최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국식품영양과학회지 = Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition, v.38 no.5, 2009년, pp.626 - 635
The purposes of the study were to identify a comprehensive competency list related to the jobs of nutrition teachers and to compare the competency needs for nutrition teachers and dieticians' competency levels. Job functional areas and a competency list for nutrition teachers were developed based on...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
영양교사의 직무 영역과 각 직무 영역별 역량의 개발결과는 무엇인가? | 영양교사의 직무 영역과 각 직무 영역별 역량은 학교 및 산업체 영양사의 직무 분석, 영양교사의 직무설정, 영양교육, 교사교육에 대한 기존 문헌과 관련 법규를 참고하여 개발하였다(5-8,15,16). 그 결과 총 10개 직무영역과 63개의 역량이 개발되었고, 이 내용에 대해 7명의 식품영양학전공 교수, 관련 전문 연구원, 학교 영양사들의 검토를 받은 후 수정하여 최종으로 총 11개 직무 영역과 53개 역량이 규명되었다. 직무영역은 영양 및 식단관리, 구매관리, 급식생산관리, 기기설비관리, 재무관리, 위생 및 안전관리, 인적자원관리, 일반급식관리 및 마케팅, 영양교육, 영양상담, 교수실무로 구성되었다. | |
영양교육이 활성화되지 못했던 이유로 가장 많이 언급되었던 것은 무엇인가? | 그동안 학교에서 영양교육이 활성화되지 못했던 이유로 가장 많이 언급되었던 '영양사가 교사신분이 아니어서'가 해결된 상황에서 영양교사 자신과 영양교사를 양성하는 교육자 및 영양교사 연수프로그램 개발자들이 관심을 가져야 하는 이슈는 교육시간의 확보, 영양교사의 역할 수행을 위한 자질 강화라고 할 수 있다. 영양교사의 자질은 학교급식과 영양교육 상담의 질을 결정하는 중요한 요소로, 타당성 있고 신뢰도 높은 역량의 규명은 영양교사의 전문적 발전을 위해 반드시 필요한 과정이다. | |
영양교사 자신과 영양교사를 양성하는 교육자 및 영양교사 연수프로그램 개발자들이 관심을 가져야 하는 이슈는 무엇인가? | 그동안 학교에서 영양교육이 활성화되지 못했던 이유로 가장 많이 언급되었던 '영양사가 교사신분이 아니어서'가 해결된 상황에서 영양교사 자신과 영양교사를 양성하는 교육자 및 영양교사 연수프로그램 개발자들이 관심을 가져야 하는 이슈는 교육시간의 확보, 영양교사의 역할 수행을 위한 자질 강화라고 할 수 있다. 영양교사의 자질은 학교급식과 영양교육 상담의 질을 결정하는 중요한 요소로, 타당성 있고 신뢰도 높은 역량의 규명은 영양교사의 전문적 발전을 위해 반드시 필요한 과정이다. |
Lee YE, Yang IS, Cha JA. 2002. The importance and categorization of task elements of school food service dietitians. Korean J Nutr 35: 668-780
Bae IS, Shin KH, Lee YK, Lee SK. 2005. Perception of the elementary school dietitians and students on nutrition education to set up the roles of nutrition teacher: Centered on Daegu City and Gyeongbuk Province. J Korean Diet Assoc 11: 393-404
Kim GM, Lee YH. 2003. A study on nutrition management of dietitian in the elementary school in Seoul and Incheon Provinces. J Korean Diet Assoc 9: 57-70
Shin KH, Shin EK, Park YH, Kim HH, Bae IS, Lee YK. 2006. A study on the perceived importance and difficulty to set up the job duties of nutrition teachers in elementary school. J Korean Diet Assoc 12: 105-117
National Food Service Management Institute. 2001. Competencies, knowledge, and skills of effective school nutrition directors/supervisors. National Food Service Management Institute, The University of Mississippi, Mississippi. p 7-81
National Food Service Management Institute. 2004. Competencies, knowledge, and skills of effective school nutrition managers: Revised 2003. National Food Service Management Institute, The University of Mississippi, Mississippi. p 33-96
Chung NY, Kim JY. 2000. A study of the needed competencies of practical arts subject teachers for elementary school. J Korean Agric Educ 32: 81-96
Commission on Accreditation for Dietetics Education. American Dietetic Association. Foundation knowledge and skills and competency requirements for entry-level dietitians. Available from: www.eatright.org/cade. Accessed Oct 15, 2006
Decker PJ, Strader MK. 1997. Beyond JSAHO: Using competency models to improve healthcare organizations. Hospital Topics 75: 23-28
Gael LE, Pol G. 1975. Competence: A definition and conceptual scheme. Edu Technol 15: 19-25
Lee MJ, Jang MS, Lee JM. 2008. Analysis of recognized changes in performance and organizational environment by dietitians transposed to nutrition teachers in Gyeonggi Province. J Korean Diet Assoc 14: 243-258
Park YH, Kim HH, Shin KH, Shin EK, Bae IS, Lee YK. 2006. A survey on practice of nutrition education and perception for implementing nutrition education by nutrition teacher in elementary schools. Korean J Nutr 39: 403-416
Shin EK, Shin KH, Kim HH, Park Y, Bae IS, Lee YK. 2006. A survey on the needs of educators, learners and parents for implementing nutrition education by nutrition teachers in elementary schools. J Korean Diet Assoc 12: 89-101
Choi EY, Joo N. 2005. Development of nutrition education program for nutrition teacher in elementary school. Korean J Food Culture 20: 86-95
Cha JA, Yang IS, Yu TY. 1997. An analysis of competencies of dietitians in self-operated vs contracted employee foodservice by worker-oriented job analysis methodology. Korean J Comm Nutr 2: 593-604
Cater JB, Carr D. 2007. Updating competencies, knowledge, and skills necessary for effective school nutrition managers in their current work. J Child Nutr & Magt [On-line journal]. Available from: www.asfsa.org. Accessed Mar 30, 2008
Pannell-Martin D, Applebaum GB. 1999. Financial management. In Managing Child Nutrition Program: Leadership for Excellence. Martin J, Conklin MT, eds. An Aspen Publication, Gaithersburg, Maryland. p 207-236
Yang IS, Lee YE, Cha JA, You TH, Chung L. 2002. Work measurement of dietetic staff through work sampling methodology in school foodservice systems. Korean J Nutr 35: 263-271
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.