최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국식품영양과학회지 = Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition, v.39 no.4, 2010년, pp.613 - 623
이주영 (충북대학교 식품영양학과) , 이영은 (충북대학교 식품영양학과)
The purpose of this study was to examine parents' perceptions towards the importance and performance levels of foodservices quality at kindergartens. The questionnaire was developed to measure the thirty-one quality attributes of foodservice operations. A questionnaire survey was conducted to 500 pa...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
유아기 때에 규칙적인 식사의 제공으로 충분하고 균형 잡힌 영양을 공급해 주어야 하며 올바른 식습관을 가질 수 있도록 해야 하는 이유는? | 유아기 때에는 식품과 식생활에 대한 가치가 형성되는 시기로 영양소의 충분한 섭취뿐만 아니라 올바른 식습관의 형성을 위해서도 매우 중요한 시기이므로 규칙적인 식사의 제공으로 충분하고 균형 잡힌 영양을 공급해 주어야 하며 올바른 식습관을 가질 수 있도록 해야 한다(7). 이 시기에 형성된 식습관이나 식생활은 건강과 체력에 영향을 미칠 뿐 아니라 성격이나 정서적 · 지적 발달과 사회생활, 대인관계, 가치관을 형성하는데 영향을 미치게 되기 때문이다(20). | |
유아의 의미는? | 유아는 만 3세부터 초등학교 취학 전까지의 어린이로 이 시기에는 신체적, 정신적으로 성장과 발달이 빠르게 진행되고 그 결과는 일생에 걸쳐 결정적인 영향을 미치게 된다. 이 시기에는 스스로 먹는 행동을 익히게 되며 음식에 대한 기호가 형성될 뿐만 아니라 운동능력이 발달되고 신체기능 을 조절할 수 있는 방법, 다른 사람들과 상호 교류하는 방법, 사회적으로 인정받을 수 있는 행동 양식들을 배우게 된다(2-4). | |
급식을 통하여 유아들은 무엇을 기를 수 있는가? | 따라서 유치원 급식은 유아기의 영양과 건강 측면에서 유아들의 성장과 신체 유지와 식습관 형성을 도와주는 요건으로(5), 유치원이 유아들을 교육하는 기관에 그치지 않고 유아의 건강관리와 영양섭취, 식습관 형성에 중요한 역할을 하게 되었다(8,9). 이외에도 합리적인 식생활에 관한 지식을 제공하고(5,10) 가정에서의 식사운영과 유아 스스로의 음식 선택에도 바람직한 영향을 미치게 되어 유아, 부모 및 가족의 식생활 개선에 이바지할 수 있는 교육적 활동이 될 수 있으며(4,7,11), 급식을 통하여 유아들은 식생활 예절, 생활규칙, 협동정신과 공동체 의식을 기를 수 있다(12). 다수의 피급식자에게 일정한 음식을 제공한다는 점에서 일반 급식과는 동일하지만 식사를 매개체로 하여 식사에 대한 올바른 이해 및 식습관을 형성하고 편식을 교정하여 신체의 균형 잡힌 성장을 도모하며 나아가 국민의 식생활 개선에 도움을 주는 등의 교육적인 측면이 강조되는 학교급식(13)과 마찬가지로 유치원 급식 또한 이와 같은 국가적 · 정책적 목적과 교육적 특징이 잘 반영되어야 하며(7), 다른 유아들과 같은 식사를 한다는 친근감과 식사를 매개로한 타인과의 상호작용을 통한 인간관계 형성에 의해 사회성 훈련이 되는 것에 큰 의의가 있으며(4,7), 영양에 대한 기본지식을 습득할 수 있으며 올바른 식습관을 형성할 수 있도록 도 움을 줌으로써 유아의 신체뿐 아니라 정서적 성장 발달을 도모하도록 해야 한다(5). |
Ministry of Education, Science and Technology. 2007. Guidance on foodservice operation in kindergarten. Korea.
Kim HJ. 2003. A study on the realities and improvements of the lunch program at institutions of early childhood-focusing on Daejeon city and Chungnam province. MS Thesis. Joongbu University, Chungnam, Korea. p 5-40.
Choi MS. 2000. Comparison preschool children's favorite food between preschool teachers and parents. MS Thesis. Chosun University, Gwangju, Korea. p 2-3.
Han IS. 2000. A study on the status of snacks and lunch in kindergarten. MS Thesis. Ewha Womans University, Seoul, Korea. p 3-4.
Kim JS. 2003. A study on the meal services for kindergarten children, their behaviors during meal time and teacher's guidance in their meal life. MS Thesis. Ewha Womans University, Seoul, Korea. p 7-45.
Lee Y, Kim MR. 1991. Full-day kindergarten program by development approach. Yangseowon, Seoul, Korea. p 7-14.
Jang ML, Kim YB. 2003. A study of the actual conditions of kindergarten meals program. Korean J Early Childhood Education 23: 261-284.
Darke MA. 1992. Menu evolution; nutrient intake of young children. J Nutr Edu 249: 145-148.
Wright DE, Radiclife JD. 1992. Parent's perceptions of influences on food behavior development of children attending daycare facilities. J Nutr Edu 24: 198-201.
Kim AS. 1999. A study of the actual conditions of kindergarten meals program. MS Thesis. Konkuk University, Seoul, Korea. p 3-30.
Jung MR, Bae SY, Lee YM. 2000. A study on the nutritional evaluation and foodservice managements of snacks in early childhood education institutes. Korean J Home Econ 38:99-113.
Ko YE. 2001. A survey on foodservice and snack of kindergartens. MS Thesis. Duksung Women's University, Seoul, Korea. p 10-34.
Kim HJ. 2002. The educational effect of school foodservice.Kyoyukmadang21, Seoul, Korea. p 7.
Lim JT. 2001. Operational management of kindergartens.Yangseowon, Seoul, Korea. p 4-20.
Ministry of Education, Science and Technology. 2006. The present state of kindergartens in Korea. Korea.
Jeon IK. 1994. A research study about the children nursery's feeding system. MS Thesis. Dongguk University, Seoul, Korea. p 20-42.
Ministry of Health, Welfare and Family Affairs. 2006. The law on kindergarten program. Korea.
Lim JH. 2004. A study on the dietary life of full-day, half-day program children and their mother of kindergarten in Daejon. MS Thesis. Joongbu University, Gwangju, Korea. p 7-37.
The Korean Association of Public Kindergarten Teachers. 2003. The present status of supporting system for public kindergartens. Korea. p 10-12.
Koo JO. 1999. The present status and future scheme in nutrition education for infants. Korean J Community Nutr 4: 23-628.
Branen L, Fletcher J. 1999. Comparison of collage students' current eating habits and recollections of their childhood food practices. J Nutr Edu 31: 304-310.
Clements IM. 1994. Changing menus changing habits.School Food Service Journal 48: 34-35.
Hammond GK, Barr SI, McCargar LJ. 1994. Teacher's perceptions and use of an innovative early childhood nutrition education program. J Nutr Edu Behvr 26: 233-237.
Birch LL, Johnson SL, Fisher JA. 1995. Children's eating:The development of food-acceptance patterns. Young Children 50: 71-78.
Jung MR, Bae SY, Lee KW, Lee YM. 1997. Menu planning for infant's lunch and snacks. Yuyoung Foundation, Seoul, Korea.
Park JK. 1990. The status of school foodservice program and its improvement proposal in Korea. Korean J Nutr 23:213-218.
Bae SY, Jung MR. 1996. Educational activities through the snack and lunch time in kindergarten. Korean J Child Studies 17: 117-135.
Yang IS, Kim OK. 1997. Nutrition education for young children. Daumsaedae, Seoul, Korea. p 3-20.
Choi KY, Lee HS, Kim EH. 2005. Meal services and young children's eating habit guidances by kindergarten types. J Korea Open Assoc Early Childhood Educ 10: 337-360.
Choi ES, Lee YE. 2009. Quality evaluation of foodservice within child care centers in Chungbuk province. Korean J Food Culture 24: 267-278.
Lee YM. 2005. The different view point of child education center foodservice program between the parents and the teachers. Korean J Community Nutr 10: 654-667.
Heo HK, Kim SH. 1991. Theory and practice on the education for infant's health. Changjisa, Seoul, Korea. p 7-21.
Chae YM. 1998. Parent's perceptions of guidance on children's eating habits in kindergartens. MS Thesis. Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. p 3-4.
Lee MS, Lee JY, Yoon SH. 2006. Assessment of foodservice management performance at child care centers. Korean J Community Nutr 11: 229-239.
Ministry of Education, Science and Technology. 2009. The law on education for infants. Korea.
Song KM. 1997. The effect of school foodservice on student's food habit. MS Thesis. Korea National University of Education, Seoul, Korea. p 5-27.
Yang IS, Lee YE, Cha JA, Chae Is, Kang HS. 2002. School foodservice in Korea: investigation of the operation and management systems. Korean J Community Nutr 7: 361-372.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.