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자동차 보강 프레임에 대한 구조 설계 및 해석
Structural Design and Analysis for the Reinforced Frame of Vehicle 원문보기

한국공작기계학회지 = Journal of the Korean society of machine tool engineers, v.19 no.4, 2010년, pp.504 - 510  

강성수 (전주대학교 기계자동차공학과) ,  조성근 (전북대학교 대학원 정밀기계공학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

To achieve the structural safety of the vehicle, designs in various cases are carried out by using CATIA program. It is promoted the relaxation of stresses by collisions from the front portion, the side part and the rear portion of the vehicle. In this study, we conduct a variety of design of frames...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구에서는 차량의 구조적 안전을 달성하기 위해 CATIA를 이용하여 다양한 경우의 설계를 실시하여, 차량의 전면 부분, 측면 부분 및 후면 부분으로부터의 충돌 시발 생하는 응력의 완화를 도모하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
  • 앞으로, 동적인 충돌인 경우에 대한 차량의 응력 완화를 위한 구조 설계 및 실험 결과와의 비교를 통하여 보다 일반적인 경우에 대한 해석을 실시하고자 한다.
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참고문헌 (12)

  1. Cho, J. U., Min, B. S., and Han, M. S., 2009, "Basic Study on Impact Analysis of Automobile," Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 8, No. 1, pp. 64-70. 

  2. Kim, K. J., 2009, "Current and Future Technology of Car Crash Safety," Auto Journal, Vol. 10, pp. 107-111. 

  3. Cho, J., U., Min, B. S., and Han, M. S., 2009, "Analysis on Fracture Stress of Car Body Collision," Proceedings of KSMPE Fall Conference 2009, pp. 28-29. 

  4. Chae, S. W. and Jeong, J. H., 1997, "Development of a Finite Element Modeling System for Automobile Crash Analysis," Proceedings of KSAE Fall Conference 1997, pp. 1177-1182. 

  5. Jang, I. S. and Chae, D. B., 2000, "The Derivation of Simplified Vehicle Body Stiffness Equation Using Collision Analysis," Journal of the Korean Society of Automotive Engineers, Vol. 8, No.4, pp. 177-185. 

  6. Kim, S. S., 2002, Automotive Dynamics, Pearson Education, Korea. 

  7. Park, S. H., Kang, S. Y., Kim, H. Y., and Han, D. C., 1997, "Development of Vehicle Crash Program and Analyses of Frontal Crash and Side Impact," Proceedings of KSAE Fall Conference 1997, pp. 883-889. 

  8. Lee, S. S., 2004, CATIA V5 Basic Version 5.11, Science Technology, Korea. 

  9. Liu, Y., 2010, "Development and evaluation of a finite element truck chassis crash model," International Journal of Crashworthilless, Vol. 15, No.1, pp. 107-113. 

  10. Liu, Y. and Day, M. L., 2007, "Development of simplified thin-walled beam models for crashworthiness analyses," International Journal of Crashworthiness, Vol. 12, No.6, pp. 597-608. 

  11. Kim, H. S., Kang, S. Y., Lee, I. H., Park, S. H., and Han, D. C., 1997, "Vehicle Frontal Crashworlhiness Analysis by Simplified Structure Modeling using Nonlinear Spring and Beam Elements," International Journal of Crashworthiness, Vol. 2, No.1, pp. 107-118. 

  12. Park, H. S., Kim, J. H., and Dang, X. P., 2008, "Optimum Design of the Plastic Armrest Frame for Lightweight Automobiles," Proceedings of KSMTE Fall Conference 2008, pp. 172-178. 

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