초등학교 4학년 소수단원에서의 수학과 PBL 모형 적용 수업 분석 Application of Mathematics PBL Model Courses in the Chapter of a Decimal for the 4th Grade of Elementary School Students원문보기
본 연구는 초등학생에게 알맞은 수학과 PBL(문제중심학습)의 목표와 모형을 개발하여 실제 수업에 적용 분석함으로써 수학 교과에서의 PBL에 대한 실천적 이해와 구체적인 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 7차 개정 수학과 교육과정의 목표를 구현할 수 있도록 지식, 기능, 태도 영역으로 구분하여 10가지 목표를 설정하고 수학과 PBL 목표 기준을 표로 제시하였다. 또한 기존의 PBL 모형을 수정 보완하여 초등학교에 적합한 수학과 PBL 모형을 개발하고자 수학적 의미화, 수리 정보 수집 단계를 추가하고 정리단계를 강화한 초등학교 수학과 PBL 모형을 제시하였다. 이를 초등학교 4학년 소수 단원에 두 차례의 현장 적용을 하는 동안 4명의 개별 학생들의 수학과 PBL 목표 도달여부와 반응을 살펴보았다.
본 연구는 초등학생에게 알맞은 수학과 PBL(문제중심학습)의 목표와 모형을 개발하여 실제 수업에 적용 분석함으로써 수학 교과에서의 PBL에 대한 실천적 이해와 구체적인 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 7차 개정 수학과 교육과정의 목표를 구현할 수 있도록 지식, 기능, 태도 영역으로 구분하여 10가지 목표를 설정하고 수학과 PBL 목표 기준을 표로 제시하였다. 또한 기존의 PBL 모형을 수정 보완하여 초등학교에 적합한 수학과 PBL 모형을 개발하고자 수학적 의미화, 수리 정보 수집 단계를 추가하고 정리단계를 강화한 초등학교 수학과 PBL 모형을 제시하였다. 이를 초등학교 4학년 소수 단원에 두 차례의 현장 적용을 하는 동안 4명의 개별 학생들의 수학과 PBL 목표 도달여부와 반응을 살펴보았다.
This study is to setup a mathematics PBL model that is right for elementary students. PBL models are developed and applied to actual courses and analyzed. So, a specific plan and practical understanding of PBL mathematics textbooks will be presented. But in order for this to happen, first the mathem...
This study is to setup a mathematics PBL model that is right for elementary students. PBL models are developed and applied to actual courses and analyzed. So, a specific plan and practical understanding of PBL mathematics textbooks will be presented. But in order for this to happen, first the mathematics PBL model, that can realize 7th revised curriculum's goal, needs to setup and divided into knowledge, skill and attitude domains. Through this study, the general PBL model and the PBL model appropriate for elementary mathematics was amended and supplemented, this was then applied to courses and analyzed, and the below conclusions were realized. First, mathematical idealization stage is needed for mathematical PBL model. Since an elementary student is shortcoming in problem understanding and mathematical activity, a middle step that allows the student to understand the problem situation mathematizing and find a solution mathematically is desperately needed. Therefore, in this study, we named it the mathematical idealization stage and had it setup. Second, a mathematics information collection stage needs to be prepared for a successful PBL. Through this stage, the students will have an opportunity to gather the necessary information needed and restructure it to solve the problem. Third, the organization stage in mathematical PBL model needs to be strengthened. PBL is not just completed, through the best use of mathematics subject matter to solve the problem. Organization time is needed to allow the students to grow to a more deepened and advanced level. In conclusion, there is significance in providing a specific plan for mathematical PBL model, which can be seen through this study on applying and analyzing elementary mathematics and appropriate PBL models.
This study is to setup a mathematics PBL model that is right for elementary students. PBL models are developed and applied to actual courses and analyzed. So, a specific plan and practical understanding of PBL mathematics textbooks will be presented. But in order for this to happen, first the mathematics PBL model, that can realize 7th revised curriculum's goal, needs to setup and divided into knowledge, skill and attitude domains. Through this study, the general PBL model and the PBL model appropriate for elementary mathematics was amended and supplemented, this was then applied to courses and analyzed, and the below conclusions were realized. First, mathematical idealization stage is needed for mathematical PBL model. Since an elementary student is shortcoming in problem understanding and mathematical activity, a middle step that allows the student to understand the problem situation mathematizing and find a solution mathematically is desperately needed. Therefore, in this study, we named it the mathematical idealization stage and had it setup. Second, a mathematics information collection stage needs to be prepared for a successful PBL. Through this stage, the students will have an opportunity to gather the necessary information needed and restructure it to solve the problem. Third, the organization stage in mathematical PBL model needs to be strengthened. PBL is not just completed, through the best use of mathematics subject matter to solve the problem. Organization time is needed to allow the students to grow to a more deepened and advanced level. In conclusion, there is significance in providing a specific plan for mathematical PBL model, which can be seen through this study on applying and analyzing elementary mathematics and appropriate PBL models.
PBL은 실제적인 문제를 다룬다(Savery & Duffy, 1995). 실제적인 문제란 인위적으로 만들어진 문제가 아니라 학생들이 일상생활에서 직접 경험하거나 주변에서 발생할 수 있는 문제를 의미한다. 이러한 문제는 잘 정리되어 있지 않고, 불확실하며 복잡한 특징을 가지고 있는 반면 학생들의 흥미나 참여도가 높다.
7차 개정 수학과 교육과정의 교과서에서는 ‘탐구활동’이라는 차시를 통해 학습 내용을 단원에서 전개한 방법과 다른 방법으로 소개하고 있는데, 이는 무엇을 의미하는가?
7차 개정 수학과 교육과정의 교과서에서는‘탐구활동’이라는 차시를 통해 학습 내용을 단원에서 전개한 방법과 다른 방법으로 소개하고 있다. 이는 교과서에서 제시하는 교수․학습방법만이 유일한 것이 아니라 다양한 교수․학습 방법이 필요하다는 것을 의미한다. 특히 무한한 정보와 급변하는 사회 변화 속에서 합리적인 문제 해결과 의사결정을 위해 복잡하고 다양한 상황 속에서 나에게 필요한 정보를 수집, 조직, 재구성하고 이를 다른 사람과의 의사소통을 통해 문제를 합리적으로 해결하는 능력과 태도가 중시되고 있다.
7차 개정 수학과 교육과정은 어떤 목표를 제시하였는가?
7차 개정 수학과 교육과정(교육인적자원부, 2007)에서는 사회적 변화와 최근 교육 경향을 반영하여 “기초적인 수학적 지식과 기능을 습득하고 수학적 의사소통 능력을 길러 생활 주변에서 일어나는 현상과 문제를 합리적으로 해결하려는 능력과 수학에 대한 긍정적 태도를 기른다.” 라는 목표를 제시함으로서 학교에서 배운 수학적 지식과 기능을 가지고 일상의 문제를 해결하기 위해 계획을 세우고 의사 결정 하는 활동을 강조하고 있다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.