아동학대는 그 자체로 아동의 전반적 발달에 영향을 주며, 심각한 사회문제를 야기할 수 있기 때문에 중요하게 검토되어야 할 문제이다. 이와 관련하여 아동학대 연구가 활발히 진행되고 있으나, 대부분의 연구가 학대의 부정적 결과에만 초점을 두고 있어 아동학대를 경험했음에도 불구하고 성공적으로 적응하는 적응유연 한 아동들을 설명하는데 제한적이었다. 이에 본 연구는 학대경험에도 불구하고 유능함을 보이는 아동의 특성, 즉 보호요인에 초점을 두고 보호요인이 어떻게 적응유연성에 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 이를 위해 한국청소년개발원에서 2004년에 전국의 초등학교 4학년 아동을 대상으로 조사한 한국청소년패널조사(KYPS) 자료를 사용하였다. 분석방법은 측정모형과 구조모형을 동시에 고려하고 측정오차를 포함하여 분석하는 구조방정식모형인 Mplus를 사용하였다. 분석결과, 위험요인인 학대는 아동의 적응유연성에 부정적 영향을 미치며, 보호요인은 적응유연성에는 긍정적 영향을 미치고, 위험요인이 적응유연성에 미치는 부정적 영향을 매개하여 완화시키는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 피학대아동의 적응유연성을 향상시키기 위한 실천적 개입전략을 살펴보았다.
아동학대는 그 자체로 아동의 전반적 발달에 영향을 주며, 심각한 사회문제를 야기할 수 있기 때문에 중요하게 검토되어야 할 문제이다. 이와 관련하여 아동학대 연구가 활발히 진행되고 있으나, 대부분의 연구가 학대의 부정적 결과에만 초점을 두고 있어 아동학대를 경험했음에도 불구하고 성공적으로 적응하는 적응유연 한 아동들을 설명하는데 제한적이었다. 이에 본 연구는 학대경험에도 불구하고 유능함을 보이는 아동의 특성, 즉 보호요인에 초점을 두고 보호요인이 어떻게 적응유연성에 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 이를 위해 한국청소년개발원에서 2004년에 전국의 초등학교 4학년 아동을 대상으로 조사한 한국청소년패널조사(KYPS) 자료를 사용하였다. 분석방법은 측정모형과 구조모형을 동시에 고려하고 측정오차를 포함하여 분석하는 구조방정식모형인 Mplus를 사용하였다. 분석결과, 위험요인인 학대는 아동의 적응유연성에 부정적 영향을 미치며, 보호요인은 적응유연성에는 긍정적 영향을 미치고, 위험요인이 적응유연성에 미치는 부정적 영향을 매개하여 완화시키는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 피학대아동의 적응유연성을 향상시키기 위한 실천적 개입전략을 살펴보았다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between child maltreatment, protective factors, and resilience in elementary school students. It was especially focused on what direct effect of the risk factor(child maltreatment) and protective factors to child resilience, and how prote...
The purpose of this study was to investigate the relationship between child maltreatment, protective factors, and resilience in elementary school students. It was especially focused on what direct effect of the risk factor(child maltreatment) and protective factors to child resilience, and how protective factors affect the resilience of maltreated child. In the concrete, this study intended to find out whether protective factors mediate between child maltreatment and resilience. This study based on data from the first wave of 'Korean Youth Panel Survey(KYPS)' and subjects consisted of 2,844 4th grade elementary school students. In addition, to test the proposed models, the Mplus-structural equation modeling-was used. The major findings are as follows: First, when child maltreatment increased, resilience decreased. Second, when protective factors increased, resilience increased. Third, protective factors act as buffers against the negative effects of child maltreatment on resilience by mediation. Results indicated that child maltreatment related negatively to resilience and protective factors related positively to resilience. In addition, a mediational model in which protective factors mediates child maltreatment and resilience was supported. In conclusion, various theoretical and practical implications for social work practice focusing on the maltreated children were discussed.
The purpose of this study was to investigate the relationship between child maltreatment, protective factors, and resilience in elementary school students. It was especially focused on what direct effect of the risk factor(child maltreatment) and protective factors to child resilience, and how protective factors affect the resilience of maltreated child. In the concrete, this study intended to find out whether protective factors mediate between child maltreatment and resilience. This study based on data from the first wave of 'Korean Youth Panel Survey(KYPS)' and subjects consisted of 2,844 4th grade elementary school students. In addition, to test the proposed models, the Mplus-structural equation modeling-was used. The major findings are as follows: First, when child maltreatment increased, resilience decreased. Second, when protective factors increased, resilience increased. Third, protective factors act as buffers against the negative effects of child maltreatment on resilience by mediation. Results indicated that child maltreatment related negatively to resilience and protective factors related positively to resilience. In addition, a mediational model in which protective factors mediates child maltreatment and resilience was supported. In conclusion, various theoretical and practical implications for social work practice focusing on the maltreated children were discussed.
정리하면, 아동학대는 신체적·정서적·성적 학대와 방임으로 구분할 수 있으며, 이는 다시 신체적·정서적·성적 학대를 의미하는 적극적 학대와 방임을 의미하는 소극적 학대로 구분할 수 있다. 또한 아동학대는 신체적 학대만을 의미하는 협의의 개념과 신체 학대 뿐 아니라 정서적·성적 학대, 방임을 포함하는 광의의 개념으로 정의할 수 있다.
아동학대 문제를 개인적 문제로만 바라볼 수 없으며 가정에만 맡겨둘 수 없는 이유는 무엇인가?
이러한 아동학대의 높은 발생률과 최근 보고되고 있는 학대의 심각성은 아동학대 문제에 대한 사회적 관심을 증가시키고 있지만, 아직까지 가부장적 성격이 강한 우리나라에서 아동학대는 가정 내 문제로 여겨지는 경우가 많다. 그러나 아동학대는 그 자체로 아동의 전반적 발달에 부정적 영향을 미침으로써 PTSD, 행동 상의 어려움, 공격적 행동, 우울, 정신적 문제 등을 유발하며, 비행 및 범죄와 연결될 경우 심각한 사회적 문제를 야기한다. 또한 아동에게 미치는 학대의 영향은 장기적으로 지속되기 때문에 성인에 비해 그 피해가 심각할 수 있다. 따라서 아동학대 문제는 개인적 문제로만 바라볼 수 없으며, 아동학대의 대부분이 일차적으로 아동을 보호․양육해야 할 부모에 의해 발생한다는 점1)에서, 아동학대 문제를 가정에만 맡겨둘 수 없다.
우리나라 아동복지법에서는 아동학대를 어떻게 정의하고 있는가?
아동학대는 사회·문화적 특성에 따라 다르게 정의될 수 있는데, 우리나라는 아동복지법에서 ‘아동학대는 보호자를 포함한 성인에 의하여 아동의 건강·복지를 해치거나 정상적 발달을 저해할 수 있는 신체적·정신적·성적 폭력 또는 가혹행위 및 아동의 보호자에 의해 이루어지는 유기와 방임을 말한다’라고 정의하고 있다(아동복지법 제 2조 4항). 이를 통해 아동학대가 가정, 학교, 기타 다양한 집단에서 발생할 수 있으며, 학대가 신체에 해를 입히는 신체적 학대에서부터 아동의 기본욕구를 충족시켜 주지 못하는 행위까지 폭넓게 규정되어 있음을 알 수 있다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.