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복합재 철도차량 차체 고유진동수에 대한 해석 및 시험적 연구
Analytical and Experimental Studies on the Natural Frequency of a Composite Train Carbody 원문보기

大韓機械學會論文集. Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers. A. A, v.30 no.4 = no.247, 2006년, pp.473 - 480  

정종철 ((주)한국화이바 철도차량사업부) ,  조세현 ((주)한국화이바 철도차량사업부) ,  서승일 (한국철도기술연구원 기존철도기술개발사업단) ,  김정석 (한국철도기술연구원 기존철도기술개발사업단)

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This paper explains analytical and experimental studies to evaluate the natural frequency of a composite carbody of Korean tilting train. The composite carbody with length of 23m was manufactured as a sandwich structure composed of 40mm-thick aluminium honeycomb core and 5mm-thick woven fabric carbo...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 철도차량의 경우 경량화에 의한 강성 저하는 레일에 의해 유발되는 저주파 진동과의 공진 문제 때문에 반드시회피설계를 해야 한다. 따라서, 본 연구에서는 틸팅 열차용 복합재적용 차체의 고유진동수를 해석 및 시험적 기법을 이용하여 평가하였다.
  • 7(b)와 같이 비틀림 프레임의 한쪽에 부하를 가하고 순간적으로 부하를 제거하여 구조체에 자유진동을 일으키는 방법 또는 강제가진기를 사용하는 방법중 하나로 한다. 본 연구에서는 JIS E 7105에 근거하여 차체중앙부 아래에 부하를 가하고 순간적으로 부하를 제거하여 차체에 자유진동을 발생시키는 방법으로 고유진동수를 측정하였다.
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참고문헌 (11)

  1. Jeon H. Y. and Sung R. W., 'A Study on the Structural Analysis and Test of an Electric Carbody,' Journal of the Korean Society of Precision Engineering, Vol. 15, No. 12, 1998, pp. 28-36 

  2. Kim Y. S., Park S. H., Beak N. U. and Kim D. S., 'Development on the Aluminum Carbody for Rubber-Tired AGT Vehicle,' Proceedings of the 2003 Spring Conference & Annual Meeting of Korean Society of Mechanical Engineering, 2003, pp. 1118-1123 

  3. Yoon S. C., Baik K. S., Kwon S. T. and Kim M. Y., 'Structure Analysis of Body Structure for Electric Multiple Unit,' Proceedings of the 2004 Autumn Conference & Annual Meeting of Korean Society of Precision Engineering, 2004, pp. 1335-1338 

  4. Chung J. D., Kim J. K., Yoon S. C. and Pyun J. S., 'A Safety Evaluation on the Loading Test of EMU's Carbody Having Stainless and Aluminum,' Proceedings of the 2004 Autumn Conference & Annual Meeting of Korean Society of Precision Engineering, 2004, pp. 1525-1528 

  5. Chung J. D., Kim J. K., Pyun J. S., Kim W. K. and Hong Y. K., 'On Study the Safety Assessment of Accident Electric Multiple Unit,' Proceedings of the 2004 Autumn Conference & Annual Meeting of Korean Society of Precision Engineering, 2004, pp. 1105-1108 

  6. Lee Y. S., Kim J. H., Lee H. C., Kil K. N. and Park B. J., 'A Study the Application of 3D Sandwich Composite Structures to the Double-deck Light Train Carbody,' Journal of the Korean Society for Railway, Vol. 3, No. 2, 2000, pp. 92-99 

  7. Belingardi G., Cavtorta M. P. and Duella R., 'Material Characterization of a Composite-Foam Sandwich for the Front Structure of a High Speed Train,' Composite Structures, Vol. 61, 2003, pp. 13-25 

  8. Harte A. M., Mcnamara J. F. and Roddy I. D., 'A Multilevel Approach to the Optimization of a Composite Light rail Vehicle Bodyshell,' Composite Structures, Vol. 63, 2004, pp. 447-453 

  9. Shin K. B. and Han S. H., 'Evaluation of Static Stability of Hybrid Carbody Structures of Korean Tilting Train eXpress Including Degradation Effects of Composite Materials under Ground Environments,' Transactions of the KSME A, Vol. 28, No. 6, 2004, pp. 807-815 

  10. Wennhage P., Structural-Acoustic Optimization Sandwich Panels, Royal Institute of Technology, 2001 

  11. Japanese Industrial Standard (JIS) E 7105, Test Methods for Static Load of Body Structures of Railway Rolling Stock, 1994 

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