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NTIS 바로가기한국지능시스템학회 논문지 = Journal of Korean institute of intelligent systems, v.18 no.3, 2008년, pp.381 - 386
구교식 (숭실대학교 전자공학과) , 차형태 (숭실대학교 전자공학과)
Virtual 3D audio methods that create 3D sound effects are researched highly for multimedia devices using 2 speakers or headphone. The most typical method to create 3D effects is a technology through use of head related transfer function (HRTF) which contains the information that sound arrives from a...
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윤대희, "오디오 신호처리 기술 동향," 전자공학회지, 제31권 6호, 2004
김시호, 김경훈, 배건성, 최송인, 박만호, "HRTF를 이용한 헤드폰 기반의 다채널 입체음향 생성," 전자공학회논문지, 제42권 제1호, 2005
김익형, 정의필, "웨이블릿을 이용한 입체음향의 확산감 제어," 신호처리시스템학회 논문지, 제4권 4호, 2003
Durand R. Begault, 3-D Sound for Virtual Reality and Multimedia, NASA, 2000
Navarun Gupta, Armando Barreto and Carlos Ordonez, "Spectral Modification of head-related transfer functions for improved virtual sound specialization," IEEE, 2002
김경훈, 김시호, 배건성, 최송인, 박만호, "헤드폰 기반의 입체음향 생성에서 앞/뒤 음상정위 특성 개선," 한국통신학회 논문지 Vol.29 No.8c, 2004
Chong-Jin Tan, Woon-Seng Gan, "User-defined spectral manipulation of HRTF for improved localisation in 3D sound systems," Electronics letters Vol.34 No.25, 1998
명현, 김기홍, 김기호, 김용완, 김현빈, 김풍민, "입체음향 생성에 있어서 자연스러운 이동음 효과의 구현," 한국정보과학회 제28권 제10호, 2001
김기홍, 김용완, 명현, 정혁, 김기호, "3D Sound 기술," 정보과학회지 제19권 제5호, 2001
강성훈, 음향 시스템 이론 및 설계, 기전연구사, 2001
정보통신부, "게임용 5.1채널 입체음향 처리 기술개발," 정보통신산업기술개발사업 최종연구개발결과보고서, 2003
강성훈, 강경옥, 입체음향, 기전연구사, 1997
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