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NTIS 바로가기한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.11 no.7, 2011년, pp.345 - 353
송기정 (상명대학교 일반대학원 경영공학과) , 서광규 (상명대학교 경영공학과) , 안범준 (상명대학교 경영공학과)
This paper is an investigative research to improve customer satisfaction survey for resolving practical problems. It is natural phenomenon that, as the level of customer satisfaction index increases, the ratio of satisfied customers increases too. However, the effectiveness of practical application ...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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우리나라에 고객만족경영이라는 개념이 도입된 것은 언제인가? | 우리나라에 고객만족경영(Customer Satisfaction Management)이라는 개념이 도입된 것은 1990년대 초반이다. 이후 1992년 고객만족경영대상을 제정하면서 더욱 활성화되었고 이제 기업경영에서 고객만족이라는 개념은 더 이상 생소한 개념이 아니며 일반 민간기업 뿐만 아니라 공공행정 분야까지 확산되고 있다. | |
만족 고객을 재분류하는 방법 중 고객 세분화방법을 도입하여 적용하는 방법의 장점은 무엇인가? | 마지막 세 번째 방법은 마케팅의 가장 중요한 전략 도구인 고객 세분화방법을 도입하여 적용하는 것이다. 이는 고객만족 전략의 전개시 활용성을 염두해 둔 것으로 고객세분화 방법을 적용할 경우 분석이 복잡하고, 어려운 점이 있지만, 평균화 오류를 피할 수 있고, 또한 세분집단별로 프로필을 파악하여 고객 접근성이 향상된다. |
이유재, "고객만족 연구에 대한 종합적 고찰", 소비자학연구, 제11권 제2호, pp.139-166, 2000.
석관호, "속성 유사성이 제품 선택에 미치는 영향에 관한 연구", 마케팅연구, 제23권, 제3호, pp.57-73, 2008.
김완석, 강용주, "복합점수를 이용하는 소비자만족 측정법들의 준거타당도 연구", 소비자학연구, 제9권, 제4호, pp.63-81, 1998.
이유재, 라선아, 한국기업의 서비스품질 평가제도 변천과정, 서울대학교 출판부, 2006.
S.-H. Hsu, "Developing an index for online customer satisfaction: Adaptation of American Customer Satisfaction Index," Expert Systems with Applications, Vol.34, No.4, pp.3033-3042, 2008.
R. A. Westbrook, "A Rating Scale for Measuring Product/Service Satisfaction," Journal of Marketing, Vol.44, pp.68-72, 1980.
J. Yuanchun, S. Jennifer, and L. Yezheng, "Maximizing customer satisfaction through an online recommendation system: A novel associative classification model," Decision Support Systems, Vol.48, No.3, pp.470-479, 2010.
W.-B. Lin, "The exploration of customer satisfaction model from a comprehensive perspective," Expert Systems with Applications, Vol.33, No.1, pp.110-121, 2007.
L. Slevitch and H. Oh, "Asymmetric relationship between attribute performance and customer satisfaction: A new perspective," International Journal of Hospitality Management, Vol.29, No.4, pp.559-569, 2010.
A. Arbore and B. Busacca, "Customer satisfaction and dissatisfaction in retail banking: Exploring the asymmetric impact of attribute performances," Journal of Retailing and Consumer Services, Vol.16, No.4, pp.271-280, 2009.
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