, once the pop-up store is to provide special purchase experience for consumers, it needs to release new product or upgrade the product by changing the existing product. And, it requires a marketing strategy by providing diversity and creative consumer experience, and through this effort, the attitude toward the brand would positively be improved. Fourth, the trust on food pop-up store is shown to make positive (+) influence on the brand attitude. Henceforth, the food industry and pop-up stores have to establish the trust with consumers in order to enhance the consumer attitude toward the brand. In particular, through the food pop-up store, it requires effort to structure the consumer’s trust regarding the information or food provided by the pop-up store. And, lastly, it is affirmed that the brand attitude has worked as an important impact element to the brand loyalty. This is attributable to the fact that, if a consumer improves the positive attitude on a brand, it implies that the brand loyalty would be upgraded. For a case like food brand, it would be an effective marketing strategy to use the pop-up store to enhance the consumer attitude toward the brand. The brand would generate the positive effect to enhance the favorable sense of consumers regarding the brand by releasing special package or processing various event activities from the pop-up store to enhance the favorable sense of consumers for the brand and recommend the brand to other consumers to enhance the loyalty toward the brand.
An Influence of Consumer Perception toward the Food Pop-up Stores of China on the Brand Attitude and Loyalty With the change of time, the demand of consumers also has changed. In the past, the focus was on buying goods that are necessary, but now the shopping paradigm has shifted into atmosphere to value experience through shopping. In particular, after COVID-19, the social distancing was released to restore the ordinary lives, and following the expansion of off-line contacts, the marketing publicity has been strengthened. In the recent several years, the most representative of such a publicity method is the pop-up store. The pop-up store has evolved into the experiment-oriented space for consumers that introduced new produce and publicized the brand for a company in short period of time. For the recent pop-up stores in China, the ratio of the food brand has increased for each year. Accordingly, there is a need of studies to find out the consumer perception, brand attitude and brand loyalty toward the food pop-up store of China. This study applies the technology acceptance model regarding the food pop-up store, and the additional variables are placed with consumption value, experience of use and reliability to analyze the impact on the brand attitude and brand loyalty. This study is implemented with the online questionnaires for the users of food pop-up stores in China in the recent year and has analyzed a total of 484 data for the final outcome. This study may promote the facilitation of food pop-up store for consumers and reasonable consumption living through general understanding on consumer’s perception and use for food pop-up store. In the business aspect, it would be of help on marketing implications and establishment of strategy through the analysis of main impact factors for improving the attitude and loyalty on food brand. Looking into the main outcome of this study, first, the usefulness and easiness perceived by applying the technology acceptance model to make positive (+) impact toward the brand attitude on the pop-up store. Therefore, the consumers of food pop-up stores have to improve the positive attitude on the brand of food pop-up store through the usefulness perceived on the technology acceptance model for consumers of food pop-up store. Accordingly, it has to enable the consumers to perceive the usefulness on food pop-up store by the pop-up store providing the information on food or brand as well as diversified experiences. Furthermore, the service process is simplified for consumers to easily find the food or food brand information wanted in the food pop-up store to enhance the perceived easiness as well as providing clear information to present easy understanding for consumers as much as possible. This is ultimately an upgrade of consumer attitude even higher for brands. Second, the hedonic value by applying the consumption value has positive (+) impact on the brand attitude toward the pop-up store. Therefore, pop-up store would occupy a greater market if it makes the consumption experience to provide fund and joy by placing greater importance on the emotion of consumers, not just for the simple purpose of product sales in a way of consumers having the perception and loyalty toward the brand or product. Third, the experience of use is shown to make positive (+) impact on the brand attitude toward the food pop-up stores in China. Therefore, the effort is required to improve the brand attitude of consumers by the food pop-up stores providing the satisfactory experience in the process of experiencing the same for consumers. In addition, once the pop-up store is to provide special purchase experience for consumers, it needs to release new product or upgrade the product by changing the existing product. And, it requires a marketing strategy by providing diversity and creative consumer experience, and through this effort, the attitude toward the brand would positively be improved. Fourth, the trust on food pop-up store is shown to make positive (+) influence on the brand attitude. Henceforth, the food industry and pop-up stores have to establish the trust with consumers in order to enhance the consumer attitude toward the brand. In particular, through the food pop-up store, it requires effort to structure the consumer’s trust regarding the information or food provided by the pop-up store. And, lastly, it is affirmed that the brand attitude has worked as an important impact element to the brand loyalty. This is attributable to the fact that, if a consumer improves the positive attitude on a brand, it implies that the brand loyalty would be upgraded. For a case like food brand, it would be an effective marketing strategy to use the pop-up store to enhance the consumer attitude toward the brand. The brand would generate the positive effect to enhance the favorable sense of consumers regarding the brand by releasing special package or processing various event activities from the pop-up store to enhance the favorable sense of consumers for the brand and recommend the brand to other consumers to enhance the loyalty toward the brand.
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