최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.24 no.5 = no.83, 2006년, pp.129 - 140
김주아 (경원전문대학교 유아교육학과)
This study analyzed mothers' beliefs and practices for children's literacy acquisition by investigating the actual conditions of the literacy environment at home. The aim of this study is to understand what mothers believe about literacy, to recognize that children's literacy development is attained...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
고율희(2001). 자녀의 성, 어머니의 취업여부 및 사회, 경제적 수준에 따른 양육신념과 양육 행동. 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문
곽아정(1994). 어머니-유아의 상호작용 및 가정의 문해환경과 유아의 읽기 능력과의 관계. 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문
권주원(2003). 어머니의 자녀에 대한 신념과 유아의 창의성. 연세대학교 대학원 석사학위논문
김명순, 권희경(2002). 어머니의 아버지의 문해발달에 대한 태도 및 가정문해환경. 대한가정학회지, 40(1), 147-162
김소양(2002).4,5세 유아들의 쓰기 기능에 대한 인식. 유아교육연구, 22(2), 155-172
김수희(2003). 아동의 읽기 유창성과 가정 문해환경의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
김연하(1998). 어머니의 부모신념과 아동의 자기 지각과의 관계. 경희대학교 대학원 석사학위논문
김영신(1995). 유아교육 기관의 질에 따른 유아의 문해행동. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
김희진(1995) 자녀 양육에 대한 한국과 미국 어머니들의 신념 비교 연구. 유아교육연구, 15(2), 5-22
박혜정(1988). 취학전 유아의 문자 지도에 관한 연구. 한국교육개발원, 88-130
박홍선(1998). 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀교육관 및 양육 태도 조사연구. 인제대학교 교육대학원 석사학위논문
소현아(1999). 저소득층 어머니-유아간 책읽기 상호작용. 연세 대학교 대학원 석사학위 논문
위영희(2003). 유아의 문해발달에 영향을 미치는 요인. 교육 발전, 22(1,2)
윤혜영(1997). 총체적 언어접근에서의 문식성 발달에 대한 유아교사의 신념. 이화여자대학교 교육대학원 석사 학위 논문
이경렬(2005). 저소득 가정 어머니-유아의 그림책읽기 상호 작용과 유아의 언어능력. 연세대학교 대학원 석사 학위논문
이근영(2000). 아동의 읽기 태도와 가정의 문해환경간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
이문옥(1997).5세 아동과 1학년 아동의 읽기, 쓰기 발달과 가정문해환경의 상관관계연구. 교육학연구, 35(3),263-279
이성은 편역(1995). 총체적 언어교육: 교육적용의 이론과 실제. 서울: 창지사
이차숙, 노명완(1995). 유아언어교육론. 서울: 동문사
장은경, 박은혜, 김희진(1998). 만 3세아 발달에 대한 어머니와 교사의 기대. 대한가정학회지, 36(4), 137-146
전윤숙(1992) 어머니의 신념과 유아의 성이 유아의 인지 능력에 미치는 효과. 성균관대학교 대학원 석사학위 논문
전은정(2001). 글을 일는 유아와 글을 못 읽는 유아의 이야기 이해력과 이야기 구성력. 경희 대학교 교육대학원 석사논문
한임순(1991). 유아교육개론. 서울: 동문사
Alvarez, W. F.(1985). The meaning of maternal employment for mothers and their perceptions of their three-year-old children. Child Development, 56, 350-360
Amold, D. & Whitwhurst, G.(1994). Accelerating language development through picture book reading: A summary of dialogic reading and its effects. In D. K. Dickinson (Ed.) Bridges to literacy: Children families, and schools. Oxford : Blackwell
Block, J. H.(1973). Conceptions of sex role: Some cross-cultural and longitudinal perspectives. American Psychologist, 28, 512-526
Bruneau, B. J., Rasinski, TV. & Ambrose. R. P.(1990). Parent's perceptions of children's reading and writing development in a whole-language kindergarten program. 39th yearbook of National Reading Conference, 209-216
Durkin, D.(1978). Children who read early. NY: The Teachers Colledge, Columbia University
Feitelson, B. & Goldstein, Z.(1986). Pattern of ownership and reading to tong children in Israeli school-oriented and nonschool-oriented families. The Reading Teacher, 39(3), 924-930
Goodman, K. S.(1992). I didn't find whole language, The Reading Teacher, 46, 188-198
Hannon, P. & James, S. (1990). 'Parent' and 'Teachers' perapectives an preschool literacy development. British Educational Research Journal, 16, 259-272
Hansen. H. S.(1969). The impact of the of literacy environment on reading attitude. Elementary English, 46, 17-24
Heath, S. B.(1983). Ways with words: Language, life, and work in communities and classrooms. Cambridge university Press
Hoffman, L. W.(1977). Changes in family roles, socialization, and sex differences. American Psychologist, 32(8), 644-657
Leseman, P. & Jong, P.(1998). Home literacy : Opportunity, instruction, cooperation and social-emotional quality predicting early reading achievement. Reading Research Quarterly, 33(3), 294-318
Loughlim, C. E. & M. D. Martin(1987). Supporting Literacy: Developing Learning environments, NY: Teachers college Press
McCormick, C. & Mason, J.(1986). Intervention procedures for increasing preschool children's interest in and knowledge about reading. In W H Teale & E. Sulzby(Eds.), Emergent literacy : Writing and reading Norwood, NJ: Ablex
McGee, L. M. & Richgels, D.J.(1990). Literacy's beginnings: Supporting young readers and writers. Boston, Mass.: Allyn & Bacon
McLane, J. B. & McNamee, G. D.(1990). Early literacy. Cambridge, Mass.: Harvard University Press
Neuman, S. B., Copple, C. & Bredekamp, S.(2000). Learning to read and write. Washington, D.C.: NAEYC
Russell, A. & Russell, G.(1982). Mother, father, and child belief about child development. Journal of Psychology, 110, 297-306
Snow, C. E.(1977). Mother's speech reasarch from input to interaction. In Snow, C. E. & Ferguson, C. A.(Eds). Talking to children: Language Input and Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press
Sulzby, E.(1990). Assessment of writing and children's language while writing. In L. M. Morrow & J. K. Smith(Eds.), Assessment for Instruction in Literacy. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
Taylor, D.(1983). Family literacy. Portsmouth. NH: Heinemann Educational Books
Teale, W. H.(1986). Home background and young children's literacy development. In W. H. Teale ,& E. Sulzby(Eds.), Emergent literacy: Writing and reading. Norwood, NJ: Ablex
Yoo. S.(1998). Early childhood teachers beliefs about literacy based on the whole language approach. Educational Research Quarterly, 22(2), 12-20
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.