한국과 미국(Harcourt Math)의 초등수학 교과서 비교 분석: 분수와 소수의 도입과 연산을 중심으로 A Comparative Study of Elementary School Mathematics Textbooks of Korea(2007 Curriculums) and America(Harcourt Math) -focused on the introductions and operations of fractions and decimals-원문보기
이 논문에서는 분수와 소수를 중심으로 미국의 초등학교 교과서인 Harcourt Math와 한국의 2007 개정 교육과정에 따른 초등학교 교과서를 비교 분석하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미국의 Harcourt Math와 우리나라의 교과서 모두 분수를 전체-부분의 상태를 나타내는 것으로 도입하고 있는데, 미국의 경우가 우리의 경우보다 분수의 생성원으로서의 단위분수 관념이 강하게 나타나있다. 둘째, 당연한 것으로 여길 수 있는 극단적인 양-전체를 나타내는 분수, 분모가 1인 분수-의 표현이 미국의 교과서에서 우리의 경우보다 잘 드러난다. 셋째, 분수와 관련된 용어의 도입방식에 있어서, 우리나라의 교과서는 미국의 경우에 비해서 표현의 관점보다 분류의 관점이 강하다. 넷째, 동치분수와 동치소수의 개념이 미국 교과서(Harcourt Math)에서 우리의 경우보다 자세히 다루고 있다. 끝으로, 미국의 경우는 분수와 소수를 다루는 관점이 우리의 경우보다 좀 더 수학적인 구조에 충실한 것처럼 보인다.
이 논문에서는 분수와 소수를 중심으로 미국의 초등학교 교과서인 Harcourt Math와 한국의 2007 개정 교육과정에 따른 초등학교 교과서를 비교 분석하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미국의 Harcourt Math와 우리나라의 교과서 모두 분수를 전체-부분의 상태를 나타내는 것으로 도입하고 있는데, 미국의 경우가 우리의 경우보다 분수의 생성원으로서의 단위분수 관념이 강하게 나타나있다. 둘째, 당연한 것으로 여길 수 있는 극단적인 양-전체를 나타내는 분수, 분모가 1인 분수-의 표현이 미국의 교과서에서 우리의 경우보다 잘 드러난다. 셋째, 분수와 관련된 용어의 도입방식에 있어서, 우리나라의 교과서는 미국의 경우에 비해서 표현의 관점보다 분류의 관점이 강하다. 넷째, 동치분수와 동치소수의 개념이 미국 교과서(Harcourt Math)에서 우리의 경우보다 자세히 다루고 있다. 끝으로, 미국의 경우는 분수와 소수를 다루는 관점이 우리의 경우보다 좀 더 수학적인 구조에 충실한 것처럼 보인다.
In this paper, we compared and analyzed the Korean National Mathematics textbooks of the 2007 amendment curriculum and the Harcourt Math in America focused on fractions and decimals. To summarize the results of the analysis are as follows. First, both textbooks introduce fractions to the meaning of ...
In this paper, we compared and analyzed the Korean National Mathematics textbooks of the 2007 amendment curriculum and the Harcourt Math in America focused on fractions and decimals. To summarize the results of the analysis are as follows. First, both textbooks introduce fractions to the meaning of parts-whole concept, but the Harcourt Math is stronger than that of Korean Mathematics textbooks in the concept of unit fractions as a generator of fractions. Second, the fractions can be considered trivial materials - a fraction representing 1 whole, a fraction with it's denominator is 1 - were more clearly represented in our US textbooks than those of our Korean textbooks. Third, in the introduction of the term relating to the fractions, Korea is a strong point of view of the classification of fractions than the point of view of representation in comparison with the case of the United States. Fourth, the equivalent fraction and equivalent decimal concepts were described more detail in the United States of textbooks than those of the case of Korean textbooks. Finally, the approaches of fraction and decimal concepts were introduced more mathematically in the case of the United States than those of the case of Korean textbooks.
In this paper, we compared and analyzed the Korean National Mathematics textbooks of the 2007 amendment curriculum and the Harcourt Math in America focused on fractions and decimals. To summarize the results of the analysis are as follows. First, both textbooks introduce fractions to the meaning of parts-whole concept, but the Harcourt Math is stronger than that of Korean Mathematics textbooks in the concept of unit fractions as a generator of fractions. Second, the fractions can be considered trivial materials - a fraction representing 1 whole, a fraction with it's denominator is 1 - were more clearly represented in our US textbooks than those of our Korean textbooks. Third, in the introduction of the term relating to the fractions, Korea is a strong point of view of the classification of fractions than the point of view of representation in comparison with the case of the United States. Fourth, the equivalent fraction and equivalent decimal concepts were described more detail in the United States of textbooks than those of the case of Korean textbooks. Finally, the approaches of fraction and decimal concepts were introduced more mathematically in the case of the United States than those of the case of Korean textbooks.
일반화는 추상화와 더불어 개념 형성의 과정에 자주 언급된다. 일반화의 사고는 주어진 문제에 대한 적용 가능한 일반성을 찾아낸다거나 또는 해결된 문제를 바탕으로 이를 포함하는 집합 전체에서 성립하는 일반성을 구하려고 할 때 작용하는 사고를 의미한다. 일반화는 어떤 대상에 대한 고찰로부터 이 대상을 포함하는 집합 전체에 대한 고찰로의 이행이라고 할 수 있다(강문봉 외, 2012).
유리수의 구성에서 핵심적인 개념은 무엇인가?
위와 같은 유리수의 구성에서 볼 수 있는 핵심적인 개념은 ‘정수의 확장으로서의 유리수’, ‘동치개념’ 그리고 ‘연산과 대소 관계’라고 할 수 있다. 이러한 개념들이 초등 학교 분수영역에서 어떻게 다루어지고 있는가의 문제가 이 논문에서의 분석대상이다.
분수와 소수가 오랜 시간 학생들에게 걸림돌이 된 이유는?
분수(fraction)와 소수(decimal)는 오랜 시간동안 많은 학생들에게 장애물이 되어왔다. 그 이유 중 하나는 이들 수와 그 연산의 불충분한 개념적 이해의 상태에서 기호화와 계산절차를 서둘러 도입하기 때문이다(Reys, Lindquist, Lambdin & Smith, 2009). 실제로, 분수의 개념은 여러 가지의 복합적인 의미(권성룡, 2003; 정은실, 2006; Reys, Lindquist, Lambdin & Smith, 2009)를 가지고 있어서 교수·학습상의 많은 어려움을 가지고 있으며, 이에 따라 분수 학습에서 수학적 과정을 생략한 단순히 기능적인 계산 절차만을 강조하는 도구적 이해(instrumental understand; Skemp, 1989)의 경향이 강하게 나타난다.
조인혜(2013). 우리나라와 미국의 초등 수학 소수 학습 내용 비교분석. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
최민아 (2014). 분수지도에 대한 한국과 중국의 초등학교 수학 교과서 비교 분석. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
한인기 (2006). 수학교육학의 기초와 실제. 경남: 경상대학교 출판부.
Evan M. Maletsky et al. (2002a), Harcourt Math (Math-Grade 1), Harcourt, Inc.
Evan M. Maletsky et al. (2002b), Harcourt Math (Math-Grade 2), Harcourt, Inc.
Evan M. Maletsky et al. (2002c), Harcourt Math (Math-Grade 3), Harcourt, Inc.
Evan M. Maletsky et al. (2002d), Harcourt Math (Math-Grade 4), Harcourt, Inc.
Evan M. Maletsky et al. (2002e), Harcourt Math (Math-Grade 5), Harcourt, Inc.
Evan M. Maletsky et al. (2002f), Harcourt Math (Math-Grade 6), Harcourt, Inc.
Hackenberg, A. (2007). Units coordination and the construction of improper fractions: A revision of the splitting hypothesis, Journal of Mathematical Behavior, 26, 27-47.
NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics, Reston, VA., The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
Norton, A. H. & J. L. M. Wilkins (2009). A quantitative analysis of children's splitting operations and fraction schemes. The Journal of Mathematical Behavior, 28, 150-161
Reys, R., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping Children Learn Mathematics (9th Ed.), John Wiley & Sons, Inc.
Skemp, R. R. (1989). Mathematics in the primary school (1st, paperback), Routledge.
Steffe, L. P. (2002). A new hypothesis concerning children's fractional knowledge, Journal of Mathematical Behavior, 20, 267-307.
Steffe, L. P. (2003). Fractional commensurate, composition, and adding schemes Learning trajectories of Jason and Laura: Grade 5, Journal of Mathematical Behavior, 22, 237-295.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.