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로터리 스웨이징 공정으로 성형된 자동차 중공 드라이브샤프트의 성능특성 연구
Performance Characteristics of the Automotive TDS (Tube Drive Shaft) by the Rotary Swaging Process 원문보기

소성가공 = Transactions of materials processing : Journal of the Korean society for technology of plastics, v.12 no.7, 2003년, pp.654 - 661  

임성주 (인하대학교 대학원 첨단정밀공학과(KITECH)) ,  이낙규 (한국생산기술연구원 디지탈생산공정팀) ,  나경환 (한국생산기술연구원 디지탈생산공정팀) ,  이지환 (인하대학교 금속공학과)

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A monobloc TDS(Tube Drive Shaft) has been developed by using the rotary swaging process which is one of the incremental forming process. In order to estimate the developed TDS performance characteristics such as natural frequency, strength, stiffness and mass, finite element analysis has been carrie...

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문제 정의

  • 본 논문에서는 Fig. 2와 같이 로터리 스웨이징 공정의 피드인(Feed-in) 스웨이징 성형과 리세싱(Recessing) 스 웨이징 성형이 가능하도록 국내 기술진에 의하여 개발된(5) 로터리 스웨이징 장치에 의하여 성형된 TDS 사용상의 성능특성 만족도 검증을 위한 구조 진동해석과 TDS의 길이 (Length) 및 직경변화에 따른 고유진동수 (Natural frequency)의 민감도해석과 강도해석을 수행하여 TDS의 길이와 직경변화(Diameter)등이 비틀림 강성이나 굽힘 강성 향상 특성에 어떠한 영향을 주는지를 규명하였으며 이를 통한 TDS의 최적 치수결정과 그에 따른 로터리 스웨이징 성형 가능성 검토 및 품질안정화와 사용상의 성능특성을 위한 TDS 설계 제작 기준을 제시하였다.
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참고문헌 (12)

  1. Dr.-Ing. P. Amborn, Prof. S. K Ghosh, I. K Lead better, 1995, "Modem Side-Shaft for Passenger Cars: Manufacturing Processes I ", GKN Autotive, J. of Materials Processing Technology, 63. pp. 13-24. 

  2. Dr. Bernhard Muller, "Application of rotary swaging for the economical production of light weight components, mainly for the car industry", HMP, pp. 1-5. 

  3. ASM. Metals Handbook, Forming, 1969, "Rotary Swaging of Bar and Tubes", Vol. 4, pp. 333-346. 

  4. Serope Kalpakjian, 1966, "Dimensional Changes in Tube Swaging", J. of Engineering for Industry Transactions of the ASM. Vol. 88, No.2, pp. 147-150. 

  5. S. J. Lim, D. J. Yoon, J. H. Lee and K. H. Na, 1997, "Development of Rotary Swaging Machine with the Outer Rotor", J. of Industrial Technology, KITECH, Vol. 2, No.7. 

  6. Richard L. Kegg, Trans. ASME., 1964, "Mechanics of the Rotary Swaging Process", Vol. 84-86, No. 4, pp. 317-326. 

  7. Romed L. Suffredini, 1963, "How Swaging affects Mechanical properties of steel", Metal progress, pp. 109-120. 

  8. R. S. Dusseau, J. D. Bryzgel, Tool and Manufacturing Engineers Hand book, Chap. 14. "Swaging", SME, Vol. 2 (Forming), pp. 14-1-14-21. 

  9. W. G. Ovens, E. L. Bartholomew, R. R. Biederman, 1976, "Metal flow in Two-die Swaging," J. of Engineering for Industry Transactions of the ASM. Vol. 98, No.4, pp. 1121-1124. 

  10. S. J. Lim, D. J. Yoon and K H. Na, 1998, "The Forming Characteristic of Rotary Swaging Process", J. of the Korea Society for Technology of Plasticity Vol. 7, No.5, pp. 432-438. 

  11. S. J. Lim, N. K Lee, K H. Na and C. H. Lee, 2003, "Forming Process of the Automotive TDS (Tube Drive Shaft) by the Rotary Swaging Process", J. of the Korea Society for Technology of Plasticity Vol. 12, No.6, pp. 558-565. 

  12. Sang Hyun Jee, "The application of the simulation techniques to reduce the noise and vibration in vehcle development", FISITA World Automotive Congress, June 14, 2000, F2000H240. 

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