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[국내논문] 타워크레인의 정량적 위험성 평가가법에 관한 연구(FMEA 기법 위주)
A Quantitative Risk Analysis of Related to Tower Crane Using the FMEA 원문보기

한국안전학회지 = Journal of the Korean Society of Safety, v.25 no.6, 2010년, pp.34 - 39  

심규형 (인천대학교 대학원) ,  이동호 (인천대학교 안전공학과)

초록
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본 연구는 건설현장에서 사용하고 있는 타워크레인에 대한 검사기관의 검사결과를 토대로 위험성과 중요도를 미리 검토하고 분석하여, 상호간의 검사 기준에 대한 판정기준을 정립하고 검사능력을 UP-Grade 시킬 수 있는 기회로 활용하기 위한 방안으로, 적절한 평가방법을 도입하여 객관적인 평가 모텔을 제시하는데 목적이 있다. 타워크레인은 건축물 또는 구조물 등, 건설현장에 설치되어 짧게는 2~3개월부터 2년 남짓 동안 지상에서 20~150M 이상 높은 곳으로 건설자재와 중량물 등을 실어 나르는 기계장치로, 건설 현장에서는 없어서는 안될 중요한 설비이다. 그러나 설치해서 사용하는 기간이 짧고, 건설 현장의 기술자들이 타워크레인에 대한 전문 기술력이 부족하여 체계적이고 정량적인 안전관리가 이루어지지 않고 있다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서 전문가들의 지식과 경험을 바탕을 한 지식기반기법과 타워크레인에 적용 가능한 RBI절차 연구의 일환으로 정량적 위험우선순위를 FMEA기법을 활용하여 RPN을 적용시켜 보았다. 일반적인 RBI 80/20 Rule을 적용시켜 보았을 때, 위험도가 높은 부분은 와이어로프, 권과방지장치 및 브레이크와 권상감속기 등으로 나타났다. 하지만, 아직 타워크레인에 대한 위험분석이 제대로 이루어지지 않아 미흡한 부분이 많지만, 본 연구를 시작으로 좀 더 경험과 지식이 풍부한 전문가들이 나서서 중요 정보를 공유하고 data base화 하여, 타워크레인에 대한 활발한 RBI 기법의 보완과 지속적인 연구개발이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to suggest objective evaluation model as a plan to utilize as opportunity in establishing judgment standard of mutual inspection criteria and to upgrade inspection ability by reviewing and analyzing level of danger and importance in advance based on inspection results of...

주제어

AI 본문요약
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제안 방법

  • proper evaluation method. In order to secure objective basic data, over two HQs of con耳/nies were designate in multiple number among inspection institutions designated by Ministty of Labor out of domestic construction companies and self inspection was carried out regularly once per each three months and this study was progressed with result2) of amlyses of self inspection data(January 2003~December 2008) conducted for six years with the objects of three companies.
  • In this study, evaluation standard regarding mutual insjection standard was established with the objects of results of inspection of tower cranes in constniction fields and quantitative evaluation was carried out as a plan to utilize as an opportunity to upgrade inspotion capability one step higher. And by sueesting universal evaluation model of dangers, it was intended to use as an objective measurement scale,
  • In this study, status of failure as results of regular inspection of tower cranes(Year 1999~2004)'°)conducted by KOSHA(Korea Occupational Safety & Health Agency) for enhancing objectivity of results of analyses and result data of self inspection(January 2003~December 2008) conducted by an inspection institution KIT(Korea Inspection Technology) designated by Ministry of Labor were analyzed and RPN was calculated using FMEA technique for deciding evaluation index per each evaluation 窗ctor.
  • This study reviewed, in advance, dangers of tower cranes used in construction fields and applied grades of dangers using FMEA technique for qualitative danger order as a part of reseech on RBI procedure possible to apply to tower facilities. Parts with hi曲 level of danger apjeared in coiling prevention device, prevention device of excessive load, wire rope, and coil™ ing decelerator.
  • que, which can review potential danger in more efficient and relatively feter time m advance than other techniques, was intr(xiuced and ranking of danger necessary for carrying out RBI of tower cranes was evaluated quantitatively by calculating level of inportance from results of analyses.
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참고문헌 (10)

  1. Ministry of Labor, Industrial safety & Health of Laws, Vol. No. 36(safety Inspection), 12.31, 2008. 

  2. Shim kyu-hyung, A Study on the improvement of safety devices by execution the self inspection on Tower Crane, Safety Engineering, University of Incheon, pp. 5-21. 2006. 

  3. API, Risk-Based Inspection base Resource Document, API RP581, and 1st Edition, pp. 26-48, 2000. 

  4. A. Jovanovic, et al., Assessment of Crack in power Plant Components by Means of the HIDA Knowledge Based System(KBS), International Journal of Pressure Vessel and Piping, Vol. 78-2, pp. 1053-1069, 2001. 

  5. John T. Reynolds, The Application of Risk-Based Inspection Methodology in the Petroleum and Petrochemical Industry, ASME, PVP-Vol. 336, p. 125, 1996. 

  6. Shim, S. H., Song, J. S., Kim, J. Y., Yoon, K. B., Development of a RBI Procedure and Implementation of a Software Based on API Code (I) Qualitative Approach, Journal of KIIS. pp. 248-255. 2002. 9. 

  7. Korea Occupational Safety & Health Agency(KOSHA), www.kosha.or.kr/Statistics of industrial disaster/Status of industrial disasters (Per year) 

  8. Stamatis D. H., Failure mode and Effect Analysis, ASQ, p. 30.2003. 

  9. Korean Society of Safety, Kim, D.H., Lee, J.H., Qualitative Assessment for Hazard on the Electric Power Installations of a Construction Field using FMEA, KOSOS, Vol. 19, No. 4, p. 40, 2004. 

  10. KOSHA Occupational Safety & Health Research Institute, Ideas for Applying Different Inspection Period Varying with Risk Level of Hazardous Machinery & Device, KOSHA OSHRI 2005-96-568, p. 189.2005. 12. 

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