$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

인천지역 초등학생의 한국 전통음식에 대한 인식과 지식에 관한 연구
A Study on the Perception and the Knowledge of the Korean Traditional Food in the Elementary Schoolchildren of Incheon 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.21 no.2, 2006년, pp.107 - 115  

강명선 (인하대학교 교육대학원 가정교육) ,  천종희 (인하대학교 생활과학대학 식품영양학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of the study was to investigate the perception and the knowledge of the Korean traditional foods in elementary school students. For the investigation, 373 fifth-grade elementary school students in Incheon were surveyed by a questionnaire, and the data were analized by the SPSS 10.0 progr...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 미래의 식문화를 형성하고 발전시켜 나갈 초등학생을 대상으로, 한국 전통음식에 대한 인식과 지식을 지리적 환경 이 서로 다른 도시와 농촌, 또한 남녀 별로 구분하여 조사 하였다.
  • 이는 학교급식이 학생들에게 전통음식을 접하게 되는 매개체로서의 역할을 수행하고 있다는 초등학생을 대상으로 한 연구(Oh 2002) 결과와는 차이를 보이고 있다. 이에 학교에서는 우리 전통음식에 대한 영양학적 우수성과 식생활 문화 등을 특별활동이나 관련 교과목 시간을 이용해 적극적으로 알리고 또한 급식으로 자주 제공함으로써, 가정에서 어머니의 취업으로 인해 소홀해진 전통음식에 대한 관심을 고조시키고 아동들의 입맛이 전통음식에 익숙해질 수 있도록 이끌어주는 것이 바람직하다고 하겠다. 또한 급식으로 제공되는 당일의 음식 중 특별한 전통음식에 대한 설명 등을 포스터로 작성하여 식당 또는 급식장소에 제시하여 학생들의 흥미를 유발시켜 관심을 갖게 하는 방법도 있다고 생각된다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (22)

  1. Cho, HJ. 2000. A study of high school student's perception and preference of Korean traditional foods in Secheon area. Masters degree thesis. Kunsan National University, ppl-3 

  2. Han YI, Nam GS, Sul MY. 1989. Worsens actual condition and formative factors of dietary habits. Korean J Food and Nutrition, 2(2): 1-7 

  3. Hong KS, Paek SJ, Kim HS. 1999. The difference between generations in awareness and acceptance for the commercial Korean traditional foods. J. Korean living Sci Association, 8(2): 373-385 

  4. Jang EJ, Lee YK, Lee HJ. 1996. The study for consciousness, dietary life behaviors on Korean traditional food. J Korean Soci of Dietary Culture, 11(2): 179-206 

  5. Jung HS. 1995. A study on relationship between nutrition knowledge and food habit of mothers and food preference and other factors of their elementary school children. J. Korean Home Economics Association, 33(3): 207-223 

  6. Kang US, Chyun JH. 1998. A Comparison study on the perception and the preference of Korean traditional food in middle school students living in urban and rural area. J Korean Soci of Dietary Culture, 13(2): 97-105 

  7. Kim JH. 1995. A study on Korean traditional food preference and consumption of female high school students. Korean J. Food and Nutrition, 8(4): 293-300 

  8. Kim JH, Lee MJ, Yang IS, Moon SJ. 1992. Analysis of factors affecting Korean eating behavior. Korean J. Food and Nutrition, 7(1): 1-8 

  9. Kim SM. 2000. Attitudes of the university student in the Kyung-book area on the traditional foods(I) -The evaluation, the utilization and the life style-. Korean J Food and Cookery Science, 16(1): 27-35 

  10. Kye SH, Kim MH. 1994. Evalution on food policy classified by period on Korean. J. Korean Home Economics Association, 32(1): 165-179 

  11. Lee JS. 1993. Nutrition survey of children of a day care center in the low income area of Pusan - A study on nutrient intake and nutritional status. J. Korean Soci of Food Sci and Nutrition, 22(1): 27-33 

  12. Lee HJ. 1995. Consciousness, knowledge and food preferences for the Korean traditional foods of high school students in Seoul. J. Korean Home Economics Association, 33(4): 65-23 

  13. Lee HN. 2000. A study on the knowledge, consciousness and preference of the Korean traditional food in male and female middle school students. Masters degree thesis. Korea University. pp26-31 

  14. Lee KE, Jang YE, Kim WK. 1993. A study on university student's knowledge and opinion of the Korean foods -The evaluation and option for improvement on the Korean traditional foods-. J. Korean Home Economics Association, 31(4): 183-191 

  15. Lee MY. 2002. A study in elementary school childeren's consciousness and preference of Korean traditional food and fast food. Masters degree thesis, Inha University. ppl6-17 

  16. Min YH. 1999. A Study on consciousness and preference of the Korean food: focused on the elementary school children in Inchon. Masters degree thesis. Inchon University. pp8-20 

  17. Oh YS. 2004. A study in student' awareness and preference for Korean traditional food at elementary school. Masters degree thesis. Sunchon National University. pl4 

  18. Park MS, Kim KE. 1991. A study on high school girls consciousness and food preferences of the Korean foods. J. Korean Home Economics Education Association, 3(1): 163-177 

  19. Park YS. 1998. Perception of traditional foods in Hansan-Do area. Korean J. Food and Cookery Science, 14(5): 516-534 

  20. Yang IS, Kim EK, Bae YH, Lee SJ, An HJ. 1993. Development of nutrition education program that promotes eating behavior of preschool children-Especially focused on being familiar with vegetable-. J. Korean Soci of Dietary Culture, 8(2): 125-137 

  21. Yim GL, Kim SH. 1986. A study on the effect of family environment on the dietary quality of adolescence. J. Korean Soci of Food Sci and Nutrition. 19(1): 23-31 

  22. Yoo HY. 2003. A study on the recognition and preference of Gimchi, Korean traditional food: focused on the comparison of generational differences. Masters degree thesis. Kyonggi LJniversity. pp48-57 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로