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[국내논문] 온라인 정보원천이 인터넷 쇼핑몰 소비자만족에 미치는 영향
The Impact of Online Information Source on Consumer Satisfaction in the Internet Shopping Mall 원문보기

정보시스템연구 = The Journal of information systems, v.20 no.1, 2011년, pp.21 - 40  

박경자 (전남대학교 경영학부) ,  장희영 (전남대학교 경영연구소) ,  노희옥 (순천대학교 중소기업경영연구소)

초록
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웹이라는 환경은 다양한 정보원천을 생성해냈고, 온라인 소비자는 시간과 노력의 비용을 줄여 보다 합리적인 의사결정을 하기 위하여 웹 정보탐색을 한다. 특히 인터넷 환경은 정보를 획득하는 비용을 낮춤으로써 유용한 정보원천의 역할을 수행하고 있다(Bakos, 1997; Bar-Ilan, 2001). 그러나 너무 많은 정보는 오히려 소비자들의 의사결정을 방해할 수 있는데, 이때 소비자들은 정보원천에 대한 인지경향, 즉 신념수준을 가지고 자신에게 필요한 정보를 취사선택하게 된다(Schuman and Johnson, 1976). 이러한 관점에서 온라인상에서의 구매의사결정과 관련해서 주요하게 참조되는 정보원천을 파악하는 것은 의미있는 일이라 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 사전조사를 통해 온라인 주요 정보원천으로 온라인 구매경험, 온라인 구전정보, 판매자 정보를 도출하였다. 그리고 이러한 정보원천이 제품만족, 정보만족에 미치는 영향관계를 알아보고, 이어서 정보만족과 제품만족이 인터넷 쇼핑몰에 대한 소비자의 전반적인 만족에 미치는 영향을 살펴보았다. 분석결과, 온라인 정보원천의 모든 변수들이 정보만족에 유의한 영향관계를 갖는 것으로 나타났으며, 제품만족과의 관계에서는 판매자 제공정보가 유의하지 않게 나타났다. 또한 정보만족과 제품만족 모두 소비자의 전반적인 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 온라인상에서의 정보의 중요성을 입증하는 것으로, 온라인 소비자의 정보원천에 대한 이용과 평가를 이해하는데 새로운 시각을 제공해주고, 정보원천에 대한 관리와 활용에 관한 실무적 시사점을 제시해 줄 것으로 기대된다.

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • Blogdett and Hill(1991) have suggested that it is important to know which information sources the consumers have depended upon for the final decision making, thereby needing to have the consumer information exploration in the qualitative perspective. In these perspectives, this study intends to find what the information sources meaningful to consumers are and to know whether there is a difference between information sources in the product satisfaction. First, through the related studies and prior surveys, the information sources were comprised of the internal information source like purchase experience as the online information source, of the external information source like the online transmission from consumer rating, and of the information provided by the sellers about the product or service.
  • This study has defined the product satisfaction as the “evaluation through the comparison of purchase result with the expectation created about a product upon exploration of the information.

가설 설정

  • Hypotheses 1, Online purchase experience is positively associated with information satisfaction.
  • Hypotheses 2, Online purchase experience is positively associated with product satisfaction.
  • Hypotheses 3, Online WOM information is positively associated with information satisfaction.
  • Hypotheses 5, Seller provided information is positively associated with information satisfaction.
  • Hypotheses 6, Seller provided information is positively associated with product satisfaction.
  • Hypotheses 7, Information satisfaction is positively associated with overall satisfaction of the consumer.
  • Hypotheses 8, Product satisfaction is positively associated with overall satisfaction of the consumer.
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참고문헌 (33)

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